Apple och Google avlägsnar Fortnite från sina butiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Google tar väl också ut en avgift, dock lägre men fortfarande inte gratis.

Ja det är just nu en engångsavgift om $25

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så varför tar de då ut en utvecklaravgift för ios? $99/år är ju bara kaffepengar.

apples svar är att som utvecklare så ges man tillgång till den bästa platformen, med användare som är villiga att betala mer, osv. Trivs du inte med att behöva betala så skiter de fullständigt i dig, finns tillräckligt många andra som är villiga att betala. Det är ynnest att de låter någon utveckla för deras otroliga platform.

I slutändan är det ändå ett affärsmässigt beslut, tjänar jag mer än det kostar? I dagsläget tjänar jag betydligt mer på iOS appar trots högre kostnad än på motsvarande android appar. Men det betyder inte att det inte finns en gräns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Jag tycker det är bra att utvecklare är tvungna att använda Google och Apple's betalsystem då jag inte vill ge ut mina kortutgifter kors och tvärs. Jag som ensam konsument har ingen förhandlingskraft gentemot alla tredjepartsutvecklare och kan inte ensam övertala utvecklarna att erbjuda det, så jag tycker det är bra att ha ett företag som Google eller Apple som backar upp.

Däremot tycker jag att man behöver se över avgiften på 30% då det är en alldeles för hög i dagens samhälle där appar utgör en allt viktigare del utav vår vardag. Närmare sig en "utility".

Alla ”livsviktiga” appar är dock gratis tex BankID/Swish/Bankappar etc. Jag har aldrig betalat för en app/spel, dock spelar jag inte mobilspel.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Google tar väl också ut en avgift, dock lägre men fortfarande inte gratis.

Diskussionen gäller varför/varför inte apple skulle få för sig att låsa ner mac os på samma sätt som ios.

Vad Google gör har inte något med det att göra.

Permalänk
Medlem

Borde bara bygga om spelet så det inte behöver gå via appstore. Borde gå att lösa direkt via Webbläsaren

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hur kan 30% vara skälig intäkt för nedladdnings- och betaltjänst?!? Jämför med en butik som säljer hårdvara där man både har säljare, support samt lager och lokal och dessutom webshop på det. Här ligger intäkterna på ca 10-20% för många av komponenterna (förmodligen är det högre marginal på enklare saker som kablar etc.)

Jag tycker att allt som kan främja konkurrensen för nedladdningstjänster är positivt.

Permalänk
Medlem

Epic som är 40% Tencent (Kina) ägda tar på sig offerkoftan. Lol. För dom håller ju inte på med exklusivitet och hämmar konkurrens..
Tycker det är helt rätt agerat av Apple/Google när Epic slänger ut sin video att totalt stänga ner dom dom. Dom har brutit mot reglerna.
Men jag tycker absolut inte det är ok att Google/Apple tar 30%?!? Det måste ses över. Jag vill dock inte att Apple skall ha någon mer butik eller liknande pga säkerheten. Google plays kvalitetskontroll är ju ett skämt i jämförelse. Men jag tycker definitivt att alla avgifter skall ses över för in app purchase osv.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Det är inte fel av Google och Apple tar betalt för sin platform. Men 30% är för hög och 15% är mera rimlig. Dom behöver varken utveckla apparna, underhålla, server, löner etc.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

I slutändan är det ändå ett affärsmässigt beslut, tjänar jag mer än det kostar? I dagsläget tjänar jag betydligt mer på iOS appar trots högre kostnad än på motsvarande android appar. Men det betyder inte att det inte finns en gräns.

Och apple bryr sig inte om vad din gräns är. Klarar du inte av att sälja tillräckligt mycket för att betala ios och mac os utvecklingskostnaden så finns det andra som gör det.

Permalänk
Medlem

Denna konflikt verkar spridas till gammelmedia:
https://www.svt.se/kultur/google-och-apple-slanger-ut-fortnit...

Skrivet av SVT:

Apple och Google har slängt ut det populära onlinespelet ”Fortnite” från sina digitala butiker.
Spelutvecklaren Epic svarar med att stämma nätjättarna.

Besluten kommer sedan Fortnite-tillverkaren Epic Games infört ett eget betalningssystem, för att slippa betala avgift till Apple och Google på alla köp som görs i spelet. Det bryter mot teknikjättarnas regler och som svar har spelet tagits bort.

