Min skärm ändrar ljusstyrka av sig själv

Permalänk
Avstängd

Min skärm ändrar ljusstyrka av sig själv

Köpte den här skärmen för ett tag sedan https://www.inet.se/produkt/2216195/lg-24-ultragear-24gl650-1.... Från början verkade allt bra men sedan märkte jag att ljusstyrkan inte var konstant vid varje start. Ibland är den samma för att plötsligt bli mörkare eller ljusare. Vi snackar inte om att den ändrar några inställningar av sig själv, utan bara den synbara bilden, och det är störande när man ska spela spel för man måste kompensera genom att ändra gammaläge, och ibland får man även gå in och ändra på andra saker som man gärna behåller samma värden på.

Finns det någon sorts funktion som känner av ljuset i rummet eller vad beror det på?

Permalänk
Medlem

Skärmen har en funktion som heter DFC: Adjusts the brightness automatically according to the screen.
Gå in i skärminställningar (Settings > picture adjust) och stäng av det.

Sen finns "SMART ENERGY SAVING" och "black stabilizer" som kanske ändrar bildens ljusstyrka med.

Visa signatur

😑

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aizu:

Skärmen har en funktion som heter DFC: Adjusts the brightness automatically according to the screen.
Gå in i skärminställningar (Settings > picture adjust) och stäng av det.

Sen finns "SMART ENERGY SAVING" och "black stabilizer" som kanske ändrar bildens ljusstyrka med.

Det var redan avstängt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Cluro: Kör du någon mjukvara som ändrar ljus likt f.lux, någon natt-inställning i Windows etc?

Om inte kan det vara så enkelt att du har ett dåligt exemplar där lysdioerna har problem med strömförsörjningen.

Permalänk
Medlem

Har du OnScreen Control installerat? Det verkar balla ur emellanåt och ställa om ljuset. Jag testade att ha det avinstallerat under en månad och min 27GL850 betedde sig inte så under den perioden. Nu med OnScreen installerat igen så har jag fått tillbaks fenomenet vid ett par tillfällen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 3900X | MB: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | RAM: Corsair 32GB 3200MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti