Dator till WoW Classic och andra mindre krävande spel

Permalänk
Medlem

Dator till WoW Classic och andra mindre krävande spel

Tjena! Jag sitter idag på en ca 7 år gammal dator med ett AMD FX 8350, GTX 670, en SSD samt 16 GB RAM. Jag spelar i 2560x1440 och är egentligen näst intill nöjd med upplevelsen. Utöver classic spelar jag lite moddat minecraft där jag tror snabbare RAM skulle kunna ge mig en liten boost. Mitt enda stora problem är att grafikkortet kan krångla. Datorn hänger sig någon gång om dagen och i Classic spelet regelbundet ger mig något felmeddelande angående grafiken.

Jag har övervägt att köpa nytt grafikkort men det har inte känts värt investeringen när datorn ändå är så gammal. Nu lutar jag mot att köpa nytt och låta tjejen ta över nuvarande.

Vad skulle en dator som passar mina ändamål kosta? Jag spelar alltså sällan nyare spel, det är väl minecraft som är det mest krävande. Något mellanstegsgrafikkort, en pigg processor och kanske 32 GB RAM? SSD är väl underförstått nuförtiden. I framtiden är jag möjligtvis lite sugen på att gå över till en skärm med bredare upplösning, typ 3440x1440.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Bygger du själv? Ungefärlig budget?

Permalänk
Medlem

@Gorgonzola: Bygger gärna själv! Räcker 10k långt? Kan sträcka mig några tusenlappar till om det ger mycket men iom att jag sitter på en "fungerande" dator nu känns det lite trist att lägga massa pengar om jag inte kommer märka någon skillnad utöver att GPU slutar krångla.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

10.000 räcker långt men det beror på.
3440x1440 är rätt krävande men om du bara kör enklare spel så klarar du dig nog bra på typ någonting mellan 2600 -> 5700XT

Något i den här stilen borde du komma långt på. Nu har jag inte detaljläst om alla delarna men mest för att ge en idé om budget
https://komponentkoll.se/bygg/ejxyF

Permalänk
Medlem

Runt 10k så kan man få en rätt trevlig dator. Det är ungefär där gränsen går för att få en vettig speldator utan att behöva kompromissa alltför mycket.

32GB RAM är lite overkill i dagsläget, men det skadar ju sällan att ha lite extra minne.
Grafikkortet är ett mellanklasskort, och är egentligen det enda som behöver uppgraderas i det här förslaget om du vill gå från "hyfsad speldator" till "bra speldator".
Med tanke på att både Nvidia och AMD kommer att släppa nya grafikkort under hösten så rekommenderar jag inte att köpa något dyrt grafikkort nu, utan bättre köpa ett billigt nu och sedan uppgradera om ett halvår ifall behovet finns. Skall du spela i 4k upplösningar så vill du ha ett bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Tjena! Jag sitter idag på en ca 7 år gammal dator med ett AMD FX 8350, GTX 670, en SSD samt 16 GB RAM. Jag spelar i 2560x1440 och är egentligen näst intill nöjd med upplevelsen. Utöver classic spelar jag lite moddat minecraft där jag tror snabbare RAM skulle kunna ge mig en liten boost. Mitt enda stora problem är att grafikkortet kan krångla. Datorn hänger sig någon gång om dagen och i Classic spelet regelbundet ger mig något felmeddelande angående grafiken.

Jag har övervägt att köpa nytt grafikkort men det har inte känts värt investeringen när datorn ändå är så gammal. Nu lutar jag mot att köpa nytt och låta tjejen ta över nuvarande.

Vad skulle en dator som passar mina ändamål kosta? Jag spelar alltså sällan nyare spel, det är väl minecraft som är det mest krävande. Något mellanstegsgrafikkort, en pigg processor och kanske 32 GB RAM? SSD är väl underförstått nuförtiden. I framtiden är jag möjligtvis lite sugen på att gå över till en skärm med bredare upplösning, typ 3440x1440.

Du kan ju faktiskt börja med att köpa ett modernt grafikkort till den datorn du har idag, FX-8350 borde funka för enklare spel och i 1440p 60hz är det ju grafiken som blir flaskhalsen först.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Uppgradera grafikkortet först, det kanske räcker och du blir nöjd. Leta efter "1660 Super" eller "5600XT", och se till att det finns nog med kontakter och effekt på nätaggregatet.

Om du tänker uppgradera ändå:

Med några hundralappar till får du mer lagring (1Tb) och bättre garanti på nätaggregat (10 år istället för 5 år).

Hur tänkte du göra med Windows licensen?

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Du kan ju faktiskt börja med att köpa ett modernt grafikkort till den datorn du har idag, FX-8350 borde funka för enklare spel och i 1440p 60hz är det ju grafiken som blir flaskhalsen först.

Skrivet av Aizu:

Uppgradera grafikkortet först, det kanske räcker och du blir nöjd. Leta efter "1660 Super" eller "5600XT", och se till att det finns nog med kontakter och effekt på nätaggregatet.

Det låter som en bra ide! Jag har letat lite på begagnatmarknaden men alla kort jag känner igen tycks gå för näst intill nypris.

Är detta ett bra kort?

Vad kan jag annars gå upp till för att klara 60 fps i högre upplösningar? Är 5600XT tillräckligt? I tidigare nämnda spel dvs.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Här finns diagram som du kan jämföra grafikkort med i 1440p upplösning, dock det är med mer krävande spel.
https://www.sweclockers.com/test/29520-asrock-radeon-rx-5700-...

5600xt är bättre kort som kommer att klara sig bättre i högre upplösning.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

@Aizu: Tack för inputen! Beställde kortet jag länkade innan så får vi se hur datorn mår efter det.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB