Datorbutiken Liontech går i graven

Permalänk
Medlem

Har handlat där en gång någon gång i början av 00-talet. Var något fishy redan då men jag köpte något som de hade i lager i butik vill jag minnas.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

I så fall skulle det ena bolaget med 0 anställda ha en omsättning på 650000000, är knappast troligt. Det står i länken omsättning i sek. Mvh

Jag vet inte vilken länk du syftar på men när man kollar på t.ex. Allabolag.se så hade Static Trading AB en omsättning på 617 248 tkr, medan Ratsit rapporterar det som 617 248 KSEK, alltså drygt 617 miljoner.

Om du tittar på bilden som länkades så står det 617 248', där ' innebär tusental.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Var hittar du att överlåtelsen skulle skett utan köpeskilling?

Jag kan ha haft fel. Initialt kändes det helt osannolikt att de nya ägarna skulle ha betalat för att ta över företaget om de ändå hade för avsikt att ägna sig åt svindleri.

Enligt årsredovisningarna såldes Liontech Computer Group AB i ett första skede redan under räkenskapsåret 2015-2016 till Salem Investment Group AB. Salem kvarstod som ägare fram till 2019, då det går att läsa i moderbolagets årsredovisning att Liontech Computer Group AB avyttrades i sin helhet.

Här finns några detaljer av värde:

  1. Att det saknades en större fordran i konkursboet från de föregående ägarna, Salem Investment Group AB.

  2. Att tillgångarna i Salem Investment Group AB inte ökade väsentligt i samband med överlåtelsen 2019.

Värdet av tillgångarna i moderlaget ökade visserligen, men det är med ett så pass ringa belopp att det är mer troligt att det härstammar från en överföring som gjordes inför överlåtelsen. Det kan förvisso handla om en köpeskilling, men då borde den ha redovisats på ett annat sätt.

Därmed finner jag det sannolikt att Salem överlåtit aktierna i bolaget utan ekonomisk kompensation från de nya ägarna eller, möjligtvis, mot en revers. De nya ägarna från 2019 har sedan fått en viss tidsfrist på sig att kompensera Salem för att bli av med reversen. Alternativet är att Salem skulle kunna lösa in reversen och ta tillbaka aktierna och därmed kontrollen över bolaget.

Problemet med en revers är att A) den blir värdelös om bolaget har hamnat på obestånd samt B) den borde ha redovisats som en tillgång i Salems ÅR från 2019.

Slutsats:

Verksamheten överläts till nya ägare i två omgångar. De gamla ägarna tvår nu sina händer och skyller på de nya, samtidigt som de nya kunde leka runt med kreditköp som de aldrig avsåg ta något som helst ansvar för. De nya ägarna vistas troligtvis inte längre i landet.

Permalänk
Medlem

Minns att jag fick farsan att åka förbi dem en gång när vi var i närområdet för att de hade en hårddisk med GIGANTISK kapacitet både i lager och någon hundralapp billigare än många konkurrenter.

Disken var på 200GB och hängde med i många år framöver.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vet inte vilken länk du syftar på men när man kollar på t.ex. Allabolag.se så hade Static Trading AB en omsättning på 617 248 tkr, medan Ratsit rapporterar det som 617 248 KSEK, alltså drygt 617 miljoner.

Om du tittar på bilden som länkades så står det 617 248', där ' innebär tusental.

Länken i mitt tidigare inlägg där alla deras bolag och deras omsättning och antal anställda. Mvh

Permalänk
Expertgissare

Deras seriösa hemsidan ser ut att ha lagat nere ett tag.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Har köpt en kabel där när jag gick förbi butiken av en slump typ 2010. Kändes lite sunkigt

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Länken i mitt tidigare inlägg där alla deras bolag och deras omsättning och antal anställda. Mvh

Omsättningen för ett bolag redovisas i tusental kronor, kommenterade även i mitt förra inlägg att det framgår av skärmavbildningen du länkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ingen överraskning, har aldrig köpt något från dem online och vet ingen annan som gjort det heller, handlar tyvärr nästan 100% mina komponenter från inet oavsett om det är billigare någon annanstans och det är för att inet aldrig strulat med något och alltid blixtsnabba leveranser + pingvinstång!

Och är allt det där sant om de nya ägarna så blir det ju inte bättre precis.

Pingvinstången är viktig. Ser själv fram emot den vid varje köp.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

'bout time!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

"Det har i vart fall inte bedrivits någon seriös verksamhet."

Det summerar det företaget rätt bra tycker jag. Kommer inte sakna dem.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Jag kan ha haft fel. Initialt kändes det helt osannolikt att de nya ägarna skulle ha betalat för att ta över företaget om de ändå hade för avsikt att ägna sig åt svindleri.

Enligt årsredovisningarna såldes Liontech Computer Group AB i ett första skede redan under räkenskapsåret 2015-2016 till Salem Investment Group AB. Salem kvarstod som ägare fram till 2019, då det går att läsa i moderbolagets årsredovisning att Liontech Computer Group AB avyttrades i sin helhet.

