Permalänk
Medlem

Bygga ny PC med gammal hårddisk?

Hej,

Är både helt ny på detta forum och när det kommer till att bygga datorer, så hoppas kunna få lite hjälp.

Ska bygga en ny PC och undrar därav om det går att installera hårddisken som jag har i min nuvarande dator i den nya. Förekommer några komplikationer med detta när man startar upp nya systemet? Är det bäst att bara köpa en helt ny hårddisk och installera Windows på den med media creation tool?

All hjälp uppskattas,

MVH

Permalänk
Medlem

Det kan gå, men kan strula med drivrutiner. Du kan ju alltid testa, och om inte annat kan man intstallera windows på samma partition som gamla utan att blpsa allt, så du behöver inte egentligen en separat disk

Permalänk
Inaktiv

@huv1: Som att du köper ny dator måste du installera om Windows pga. drivrutinerana för chipsetet på Moderkortet.
Sen kan jag rekommendera att minst ha en SSD som Windows snurrar på för att få lite krut i det hela.

Permalänk
Medlem

@anon300311: Ok, men så det borde gå att ladda ner windows installationen till ett USB, sedan rensa hela hårddisken och sätta in i nya PC:n? Har även en SSD i min nuvarande dator så kan jag göra samma process där, rensa hela och sätta in i nya?
Tack för svar

Permalänk
Medlem

Bör funka att bara flytta disken och sen uppdatera drivrutiner utan problem.

/Robban

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huv1:

@rstolpe: Ok, men så det borde gå att ladda ner windows installationen till ett USB, sedan rensa hela hårddisken och sätta in i nya PC:n? Har även en SSD i min nuvarande dator så kan jag göra samma process där, rensa hela och sätta in i nya?
Tack för svar

Ja, om du formaterar den gamla SSD/HDD så fungerar det.

Skrivet av Brunsas:

Bör funka att bara flytta disken och sen uppdatera drivrutiner utan problem.

/Robban

Nej, det är inte att rekommendera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon300311:

Ja, om du formaterar den gamla SSD/HDD så fungerar det.

Nej, det är inte att rekommendera.

Förut var det omöjligt men med Windows 10 fungerar det. Det kan uppstå komplikationer och med tanke på att Windows går så snabbt att installera så är det egentligen bäst att göra det. Med det sagt har jag bara flyttat över hårddisken vid ett par tillfällen och jag har aldrig stött på problem, vad jag minns.

Men som sagt, att installera windows går snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Förut var det omöjligt men med Windows 10 fungerar det. Det kan uppstå komplikationer och med tanke på att Windows går så snabbt att installera så är det egentligen bäst att göra det. Med det sagt har jag bara flyttat över hårddisken vid ett par tillfällen och jag har aldrig stött på problem, vad jag minns.

Men som sagt, att installera windows går snabbt.

Min gamla stationära har jag gjort så med disken på 3 olika moderkort utan att installera om, men ibland har det tagit en stund att få allt att fungera som det ska

Permalänk
Medlem

@medbor: Vad har problemen varit när du gjort det?

Permalänk
Medlem

Jag har en SSD med Windows på som jag flyttar runt mellan olika datorer för felsökning eller överklockning. Det är kanske en utav 30-50 gånger som någonting slutar fungera när jag har flyttat den till en ny dator. Alltså inte så stor risk att saker går sönder, men jag skulle ändå ominstallera för att vara säker på att du får alla de senaste drivrutinerna och att det inte ligger kvar några gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huv1:

@medbor: Vad har problemen varit när du gjort det?

Värsta som hände var väl att en sata-drivrutin saknades så den bara kunde boota halvvägs, en annan gång var inte lan-kortet plug and play kompatibelt så jag fick flytta tillbaka till gamla för att ladda ner drivrutinen och flytta till nya moderkortet igen... det tog som sagt en stund

Har man en sekundär dator bör dock 99% gå att lösa på några minuter med ett usb-minne