Permalänk
Medlem

@ronz: Precis
- Usch å fy för monopol (dag 1)
- Usch å fy så många launchers jag måste installera, måste varje utgivare ha sin egen (dag 2)

round and round we go

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Förstår inte syftet med stämningen, det handlar ju om att Apple och Google INTE ger Epic Games särbehandling utan tvingar de att anpassa sig efter samma regler som alla andra.

Vad hoppas de få fram?

Även om jag gärna ser att Epic även vinner mot Google har jag svårt att tro att de skulle göra det eftersom det fortfarande det fortfarande är helt frivilligt för utvecklarna att använda sig av Googles appbutik för att nå användarna i Android. Liksom det är helt frivilligt för utvecklare att använda sig av Steam för att nå användare i Windows.

Samma sak gäller dock inte Apple som åtminstone jag anser missbrukar sin monopolställning i sitt operativsystem. Finns ett allmänt regelverk för vad som gäller vid monopol, vilket Apple faktiskt har. Det handlar därför inte om en särbehandling utan det handlar om att Apple missbrukar sin position emot alla utvecklare.

Skrivet av SleepstreameR:

No sympathies.

Skulle du kunna förklara lite mer varför du inte har några sympatier? Och för vem är det du inte har några sympatier för?

Skrivet av Segmonsson:

Epic som är 40% Tencent (Kina) ägda tar på sig offerkoftan. Lol. För dom håller ju inte på med exklusivitet och hämmar konkurrens..
Tycker det är helt rätt agerat av Apple/Google när Epic slänger ut sin video att totalt stänga ner dom dom. Dom har brutit mot reglerna.
Men jag tycker absolut inte det är ok att Google/Apple tar 30%?!? Det måste ses över. Jag vill dock inte att Apple skall ha någon mer butik eller liknande pga säkerheten. Google plays kvalitetskontroll är ju ett skämt i jämförelse. Men jag tycker definitivt att alla avgifter skall ses över för in app purchase osv.

Så länge någon tar upp saken så spelar det inte någon roll för mig vem som gör det, eftersom beslutet kommer påverka alla oavsett utslag. Men frågan är då, har storföretagen rätt att ha precis vilka riktlinjer/regler de vill? Särskilt om det i ena fallet inte finns något annat val än att följa reglerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Får hoppas att Microsoft ser detta. De borde ju kunna kräva att alla köp som görs på en PC med Windows går via microsoft store och utkräva 30% av transaktionen.

Beställa från komplett? Microsoft tar 30%.
Beställa från Amazon? Microsoft tar 30%.

Dags att köpa Microsoft-aktier.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tycker att det är riktigt coolt av Epic att använda populariteten av Fortnite för att ta upp en extremt relevant fråga... Det måste finnas en fri marknad, även för betaltjänster. Apple och Google's dominans på mobilbranschen gör det helt omöjligt för konkurrerande tjänster att slå sig fram.

De får jättegärna erbjuda betaltjänster. Men då ska de också verka på samma spelplan som alla andra. Jag tycker definitivt att de kan ta en procentsats för försäljning i sin affär. framförallt ifall en app har en "pay wall" innan den går att ladda hem eller att man använder Apple och Google's egna DLC-lösningar. Väljer man dock en annan betaltjänst inuti appen och bygger en egen DLC-tjänst. Det är upp till utvecklaren själv. Faktiskt. Då får de erbjuda en tjänst som är lika attraktiv som andra betaltjänster, och en DLC-tjänst som inte riktigt gör det värt att själv bygga en själv.

Det är dags för dessa två företag att vakna upp och inse att de bryter mot konkurrenslagar och en fri/öppen marknad..

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och apple bryr sig inte om vad din gräns är. Klarar du inte av att sälja tillräckligt mycket för att betala ios och mac os utvecklingskostnaden så finns det andra som gör det.

Förstår inte vad din poäng är? Varför ska Apple eller någon annan ”bry” sig? Inte bryr sig min hyresvärd huruvida jag klarar av en hyreshöjning heller. Går man inte runt som ett företag, så får man se över sin affärsmodell, för man kan inte förvänta sig att någon annan ska bry sig. När gamla möjligheter försvinner dyker nya upp, och världen spinner vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Känns som ett problem som skulle kunna lösas med certifikat utfärdade från ex.vis google eller apple eller någon annan certificate authority, kanske vore något för letsencrypt som ett sidospår. Är ju ändå ett väldans fipplande med certifikat och dylikt vid app-utveckling. Google och Apple behöver dock en EU-dom eller liknande i röven för att ha ett incentive att implementera detta. Håller du med @yoshman?

