Datorbutiken Liontech går i graven

Permalänk
Melding Plague

Datorbutiken Liontech går i graven

Den stockholmsbaserade datorbutiken försätts i konkurs efter de nya ägarna ådragit sig stora skulder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen överraskning, har aldrig köpt något från dem online och vet ingen annan som gjort det heller, handlar tyvärr nästan 100% mina komponenter från inet oavsett om det är billigare någon annanstans och det är för att inet aldrig strulat med något och alltid blixtsnabba leveranser + pingvinstång!

Och är allt det där sant om de nya ägarna så blir det ju inte bättre precis.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Master of Overkill

Köpt massa Vattenkylning där som ingen annan haft va dock 1-2 år sedan jag sluta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vet inte hur tillförlitligt Prisjakt är, men där var inte recensionerna några rosor direkt, har aldrig handlat av dom.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

Ingen överraskning, har aldrig köpt något från dem online och vet ingen annan som gjort det heller, handlar tyvärr nästan 100% mina komponenter från inet oavsett om det är billigare någon annanstans och det är för att inet aldrig strulat med något och alltid blixtsnabba leveranser + pingvinstång!

Och är allt det där sant om de nya ägarna så blir det ju inte bättre precis.

Returer m.m är också grymt smidigt hos inet!

Permalänk
Medlem

Har dem som favorit i webbläsaren, så någonting har jag förmodligen handlat där, men kommer inte ihåg vad eller när det skulle skett. Demensen tilltar.

Permalänk
Medlem

Har väl sett butiken på prisjakt någon gång men de har aldrig haft särskillt bra priser eller utbud verkar det som.

Riktigt grisigt att köpa upp en verksamhet för att kunna gömma sig bakom företaget och köpa prylar för privat bruk. Hoppas de åker dit ordentligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Har inte den butiken varit kantad av problem i flera år om jag ont minns fel?

Permalänk
Medlem

Det slår mig nu att det var länge sedan jag såg några priser från Liontech när jag sökt efter varor på Prisjakt.
Jag köpte några saker från dem för flera år sedan, och det var inget krångel då.
Synd att ytterligare en datorbutik försvinner. Liontech hade en del udda varor i sitt sortiment och inte bara exakt samma varor som de större kedjorna.

Permalänk
Medlem

Aldrig sett något till vettigt pris på denna butik vad jag kan minnas. Alltid legat helt galet i pris, ~50% över typ. Vet inte vilka de lyckas lura i alla dessa år.

Permalänk

Köpte en komplett intel rigg från dem 1997 tror de var 200mhz med MMX men inte handlat av dem sen dess.

Permalänk
Medlem

Lion.. What? Aldrig hört talas om dem..

Permalänk
Medlem

Har aldrig handlat där för har inte fått seriösa vibbar av dem.
Lagersaldo 0 när man kollat in nåt.

Men varför en bild på Alina i artikeln?

Permalänk
Medlem

Minns som skolunge att jag brukade läsa Metro på tuben och se lite Liontech-reklam här och där. Elektronik jag ville ha för pengar jag inte hade

Man blev stammis på webhallen istället. Inlockad mha Gamecube för 790kr och nu sitter man här snart 20 senare med level: black på ens kundkonto.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

100% bedrägeri.

Permalänk
Medlem

Har ingen butik som favorit, så det blir där det är billigast (eller enklast om man köper flera produkter samtigt).
Har handlat från Liontech vid något tillfälle och det har aldrig varit något krångel, och sedan som nämnt så hade de en del udda varor i sitt sortiment.

Skrivet av SUMITOMO:

Har aldrig handlat där för har inte fått seriösa vibbar av dem.
Lagersaldo 0 när man kollat in nåt.

Det var för de i princip hade inget eget lager utan det mesta togs hem från deras leverantörer vid beställning.
Deras websida var uppbyggd så den listade produkter från deras leverantörer inte deras eget lager.
(Jobbade i en datorbutik som körde precis samma typ av websida.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ganska känd butik, framförallt förr, tragiskt att det får ett sådant avslut.

