Apple och Google avlägsnar Fortnite från sina butiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast just det visar en annan sak som borde tas under lupp. "Finns inga gratisluncher", vilket i det här fallet betyder att de appar som dras med reklam och de som kostar pengar finansierar faktiskt den typ av applikationer du listar ovan.

Rimligen borde alla bära sina egna kostnader på en kommersiell plattform där man inte har några alternativ.

Mycket sant, tänkte inte så långt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nåja, det är ju knappast din och min bekvämlighet de tar strid för, det rör sig snarare om en bieffekt av deras metoder för att maximera den egna profiten.

Så är det absolut, och det är väl det optimala? När företagen tjänar pengar så har de ett intresse att slåss för det, och om det i slutändan även leder till något gott för mig som konsument då kan jag inte klaga. Förväntar mig definitivt inte att något företag ska göra något för att vara snäll. Det bästa är när ett företags vinstintressen är förenade med mina intressen som konsument, då får vi ett väloljat maskineri.

Permalänk
Medlem

Kollar vi ett bredare perspektiv så är det som flera påpekat att 30% är en branschstandard. Ska exempelvis Sony, Microsoft och Nintendo som också tar 30%, också bli stämda av Epic? Dessa tre har ju monopol när det gäller konsolmarknaden, likt Apple och Googles position inom mobilmarknaden. Ska Sony och Microsoft tillåta tredjepartsaffärer i deras låsta ekosystem?

Nu kanske folk kontrar och säger att man kan sälja spel fysiskt och komma runt, men då har du retail som vill ha 30% av kakan. Samt att Sony och Microsoft har och kommer ha "All digital"-varianter av deras konsoler. Då får vi samma scenario som Apple/Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förstår vad du menar. Att enbart ha en appbutik i sitt operativsystem kan accepteras men då bör det även finnas särskilda regler att förhindra missbruk. Exempel skulle kunna vara att innehållet i App Store granskas av en oberoende part, att marginalerna minskas till mer rimliga nivåer och att prenumerationer som skaffas genom appar är en engångskostnad.

Det som skiljer, åtminstone i Apples fall är att Apple har monopol och utvecklarna är tvingade till att acceptera kostnaden om man vill nå sina kunder som använder en iPhone. I alla andra situationer för exempelvis Android, Windows, Mac, Linux kan man komma undan genom att sideloada, välja andra butiker (exempelvis Samsung Galaxy Store) eller öppna egen butik.

Passar inte villkoren kan man göra en webapp? Det går utmärkt att använda sådana med sin iPhone. Är det jobbigare? Krävs det att man utvecklar på ett annat sätt? Blir det svårare att nå den stora massan? Finns det begränsningar med det? Garanterat ett ja på alla de frågorna, problem som Apple och Google löst med sina ekosystem.

Jag vet odlare som inte har möjlighet att sälja sina varor på Ica, så de säljer via en gårdsbutik. Skulle de sälja mycket mer hos Ica? Givetvis. Passar det deras filosofi? Nej och därför når de inte massan med hjälp av Ica.

Permalänk
Medlem

@whisky: Tycker apple som företag har rättigheten att göra precis som dom själva vill med sin prissättning. Men är övertygad om att ifall apple tagit 80% av all försälning så hade det blivit deras egna fall, marknaden styr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Vem bestämmer vad som är rimligt och orimligt? Mycket av snacket på sociala medier är att 30% skulle vara orimligt men det är nära på en branchstandard och har varit så i många år. App Store, Play Store, Steam, Playstation Store, Windows Store tar alla runt 30% av intäkterna på deras respektive butik. Det är svårt att hitta bra källor men jag gissar att Nintendo Store också ligger där i kring. Vissa utgivare kan få speciella deals eller som i fallet med Steam att ju mer du säljer desto mindre behöver du betala. Men vad för oberoende part ska gå in och säga att 30% är orimligt medans 26,5% är skäligt? Sådant är bäst att lämna till marknaden genom att butikerna får konkurrera med varann. Problemet är väl att det är svårt att konkurrera med ägaren av en plattform (Google), om en plattform är väldigt etablerad (Steam) eller om andra butiker till och med är förbjudna (Apple).

