VinylClockers - En samlingstråd för allt som gäller vinyl/lp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Ok , då har den förre ägare bytt pickup . Mc är en lågnivå pickupp så det förklarar varför du får låg volym. Kan vara vettigt att behålla den pickupen och köpa ett RIAA- steg istället som klarar Mc pickuper. Kanske denna https://www.hifiklubben.se/nad-pp-2e-riaa-forstarkare/nadpp2e...

Lånat en Project Phono Box S2. Tänkte innan jag kopplade in om det skulle bli någon skillnad. Jo tjena...jäklar vilket ljud. Mycket högre men också ”klarare” på något sätt. Det låter helt enkelt mycket bättre.
Måste tacka för hjälpen jag fått. Guld värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quben76:

Lånat en Project Phono Box S2. Tänkte innan jag kopplade in om det skulle bli någon skillnad. Jo tjena...jäklar vilket ljud. Mycket högre men också ”klarare” på något sätt. Det låter helt enkelt mycket bättre.
Måste tacka för hjälpen jag fått. Guld värt.

Kul att det löste sig, nu är det bara brumma på med vinylyssnandet

Permalänk
Medlem

Fick så bra hjälp senast så jag provar igen. Har googlat lite men inte hittat något bra svar.
Den pick-up jag har, Audio Technica AT-30E, kan man byta nål på. Vad jag kunnat hitta kostar en ny nål till denna kring 2000kr. Är det värt att köpa en ny nål till denna eller är det bättre med en helt ny pick-up? Det är ju en djungel med olika modeller och märken.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Quben76:

Fick så bra hjälp senast så jag provar igen. Har googlat lite men inte hittat något bra svar.
Den pick-up jag har, Audio Technica AT-30E, kan man byta nål på. Vad jag kunnat hitta kostar en ny nål till denna kring 2000kr. Är det värt att köpa en ny nål till denna eller är det bättre med en helt ny pick-up? Det är ju en djungel med olika modeller och märken.

Nålen är den dyra delen av pickupen och kostar nästan lika mycket som en komplett pickup med samma nål men om det är värt att byta till samma, uppgradera nål eller byta pickup beror ju mycket på personlig smak och vilken hårdvara man i övrigt har eftersom ljudet påverkas inte bara av pickupen i sig utan hur den fungerar med tonarmen och hur den belastas av riaasteget och så är det ju det med "smak"
Mer påkostade riaadelar brukar ha justerbar impedans och kapacitans för att man elektriskt ska kunna matcha pickupens elektriska egenskaper, Jag har ett Yamaha C4 försteg (2MM och en MC ingång) och det har reglage för pickupmatchning på fronten.

Men det kan även vara justeringar internt.

man kan också labba med vikter på tonarm/skal för att påverka.
Att "skruva skivspelare" är ju en stor del av varför folk fortfarande håller på med dem så det finns egentligen inget enkelt svar på din fråga mer än att om nålen är utsliten så bör du inte använda den för då sliter den mycket på skivorna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quben76:

Fick så bra hjälp senast så jag provar igen. Har googlat lite men inte hittat något bra svar.
Den pick-up jag har, Audio Technica AT-30E, kan man byta nål på. Vad jag kunnat hitta kostar en ny nål till denna kring 2000kr. Är det värt att köpa en ny nål till denna eller är det bättre med en helt ny pick-up? Det är ju en djungel med olika modeller och märken.

Varför vill du byta nål? Du skriver att det låter bra.
Letade lite i tråden men hittade inte, har jag missat något:)? Att byta pickup brukar vara lite meckigt, du ska ställa in rätt vinkel på nålen osv.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av RakatKadaver:

Hallå.
Såg på CDON att de kommer släppa en ny utgåva av Veronica Maggios gamla plattor. De har ju varit svindyra på andrahandsmarknaden!

https://i.imgur.com/xbarxSt.jpg

Var med för fem veckor sedan och budade på hela hennes kollektion på tradera. La ett bud på 2500:- och kände att jag inte ville ge mer.
Såg sen att det vinnande budet var på 4200:-
Om man inte är tokig i vilken press det är så gick man nog lite bet på den.

