Få koll på växande amatörnätverk med en hel del enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ok installationskabel är ”solid” och styvare eller?
Och patchkabel är mjuk vanlig kabel?

Japps precis. Patch kabel är sämre för längre avstånd, där behöver du använda installations kabel.
Håller du dit en bit från max-längden på 100 meter så ska det gå bra för 1 gibabit hastigheter även med patch kabel.
(ju högre hastigheter du kommer vilja använda ju mer krav ställs på kabel och kontaktdon).

Vi har inte diskuterat vilken kabel du bör använda men satsa på Cat6a, det är tråkigt att dra kabel och det vill vi bara göra en gång i bostaden.
Tänk på att köpa rätt kontakter.

När du sedan ska krimpa kontakterna så finns det saker som gör det lättare, tex system där man för igenom kablarna och där tången klipper av det överblivna delen. Mycket lättare än att försöka få till det med den gamla modellen där man måste klippa kablarna i rätt längd innan de sätts i kontakten.
Se här: https://www.youtube.com/watch?v=xRRGGzDlG2Q

Hade jag vetat om att detta funnits innan jag köpte min nuvarande tång så hade jag satsat på detta.
Som du ser i videon så finns det kontakter som passar både för installation och patch kabel.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Yes ok, ja lite smidigare blir det nog.

Skrivet av Gustav-P:

Japps precis. Patch kabel är sämre för längre avstånd, där behöver du använda installations kabel.
Håller du dit en bit från max-längden på 100 meter så ska det gå bra för 1 gibabit hastigheter även med patch kabel.
(ju högre hastigheter du kommer vilja använda ju mer krav ställs på kabel och kontaktdon).

Vi har inte diskuterat vilken kabel du bör använda men satsa på Cat6a, det är tråkigt att dra kabel och det vill vi bara göra en gång i bostaden.
Tänk på att köpa rätt kontakter.

När du sedan ska krimpa kontakterna så finns det saker som gör det lättare, tex system där man för igenom kablarna och där tången klipper av det överblivna delen. Mycket lättare än att försöka få till det med den gamla modellen där man måste klippa kablarna i rätt längd innan de sätts i kontakten.
Se här: https://www.youtube.com/watch?v=xRRGGzDlG2Q

Hade jag vetat om att detta funnits innan jag köpte min nuvarande tång så hade jag satsat på detta.
Som du ser i videon så finns det kontakter som passar både för installation och patch kabel.

Japp ok skall tänka på det.
Ja jag hade tänkt Cat6, så det får det bli.
Skall kolla på vettiga verktyg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

@mrqaffe:
Yes ok, ja lite smidigare blir det nog.

Japp ok skall tänka på det.
Ja jag hade tänkt Cat6, så det får det bli.
Skall kolla på vettiga verktyg!

Förslaget du citerar var ju Cat6a, inte Cat6.
I en ny installation är det lika bra med cat 6a, då har du fullt stöd för 10Gbit upp till 100meter. Kan vara bra för framtiden.

Permalänk

Kommer bli hängd, men har ett hus där el är efterinstallerad, (byggt 1850).
All el ligger utanpå väggar för inne i väggarna är ju bara allsköns bröte som det var på den tiden.
Men åter till ämnet. Jag kör på nätverk via elnätet.
Hade testat någon gång, var riktigt dåligt.
Sedan gick det några år, tappade tålamodet på det trådlösa. Köpte det senaste.
Så förvånad jag blev, riktigt bra hastigheter. Har en modell med 4 uttag i ena änden, samt wifi repeater förvisso. Men i den sitter nu smart-tv, xbox osv.
Inga kablar mer på väggar eller vinden (vilket först var planen. upp och ned).
https://www.tp-link.com/se/home-networking/powerline/tl-wpa86... typ sådant fast inte tp-link, men den kom upp på best 2020

Ps. Har det även till gästhuset ute på tomten

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Förslaget du citerar var ju Cat6a, inte Cat6.
I en ny installation är det lika bra med cat 6a, då har du fullt stöd för 10Gbit upp till 100meter. Kan vara bra för framtiden.

Ja ok, skall ha koll på det. CAT6a.
Nu var jag slarvig när jag skrev igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Kommer bli hängd, men har ett hus där el är efterinstallerad, (byggt 1850).
All el ligger utanpå väggar för inne i väggarna är ju bara allsköns bröte som det var på den tiden.
Men åter till ämnet. Jag kör på nätverk via elnätet.
Hade testat någon gång, var riktigt dåligt.
Sedan gick det några år, tappade tålamodet på det trådlösa. Köpte det senaste.
Så förvånad jag blev, riktigt bra hastigheter. Har en modell med 4 uttag i ena änden, samt wifi repeater förvisso. Men i den sitter nu smart-tv, xbox osv.
Inga kablar mer på väggar eller vinden (vilket först var planen. upp och ned).
https://www.tp-link.com/se/home-networking/powerline/tl-wpa86... typ sådant fast inte tp-link, men den kom upp på best 2020

Ps. Har det även till gästhuset ute på tomten

Jag har faktiskt en gammal homeplug som funkar jättebra., mellan olika faser, med förlängningssladdar, tom till en annan byggnad på tomten osv. Aldrig haft problem.
Men, det känns inte som det kanske inte kommer funka smidigt med fibers hastigheter osv framöver om man har otur med elsystemets utformning?