Permalänk
Medlem

Har hänt att man handlat någonting där, dock till ett kraftigt överpris samt att prylen i sig inte fanns i någon annan butik.
Trodde att de hade kånkat för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Ganska känd butik, framförallt förr, tragiskt att det får ett sådant avslut.

Tragiskt? Det är väl bra att marknaden fungerar. Bättre alternativ uppstod, de som inte höll måttet föll.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unzane:

100% bedrägeri.

Ja, det känns som det finns en del tveksamheter i den här affären.

Att överlåta en verksamhet till nya ägare utan köpeskilling känns ganska främmande.
Inte minst när det, som det verkar, är kriminella som tagit över.

Permalänk
Medlem

Det är lite tragiskt hur lätt det är att begå vissa typer av brott...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Lion.. What? Aldrig hört talas om dem..

De har bara haft en enda butik i Spånga här i Stockholm och de enda två gångerna jag har varit där så hade personalen lite svårt att förstå svenska om man säger så och med väldigt konstig prissättning, kändes väldigt oseriöst.
Lär vara den sista datorbutiken som är i klass med grillkioskerna som går omkull. Oklart varför sweclockers tycker det är värt att slösa en artikel på.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Skrivet av Pierre232:

Har inte den butiken varit kantad av problem i flera år om jag ont minns fel?

Tror du tänker på Greattech?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Tragiskt? Det är väl bra att marknaden fungerar. Bättre alternativ uppstod, de som inte höll måttet föll.

I det här fallet verkar det dock inte ha varit marknadskrafterna som slog ut butiken. De gick i konkurs därför att nya ägarna plundrade bolaget på alla tillgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

De har bara haft en enda butik i Spånga här i Stockholm och de enda två gångerna jag har varit där så hade personalen lite svårt att förstå svenska om man säger så och med väldigt konstig prissättning, kändes väldigt oseriöst.
Lär vara den sista datorbutiken som är i klass med grillkioskerna som går omkull. Oklart varför sweclockers tycker det är värt att slösa en artikel på.

Inte så konstigt att man aldrig haft något att göra med dem då. 😊 Som jag misstänkte! Tyckte deras svar på recensionerna var illavarslande nog med tanke på skrivsättet och deras obefintliga servicekänsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Att överlåta en verksamhet till nya ägare utan köpeskilling känns ganska främmande.
Inte minst när det, som det verkar, är kriminella som tagit över.

Var hittar du att överlåtelsen skulle skett utan köpeskilling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

I det här fallet verkar det dock inte ha varit marknadskrafterna som slog ut butiken. De gick i konkurs därför att nya ägarna plundrade bolaget på alla tillgångar.

Ah jo, jag misstolkade nog honom. Just den delen är väldigt dyster, om det har varit ett respektabelt butiksnamn en gång i tiden.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av protovaffe:

Tror du tänker på Greattech?

Det är möjligt att jag blandat ihop namnen, dom är ju snarlika. Mvh

Permalänk
Medlem

...ärligt talat? Bra. Det var mycket fuffens med den butiken. Som tidigare anställd hos en stor datorbutik i Sverige som tyvärr fick hantera deras fifflerier kan jag dessutom avslöja att de ofta inte hade dyrare komponenter själva i lager utan istället gick och köpte dem hos oss när deras kunder beställde av dem och sedan skickade vidare produkten till sina kunder. När deras kunder emellertid skickade tillbaka produkterna till dem så kom de tillbaka till oss och krävde avgiftsfri retur. Varje gång.

Nä... blä för dem.

Permalänk

Tycker synd om dem Man vill som ändå att såna där gammaldags butiker ska få finnas kvar. En eko från en svunnen era.

Finns ju dock faktiskt många mindre databutiker kvar runt om i landet. Som ser ut att ha en skylt från 1993 och heter nånting som inte låter så toppmodernt. Har såna butiker ändå det senaste? Kan de erbjuda kunden en 10900K? Eller toutar de någon 10 år gammal kontorsdator som KVALITETSDATOR

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s