Avtalen ser i princip ut som så att om inköpen kan göras i appen så måste de gå via Apple/Google och dessa får inte vara dyrare än det är att köpa utanför på ex. företagets / tjänstens hemsida. Du får inte heller länka ut och presentera en webbsida i appen där du kan köpa tillgång utan det får skötas utanför appen vilket innebär att App / Play store inte blir ett lika effektivt skyltfönster för din app/tjänst.

Nja, hela grejen när Spotify klagade var ju för att prenumerationen var dyrare om du skaffade den i appen för iOS, istället för genom spotifys hemsida (vilken de inte fick länka till)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

30% är helt galet.
Men miljarderna ska in nånstans. 😂

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Väldigt enkelt för Epic Games egentligen. Om de inte vill ge 30% till Apple, Steam osv, ta då bort spelen från deras butiker så får Epic behålla 100% av intäkterna. Vilket i och för sig blir 0 kr men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Väldigt enkelt för Epic Games egentligen. Om de inte vill ge 30% till Apple, Steam osv, ta då bort spelen från deras butiker så får Epic behålla 100% av intäkterna. Vilket i och för sig blir 0 kr men ändå.

Vart går gränsen för när det är okej att klaga på deras cut då? Om 30% är okej, är 40 det också? 50? 80%?

Man måste ju få klaga om man inte är nöjd.

Permalänk
Medlem

Klaga går väl bra. Frågan är om det rätta sättet är att bryta mot villkoren som man har godkänt och sedan stämma Apple och Google när man inte får vara kvar på marknadsplatsen? Epic får dock mycket uppmärksamhet och det är nog tanken med det hela.

Epic visste att Fortnite skulle försvinna från appstore och google play, annars hade de inte haft stämningsansökningarna klara.

Permalänk
Inaktiv

Jag skrev nyligen att Epic Games "gör allting rätt" men detta känns tveksamt. Tvåfrontskrig mot både Apple och Google, de har kanske råd i sin krigskassa och de hoppas (förmodligen) på bra PR, att man representerar "vanliga folket" mot de onda jättarna osv... nja, tror det kommer slå tillbaka.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad vissa menar med att Google och Apple har kontroll och inte låter någon annan vara med och konkurera. Menar inte "Jag fattar inte, så dumma ni är", utan jag menar att jag på riktigt inte förstår vad ni menar.

Vilka är tex Epic som ska vara med och bestämma hur mycket Apple/Google tar i avgift i deras EGNA system? Tycker man avgiften är för hög så kan man välja att helt enkelt inte finnas där. Som någon annan skrev så hade jag förstått om Apple/Google satte olika avgifter för olika appar, men nu är det samma för alla. Take it or leave it.

Sen att man kan installera appar utanför Google Play är väl coolt och bra, men det betyder inte att det måste vara så på iOS också. Apple har utvecklat detta och bestämmer, gillar man inte det så köper man inte deras produkter eller lägger ut sina appar där.
Gillar man inte Apple/Google så starta ett eget märke och börja tillverka telefoner eller vad du vill.

Jag försvarar varken Apple/Google, men tycker kritiken är orättvis. Visst jag vet att det finns andra orättvisor med dessa företag inom andra områden osv. Och att avgiften är kanske dyr ja, men att komma med synpunkter på hur ett företag borde driva sin verksamhet tycker jag är konstigt.
Apple/Google har byggt upp ett otroligt bra ekosystem med hårdvara och mjukvara som har blivit populärt och alla vill finnas där. Men vissa vill också vara med och bestämma? Så fungerar det inte.
De tar såklart betalt för allt arbete som krävts för att komma dit de är och det arbete som krävs idag för att göra det bättre hela tiden.

Så åter till min ursprungliga fråga;
Vad är det som dessa företag gör som anses bryta "konkurrenslagar" och vara ett hot mot "fri/öppen marknad"? Då menar jag faktiska lagar och inte vad folk tycker är rätt.
Ett exempel nedan.

"Det är dags för dessa två företag att vakna upp och inse att de bryter mot konkurrenslagar och en fri/öppen marknad.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vart går gränsen för när det är okej att klaga på deras cut då? Om 30% är okej, är 40 det också? 50? 80%?

Vad jag vet tar nästan alla 30%. Sony, Microsoft (Xbox), Nintendo, Apple och Google tar 30% för att sälja spel/appar i sina butiker. Om 30% var så sjukligt högt borde väl något av företagen sänka till 25 eller 20% för att få ett konkurrensmässigt övertag.

Report: Steam's 30% Cut Is Actually the Industry Standard - IGN

Så länge ingen av dessa företag sitter i monopolställning och plockar 50%+ behöver man väl inte klaga lika mycket som Epic Gamses gör.

Permalänk
Medlem

30% marginal till slutkund är inget som är konstigt. Då har jag ändå sålt grejer i flera olika branscher.

Alla branscher låser in eller manar in sina kunder i olika system.

Jag ser inte problemet mer här än någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Man köper hellre direkt från utvecklaren än att behöva betala 30% extra för ingenting? Kolla vilka priser det är på dom olika konsol plattformerna gällande digitala priser mot fysiska priser.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Inaktiv

Apple hävdar att en App Store behövs av säkerhetsskäl, någon måste kolla att inga skadliga appar släpps igenom.

Ja, det behövs en kontroll av appar till salu. Å andra sidan, det vore bättre om någon utomstående gjorde den revisionen, det finns ju en stor risk för intressekonflikt när Apple är den som leverar den underliggande plattformen. Man kan t.ex. anpassa vilka regler som används efter vilka svagheter/säkerhetshål man av olika skäl är ovilliga att göra något åt.

Kort sagt, Apple skall förbjudas från att rulla en egen App Store (annat än för egna appar). Dom skall istället certifiera oberoende butiker som sedan gör oberoende kontroller av appar ur säkerhetsmässig synvinkel och som då kan konkurrera fritt med varandra.

Om man nu vill ha ett bra säkerhetstänk i ekosystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Kort sagt, Apple skall förbjudas från att rulla en egen App Store (annat än för egna appar). Dom skall istället certifiera oberoende butiker som sedan gör oberoende kontroller av appar ur säkerhetsmässig synvinkel och som då kan konkurrera fritt med varandra.

Det är detta jag inte förstår, så andra ska bestämma hur Apple's egna system ska fungera?

Permalänk
Inaktiv

Apple piper över att folk kan sälja appar för 0 dollar och sedan ta betalt inuti appen vilket då innebär att Apple inte får ett nickel.

Men det är Apple själva som bestämt att ta betalt i procent! Apple kan mycket väl ta betalt i fasta summor, typ X dollar för att blir upplagd på butiken och Y dollar per 1000-tal nedladdningar. Detta skulle antagligen mycket bättre svara mot verkliga kostnaderna.

Att man kör med 30% har inget med verkliga kostnader att göra. Man väljer den beskattning som ekosystemet kan bära. En skatt på 30% brukar vara rätt optimal inkomstmässigt, högre och antalet transaktioner sjunker och Apple tjänar faktiskt mindre. Jämför med svenska skattesatser. Arbetsgivaravgifter ligger på 33%, kommunalskatten runt 30% och moms på 25%. Man tar ut vad som går att ta ut innan skadan blir för stor och alla förlorar på det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qwertylol1:

Det är detta jag inte förstår, så andra ska bestämma hur Apple's egna system ska fungera?

Därför att Apple har ett de facto monopol. Det ger makt. En makt som då Apple använder för att ge sig själva en beskattningsrätt.

När ekosystemet runt iPhone var litet i sammanhanget kunde man göra mycket som man själv ville. Kul med något nytt. Nu är det så stort och dominerande att nu måste man gå in och reglera hur monopolet hanteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Väldigt enkelt för Epic Games egentligen. Om de inte vill ge 30% till Apple, Steam osv, ta då bort spelen från deras butiker så får Epic behålla 100% av intäkterna. Vilket i och för sig blir 0 kr men ändå.

Skrivet av qwertylol1:

Vilka är tex Epic som ska vara med och bestämma hur mycket Apple/Google tar i avgift i deras EGNA system? Tycker man avgiften är för hög så kan man välja att helt enkelt inte finnas där. Som någon annan skrev så hade jag förstått om Apple/Google satte olika avgifter för olika appar, men nu är det samma för alla. Take it or leave it.

Sen att man kan installera appar utanför Google Play är väl coolt och bra, men det betyder inte att det måste vara så på iOS också. Apple har utvecklat detta och bestämmer, gillar man inte det så köper man inte deras produkter eller lägger ut sina appar där.
Gillar man inte Apple/Google så starta ett eget märke och börja tillverka telefoner eller vad du vill.

Så om Micrsoft skulle få rätten att låsa ner Windows, kräva att du bara kan installera spel via deras klient och de tar 30%, kanske 40% då är ni ok med det?

Vill speltillverkarna inte gå med på det så kan de ju skapa sitt eget os eller göra spel för någon konsoll.
Vill ni inte installera era spel via Micsoft Store så kan ni ju installera BSD istället och spela snake.