Men absolut, jag har funderat på det med. Tål att fundera på en del.
Men eftersom hempluggarna lovar en hel del, och verkar fantastiska, så finns det inte så mycket info, eller produkter tycker jag, så det borde bero på nåt.
Får se vad alla som är ännu duktigare på detaljerna säger.

Permalänk
Medlem

Jag har en del frågor som dykt upp, skall försöka spalta upp hyfsat strukturerat.

Inköpsställen?
Tänker mig ett ställe för enkelhetens skull. det mesta finns ju på kjell, dustin, webbhallen osv.
Men jag antar att det kanske mer dedikerat företag när man ända skall lägga ett antal tusenlappar så man slipper betala allt för mycket i onödan?

IP-TV
Idag i mitt "provisoriska" nätverk har jag en bryggad teliarouter till en TP-link wifirouter.
IP-TV tar jag fortfarande från teliaroutern, funkar, men gör att dom ligger i olika nätverk.
Kan man lösa det på ett bättre sätt, en sak är att man inte kan styra tv-kanaler med app osv. ingen big deal, men lite störigt.
Tänker att i dubbelnätverksuttaget jag drar till bakom tv, har internet i ena uttaget och ip-tv i andra uttaget, men hur får jag dit IP-tv på ett bra sätt?
Har googlat en del men hittar inget definitivt.

Kameror och POE
Idag har jag dom på WIFI, dom klarar POE enligt spec. men när jag drar nätverk kan jag lika gärna ge dom en nätverkskabel med.
Hur säkerställer jag att det är kräm i nätverket, är något jag måste ha med i beräkningen, eller är det bara kräm i kablarna med?

Patchbox eller patchpanel?
Tänker mig 2 X 12 platser så den inte blir så lång.
Nu är vi här igen Men vad är fördelar/nackdelar med det ena eller det andra?
Ser att en del patchpaneler är för rackmontage, men jag kommer bygga in in i mediaskåp, så patchbox såg mer passande ut då.
Och antar att det är Kroneverktyg som gäller på alla dessa saker uttag och patchpaneler/patchboxar

Switch, 24 portar
Jag hittar i prisklasser från 900:- till 5000:- med till synes samma kapacitet.
Vad skall jag titta på här?

Kabel
kollade på CAT6a
Men ser nu att det finns utp/ftp (skärmad/oskärmad?)
Hur tänker jag här?
https://www.webhallen.com/se/product/313053-Deltaco-FTP-Cat6A...

Så det var en liten början

Så här ser min tanke på inköp ut än så länge.
Feedback?

Tanken är väl kanske inte att jag måste ha just dessa sakerna från Kjell, men ville se vad ni har att säga om valen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Jag har en del frågor som dykt upp, skall försöka spalta upp hyfsat strukturerat.

Inköpsställen?
Tänker mig ett ställe för enkelhetens skull. det mesta finns ju på kjell, dustin, webbhallen osv.
Men jag antar att det kanske mer dedikerat företag när man ända skall lägga ett antal tusenlappar så man slipper betala allt för mycket i onödan?

IP-TV
Idag i mitt "provisoriska" nätverk har jag en bryggad teliarouter till en TP-link wifirouter.
IP-TV tar jag fortfarande från teliaroutern, funkar, men gör att dom ligger i olika nätverk.
Kan man lösa det på ett bättre sätt, en sak är att man inte kan styra tv-kanaler med app osv. ingen big deal, men lite störigt.
Tänker att i dubbelnätverksuttaget jag drar till bakom tv, har internet i ena uttaget och ip-tv i andra uttaget, men hur får jag dit IP-tv på ett bra sätt?
Har googlat en del men hittar inget definitivt.

Kameror och POE
Idag har jag dom på WIFI, dom klarar POE enligt spec. men när jag drar nätverk kan jag lika gärna ge dom en nätverkskabel med.
Hur säkerställer jag att det är kräm i nätverket, är något jag måste ha med i beräkningen, eller är det bara kräm i kablarna med?