I samtliga situationer som du nämner finns det andra sätt att undkomma marginalen på 30%. För konsolerna finns exempelvis möjlighet att köpa fysiska exemplar, använda egna betallösningar om det inte är ett spel, digitala presentkort/produktnyckel, egna prenumerationstjänster som EA Access. För Windows och Android kan du sideloada, använda andra butiker eller öppna egen butik.

Därmed, finns det möjlighet för konkurrenter att etablera sig på plattformen så är det helt fritt fram för samtliga parter att ta hur mycket betalt de vill. Har man en monopolsituation gäller det att kolla på kostnaderna för att driva butiken och därifrån utgå från det vad som är rimligt att ta ut. Antingen tillåter man konkurrenter på något sätt eller så accepterar man att butiken inte är vinstdrivande.

Skrivet av Durkadur:

Tycker att detta mest ser ut att vara en PR-kampanj från Epic för att försöka pressa ner priserna genom att försöka locka med sig EU. Vem som helst kan se att de bryter mot reglerna när de försöker ta betalt på App Store/Play Store med sin egen betallösning. Räknar verkligen Epic med att i längden tjäna mer pengar på en utdragen process i domstol samtidigt som försäljningen uteblir från mobiler, istället för att bara fortsätta som vanligt? Kan de inte försöka pusha Epic Game App på Android med olika erbjudanden för att få över spelare istället?

De bryter mot reglerna ja. Men är det rimligt att företag som besitter en monopolliknande situation får sätta vilka regler man vill? Huvudmålet med stämningen är väl främst just att få möjlighet att pusha ut en Epic Game App till iOS utan att Apple har några marginaler.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Passar inte villkoren kan man göra en webapp? Det går utmärkt att använda sådana med sin iPhone. Är det jobbigare? Krävs det att man utvecklar på ett annat sätt? Blir det svårare att nå den stora massan? Finns det begränsningar med det? Garanterat ett ja på alla de frågorna, problem som Apple och Google löst med sina ekosystem.

Jag vet odlare som inte har möjlighet att sälja sina varor på Ica, så de säljer via en gårdsbutik. Skulle de sälja mycket mer hos Ica? Givetvis. Passar det deras filosofi? Nej och därför når de inte massan med hjälp av Ica.

Lite som att jämföra äpplen och päron. Som odlare kan du fortfarande sälja till andra butiker om du inte accepterar ICA butikens villkor eller öppna en egen ICA-butik utan att det leder till några förändringar för din produkt. För Apples del är detta inte möjligt, vill du ha en app (inte en hemsida) så är du tvungen att acceptera villkoren.

För att det skulle bli en någorlunda rättvis jämförelse hade det krävs att befintliga ICA-butiker hade monopol för alla livsmedelsbutiker i Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Lite som att jämföra äpplen och päron. Som odlare kan du fortfarande sälja till andra butiker om du inte accepterar ICA butikens villkor eller öppna en egen ICA-butik utan att det leder till några förändringar för din produkt. För Apples del är detta inte möjligt, vill du ha en app (inte en hemsida) så är du tvungen att acceptera villkoren.

För att det skulle bli en någorlunda rättvis jämförelse hade det krävs att befintliga ICA-butiker hade monopol för alla livsmedelsbutiker i Sverige.

Mja.

ICA-butik = Apple
Konsum-butik = Google
Båda två olika livsmedelbutiker.

Livsmedelbutiker = Smartphonemarknaden.

Du kan som app-utvecklare absolut välja att utveckla mot Android istället. Är väl lite hur man väljer att definiera marknaden kanske, är iOS en egen marknad, eller del av en större "Appar till smartphones"-marknad?
Du kan utan problem öppna en egen livsmedelbutik, men du kan inte kräva att dina varor skall saluföras av en specifik butik, eller att din egen butik skall få plats i samma lokaler som en annan handlare eller ägare av lokalen vill. iOS här då lokalen, App store den affär som huserar i lokalen.

