Datorbutiken Liontech går i graven

Permalänk
Medlem

Mycket negativt om dem här, men de har väl aldrig varit riktigt konkurrensmässiga för de mesta konsumentprylarna och att deras lagerstatus visade leverantörens var ju väldigt missvisande för den som förväntar sig fysisk butik. När jag bodde i närheten för en 10-5 år sen så var de sjukt smidiga dock, och för ECC-minnen och diverse serverprylar så har de flertalet ggr varit billigast i stockholm då jag behövt handla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Tycker synd om dem Man vill som ändå att såna där gammaldags butiker ska få finnas kvar. En eko från en svunnen era.

Finns ju dock faktiskt många mindre databutiker kvar runt om i landet. Som ser ut att ha en skylt från 1993 och heter nånting som inte låter så toppmodernt. Har såna butiker ändå det senaste? Kan de erbjuda kunden en 10900K? Eller toutar de någon 10 år gammal kontorsdator som KVALITETSDATOR

Jag har jobbat i en sådan butik och vi livnärde oss mest på support och service. Många sådana butiker gör nog samma sak. Vi hade avtalskunder med flera små företag och skötte det mesta som var IT-relaterat. Vi hade en bra butik, men det fanns ju oftast ett urval av professionella märkesdatorer, så som ProBook och liknande.

Marginalerna på datorer är väldigt små, men man tjänade bra på kablar och andra tillbehör. Fanns det kampanjer hos ÅF så köpte man in ett större parti skärmar eller datorer som var gott prissatta, men det var svårt att mäta sig med andra leverantörer när det kom till komponenter. Oftast hade vi lite på hyllan och köpte in komponenter när kunden ville ha ett custombygge.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Köpte mitt första Lian Li chassi av dom; PC-V2000. De enda som sålde deras produkter på den tiden har jag för mig.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Haha det ser så charmigt oseriöst ut med uppspaltningen till vänster på butikesdekoren:

- Bullar
- Kaffe
- VVS
- Data
- Bilar
- Städservice
- Klockputsning

typ

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag har jobbat i en sådan butik och vi livnärde oss mest på support och service. Många sådana butiker gör nog samma sak. Vi hade avtalskunder med flera små företag och skötte det mesta som var IT-relaterat. Vi hade en bra butik, men det fanns ju oftast ett urval av professionella märkesdatorer, så som ProBook och liknande.

Marginalerna på datorer är väldigt små, men man tjänade bra på kablar och andra tillbehör. Fanns det kampanjer hos ÅF så köpte man in ett större parti skärmar eller datorer som var gott prissatta, men det var svårt att mäta sig med andra leverantörer när det kom till komponenter. Oftast hade vi lite på hyllan och köpte in komponenter när kunden ville ha ett custombygge.

Jag har också jobbat i en lokal datorbutik. Det är otroligt att det ens finns några kvar. Redan för 10 år sedan när jag jobbade där var det jättetufft. Väldigt små marginaler och kassa inköpspriser eftersom man inte hade några stora volymer. Mycket frågor och support som tog ens tid trots att kunderna oftast sedan köpte någon annanstans eftersom det var billigare där. Det var helt omöjligt att konkurrera prismässigt med de större butikerna. Datorkunder var och är väldigt priskänsliga. Bärbara datorer var ännu svårare eftersom vi inte fick köpa de attraktiva modellerna eftersom de var öronmärkta för de större återförsäljarna med stora volymer. Kvar fanns bara dyra och ointressanta modeller. I dag kan jag tänka mig det är ännu värre eftersom fler handlar i nätbutiker.

Permalänk
Medlem

Liobtech var verkligen skit. Ska bli skönt att slippa se dom på prisjakt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Tycker synd om dem Man vill som ändå att såna där gammaldags butiker ska få finnas kvar. En eko från en svunnen era.