Tusen tack för tipset! Jagat i årtal efter tidiga släppen, det här är guld värt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nålen är den dyra delen av pickupen och kostar nästan lika mycket som en komplett pickup med samma nål men om det är värt att byta till samma, uppgradera nål eller byta pickup beror ju mycket på personlig smak och vilken hårdvara man i övrigt har eftersom ljudet påverkas inte bara av pickupen i sig utan hur den fungerar med tonarmen och hur den belastas av riaasteget och så är det ju det med "smak"
Mer påkostade riaadelar brukar ha justerbar impedans och kapacitans för att man elektriskt ska kunna matcha pickupens elektriska egenskaper, Jag har ett Yamaha C4 försteg (2MM och en MC ingång) och det har reglage för pickupmatchning på fronten.
https://live.staticflickr.com/5517/10623899363_be31950f13_b.jpg
Men det kan även vara justeringar internt.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Sentec%20PP9/sentec%20pp9%20mm.jpg
man kan också labba med vikter på tonarm/skal för att påverka.
Att "skruva skivspelare" är ju en stor del av varför folk fortfarande håller på med dem så det finns egentligen inget enkelt svar på din fråga mer än att om nålen är utsliten så bör du inte använda den för då sliter den mycket på skivorna.

Tack för svar. Jag har ju inga super prylar direkt. En Onkyo CP 116A, Phono Box S2, Harman Kardon 3490 samt ett par Infinity Classia golvhögtalare. Jag inser att det finns mycket jag ej kan och inte ännu förstår. När det är dags för jag helt enkelt ta ställning, kanske om möjligheten finns lyssna på olika alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorcgsdf:

Varför vill du byta nål? Du skriver att det låter bra.
Letade lite i tråden men hittade inte, har jag missat något:)? Att byta pickup brukar vara lite meckigt, du ska ställa in rätt vinkel på nålen osv.

Hej.
det var mer om det blir dags att göra det. Tycker det låter bra just nu men nån gång måste den nog bytas. Men då kanske man uppgraderat resten av grejerna och det är dags för en ny spelare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Quben76:

Tack för svar. Jag har ju inga super prylar direkt. En Onkyo CP 116A, Phono Box S2, Harman Kardon 3490 samt ett par Infinity Classia golvhögtalare. Jag inser att det finns mycket jag ej kan och inte ännu förstår. När det är dags för jag helt enkelt ta ställning, kanske om möjligheten finns lyssna på olika alternativ.

det finn skivspelare med flera tonarmar så att du kan välja vilken du lyssnar från för att du inte ska behöva låsa dig vid ett alternativ men inte heller behöva skaffa flera skivspelare.
Tex Thorens Reference har möjlighet att bestyckas med 3 tonarmar.

Och sen kan man även ha ett gäng monterade skal för att kunna byta pickup snabbare efter dagsformen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

det finn skivspelare med flera tonarmar så att du kan välja vilken du lyssnar från för att du inte ska behöva låsa dig vid ett alternativ men inte heller behöva skaffa flera skivspelare.
Tex Thorens Reference har möjlighet att bestyckas med 3 tonarmar.
https://www.vinylengine.com/turntable_forum/gallery/image/4471/medium
https://www.theanalogdept.com/images/spp6_pics/Thorens_Gallery/Bruno/thorens%20ref%20installee.jpg
Och sen kan man även ha ett gäng monterade skal för att kunna byta pickup snabbare efter dagsformen.
https://www.theanalogdept.com/images/spp6_pics/Thorens_Gallery/Bruno/battle8.jpg

Men jäklar vilka prylar

Permalänk
Skrivet av Laine:

Tusen tack för tipset! Jagat i årtal efter tidiga släppen, det här är guld värt!

Lugnt.
Vettefasiken om sweclockers är en Maggio-klientel men jag var tvungen att posta ändå. Kul att du nappa!
Vilka har du haft sen tidigare?

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quben76:

Hej.
det var mer om det blir dags att göra det. Tycker det låter bra just nu men nån gång måste den nog bytas. Men då kanske man uppgraderat resten av grejerna och det är dags för en ny spelare

Förstår hur du tänker för att jag tänkte likadant, gick och köpte en ny nål till min pickup för att den gamla inte var bytt på 15 år. Kopplade in den och tyckte att ljudet lät sämre än innan. Jag tänkte först att det var nålen som behövdes spelas in men efter typ 30 timmars spelande lät det fortfarande inte riktigt bra.
Efter en väldans massa pillande med inställningar så bytte jag tillbaka till gamla nålen och wosch, nu låter det ju bra! Googlade runt lite och fick det intrycket att min pickup med originalnålen är det som många tycker låter bäst.
Googlade lite till och såg att en motsvarande originalnål ligger på runt 1600 spänn, jag betalade 500 för min.