Att ICA är den absolut populäraste livsmedelsbutiken i Sverige, ger det dem monopol på livsmedelbutiker? På ICA-butiker specifikt? Absolut, men då börjar det kännas som vi definierar monopolet efter definitionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Folk verkar tro att det är gratis att driva en appstore eller tro att man bara ska gå plus minus noll.
Klart apple och google ska få ta ut sina 30%. Passar det inte så kan man dra (eller bli utsparkad haha)

Apple uppskattas ha en vinstmarginal på omkring 90 procent på sin App Store. De skulle alltså (allt annat lika) kunna sänka sin avgift till 3 procent och ändå gå med ett litet överskott. Det finns inget som helst moraliskt försvar för den typen av vinstmarginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det finns inget som helst moraliskt försvar för den typen av vinstmarginaler.

Jag undrar vilken marginal som Epic Games har på att sälja sin virtuella valuta i Fortnite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Mja.

ICA-butik = Apple
Konsum-butik = Google
Båda två olika livsmedelbutiker.

Livsmedelbutiker = Smartphonemarknaden.

Du kan som app-utvecklare absolut välja att utveckla mot Android istället. Är väl lite hur man väljer att definiera marknaden kanske, är iOS en egen marknad, eller del av en större "Appar till smartphones"-marknad?
Du kan utan problem öppna en egen livsmedelbutik, men du kan inte kräva att dina varor skall saluföras av en specifik butik, eller att din egen butik skall få plats i samma lokaler som en annan handlare eller ägare av lokalen vill. iOS här då lokalen, App store den affär som huserar i lokalen.

Att ICA är den absolut populäraste livsmedelsbutiken i Sverige, ger det dem monopol på livsmedelbutiker? På ICA-butiker specifikt? Absolut, men då börjar det kännas som vi definierar monopolet efter definitionen.

Allt detta beror givetvis lite på hur man delar upp det. Ska man utgå från att det inte finns någon monopolsituation eftersom du som kund kan välja mellan Android eller iOS så skulle det innebära att om du går in på en ICA-butik en gång så skulle du aldrig kunna gå till en Coop, åtminstone inte på 2 år och du måste betala ett belopp för att få lov att byta butik.

Skulle också innebära extremt begränsande möjligheter att öppna ett tredje märke eftersom leverantörerna aktivt måste lägga ner väldigt mycket tid för att även kunna sälja på tredje märket. Vilket gör att tredje märket aldrig lyckas etablera sig eftersom ingen vill sälja sina varor där.

Tycker dock inte heller att det ger en rättvis jämförelse. Istället kan du tänka att
iOS = Norge
Android = Sverige.
I Sverige finns det ICA (Google Play) och Coop (Samsung Galaxy Store). I Norge finns bara Rema 1000 (App Store). Om du bor i Norge så kan du bara handla på Rema 1000. För att kunna handla i en annan butik krävs det att du flyttar till Sverige. Du kan heller inte ta med grejerna du köpt i Sverige tillbaka till Norge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Apple uppskattas ha en vinstmarginal på omkring 90 procent på sin App Store. De skulle alltså (allt annat lika) kunna sänka sin avgift till 3 procent och ändå gå med ett litet överskott. Det finns inget som helst moraliskt försvar för den typen av vinstmarginaler.

Du får det att låta som att vinstmarginal är något dåligt. De skulle kunna ha en 99,99% vinstmarginal, det betyder inte att utvecklare inte får sina 70% av vinsten. Finns inget omoraliskt att ha en hög vinstmarginal.

Sen får du inte glömma att appstore inte är ett eget företag. Vinster ifrån en avdelning finansierar något annat någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Nåja, vad är vi inne på, år 15 utan att något gjorts?

Får hoppas att något sker snart.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Apple och Google har absolut kostnader då de gör vissa checkar på applikationer innan de tillåts publiceras. Så är fullt rimligt att om man vill rulla sin egen butik måste man explicit betala för denna uppgift, fullt rimligt att det kommer bli en kostnad per uppdatering. Vet inte riktigt hur lång tid detta tar och hur mycket som sköts av människor, men fullt rimligt att ta ett par hundratals dollar per nedlagd timme och person från Apples/Googles sida.

