Straight forward - Flytta Win 10 licens/produktnyckel till annan dator

Permalänk
Medlem

Straight forward - Flytta Win 10 licens/produktnyckel till annan dator

Finns möjligen svar i trådarna men hoppas få ett snabbt klart och koncist svar på en enkel fråga. Loggade för en gångs skull in på mitt Microsoft-konto med förhoppning om att svaren fanns där men fick spel på deras auto chatt -tjänst som aldrig kom fram till rätt svar för mig.

Fakta:

1. Har två Win10 OS köpta licenser/produktnycklar som nu är installerade på två stationära datorer (och en på en laptop som ingick vid köpet men den här inte till frågan).

2. Ska nu köra Linux på en av dessa stationära och använda den Win10 licensen/nyckeln på en tredje stationär dator.

Trodde att jag under mitt Windows-konto skulle kunna se mina aktiverade produktnycklar och kanske rodda detta därifrån. Har för mig (men kan ha inbillat mig) att jag skulle kunna -av-aktivera en produktnyckel på en specifik dator. Låter ju spontant som en enkel metod att först avaktivera en, installera Win10 på tredje datorn och sedan återaktivera den nyckeln där?

Man tycker ju att det rättframt skulle finnas tydlig info under suppurt om man loggat in på MS-kontot men det är en härva av specialfall och följdfrågor så jag hoppas istället att någon av er som har rutinen helt klar för er kort kan sammanfatta den för mig här så jag kan skrida till verket med mina nya konfiguationer? Tackar i så fall ödmjukats på förhand.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tja, jag vet inte om denna instruktion hjälper? Vad jag kan se handlar det om 'maskinvaruförändringar' på samma maskin och i mitt fall kommer jag starta upp en helt ny maskin. Jag utgick från att jag först kunde installera Win10 på den nya maskinen. I nuläget är den Linux men hörde att en ren installation av Win10 kommer formatera om och ta bort allt tidigare innehåll. Om så är fallet kommer jag då ha en Win10 installation som behöver aktiveras med den produktnyckel jag har.

Men innan dess behöver ju då, antar jag, licensen på den tidigare maskinen inaktiveras på något sätt? Finner inga svar på hur jag kan ha gjort det momenten INNAN jag tänkt mig aktivera den på den nya? Vill ha allt fullständigt klart för mig innan jag sätter igång så jag plötsligt inte står där med en licens som inte kan aktiveras för att den är 'upptagen'.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Har gjort det för några år sen på en Windows 10 installation, fick inaktivera gamla devicen från Microsoft-kontot på https://account.microsoft.com/

Du bör hitta alla Windows-enheter du kopplat till ditt MS-konto där och ta bort dem.

Jag gjorde det med en OEM-nyckel men det är ju aldrig någon garanti att det fungerar med OEM, med Retail så ska det fungera varje gång.

En annan gång när jag bytte dator helt så fick jag kontakta MS support, de frågade om jag bytt dator men ljög och sa att jag har fått moderkortet utbytt på garanti och därför känner den inte av datorn, supporten aktiverade nyckeln för nya datorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Har gjort det för några år sen på en Windows 10 installation, fick inaktivera gamla devicen från Microsoft-kontot på https://account.microsoft.com/

Du bör hitta alla Windows-enheter du kopplat till ditt MS-konto där och ta bort dem.

Jag gjorde det med en OEM-nyckel men det är ju aldrig någon garanti att det fungerar med OEM, med Retail så ska det fungera varje gång.

En annan gång när jag bytte dator helt så fick jag kontakta MS support, de frågade om jag bytt dator men ljög och sa att jag har fått moderkortet utbytt på garanti och därför känner den inte av datorn, supporten aktiverade nyckeln för nya datorn...

Ok. Är så att jag är så old-school att jag avskyr att logga in per default på dessa 'moln-konton' så på min primära arbetsdator är jag inloggad som 'Lokalt konto'. Den har ju köpt Win10 Licens, men den finns inte med bland 'Enheter' då jag loggar in på MS-kontot. För att bli det, har jag läst, måste jag logga in den via MS-kontot. Så skulle jag någon gång ha behov av att flytta den licensen får väl lösningen bli att ändra från lokalt till MS-konto.

Däremot är den dator jag nu ska rensa ansluten via MS-konto och finns därmed som enda 'Enhet' då jag loggar in på MS-kontot. Låter på dig som att det bara är att ta bort den därifrån? Vet du, eller någon annan, om MS därmed automatiskt s.a.s. frigör licensen? Och i konsekvensens namn då också betraktar det Win 10 som är installerat på den som 'Ej licens'?

