Permalänk
Medlem

Grafikkort med SCART

Det här är nog en rätt akademisk fråga. Jag satt och slösurfade på Tradera när jag hittade en annons för "SCART-kabel för dator" och kunde inte låta bli att bli lite fundersam. Jag har inte kunnat hitta någon, men jag har dålig koll. Har det någonsin funnits ett grafikkort med SCART-anslutning?

Permalänk
Inaktiv

Det finns i alla fall konverter, kanske någon söker en HDMI-SCART och bara är okunnig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Det här är nog en rätt akademisk fråga. Jag satt och slösurfade på Tradera när jag hittade en annons för "SCART-kabel för dator" och kunde inte låta bli att bli lite fundersam. Jag har inte kunnat hitta någon, men jag har dålig koll. Har det någonsin funnits ett grafikkort med SCART-anslutning?

Äldre kort kunde ha SVHS eller RCA kontakt. Dom går i sin tur att göra om till SCART-utgång med rätt sladd.

Kanske sån sladd dom menar?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

@Naki: Jag kan förstås inte vara helt 100 % säker... Men nej, har inte funnits något scart grafikkort... Du kan förstås konvertera till scart... men till vilken nytta... Vi pratar tjock-TV. Så nog någon som rört ihop det eller har någon VGA till scart addapter eller något.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Vga signalen verkar vara ganska lik,
https://www.mythtv.org/wiki/RGB_Scart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

@Naki: Jag kan förstås inte vara helt 100 % säker... Men nej, har inte funnits något scart grafikkort... Du kan förstås konvertera till scart... men till vilken nytta... Vi pratar tjock-TV. Så nog någon som rört ihop det eller har någon VGA till scart addapter eller något.

På bilden i annonsen finns en SCART-kabel och två VGA-kablar så kanske har de rört ihop något eller så är det okunnighet som @anon201296 var inne på. Har heller aldrig hört talas om ett sådant kort eller kunnat söka fram ett.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag kan säga att det här inte är det mest självklara.
Men ska försöka förklara.
SCART är en kontakt inte en videostandard. SCART användes primärt för att överföra komposit och RGB med kompositsync(kommer inte gå in på hur syncen funkar).
Det skulle vara fullt möjligt att tillverka ett grafikkort med SCART och inte speciellt komplicerat för en tillverkare heller. Problemet skulle vara storleken på kontaktdonet samt att gamla TV apparater tar emot ca halva vertikal sync. Vilket skulle behövas en ändring av mjukvaran(firmware) i grafikkortet, vilket medför att grafikkortet inte kan användas till datorskärmen.
Det här är egentligen inga stora problem för en tillverkare idag, men frågan hur många kort de skulle sälja. Jag skulle verkligen vara en spekulant, men jag har också en märklig fabless för CRT apparater.

Skrivet av Naki:

Det här är nog en rätt akademisk fråga. Jag satt och slösurfade på Tradera när jag hittade en annons för "SCART-kabel för dator" och kunde inte låta bli att bli lite fundersam. Jag har inte kunnat hitta någon, men jag har dålig koll. Har det någonsin funnits ett grafikkort med SCART-anslutning?

Generellt så är det mest bluff och båg, eftersom de apparater som har rätt signal ut för att det ska vara "plug and play" är försvinnande få. Men dom finns.
Dom billiga kablarna har inte de komponenter/kopplingar för att få det och funka. Och de som har det har ett premium pris.
Men med lite hemmameckande så kan du göra ett relativt modernt grafikkort (med VGA) till ett "SCART" kort. Då VGA(RGBHV) är relativt lika. Löda en krets mellan en SCART och VGA + modifiera utsignalen i mjukvara och det är klart.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag minns att jag hade grafikkort med SVIDEO utgång, och det var SCART -kontakter som hade denna anslutning på sig.
Med tanke på att signalerna vi pratar om här är analoga och ingen omvandlig sker - så i sak är det korrekt, det finns grafikkort med scart-kontakt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Med tanke på att signalerna vi pratar om här är analoga och ingen omvandlig sker - så i sak är det korrekt, det finns grafikkort med scart-kontakt.

Nja, när det gäller SVHS kontakter på ett grafikkort så håller jag inte med: som @Beltet redan skrev så är Scart en kontaktstandard och inte en videostandard. Och en SVHS-kontakt är helt enkelt inte en Scart-kontakt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

RGB SCART finns som ett alternativ på exempelvis Comodore datorer, så det är fullt möjligt att koppla en dator med SCART till en tv.
https://www.retrogamingcables.co.uk/micro-computers/commodore...

Ska dock låta vara osagt om det är något som faktiskt användes på den tiden eller om det är något som RGB-nördarna tagit fram i efterhand.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

RGB SCART finns som ett alternativ på exempelvis Comodore datorer, så det är fullt möjligt att koppla en dator med SCART till en tv.
https://www.retrogamingcables.co.uk/micro-computers/commodore...

Ska dock låta vara osagt om det är något som faktiskt användes på den tiden eller om det är något som RGB-nördarna tagit fram i efterhand.

Jodå de kablarna användes när C64 fortfarande var populär.

Men mig veterligen så finns det inget grafikkort som faktiskt är utrustat med en SCART-kontakt direkt på kortet.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Rekordmedlem

Det har aldrig funnits scart på grafikkort för kontakten ryms inte.
Signaler som kan användas i en scart finns däremot på en del grafikkort och videoacceleratorkort så att ha scart i tv-änden och dsub15, s-video eller rca i andra änden skulle kunna vara användbart.
RGB via scart använder exakt samma videosignaler som vga men synkar på ett annat sätt men det finns en del tvar som även kan synka direkt på signalen från en dator eller kan skapa en egen synksignal (heter ofta nått typ synk on green) och det är också ganska lätt att fixa en fungerande synk med lite enkelt elektronik om tvn inte klarar det själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.