Permalänk
Medlem

Sluten vattenkylning eller luft?

Hej, jag kikar på komponenter till ett mer påkostat datorbygge, 15-25k.

Min första tanke va att det såklart ska vara vattenkylt, men efter att ha läst på lite mer verkar det inte som en solklar grej längre.

Jag har fått intrycket av att varken temp eller fläktljud minskar nämnvärt jämfört med en bra luftkylning, och dessutom går livslängden och risk för trasig hårdvara för en aio-kylare inte att jämföra mot ett heatsink med en fläkt.

Är det på det viset blir det nog vanlig luftkylning i det nya bygget, men va tycker ni andra?

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har haft flera olika vatten under åren, alla har börjat låta ”pumpljud”. Så numera kör jag med luft och det är faktisk tystare.

Köpte den här, väldigt kompetent Noctua NH-D15 chromax.black men stor

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Oskare90:

Jag hade kört luft om inte utrymme är ett problem. Det är enda anledningen jag kan se att köra AIO vattenkyldare.

Är det bättre kylning/ljudnivå än vad du kan få med bra luftkylning som är målet så är det custom-loop som gäller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har länge kört AIO, men i och med att jag byggde en ny dator i November (AMD Threadripper 3960X) så bytte jag ifrån AIO till luft.

Anledningen för mig var enkel, ingen AIO (i alla fall i November 2019) hade till stor CPU-del för att täcka hela prollen. Tittade även på tester mellan vatten och luft för Threadripper 3XXX där luft presterade bättre.

Permalänk
Medlem

Körde AIO i flera år men tröttande på ljudet. Har nu luftkylare (NU-U12A) och det fungerar lika bra och känns trygggare.

Permalänk
Medlem

Jag kör idag custom loop vattenkylning, men jag lär gå tillbaka till en AIO nästa gång.
Planerar byta GPU när nvidia släpper nytt, och vill inte skruva på ett vattenblock på en ny GPU för 10+ tusen kronor

Jag kommer välja AIO just för den, i mitt tycke, estetiska fördelen! Temp skillnaderna mellan en bra aio och en bra luftkylare är väldigt små idag, sen är luft billigare, och det kan ju va en drivande faktor för många.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Även jag har kör AIO men kommer gå över till luft (NH-D15 chromax.black) i höstens bygge. Min AIO är gammal, +5 år och har fungerat bra men på senare tid har pumpen börjat låta rätt mycket.

AIO går ju att bygga snyggare en en gigantisk luftkylare, men jag gillar enkelheten och pålitligheten i luftkylare.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet är AIO tystare i de flesta fall, då fläktarna kan gå på lägre varv en längre tid. Om du tex kör en arbetsbelastning där cpun går på 100% i 2 minuter kommer AIO (med rimlig fläktkurva som styrs efter vätsketemp) inte att spinna upp alls då vätskan inte hinner bli särskilt varm, jämfört med luft då den mer eller mindre direkt måste börja snurra i högre varv.

Om du däremot kör en lång last (typ 30+ min) kommer vätskan bli väldigt varm och då måste fläktarna gå på höga varv för att försöka hålla nere tempen, samt att efter belastningen är färdig måste AIOn snurra på höga varv långt efter tills tempen har sjunkit igen... jämfört med luft där den mer eller mindre direkt kommer bli tyst igen efter att belastningen är färdig.

För Ryzen 3000 CPU gillar jag AIOs då dem processorerna tenderar att hoppa upp i temp plötsligt. Kör man med luftkylare kan det då bli varvande om man inte har en justerad fläktkurva. Med AIO märker man inte för vätsketempen hoppar inte.

En nackdel AIOs har är ett konstant brrrrrrr från pumpen. I mitt tycke är det dock tyst och andra grejer i datorn samt ventilationen i ens rum låter mer. Men ja, om man siktar på helt ljudlöst är pumpen ett ljud som inte går bort. Har man datorn på golvet tänker man inte alls på det. Har man datorn på bordet bredvid sig kan det vara störande.

Sen beror det på vad det är för chassi också. Kan du bara lägga den i fronten av chassit som intag kommer allt annat i datorn bli varmare.

Med allt det sagt så kör jag luft. Varför? Jo helt enkelt för jag inte behöver ens fundera på om det droppar något inne i min dator som jag inte ser in i.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Luft på cpu och AIO på grafikkortet är mitt stalltips. Tänk bara på att man ofta inte får in 4 ramstickor med till exempel Noctua NH-D15. Finns självklart undantag, men det är ofta ett hinder.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

marcusOCZ i sitt inlägg ovan har absolut en poäng (AIO för GPU, dyrt kanske men sjukt bra om man vill pusha max ur sin GPU samt få ner hela datorns ljudnivå under gaming).

Jag har varit nöjd med båda luft och AIO för CPU men det beror nog på vad man köper för prylar, hur de monteras, vilken CPU etc, möjligen tycker jag att min Corsair Hydro H115i RGB Platinum kyler bäst av de kyllösningar jag haft hittills, så är det säkert men jag har enbart en 3700X. Däremot använder jag inte Corsair iCue programvaran man det är en helt annan historia, jag kopplar direkt till moderkort.

De bästa luftkylarna tar dock stor plats, det är kanske nackdelen. En fördel är väl att de också kan fläkta lite runt VRM medan en AIO kyler mera isolerat på CPU, beror dock också på övrigt fläktkonfigurering i datorn (jag har många fläktar själv).

Nästa gång jag uppgraderar och mixtrar blir det sannolikt luft för CPU även om jag är lite osäker på livslängden för min nuvarande AIO. Men håller koll på utvecklingen av AIO (de blir väl sakta men säkert bättre), vore i och för sig kul med custom loop. Kanske inte ekonomiskt försvarbart men vore kul att bygga och pyssla lite.

Permalänk
Lego Master

Körde AiO länge, men efter jag fick nåt slags måndagsexemplar där pumpen dog gick jag tillbaka till luft och kör numer en stadig Noctua NH-D15 vilken presterar helt perfekt. Färre delar som kan gå sönder.

Jag körde AiO primärt för att jag kände att den minskade vikten på moderkortet var bättre när jag åkte på många LAN förr i världen, men efter att datorn stått hemma i 4-5 år, så har prioriteringarna skiftat lite, och en tung luftkylare gör inget längre. I mitt FD Define R6 så är datorn i stort sett tyst, även under tung last.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vattenkylning betyder inte automatisk bättre temp, det kyls ju ändå av samma luft som när du har luftkylning.

Däremot brukar vattenkylning alltid hantera värmespikar bättre så man får stabilare temp.

Men det kan spara plats beroende på chassi/moderkort och därmed förbättra luftflöde och temp, men det kan också ta upp för mycket plats beroende på AIO och chassi och förstöra luftflödet.

Men både AIO och bra luftkylning ä dyrt, billiga luftkylare är alltid en kompromiss.

Svaret är alltså: Det beror på.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Det blir med stor sannolikhet en Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk
Medlem

En stor luftkylare låter mindre än vattenkylning, så det blir nog bra om du satsar på en sån

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus har gjort ett bra inslag om ämnet:

https://youtu.be/7VzXHUTqE7E

edit: rättade ett stavfel