Det skulle enbart göra det vettig för de stora applikationerna att köra sina egna stores. Men då får de också stå för alla kostnader runt bandbredd och liknande själva. Tar Nintendos Mario kart som uppdateras två gånger i månaden med rätt rejäla downloads så är inte kostnaden irrelevant.

Fast just det visar en annan sak som borde tas under lupp. "Finns inga gratisluncher", vilket i det här fallet betyder att de appar som dras med reklam och de som kostar pengar finansierar faktiskt den typ av applikationer du listar ovan.

Rimligen borde alla bära sina egna kostnader på en kommersiell plattform där man inte har några alternativ.

Kan inte annat än hålla med till 100% (jobbar själv i mjukvarubranchen)
Det jag har svårt att acceptera är att tillverkaren betalar per köp, borde det inte vara en fast avgift per produkt?
Tänk om det var så, hur mycket ren sk*t hade aldrig lagts upp i så fall?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shakermaker:

Nåja, vad är vi inne på, år 15 utan att något gjorts?

Får hoppas att något sker snart.

Rättvisans kvarnar mal långsamt. Det tog ett bra tag innan Netscape fick sin rättelse och då var dom sedan länge stendöda. Får hoppas att inte Epic Games möter samma öde (trots allt).

Senaste åren har EU gjort sig mycket mindre beroende av USA för sin säkerhetspolitik. Det är därför vi nu ser rätt många ingrepp från EU:s sida mot amerikanska företag. Vad amerikanska kongressen gör är osäkert. Epic Games får lita på att vinna i domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag undrar vilken marginal som Epic Games har på att sälja sin virtuella valuta i Fortnite?

Åter igen jämförelse mellan äpplen och päron. Du kan inte jämföra försäljare med producenter.

Så här bör man jämföra.
1. Apple (Producent) får ta goda marginaler på sina telefoner om konsumenter fortfarande köper dem.
2. Epic (Producent) får ta goda marginaler på sina spel om konsumenter köper dem.
Ingen av dessa har monopol på sina respektive marknader.

Så i ditt fall blir det, om man jämför rätt.
1. Apple (Försäljare) tar ut 30% av all försäljning av Fortnite.
2. Amazon (Försäljare) tar ut 30% av all försäljning av iPhones.
Att ta 30% av försäljningen för iPhones på Amazon hade bara fungerat om Amazon haft monopol.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Du får det att låta som att vinstmarginal är något dåligt.

Nej, vinstmarginaler per se är inget dåligt. Det är till och med en oerhört stark signal till marknaden att utbud och efterfråga inte möts på ett adekvat sätt. Problemet är när vi som i fallet med Apple och Google möter en monopolsituation. Vill du sälja ett program för Iphone är det App Store som är enda alternativet. Och samma situation gäller de facto även för Android.

Hur skulle du känna om Telia, Tele2, 3 och Telenor endast började tillåta telefoner de själva sålt i sina nät? Hur tror du utbud och pris skulle påverkas?

Permalänk
Medlem

Det påminner lite om skivbolagen som tog en stor del av kakan, sen när musik produktionen blev billigare på grund av stordrift, nya tekniker, digitalisering så låg tariffen kvar. Det slutade mer eller mindre med att hela branschen havererade på grund av pirater. Nu är problemet att konsumenterna inte märker detta på samma sätt då fortnite är free to play. Sen köpen man gör inne i appen reflekterar man kanske inte att de går till apple.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Alla ”livsviktiga” appar är dock gratis tex BankID/Swish/Bankappar etc. Jag har aldrig betalat för en app/spel, dock spelar jag inte mobilspel.

Det finns ingen gratis lunch.

Swish är till synes gratis för konsumenter, men för organisationer så tar de ut stora avgifter. När du köper något med Swish så går några kronor av köpet till Swish.

Bankappar behöver du vara kund hos banken för att använda. Du betalar banken troligtvis riktigt mycket pengar (lån och kortavgifter, som ofta "betalas av" butiker).

BankID. Lite liknande bankapparna. Bankerna äger BankID. Även fast det inte finns en prislapp så betalar du med din information, på samma sätt som när du använder Facebook. Jag vet faktiskt inte hur BankID tjänar pengar, via avgifter från de som vill identifiera folk kanske? Eller bidrag från staten?

