Hjälp med DIY porttelefon

Permalänk

Hjälp med DIY porttelefon

Hallå alla Sweclockare,

Med risk för att den här frågan kanske inte riktigt faller inom kategorin "Smarta hem" så visste jag inte riktigt vart jag skulle lägga den annars.

Jag och sambon har precis flyttat till ny lägenhet, där enda sättet för gäster (... pizzabud) att komma in genom porten är att ringa på vår porttelefon. Problemet är att porttelefonen är kopplad till ett telefonnummer, och inte till en faktisk fast telefon i lägenheten som båda kommer åt. Så just nu är det sambons mobil som ringer varje gång någon vill komma in, vilket kan ställa till lite problem om hon är borta när jag själv är hemma.

Då jag inte gärna skaffar abonnemang för en fast telefon, så är min tanke att ta en gammal mobil med kontantkort och slänga upp på väggen precis bredvid ytterdörr.
Kruxet med det är att jag inte vill ha batteri i mobilen, som då konstant kommer sitta med laddkabel i.

Jag har en gammal OnePlus 2 där jag tagit ur batteriet, och tänker försöka hitta (eller klippa av...) en sån kontakt som används för att fästa batteriet på moderkortet, där jag sen kan löda på kablar för att ge telefonen 3.6V konstant.

Innan jag sätter mig och försöker avlägsna kontakten från batteriet utan att försöka bränna ner garaget, så tänkte jag kolla om någon har en annan lösning på det rådande problemet, eller om ni har idéer om hur jag kan göra det annorlunda?

Tack på förhand!

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Medlem

Jag är osäker på om mobilen startar utan batteri i.

Är inte IP-telefoner och abb till det ganska billigt idag? Det kan ju vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

Grejen är att du kan ju köpa en mobiltelefon för 150 kronor idag som klarar av det enda kravet, vilket är att ta emot samtal, så du behöver inte överarbeta situationen. Varför vill du inte ha batteri i mobilen?

Permalänk

Tack för svar allihopa!

Saken är den att jag ogillar hur de traditionella telefonerna ser ut, och vill gärna slippa den typen av klump i hallen.

Eftersom att jag gillar att bygga saker själv så är det gärna vägen jag helst tar. Och att överarbeta saker ligger i blodet

Tanken med att faktiskt använda just min OnePlus 2 är helt enkelt för att det enkelt går att svara på ett samtal direkt till högtalartelefon, och därför behöver man aldrig lyfta någon lur mot örat. Plus att jag redan har den till hands, så den är gratis.
Dessutom så har jag tillgång till 3D-printer och tänkte då göra något "schysst" hölje till den för att sätta upp på väggen, så att det blir lite mer av en fast installation.

Jag vill inte riskera att batteriet någon dag i framtiden svullnar upp och målar hallen kolsvart med sitt magic smoke. Därav vill jag försöka avlägsna batteriet redan innan och inte behöva tänka på det alls. Så, säkerhet helt enkelt.

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepSilence:

Hallå alla Sweclockare,

Med risk för att den här frågan kanske inte riktigt faller inom kategorin "Smarta hem" så visste jag inte riktigt vart jag skulle lägga den annars.

Jag och sambon har precis flyttat till ny lägenhet, där enda sättet för gäster (... pizzabud) att komma in genom porten är att ringa på vår porttelefon. Problemet är att porttelefonen är kopplad till ett telefonnummer, och inte till en faktisk fast telefon i lägenheten som båda kommer åt. Så just nu är det sambons mobil som ringer varje gång någon vill komma in, vilket kan ställa till lite problem om hon är borta när jag själv är hemma.

Då jag inte gärna skaffar abonnemang för en fast telefon, så är min tanke att ta en gammal mobil med kontantkort och slänga upp på väggen precis bredvid ytterdörr.
Kruxet med det är att jag inte vill ha batteri i mobilen, som då konstant kommer sitta med laddkabel i.

Jag har en gammal OnePlus 2 där jag tagit ur batteriet, och tänker försöka hitta (eller klippa av...) en sån kontakt som används för att fästa batteriet på moderkortet, där jag sen kan löda på kablar för att ge telefonen 3.6V konstant.

Innan jag sätter mig och försöker avlägsna kontakten från batteriet utan att försöka bränna ner garaget, så tänkte jag kolla om någon har en annan lösning på det rådande problemet, eller om ni har idéer om hur jag kan göra det annorlunda?

Tack på förhand!

Här har du en bra guide, lycka till!
https://www.instructables.com/id/Power-an-Android-Phone-Witho...

Permalänk
Medlem

@DeepSilence: nu vet jag inte hur det ser ut övrigt men kan du inte slänga upp en Ring dörrklocka så kan du ha den kopplad till vilka telefoner du vill samt se vem som ringer på.

annars brukar det ju gå att får så det ringer på flera telefoner samtidigt om du talar med din telefonoperatör dock tror jag ni måste ha samma operatör., vill inte din sambo har signalen blockar hon numret tills hon åter vil motta det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ha laddaren konstant inkopplad, men koppla en timer till den så den inte laddar konstant.
Väljer du en smart timer så kan du eventuellt styra så den bara laddar när batteriet är under X procent.

Permalänk
Medlem

Tänk på att kontantkort inte är som förr. Så det kommer kosta en del per år. Jämför det med vad din ISP tar extra för fast telefon (i paket med internet etc).

Bahnhof har ingen fast kostnad alls för fast telefoni för bredvandskunder t ex!

Permalänk
Medlem

Är det hyresrätt vi pratar om? Har hyresvärden någon anledning till att bara kunna använda ett nummer per hushåll? Där jag bor, där porttelefon används, kan man koppla till flera personer (och därmed nummer). Pizzabudet skulle då kunna välja att ringa till personen som la beställningen från porttelefonen vid entrén.

Du har kanske kollat upp detta, men jag såg inget i inlägget och tänkte bara nämna detta.