Min poäng är inte att bara för att det är dyrt så är det bra utan snarare att byt inte grejer om det funkar bra.

Å andra sidan kaaan det ju vara värt att kika på nålen under lupp för att se hur skicket på nålen är, är den sliten så kan det ju vara värt att byta men ser den bra ut, låt den vara.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sorcgsdf:

Förstår hur du tänker för att jag tänkte likadant, gick och köpte en ny nål till min pickup för att den gamla inte var bytt på 15 år. Kopplade in den och tyckte att ljudet lät sämre än innan. Jag tänkte först att det var nålen som behövdes spelas in men efter typ 30 timmars spelande lät det fortfarande inte riktigt bra.
Efter en väldans massa pillande med inställningar så bytte jag tillbaka till gamla nålen och wosch, nu låter det ju bra! Googlade runt lite och fick det intrycket att min pickup med originalnålen är det som många tycker låter bäst.
Googlade lite till och såg att en motsvarande originalnål ligger på runt 1600 spänn, jag betalade 500 för min.

Min poäng är inte att bara för att det är dyrt så är det bra utan snarare att byt inte grejer om det funkar bra.

Å andra sidan kaaan det ju vara värt att kika på nålen under lupp för att se hur skicket på nålen är, är den sliten så kan det ju vara värt att byta men ser den bra ut, låt den vara.

Uppgradera gör stor skillnad i alla fall på nya spelare, jag bytte min original pickup till en som var betydligt dyrare och de gjorde enorm skillnad, framförallt renheten i ljudet och basen blev bättre också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Uppgradera gör stor skillnad i alla fall på nya spelare, jag bytte min original pickup till en som var betydligt dyrare och de gjorde enorm skillnad, framförallt renheten i ljudet och basen blev bättre också.

Det kan jag tänka mig, men personen som jag citerade skrev att det lät bra och att en ersättningsnål låg på 2000 och då tyckte jag att det verkade konstigt att byta ”Bara för att”. Jag tänkte nämligen så och det var 600 spänn i sjön som jag hade kunnat lägga på något vettigare XD!
Problemet i mitt fall var att orignalnålen från Shure har slutat att tillverkats, Finns massor med kopior/ersättningsnålar från olika tillverkare, jag köpte en billigare variant som lät sämre än originalet. Hade jag däremot pungat ut 1600 spänn för en bättre kopia från JICO så hade jag nog fått ett bättre ljud/ ljud i klass med originalnålen.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Skrivet av RakatKadaver:

Lugnt.
Vettefasiken om sweclockers är en Maggio-klientel men jag var tvungen att posta ändå. Kul att du nappa!
Vilka har du haft sen tidigare?

När jag såg ditt inlägg gjorde jag en beställning på alla album ifrån Bengans, tack.

Permalänk
Skrivet av FireFlower:

När jag såg ditt inlägg gjorde jag en beställning på alla album ifrån Bengans, tack.

Kul!
Medelvärdet för bara Satan i Gatan ligger på 2k på discogs lol
https://www.discogs.com/Veronica-Maggio-Satan-I-Gatan/release...

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Inaktiv

Kan rekommendera Seasick Steve nya album, inspelat analogt som på den gamla goda tiden.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av RakatKadaver:

Lugnt.
Vettefasiken om sweclockers är en Maggio-klientel men jag var tvungen att posta ändå. Kul att du nappa!
Vilka har du haft sen tidigare?

Fiender är tråkigt, Den första är alltid gratis och Handen i fickan fast jag bryr mig, lyckades jag samla på mig genom förhandbokningar. Andrahandsmarknaden för hennes skivor har varit så tråkig för den skaran av oss som faktiskt spelar skivorna ofta.

Nysläppen fyller ut tomrummet fint, väldigt taggad på releasen nu!

Permalänk
Medlem

Senaste tillskotten i samlingen:

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk

Blev det något köp nu under record store day för er härinne? Själv köpte jag Gorillaz albumen enbart. Ville egentligen köpa Judas priest skivan men kände att 500kr var lite väl just då...

Permalänk
Medlem

Är inte RDS bara en kass gimmick nu för tiden? D.v.s. att man återlanserar skivor med sämre press och i någon ""kul"" färg till överpris? Jag tror inte jag varit på en RDS på nästan 10 år.