Patchbox eller patchpanel?
Tänker mig 2 X 12 platser så den inte blir så lång.
Nu är vi här igen Men vad är fördelar/nackdelar med det ena eller det andra?
Ser att en del patchpaneler är för rackmontage, men jag kommer bygga in in i mediaskåp, så patchbox såg mer passande ut då.
Och antar att det är Kroneverktyg som gäller på alla dessa saker uttag och patchpaneler/patchboxar

Switch, 24 portar
Jag hittar i prisklasser från 900:- till 5000:- med till synes samma kapacitet.
Vad skall jag titta på här?

Kabel
kollade på CAT6a
Men ser nu att det finns utp/ftp (skärmad/oskärmad?)
Hur tänker jag här?
https://www.webhallen.com/se/product/313053-Deltaco-FTP-Cat6A...

Så det var en liten början

Så här ser min tanke på inköp ut än så länge.
Feedback?
https://i.postimg.cc/tZhWbPdm/cap1.jpg
https://i.postimg.cc/nMp0zcsQ/Cap2.jpg
Tanken är väl kanske inte att jag måste ha just dessa sakerna från Kjell, men ville se vad ni har att säga om valen.

Telias iptv (och många andra iptv system) går inte via internet och iptv använder oftast multicast. det gör att du behöver använda vlan för det, ska du skaffa en svitch så behöver den vara managerbar. switchar presterar mycket lika vid samma funktioner så har 2 olika modelerl funktionerna som behövs lär de prestera oerhört lika, en del kyls aktivt, andra passivt och det kan ju vara värt att fundera på beroende på var den ska monteras annars är det bara att gå på design och pris.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telias iptv (och många andra iptv system) går inte via internet och iptv använder oftast multicast. det gör att du behöver använda vlan för det, ska du skaffa en svitch så behöver den vara managerbar. switchar presterar mycket lika vid samma funktioner så har 2 olika modelerl funktionerna som behövs lär de prestera oerhört lika, en del kyls aktivt, andra passivt och det kan ju vara värt att fundera på beroende på var den ska monteras annars är det bara att gå på design och pris.

Ok, tack då skall jag kolla på en managerbar.
Det kommer gå att få iptv i samma nätverk då alltså?

Här verkar vara en vinnare då tex.
https://www.webhallen.com/se/product/203993-Zyxel-GS1900-24E-...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Ok, tack då skall jag kolla på en managerbar.
Det kommer gå att få iptv i samma nätverk då alltså?

Kanske, Switchen kommer i vart fall att klara det tekniskt men det ska ju konfigureras och det lär finnas flera delar än bara en switch i lanet, hursomhelst använder iptv multicast och vlan så delarna och den som konfar måste kunna hantera det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kanske, Switchen kommer i vart fall att klara det tekniskt men det ska ju konfigureras och det lär finnas flera delar än bara en switch i lanet, hursomhelst använder iptv multicast och vlan så delarna och den som konfar måste kunna hantera det.

Den som konfar = jag?
Funkar det bara tekniskt borde jag lösa det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Den som konfar = jag?
Funkar det bara tekniskt borde jag lösa det.

Ja har du en managerbasar switch så har den funktionerna så funkar det inte då är det i vart fall inte hårdvaran i switchen det beror på

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Jag har en del frågor som dykt upp, skall försöka spalta upp hyfsat strukturerat.

Inköpsställen?
Tänker mig ett ställe för enkelhetens skull. det mesta finns ju på kjell, dustin, webbhallen osv.
Men jag antar att det kanske mer dedikerat företag när man ända skall lägga ett antal tusenlappar så man slipper betala allt för mycket i onödan?

IP-TV
Idag i mitt "provisoriska" nätverk har jag en bryggad teliarouter till en TP-link wifirouter.
IP-TV tar jag fortfarande från teliaroutern, funkar, men gör att dom ligger i olika nätverk.
Kan man lösa det på ett bättre sätt, en sak är att man inte kan styra tv-kanaler med app osv. ingen big deal, men lite störigt.
Tänker att i dubbelnätverksuttaget jag drar till bakom tv, har internet i ena uttaget och ip-tv i andra uttaget, men hur får jag dit IP-tv på ett bra sätt?
Har googlat en del men hittar inget definitivt.

Kameror och POE
Idag har jag dom på WIFI, dom klarar POE enligt spec. men när jag drar nätverk kan jag lika gärna ge dom en nätverkskabel med.
Hur säkerställer jag att det är kräm i nätverket, är något jag måste ha med i beräkningen, eller är det bara kräm i kablarna med?

Patchbox eller patchpanel?
Tänker mig 2 X 12 platser så den inte blir så lång.
Nu är vi här igen Men vad är fördelar/nackdelar med det ena eller det andra?
Ser att en del patchpaneler är för rackmontage, men jag kommer bygga in in i mediaskåp, så patchbox såg mer passande ut då.
Och antar att det är Kroneverktyg som gäller på alla dessa saker uttag och patchpaneler/patchboxar

Switch, 24 portar
Jag hittar i prisklasser från 900:- till 5000:- med till synes samma kapacitet.
Vad skall jag titta på här?