Är det så borde jag ju då kunna installera ett nytt Win 10 på den dator jag ska flytta till och i samband med det använda den licensnyckel jag har utan att rutinen då 'protesterar' mot att nyckeln 'redan används' eller liknande? Är det så, vilket ju är det logiska, så borde allt gå som en dans. Men f-n vet i denna snårskog man riskerar hamna i

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Ok. Är så att jag är så old-school att jag avskyr att logga in per default på dessa 'moln-konton' så på min primära arbetsdator är jag inloggad som 'Lokalt konto'. Den har ju köpt Win10 Licens, men den finns inte med bland 'Enheter' då jag loggar in på MS-kontot. För att bli det, har jag läst, måste jag logga in den via MS-kontot. Så skulle jag någon gång ha behov av att flytta den licensen får väl lösningen bli att ändra från lokalt till MS-konto.

Däremot är den dator jag nu ska rensa ansluten via MS-konto och finns därmed som enda 'Enhet' då jag loggar in på MS-kontot. Låter på dig som att det bara är att ta bort den därifrån? Vet du, eller någon annan, om MS därmed automatiskt s.a.s. frigör licensen? Och i konsekvensens namn då också betraktar det Win 10 som är installerat på den som 'Ej licens'?

Är det så borde jag ju då kunna installera ett nytt Win 10 på den dator jag ska flytta till och i samband med det använda den licensnyckel jag har utan att rutinen då 'protesterar' mot att nyckeln 'redan används' eller liknande? Är det så, vilket ju är det logiska, så borde allt gå som en dans. Men f-n vet i denna snårskog man riskerar hamna i

Vet du om det är en Retail eller OEM? Kolla genom att skriva: SLMGR -DLV i command prompt.

Är det Retail så kan man garanterat installera om den men bara på en enhet åt gången, då kommer den klaga om du inte släpper den från ditt MS-konto.

Permalänk
Medlem

@DanMicke: Om det är en retail nyckel så ska de gå att flytta till en annan dator och guiden du fick av Morgan är från Microsoft så man kan anta att den har alla steg.

https://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-aft...
Bilderna i den här guden kanske är lättare att förstå hur det kan se ut när man följer guiden från Microsoft.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@DanMicke: Om det är en retail nyckel så ska de gå att flytta till en annan dator och guiden du fick av Morgan är från Microsoft så man kan anta att den har alla steg.

https://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-aft...
Bilderna i den här guden kanske är lättare att förstå hur det kan se ut när man följer guiden från Microsoft.

Är inte hemma och har inte kollat men rätt övertygad om att det är en Retail-licens på den dator jag ska TA BORT licensen från. Påpekar åtr detta eftersom instruktionen du länkar till handlar om att hantera en licens på en och samma dator vid behov efter hårdvaruförändring. Den går inte att applicera på en annan dator.

Jag får väl tröska vidare, för jag har ännu inte hittat den instruktion som stämmer på mitt case. Men om ni har det konkreta svaret på frågan jag ställde innan kanske? Om jag bara 'tar bort' den 'enhet' (alltså den dator jag ska flytta licensen från) via inloggning på mitt MS-konto kommer då:

1. licensen direkt frigöras och nyckeln användas då jag installerat Win10 på den nya datorn?
2. den gamla datorn med automatik betraktas som 'utan licens'?
3. ingen konflikt uppstå då den gamla datorn har tidigare records på att vara med licens?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Är inte hemma och har inte kollat men rätt övertygad om att det är en Retail-licens på den dator jag ska TA BORT licensen från. Påpekar åtr detta eftersom instruktionen du länkar till handlar om att hantera en licens på en och samma dator vid behov efter hårdvaruförändring. Den går inte att applicera på en annan dator.

Jag får väl tröska vidare, för jag har ännu inte hittat den instruktion som stämmer på mitt case. Men om ni har det konkreta svaret på frågan jag ställde innan kanske? Om jag bara 'tar bort' den 'enhet' (alltså den dator jag ska flytta licensen från) via inloggning på mitt MS-konto kommer då:

1. licensen direkt frigöras och nyckeln användas då jag installerat Win10 på den nya datorn?
2. den gamla datorn med automatik betraktas som 'utan licens'?
3. ingen konflikt uppstå då den gamla datorn har tidigare records på att vara med licens?

Det är ju en hårdvaruförändring, hela datorn byts ju ut! En licens knyts vanligen till en sammanställning av all hårdvara i datorn och om för mycket ändras på en gång så kommer den se det som en ny dator, i det här fallet blir det ju exakt så

Permalänk
Medlem

@DanMicke: Flera har gjort det i forumet och det är dom instruktionerna och guiderna som upprepas.

Man kan också dra slutsatsen av guiderna att sånt du oroa dig för borde sköts automatiskt i bakgrunden när det är retail nyckel.