Permalänk
Medlem

Finns Epic kvar på AppGallery? Har det någonsin funnits där? Nu har Huawei chansen att värva alla epicfans.
Nästa lur blir nog P50 Fortnite Edition.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Åter igen jämförelse mellan äpplen och päron. Du kan inte jämföra försäljare med producenter.

Nej. Mitt inlägg var angående skälig vinstmarginal.

Permalänk
Inaktiv

Längtar efter konkurrenter till Google och Apple!

Dessa börjar få hybrids nu!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nej. Mitt inlägg var angående skälig vinstmarginal.

Den skäliga vinstmarginalen varierar dock beroende på typ av bransch.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Bra av Apple! Allt de gör som sänker deras anseende och attraktivitet är bra. Apple är en katastrof. Ett företag som har blivit precis det de symboliskt krossar i 1984-reklamfilmen. Ju fler tokigheter de hittar på, desto bättre. Jag är nöjd när Apple är i konkurs och deras produkter, och inflytande, är borta för all evighet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

är inte det största problemet att folk lägger ut massa jävla riktiga pengar på att se ut som en varmkorv eller dylikt i ett spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Den skäliga vinstmarginalen varierar dock beroende på typ av bransch.

Helt enig med dig. Därav min fråga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Durkadur:

Vem bestämmer vad som är rimligt och orimligt? Mycket av snacket på sociala medier är att 30% skulle vara orimligt men det är nära på en branchstandard och har varit så i många år. App Store, Play Store, Steam, Playstation Store, Windows Store tar alla runt 30% av intäkterna på deras respektive butik. Det är svårt att hitta bra källor men jag gissar att Nintendo Store också ligger där i kring. Vissa utgivare kan få speciella deals eller som i fallet med Steam att ju mer du säljer desto mindre behöver du betala. Men vad för oberoende part ska gå in och säga att 30% är orimligt medans 26,5% är skäligt? Sådant är bäst att lämna till marknaden genom att butikerna får konkurrera med varann. Problemet är väl att det är svårt att konkurrera med ägaren av en plattform (Google), om en plattform är väldigt etablerad (Steam) eller om andra butiker till och med är förbjudna (Apple).

Tycker att detta mest ser ut att vara en PR-kampanj från Epic för att försöka pressa ner priserna genom att försöka locka med sig EU. Vem som helst kan se att de bryter mot reglerna när de försöker ta betalt på App Store/Play Store med sin egen betallösning. Räknar verkligen Epic med att i längden tjäna mer pengar på en utdragen process i domstol samtidigt som försäljningen uteblir från mobiler, istället för att bara fortsätta som vanligt? Kan de inte försöka pusha Epic Game App på Android med olika erbjudanden för att få över spelare istället?

Vad menar du med gratis? Mig veterligen tog (tar) Microsoft samma 30% på sin Windows App Store (när de fortfarande sålde mobiler) och på PC med Windows Store? På Android kan du välja att installera andra butik precis som på PC. Jag är inte riktigt med på resonemanget annat än att om resultatet blir lägre priser så blir jag givetvis glad för jag är en snål jävel och varför betala mer när man kan betala mindre?

Nej, Windows, inte Microsoft Store. Fritt fram att utveckla och köra egen och andras mjukvara på Windows. Ingen walled garden som framförallt iOS är.

Det går att köra andra app Stores på Android, men det är något Google aktivt motarbetar.

Permalänk
Medlem

Tycker att YongYea sammanfattar det hela bra, och faktiskt varför Epic stämmer både Apple och Google. Det är ju under samma förutsättningar som Microsoft inte kommer att lansera Xcloud på iOS.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Är fortfarande relativt litet, drygt 25% står iOS för.

Siffror från 2016 men ändå.
https://www.mobil.se/nyheter/android-mot-iphone-s-ser-det-ut-...

Räkna bort dom som inte har någon telefon så blir fördelningen såhär:

OS

Andel

Iphone/IOS

50%

Android

45%

Annan

4%

Vet ej

1%

Permalänk
Medlem

@henkiii: antar att dessa siffrorna gällde för sverige 2016? på världsbasis så är apples andel betydligt lägre.