Kabel
kollade på CAT6a
Men ser nu att det finns utp/ftp (skärmad/oskärmad?)
Hur tänker jag här?
https://www.webhallen.com/se/product/313053-Deltaco-FTP-Cat6A...

Så det var en liten början

Så här ser min tanke på inköp ut än så länge.
Feedback?
https://i.postimg.cc/tZhWbPdm/cap1.jpg
https://i.postimg.cc/nMp0zcsQ/Cap2.jpg
Tanken är väl kanske inte att jag måste ha just dessa sakerna från Kjell, men ville se vad ni har att säga om valen.

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Tänkte dela med mig av min skiss över projektet.
Så från att försöka få igång ett vettigt trådlöst nätverk och inga planer på kablar, så är vi här :

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Tänkte dela med mig av min skiss över projektet.
Så från att försöka få igång ett vettigt trådlöst nätverk och inga planer på kablar, så är vi här :
https://i.postimg.cc/9QKNtp91/Drawing1.png

Det finns inga accesspunkter på bilden utan du har nått du kallar wifirouter, du bör bara ha en router och konfar du nån som accesspunkt så kalla den gärna det så blir det enklare att förstå logiken.
Du har ritat saker direkt till switchen, fysisk bör allt kopplas via patchpanelen.
men ja det ser ut som en vettig skiss att utgå från.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga accesspunkter på bilden utan du har nått du kallar wifirouter, du bör bara ha en router och konfar du nån som accesspunkt så kalla den gärna det så blir det enklare att förstå logiken.
Du har ritat saker direkt till switchen, fysisk bör allt kopplas via patchpanelen.
men ja det ser ut som en vettig skiss att utgå från.

Japp du har så rätt så, såg rätt ut i min hjärna, men dom logiska följderna var inte riktigt korrekta. Tack!
Med tanke på mina andra eskapader i nätverksforat så är jag inte helt på det klara hur det skall bli rent tekniskt, antingen i nuläget med bredband via telejack. Eller snart sen via fiber.

Det lutar åt att jag inte kommer kunna ha allt i samma LAN (IP-TV och resten) så jag tex kan ha Zappa appen. Det stör mig.
har hållit på och testa massa olika lösningar och lärt mig en del än så länge.

Men även sen med fiber in, skall jag ha router och plocka IP-TV ut på annat sätt med Vlan och Tomato osv hur nu jag skall konfa detta.
Eller om jag skall ha fiber in till teliarouter och plocka ut internet och IP-tv skiljt så jag inte har dom i samma nät och då tappar zappa-appen.
Känner jag mig själv rätt kommer jag inte stå ut med en halvhjärtad lösning.
Har ändrat skissen till vad jag tror är mer lik verkligheten, än så länge.

Permalänk
Medlem

Som det nu känns så kommer det till en början få bli ett upplägg utan zappa appen helt enkelt.

Det jag inte riktigt fattar är vad som händer när man bryggar Telias Smartrouter.
Men jag bedömer så här:

Jag har nu nämligen bryggat routern, skickar en port till min Acesspunkt (?) dvs. TP-link Archer A8.
Detta för att telias Wifi i smartboxen var lite vekt. och TP-LINK routern verkar funka bättre.
Eftersom Telias smartrouter nu är bryggad är nu min TP_link NAT, eller?
Det funkar i alla fall med portforwarding för min NAS och kameror osv. i min TP-link.

Jag får inte iptv ur TP link, som vi gått igenom.
Däremot får jag det ur Telias smartbox från en annan port, även om den är bryggad.

Så genom bryggningen verkar man ta bort att den är NAT, har jag fattat det rätt då?

Således kommer jag i mitt kommande nätverk behöva dra två kablar till min pachpanel
1 för "Internet" och en för "ip-tv".
"Internet kabel" går via patchpanelen till min Switch för att fördela "Internet".
"iptv kabeln" går via Patchpanelen direkt till "tv-uttaget"

Vilket gör att jag "löser det" med att använda en annan acesspunkt eller wifi, än Telias smartburk.
Men kommer inte kunna använda Zappa appen.

Tänker jag rätt?

Permalänk
Medlem

Skulle lägga ut Kameror och Nas på skilda VLAN men det är kanske lite överkus för denna omgång.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Skulle lägga ut Kameror och Nas på skilda VLAN men det är kanske lite överkus för denna omgång.

Ja det är det nog, Men grunden i systemet gör ju sen att jag har möjlighet till allt det där.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Som det nu känns så kommer det till en början få bli ett upplägg utan zappa appen helt enkelt.