Här finns några detaljer av värde:

  1. Att det saknades en större fordran i konkursboet från de föregående ägarna, Salem Investment Group AB.

  2. Att tillgångarna i Salem Investment Group AB inte ökade väsentligt i samband med överlåtelsen 2019.

Värdet av tillgångarna i moderlaget ökade visserligen, men det är med ett så pass ringa belopp att det är mer troligt att det härstammar från en överföring som gjordes inför överlåtelsen. Det kan förvisso handla om en köpeskilling, men då borde den ha redovisats på ett annat sätt.

Därmed finner jag det sannolikt att Salem överlåtit aktierna i bolaget utan ekonomisk kompensation från de nya ägarna eller, möjligtvis, mot en revers. De nya ägarna från 2019 har sedan fått en viss tidsfrist på sig att kompensera Salem för att bli av med reversen. Alternativet är att Salem skulle kunna lösa in reversen och ta tillbaka aktierna och därmed kontrollen över bolaget.

Problemet med en revers är att A) den blir värdelös om bolaget har hamnat på obestånd samt B) den borde ha redovisats som en tillgång i Salems ÅR från 2019.

Slutsats:

Verksamheten överläts till nya ägare i två omgångar. De gamla ägarna tvår nu sina händer och skyller på de nya, samtidigt som de nya kunde leka runt med kreditköp som de aldrig avsåg ta något som helst ansvar för. De nya ägarna vistas troligtvis inte längre i landet.

Om man tittar i årsredovisningen för SIG AB (20190630) så kan man se att de har ett resultat från koncernbolag (resultaträkning) 609 000kr samt ett tidigare värde ”Andelar i koncernbolag” 300 000kr (Balansräkning) vilket visar att man har fått 609 000kr + 300 000kr i köpeskilling (totalt 909 000kr). Att det ej finns fordran etc på köpare beror på att de 909 000kr redan har reglerats (se ökning av likvida medel i balansräkningen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Vet inte om det är samma men tror jag köpte datordelar från dem på 90-talet. På den tiden man faktiskt åkte runt till olika butiker (eller ringde) för att jämföra priser. De hade också annonser i Gula Tidningen. En liten konkurrent på den tiden hette Twan Data där jag också köpte en del prylar i ungdomens glada dagar.

Från Liontech köpte jag ett TNT 2 Ultra och ett Voodoo 3 3000.

Låter precis som det var i slutet på 90 början av 00-talet. Där man kunde jaga priser och där dessa två kunde vara klart billigast på en del komponenter. Twan kändes det som dom importerade själva direkt från Kina då dom precis som Liontech hade saker som dom kunde vara ensamma om.

Det fanns ju överlag fler märken då jämfört med idag då det är några få som dominerar marknaden och då oftast med en stor mängd modeller för att täcka upp varje vrå.

Har oxå köpt från båda dom två även om det är jäkligt länge sen nu, det är nog fler som minns en annan butik, saknade skribofont som ju var en raket en gång i tiden när det gäller datordelar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reefer:

De har bara haft en enda butik i Spånga här i Stockholm och de enda två gångerna jag har varit där så hade personalen lite svårt att förstå svenska om man säger så och med väldigt konstig prissättning, kändes väldigt oseriöst.
Lär vara den sista datorbutiken som är i klass med grillkioskerna som går omkull. Oklart varför sweclockers tycker det är värt att slösa en artikel på.

Inte förvånad om det är som du skriver.
Har själv aldrig haft något med butiken eller shoppen att göra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrbrix:

Pingvinstången är viktig. Ser själv fram emot den vid varje köp.

Om det är lakrits ja. Två senaste gångerna har jag fått de röda ferrari som jag tycker är så där. Ska börja skriva i meddelanderutan att jag vill ha lakrits😎

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Någon som kommer ihåg Dataprince eller Sekvencia?

När jag byggde datorer för typ 25år sedan köpte jag allt från en butik som hette Cerico, nån som kommer ihåg den ?

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Aldrig sett något till vettigt pris på denna butik vad jag kan minnas. Alltid legat helt galet i pris, ~50% över typ. Vet inte vilka de lyckas lura i alla dessa år.

Nu vet jag ingenting om just Liontech som företag, så just dem nämner jag inget om.

Hur som så är det iallafall tråkigt att det är plånböckerna som styr idag... vilket leder till att de som erbjuder varor till lägsta pris går starkast ur striden.

Jag saknar tiden då man kunde gå in i en riktig affär och prata med personalen. Numer ska det mesta beställas online... riktigt tråkig utveckling ska jag erkänna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Någon som kommer ihåg Dataprince eller Sekvencia?

Oja, låg en gång i tiden på Drottninggatan i Linköping.

Fick min första dator ifrån deras butik. Minns det som igår... fast det var 1998.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nu vet jag ingenting om just Liontech som företag, så just dem nämner jag inget om.

Hur som så är det iallafall tråkigt att det är plånböckerna som styr idag... vilket leder till att de som erbjuder varor till lägsta pris går starkast ur striden.

Jag saknar tiden då man kunde gå in i en riktig affär och prata med personalen. Numer ska det mesta beställas online... riktigt tråkig utveckling ska jag erkänna.

För att många av oss tycker det är smidigare att hitta information online än att snacka med någon i butik som försöker kränga veckans kampanjvara. Gissar att du är äldre än mina 30 år, och tror nog de flesta i min ålder och yngre inte har samma synpunkter som dig. Så det är ju bara naturligt att det försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jag saknar tiden då man kunde gå in i en riktig affär och prata med personalen. Numer ska det mesta beställas online... riktigt tråkig utveckling ska jag erkänna.

Problemet är/var att många kunder går till de små butikerna med kunnig personal, pratar med personalen där - och går sedan och köper vad de vill ha någon annanstans där det är billigare.

Permalänk
Medlem

Jag har endast köpt nått där en enda gång och det var till mitt datorbygge i signaturen från hösten 2011. Då köpte jag DVD brännaren därifrån. Gick smidigt och snabb leverans, bra pris. Så jag hade bara bra erfarenhet av dem. Men antar att situationen ändrats med åren och kriminella element tagit sig in i firman och nu drivit verksamheten i sank! Synd att alla små datorbutiker med lokal närvaro snart har gått i konkurs. Här i Örebro finns bara Multi Tech data kvar vad jag känner till och de klarar sig nog pga att de ligger vid Örebro Universitet och får kunder den vägen .

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Någon som kommer ihåg Dataprince eller Sekvencia?

Eller varför inte Riksdata(köpte min första egna dator där runt 95/96 om jag minns rätt)

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Köpte ett chassi för typ 8 år sen.
Annars aldrig något.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

För att många av oss tycker det är smidigare att hitta information online än att snacka med någon i butik som försöker kränga veckans kampanjvara. Gissar att du är äldre än mina 30 år, och tror nog de flesta i min ålder och yngre inte har samma synpunkter som dig. Så det är ju bara naturligt att det försvinner.

35 är jag...

Det är väl möjligheten till att kunna "klämma och känna" lite på produkterna innan köp som är intressant för min del.

Visst kan man med hjälp av ångerrätten på 14 dagar beställa hem saker och titta på dem för att sedan skicka tillbaka dem. Men det är bara krångligt. Dessutom utnyttjas detta av så många vilket gör att vi hederliga drabbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

35 är jag...

Det är väl möjligheten till att kunna "klämma och känna" lite på produkterna innan köp som är intressant för min del.

Visst kan man med hjälp av ångerrätten på 14 dagar beställa hem saker och titta på dem för att sedan skicka tillbaka dem. Men det är bara krångligt. Dessutom utnyttjas detta av så många vilket gör att vi hederliga drabbas.

Vad är det du vill klämma och känna på? Hur många produkter av allt du köper vill du klämma och känna på? Enda jag kan komma på direkt är en mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vad är det du vill klämma och känna på? Hur många produkter av allt du köper vill du klämma och känna på? Enda jag kan komma på direkt är en mobil.

Hm... ja de flesta produkterna egentligen.

Permalänk
Medlem

Haft 2 datorer därifrån men det var typ 20 år sen. de självdog av dåligt uppdaterad & dåligt kurerad webbutik, ungefär som Dustin om man räknar bort att Dustin är populära bland företag.

Permalänk

Jag har handlat där några gånger och hittat vettiga grejer men vid senaste besöket för ett par år sedan så kändes det som om det hade blivit rörigt och inte lika välkomnande.

Upplever det som att Xcore (i Uppsala) går samma väg tyvärr. De små datorbutikerna verkar vara på väg bort för gott där man kunde få bra tips av kunnig personal.

Numera får man vända sig hit för tips vilket inte är fel och ofta får man snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Någon som kommer ihåg Dataprince eller Sekvencia?

Haha, det finns långa trådar om Dataprince här på swec Andra butiker vi minns är Skribofont (med sina legendariska köer), Mycom som tidigt skriboalternativ innan webhallen kom och sopade rent banan, DGC med sina Amiga-tillbehör, Beckman som gav oss ZX Spectrum, Lap Power med sina uppseendeväckande annonser.

Vad det gäller Liontech har jag tidigare beställt specialkomponenter från dem vid enstaka tillfälle utan problem. Just udda komponenter tycker jag är en nisch som inte är så väl fylld i Sverige, de stora butikerna erbjuder av begripliga skäl mer efterfrågade saker. Kanske kan butiker under ett svenskt Amazon-paraply ändra på det, annars blir det väl fortsättningsvis ebay där det mesta verkar finnas (dock ofta utan tryggheten i garantier osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vad är det du vill klämma och känna på? Hur många produkter av allt du köper vill du klämma och känna på? Enda jag kan komma på direkt är en mobil.

Bildskärmar är en annan sak man gärna vill se innan man slår till. De flesta andra datorkomponenter håller jag med dig om att man kan köpa med bara bilder och andras intryck som grund.