Finns ju dock faktiskt många mindre databutiker kvar runt om i landet. Som ser ut att ha en skylt från 1993 och heter nånting som inte låter så toppmodernt. Har såna butiker ändå det senaste? Kan de erbjuda kunden en 10900K? Eller toutar de någon 10 år gammal kontorsdator som KVALITETSDATOR

ICD har jag tillgång till. Finns lite blandat där, men moderna prylar är inga problem.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Inte första gången som exakt detta händer när en butik säljs.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Reefer:

Lär vara den sista datorbutiken som är i klass med grillkioskerna som går omkull. Oklart varför sweclockers tycker det är värt att slösa en artikel på.

Skulle gissa att nyhetskribenterna ser samma värde som du själv ser. Att ämnet – alldeles uppenbarligen – är tillräckligt intressant för att du ska läsa artikeln och dessutom bemöda dig att kommentera det hela!

Permalänk
Medlem

Någon som kommer ihåg Dataprince eller Sekvencia?

Permalänk
Medlem

Håll koll på deras andra företag och vilka dom jobbar med så är det nog liknande/ingen ren affärsverksamhet som gäller så ni inte blir lurade:

https://imgur.com/a/6KzH9yA

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Spidey:

Någon som kommer ihåg Dataprince eller Sekvencia?

Hade en del kontakt med sådan butiker (ingen nämnd, ingen glömd) för kanske 18-19 år sedan när jag frilansade för tidningar som PC För Alla med flera. Minns att det var mycket jagande på telefon och butiker kunde bli sura om de inte fick "bäst i test" etc. Orkade inte riktgt med det för det var för lite betalt för att fylla sidorna i tidningen med vad som var en ganska stor insats i tid och logistik.

Då kom det ofta klagomål på butikerna från läsare som var riktigt, riktigt missnöjda med service och produkterna. Klagomålen kom per brev. Ofta handskrivna.

Permalänk
Skrivet av lektroo:

Håll koll på deras andra företag och vilka dom jobbar med så är det nog liknande/ingen ren affärsverksamhet som gäller så ni inte blir lurade:

https://imgur.com/a/6KzH9yA

Ett företag som går "riktigt bra" omsättningen var på 3400kr😆, dom gör förmodligen ganska stora affärer, antagligen så används dom tillsammans för att tex tvätta cash bara en tanke. Du kan ju inte leva på något som omsätter 3400 eller?

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag sett dem på prisjakt och tbg.nu när det begav sig, de hade alltid grossist-liknande utbud men inget på lager och hög frakt eller liknande så det blev aldrig något från dem men var ofta lite lockad då de hade lite obskyra grejer som var svårt att hitta på annat håll.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@Oliver91: pingvinstången är seriöst en av anledningar att jag beställer Inet självklart också för deras support och snabb leverans också

Permalänk
Medlem

Vi köpte vår första PC (hade Mac tidigare) därifrån men de hette Humbla tidigare.
Det var stort på den tiden. Ungefär som att köpa en bil.
AMD K6 200MHz, 64MB RAM, TsET6000 4MB har jag för mig.

Sen efter det var det bara sporadiska köp. Man behövde något snabbt som man inte kunde vänta på posten för. Kablar m.m.

Tror något annat hände från namnbytet också. Tyckte de var mycket mer kundvänliga och serviceminded innan det.

Synd men är tyvärr inte förvånad.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Det här är ett så uppenbart upplägg

Permalänk
Medlem

Det var helt klart på tiden, otroligt att de överlevt så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Ett företag som går "riktigt bra" omsättningen var på 3400kr😆, dom gör förmodligen ganska stora affärer, antagligen så används dom tillsammans för att tex tvätta cash bara en tanke. Du kan ju inte leva på något som omsätter 3400 eller?

Siffrorna är i tusental kronor.

Permalänk

Liontech hade en del ovanliga produkter. Tex hittade jag vissa chassin och "lian li-skrivbord" där. Ibland även nått minneskort till bra pris.