Det jag inte riktigt fattar är vad som händer när man bryggar Telias Smartrouter.
Men jag bedömer så här:

Jag har nu nämligen bryggat routern, skickar en port till min Acesspunkt (?) dvs. TP-link Archer A8.
Detta för att telias Wifi i smartboxen var lite vekt. och TP-LINK routern verkar funka bättre.
Eftersom Telias smartrouter nu är bryggad är nu min TP_link NAT, eller?
Det funkar i alla fall med portforwarding för min NAS och kameror osv. i min TP-link.

Jag får inte iptv ur TP link, som vi gått igenom.
Däremot får jag det ur Telias smartbox från en annan port, även om den är bryggad.

Så genom bryggningen verkar man ta bort att den är NAT, har jag fattat det rätt då?

Således kommer jag i mitt kommande nätverk behöva dra två kablar till min pachpanel
1 för "Internet" och en för "ip-tv".
"Internet kabel" går via patchpanelen till min Switch för att fördela "Internet".
"iptv kabeln" går via Patchpanelen direkt till "tv-uttaget"

Vilket gör att jag "löser det" med att använda en annan acesspunkt eller wifi, än Telias smartburk.
Men kommer inte kunna använda Zappa appen.

Tänker jag rätt?

https://i.postimg.cc/MGckCkFS/Drawing1.png

Bryggning tar bort NAT/PAT och skickar signalen vidare så är det upp till dig att fixa så att lanet funkar enligt önskemål.
Zappa har jag aldrig använt men vet att den har vissa krav och den har diskuterats i de 2 stora trådarna om iptv konfigurering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bryggning tar bort NAT/PAT och skickar signalen vidare så är det upp till dig att fixa så att lanet funkar enligt önskemål.
Zappa har jag aldrig använt men vet att den har vissa krav och den har diskuterats i de 2 stora trådarna om iptv konfigurering.

Yes, tack!
Nu skall jag dra och kolla på kabelkanaler

Permalänk
Medlem

Förresten.
Kan någon förklara på ett enkelt sett om det verkligen är värt att köra CAT6a istället för CAT6.
Jag har en kontakt som kanske kan fixa till mig, som påpekade att CAT6a blir grövre och jobbigare att dra.
Har det någon praktisk betydelse om man har Cat6a istället för CAT6 i sitt nätverk, praktiskt rimliga skillnader alltså.

Verkar som hastigheten kan vara samma, men bandbredden är dubbel i en CAT6a?
Det är inga våldsamma sträckor det handlar om i huset heller.

Jag får en känsla av att det är väldigt overkill och jag gör det svårare än det behöver vara.
Visst vattnet höjs i Florida om du kissar i Atlanten i teorin, men det är inte av praktisk betydelse

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1545753-cat-6-6a-eller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Förresten.
Kan någon förklara på ett enkelt sett om det verkligen är värt att köra CAT6a istället för CAT6.
Jag har en kontakt som kanske kan fixa till mig, som påpekade att CAT6a blir grövre och jobbigare att dra.
Har det någon praktisk betydelse om man har Cat6a istället för CAT6 i sitt nätverk, praktiskt rimliga skillnader alltså.

Verkar som hastigheten kan vara samma, men bandbredden är dubbel i en CAT6a?
Det är inga våldsamma sträckor det handlar om i huset heller.

Jag får en känsla av att det är väldigt overkill och jag gör det svårare än det behöver vara.
Visst vattnet höjs i Florida om du kissar i Atlanten i teorin, men det är inte av praktisk betydelse

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1545753-cat-6-6a-eller...

Ibland så nördar vi ner oss (på ett positivt sätt) i saker och ting.
Om du vet med dig att du absolut aldrig kommer att köra snabbare än 1 gigs hastighet hemma så kan du ju använda CAT 5e, 6, 6a.
I detta fallet så ta Cat 6 om du kan få tag på det och det funkar bäst för dig.

Om du i en avlägsen framtid behöver köra 10 gigs hastighet hemma så känns det liksom att du kan dra den kabeln då istället.

Tänkte passa på att svara på några saker från ett av dina tidigare inlägg.

Inköpsställen
Köp där det är rätt pris för dig. Det finns billigare butiker som kanske har en sämre garanti eller retur hantering medans andra kanske är några kronor dyrare men har super service.

IP-TV
Om det är så att från Telia routern är två uttag där det ena är för bredbandet och det andra för IP-TVn så kan du ju lösa det så att du från din patchpanel kopplar kabeln som går till TV boxen titt uttaget i Telia routern som för IP-TV.
Om det är så att allt använder samma uttag så tror jag det finns en guide i forumet där en medlem beskriver hur han konfigurerade det för att fungera.
Använder du en IP-TV app i din TV/AppleTV/annat så spelar det ingen roll då det kommer att funka "som vanlig datatrafik".