Permalänk
Skrivet av FireFlower:

Blev det något köp nu under record store day för er härinne? Själv köpte jag Gorillaz albumen enbart. Ville egentligen köpa Judas priest skivan men kände att 500kr var lite väl just då...

Vilken Judas-skiva?

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Är inte RDS bara en kass gimmick nu för tiden? D.v.s. att man återlanserar skivor med sämre press och i någon ""kul"" färg till överpris? Jag tror inte jag varit på en RDS på nästan 10 år.

Gimmick absolut, men en trevlig sådan. Egentligen är det som du säger, oftast är det re-realeses med ”ovanliga” färger som är numrerade mellan 1-2000 i världen tex, men det släpps album som aldrig tryckts på vinyl sen innan också och som antagligen inte kommer bli tryckta igen på många år framöver.

För mig som är mer en samlare av vinyl så är denna dagen varje år våta drömmen (om det släpps något intressant dvs och inte bara obskyra album)

Jag har iaf inte haft otur med någon dålig press ännu, men det är ju alltid lite lotteri med köpen man gör.

Permalänk
Skrivet av Baradet Funkar:

Vilken Judas-skiva?

Denna: Bengans Judas Priest RSD

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har nästan en fobi för volume knobs?
Tror jag blev ärrad när jag var liten och någon av mina systrar hade lekt med stereon så den satt på 100% volym.

Man flög 10 meter bakåt och låg medvetslös på golvet med blod forsande ur öronen, högtalarna gick omedelbart sönder och allt var misär.

Enda sedan dess får man en stark oro när man ser en volymskruv på en förstärkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det bara jag som har nästan en fobi för volume knobs?
Tror jag blev ärrad när jag var liten och någon av mina systrar hade lekt med stereon så den satt på 100% volym.

Man flög 10 meter bakåt och låg medvetslös på golvet med blod forsande ur öronen, högtalarna gick omedelbart sönder och allt var misär.

Enda sedan dess får man en stark oro när man ser en volymskruv på en förstärkare

Vad har du förstärkare som saknar ett volymreglage? Jag kollar alltid volymen innan jag sätter igång för säkerhets skull så att inte någon lekt med fjärrkontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Vad har du förstärkare som saknar ett volymreglage? Jag kollar alltid volymen innan jag sätter igång för säkerhets skull så att inte någon lekt med fjärrkontrollen.

Säger inte att det finns någon logik med rädslan xD
I en perfekt värld önskar jag att man, rent fysiskt, kunde begränsa volymknappen så att man inte kan vrida den till månen.

Permalänk
Medlem

Har tingat en skivspelare från en polares pappa, en bra uppgradering mot det jag har i dagsläget!

Micro Seiki DQX 500 spelare
Micro Seiki MA500 Tonarm
Luxman 320 MC High output pickup
Audio Magic Production specialplatta som spelaren står på
Uppgraderad tonarmskabel etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Vad har du förstärkare som saknar ett volymreglage? Jag kollar alltid volymen innan jag sätter igång för säkerhets skull så att inte någon lekt med fjärrkontrollen.

Det kan gå fortare än man kan tro, hade en liten tjej på 3 år och jag skulle spela lite musik för henne.Hon kom fram till förförstärkaren och drog upp ljudet på max så drog ner volymen med en förmaning.Vände mig om och flickan hade dragit upp volymen på max igen utan att jag märkte det och satt på musiken på datorn som var kopplad till stereon. Trodde att högtalarnas diskanter skulle paja men dom klarade sig då man var snabb att slå av ljudet. Däremot strular subwofern med en högfrekvent signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Det kan gå fortare än man kan tro, hade en liten tjej på 3 år och jag skulle spela lite musik för henne.Hon kom fram till förförstärkaren och drog upp ljudet på max så drog ner volymen med en förmaning.Vände mig om och flickan hade dragit upp volymen på max igen utan att jag märkte det och satt på musiken på datorn som var kopplad till stereon. Trodde att högtalarnas diskanter skulle paja men dom klarade sig då man var snabb att slå av ljudet. Däremot strular subwofern med en högfrekvent signal.

Det går fort när det väl händer något sådant, jag önskar att man kunde programmera någon "Maxgräns" i förstärkaren.
Visst kan det finnas enstaka gånger där man lyssnar på en låt som är väldigt låg så man behöver höja en del, men 100% volym med en rejäl förstärkare lär orsaka rejäla skador oavsett låtval...