Jag kollade också upp företaget på google cache av: largestcompanies.se
Fick upp:
Styrelseordförande: Mehrdad N****i
Vd:Kibrom D**a
..Trodde först det var samma ägare som tidigare, för de hade liknande namn, men de här är alltså nya.. Så ja.. Som ovanstående användare säger, bäst att hålla koll på dem, o deras associerade.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är samma men tror jag köpte datordelar från dem på 90-talet. På den tiden man faktiskt åkte runt till olika butiker (eller ringde) för att jämföra priser. De hade också annonser i Gula Tidningen. En liten konkurrent på den tiden hette Twan Data där jag också köpte en del prylar i ungdomens glada dagar.

Från Liontech köpte jag ett TNT 2 Ultra och ett Voodoo 3 3000.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om dem.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Har köpt udda moderkort av dom som ingen annan förde som jag ville ha.. Annars inte mycket

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Aldrig handlat bara sett dom på Prisjakt och då hade dom ofta priser som var 50-400% dyrare varje gång. Kostade t.ex. en projektor 10k hos dom andra kedjorna så kostade den runt 15-50k på Liontech

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

köpte mitt coolermaster cosmos s-chassi när de var de enda som hade det. dock var detta 9 år sedan

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Ganska känd butik, framförallt förr, tragiskt att det får ett sådant avslut.

Skrivet av Dreijer:

Tragiskt? Det är väl bra att marknaden fungerar. Bättre alternativ uppstod, de som inte höll måttet föll.

Man får väl förmoda att det tragiska avslutet som avses är detta:
"klart står att Liontechs tidigare ägare sålt vidare företaget, varefter de nya ägarna nyttjat firmans kredithistorik till att ådra sig stora skulder. Enligt Ehandel står bolaget som ägare till fem bilar, varav fyra är leasade – och varken fordon eller Liontechs senaste styrelsemedlemmar har påträffats."

Just det har ingenting med en fungerande marknad att göra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Siffrorna är i tusental kronor.

I så fall skulle det ena bolaget med 0 anställda ha en omsättning på 650000000, är knappast troligt. Det står i länken omsättning i sek. Mvh

Permalänk
Medlem

sjukt att så många i tråden inte känner igen dem xD
har inte handlat så mycket ifrån dem då deras priser varit högre i jämförelse.
men det har hänt att jag har hittat billiga nätagg som jag använt i budget byggen corsair vs450 tror jag betalade 350kr styck 2016. samt ett mITX chassi som inte fanns någon annanstans.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Liontech tillhör den här skaran småbutiker som kom till i slutet av 90-talet i IT-boomen som folk vallfärdade till från hela Stockholm även fast de ofta låg lite avsides. Tänker på butiker som Liontech, Dataprince, TwanData, Sekvencia, Kylning.com m.fl med B2C-fokus som inte kunde ställa om till tjänster och service på samma sätt som vissa andra butiker. Svårt att överleva med så små volymer på en marknad som snabbt gick mot mikroskopiska marginaler. Känns som att en era nu har nått sitt slut.

Intressant att de överlevde så länge, och inte ens nu var det marknadskrafterna som fick dem att gå under.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini || EVGA SuperNOVA G2 550W || Asus Z170M-Plus || Core i5 6600K @ 3.5GHz || Be-Quiet Pure Rock || Asus GeForce GTX 970 Strix OC || Samsung 950 Pro M.2 256GB || Samsung 850 Evo 500GB || Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz CL16 16GB

Permalänk
Medlem

Detta gör mig faktiskt lite ledsen, jag bodde förr i Spånga där deras butik låg och brukade ibland köpa delar därifrån bara för bekvämligheten. De som ägde butiken då samt personalen var alla jättetrevliga och hjälpsamma. De må inte ha varit de billigaste men de var en seriös aktör med bra kunskap.. Trist i sanning.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.