Kameror och POE
Idag så har du ju en ström adapter till varje kamera, sedan så går datan genom WiFi.
Om du använder POE så får du som jag ser det två fördelar.
Datan går via kabeln och kan inte störas ut i etern.
Du strömförsörjer kameran med samma kabel som datan går i.

Här blir det lite fråga om budget.
Du har ju redan ström till dina kameror så allt annat för att använda POE blir en extra kostnad för dig.

För att använda POE så kan man använda en injektor eller en switch som levererar POE.
Jag förespråkar helt klart en managerbar POE switch av den anledningen att du kan starta om kamerorna via switchens management interface.
Det låter trivialt men den/de gånger du är hemifrån och så ser du att det är svart på en kamera och lösningen är att starta om den - supersmidigt att logga på (via VPN) och bara göra en power cycle på just den porten som den kameran sitter på.

En managerbar POE switch kostar mer än en vanlig switch och det finns säkert en brytpunkt där det blir billigare med en sådan än att använda individuella POE injektorer.

Här behöver du ju inte köpa större POE switch än vad du kommer att ha kameror. Själv gick jag från att först köpa en 8 ports POE, komplettera med en till som hade 4 av 8 POE portar till att ersätta båda dessa med en 24 portars POE switch.
Jag är svag för UniFi men det finns andra leverantörer som har managerbara POE switchar.
Kolla vilken POE standard som dina kameror använder och köp switch som stödjer dem (titta också på vad du tror du vill köpa i framtiden så du inte målar in dig i ett hörn).

Du kan se vad mina POE enheter drar i denna bild (för att uppskatta hur stor POE kapacitet du skulle behöva i framtiden, säkras är dock att titta på databladet för dina kameror):

Port 1-7 är Kameror (port 6 ej inkopplad.
Port 22 är min CloudKey
Port 23-23 är mina access punkter

Patchbox eller patchpanel?
Om du tittar på standard 19" rack så känns det som att du lika gärna kan ha 24 portar på en rad.

Här är (ovanifrån):
Min router - Microtik
Genomföring med borstar för kablar
Blindpanel (Cloud Keyn ligger ovan på 24 portars switchen)
24 portars POE switch (moddad med 4 Noctua fläktar isf de 2 orginal som fanns)
Genomföring med borstar för kablar
Blindpanel
Grendosa

Har du mindre utrymme att spela på så kan 12 portars paneler vara lättare att hantera.
Dock så utvecklar ju switchar och POE värme så det behöver vara ventilerat.

Switch, 24 portar
Du behöver fundera igenom ifall du vill ha managerbar eller inte, POE eller inte.
Vilken tillverkar vill du satsa på. Blir lätt att du fortsätter med samma tillverkare i framtiden för att kanske kunna använda samma management interface till alla dina enheter.
Svårt att ge råd men börja titta på denna om du ska ha managerbar POE https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3748854&utm_source=...
Det var bla en sådan jag la på hyllan när jag satte i den stora switchen.
Väljer du ovan tänk på att det blir smidigast att köra en cloud key också.

Ändrar till gamla Prisjakts vyn istället för den förfärliga nya
Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Har det någon praktisk betydelse om man har Cat6a istället för CAT6 i sitt nätverk, praktiskt rimliga skillnader alltså.

Troligen inte, cat6 ska klara 10 Gbit till 65 m längd och 6a till 100m, 65 m är långt och ganska osannolikt i en bostad även om huset är stort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Ibland så nördar vi ner oss (på ett positivt sätt) i saker och ting.
Om du vet med dig att du absolut aldrig kommer att köra snabbare än 1 gigs hastighet hemma så kan du ju använda CAT 5e, 6, 6a.
I detta fallet så ta Cat 6 om du kan få tag på det och det funkar bäst för dig.

Om du i en avlägsen framtid behöver köra 10 gigs hastighet hemma så känns det liksom att du kan dra den kabeln då istället.

Ja ok, det var som jag hade hoppats, och läst mig lite fram till.
Så det får bli CAT6.

Skrivet av Gustav-P:

Tänkte passa på att svara på några saker från ett av dina tidigare inlägg.

Inköpsställen
Köp där det är rätt pris för dig. Det finns billigare butiker som kanske har en sämre garanti eller retur hantering medans andra kanske är några kronor dyrare men har super service.

Ja jag har sett att det finns en del, och nu kommer jag nog få tag i en del av allt genom en kontakt med.
Funderade messt på om jag missat nån självklar aktör, men det verkar inte så.

Skrivet av Gustav-P:

IP-TV
Om det är så att från Telia routern är två uttag där det ena är för bredbandet och det andra för IP-TVn så kan du ju lösa det så att du från din patchpanel kopplar kabeln som går till TV boxen titt uttaget i Telia routern som för IP-TV.
Om det är så att allt använder samma uttag så tror jag det finns en guide i forumet där en medlem beskriver hur han konfigurerade det för att fungera.
Använder du en IP-TV app i din TV/AppleTV/annat så spelar det ingen roll då det kommer att funka "som vanlig datatrafik".

Ja detta har jag lagt en del tid på, inte riktigt på det klara än om det går eller ej.
Men som det är nu är Telias router bryggad, min router NAT, och en av portarna på telias skickar IP-tv, så jag tänker mig det precis så som du säger.
Det jag förlorar på det sättet är att styra kanaler osv med Telias App, inte hela världen, men störigt.
Tror fortfarande det gåt att lösa på nåt sätt utan att bygga nåt komplicerat i Linux typ.

Skrivet av Gustav-P:

Kameror och POE
Idag så har du ju en ström adapter till varje kamera, sedan så går datan genom WiFi.
Om du använder POE så får du som jag ser det två fördelar.
Datan går via kabeln och kan inte störas ut i etern.
Du strömförsörjer kameran med samma kabel som datan går i.

Här blir det lite fråga om budget.
Du har ju redan ström till dina kameror så allt annat för att använda POE blir en extra kostnad för dig.

För att använda POE så kan man använda en injektor eller en switch som levererar POE.
Jag förespråkar helt klart en managerbar POE switch av den anledningen att du kan starta om kamerorna via switchens management interface.
Det låter trivialt men den/de gånger du är hemifrån och så ser du att det är svart på en kamera och lösningen är att starta om den - supersmidigt att logga på (via VPN) och bara göra en power cycle på just den porten som den kameran sitter på.

En managerbar POE switch kostar mer än en vanlig switch och det finns säkert en brytpunkt där det blir billigare med en sådan än att använda individuella POE injektorer.

Här behöver du ju inte köpa större POE switch än vad du kommer att ha kameror. Själv gick jag från att först köpa en 8 ports POE, komplettera med en till som hade 4 av 8 POE portar till att ersätta båda dessa med en 24 portars POE switch.
Jag är svag för UniFi men det finns andra leverantörer som har managerbara POE switchar.
Kolla vilken POE standard som dina kameror använder och köp switch som stödjer dem (titta också på vad du tror du vill köpa i framtiden så du inte målar in dig i ett hörn).

Du kan se vad mina POE enheter drar i denna bild (för att uppskatta hur stor POE kapacitet du skulle behöva i framtiden, säkras är dock att titta på databladet för dina kameror):
https://i.ibb.co/wzpQxMV/POE.png
Port 1-7 är Kameror (port 6 ej inkopplad.
Port 22 är min CloudKey
Port 23-23 är mina access punkter

Jag kollade igen och är lite osäker på POE igen, men jag har ställt frågan till tillverkaren.
Trodde Switchen jag ställt in mig på hade POE med, men nu ser jag inte det.
Verkar som det kräver att gå upp en hel del i pris med både managerbar och POE.
Men man kan alltdå ha en liten poeswitch då med typ2-4 portar och koppla den på den "stora"?
Jag antar att det finns många sätt att göra det på,kanske en större Switch med ett par av portarna med POE osv.

Men som du säger jag har redan ström framme, kan ju köra kabel ändå, vilket som liksom.
Det växer och växer projektet

Skrivet av Gustav-P:

Patchbox eller patchpanel?
Om du tittar på standard 19" rack så känns det som att du lika gärna kan ha 24 portar på en rad.
https://i.ibb.co/3z5wQm6/19-rack.png
Här är (ovanifrån):
Min router - Microtik
Genomföring med borstar för kablar
Blindpanel (Cloud Keyn ligger ovan på 24 portars switchen)
24 portars POE switch (moddad med 4 Noctua fläktar isf de 2 orginal som fanns)
Genomföring med borstar för kablar
Blindpanel
Grendosa

Har du mindre utrymme att spela på så kan 12 portars paneler vara lättare att hantera.
Dock så utvecklar ju switchar och POE värme så det behöver vara ventilerat.

Trevlig setup du har!
Jag tänker mig ett litet "möbelskåp" då media skåpet skall stå i ett vanligt rum.
Så det kommer nog bli 2x 12, antingen patchpanel eller box, skall se vad min kontakt hade för grejer med,
Ja ventilation i skåpet kommer det absolut bli då en NAS kommer husera där med.

Skrivet av Gustav-P:

Switch, 24 portar
Du behöver fundera igenom ifall du vill ha managerbar eller inte, POE eller inte.
Vilken tillverkar vill du satsa på. Blir lätt att du fortsätter med samma tillverkare i framtiden för att kanske kunna använda samma management interface till alla dina enheter.
Svårt att ge råd men börja titta på denna om du ska ha managerbar POE https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3748854&utm_source=...
Det var bla en sådan jag la på hyllan när jag satte i den stora switchen.
Väljer du ovan tänk på att det blir smidigast att köra en cloud key också.

Ja jag hade ju tänkt managerbar och POE, men Nu då kanske inte POE, jag får se.

Men här är ju en tokbillig, managerbar, och 24, inte POE dock, vad missar jag?
https://www.webhallen.com/se/product/203993-Zyxel-GS1900-24E-...
Det kommer nog mer luta åt vettigt Svenssonnätverk, inte hypernördigt entusiastnätverkt. Även om det det hade vart kul
Hade inte tänkt på Ubiquiti, ej heller cloud key, men förstår att med en hel del enheter osv i nätverket så tål det att tänkas på.
som sagt projektet rinner iväg
Skall se vilken gyllene medelväg jag kommer fram till.

Tack för dina svar Gustav-P!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Troligen inte, cat6 ska klara 10 Gbit till 65 m längd och 6a till 100m, 65 m är långt och ganska osannolikt i en bostad även om huset är stort.

Yes vad bra, klarar mig sannolikt ett par år på CAT6, speciellt med min nuvarande lina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Men här är ju en tokbillig, managerbar, och 24, inte POE dock, vad missar jag?
https://www.webhallen.com/se/product/203993-Zyxel-GS1900-24E-...
Det kommer nog mer luta åt vettigt Svenssonnätverk, inte hypernördigt entusiastnätverkt. Även om det det hade vart kul

Generellt kan man säga att en managerbar switch kan du använda vLAN.
Du kan alltså rent logiskt ha flera olika separerade lan / nätverk i samma kabel.
Detta kallas taggat vLAN.
Det går också att köra otaggat dvs att mans säger att port 4,5 och 6 ska vara vLAN 20 medan alla andra ska vara default.

Om du har rätt router så skulle du kunna ta in både ditt "bredband" och ditt "IP-TV" i samma router som lägger dem på olika vLAN.
Sedan så konfigurerar du i switchen vilka portar som som ska ha vilket vLAN.
Jag skulle dock vilja säga att detta är entusiast nivå som du själv skriver.

Om du inte ska pilla med vLAN så satsa på en vanlig switch.
(Link aggregation och QoS är ändå inget du behöver i ett vanligt nätverk. Jag har inte själv pillat med det då jag inte ser något behov, har all hastighet som behövs i hemma nätverket).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Generellt kan man säga att en managerbar switch kan du använda vLAN.
Du kan alltså rent logiskt ha flera olika separerade lan / nätverk i samma kabel.
Detta kallas taggat vLAN.
Det går också att köra otaggat dvs att mans säger att port 4,5 och 6 ska vara vLAN 20 medan alla andra ska vara default.

Om du har rätt router så skulle du kunna ta in både ditt "bredband" och ditt "IP-TV" i samma router som lägger dem på olika vLAN.
Sedan så konfigurerar du i switchen vilka portar som som ska ha vilket vLAN.
Jag skulle dock vilja säga att detta är entusiast nivå som du själv skriver.

Om du inte ska pilla med vLAN så satsa på en vanlig switch.
(Link aggregation och QoS är ändå inget du behöver i ett vanligt nätverk. Jag har inte själv pillat med det då jag inte ser något behov, har all hastighet som behövs i hemma nätverket).

Ja ok.
Känns som det blir liknande den jag länkar till, då det visade sig att jag kollat fel, och kamerorna inte klarar Poe.
Men jag tro jag vill ha en managerbar switch ändå, då jag är nyfiken i alla fall på ip-tv och Vlan.
Det är ju inte jättestor skillnad i pris.
Tack så länge!

Permalänk
Medlem

I helgen påbörjar jag att borra i tak och krypa på vinden
Mestadels av prylarna är införskaffade, eller hämtas idag.
Jag har några funderingar..
Något att tänka på med kroneverktyg osv, jag förstår principen, men har aldrig använt dessa eller grejat med nätverkskablar.
Läst ju att det är noga med längden på de blottade kablarna.
men i patchboxen jag tänk använda kommer det både vara långa och olika långa kablar?
Hur hänger det ihop? Eller ansluter man dom kanske ovanifrån så inte dom första blir korta och dom längst bort långa.

Tar tacksamt emot övriga tips med i hur jag kopplar in allt, om det är nåt man kanske först lär sig den hårda vägen med installationen osv.

Kommer dra CAT6 installationskabel från patch boxarna till utanpåliggande uttag.

Permalänk
Medlem

Inga svar på ovan funderingar, så det blev learning by doing.
Nu har jag dragit några kablar på vinden.
Ok, det gick, men jag förstår min hjärna när jag initialt inte tyckte det var ett alternativ
Jag har även satt in ett uttag och och till en patchbox.
Testade med medföljande testverktyg..
1.2.3.4.5.6.7.8 blinkade nice. Peppar peppar. Så här långt ok.
Blir en lång dag imorgon