Thermaltake "optimerar" applicering av kylpasta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Så länge man inte använder en elektriskt ledande kylpasta så är det inga större problem. Men de flesta pastorna är väl elektriskt isolerande idag?

Ja, det är de.

Det finns väldigt få som är elektriskt ledande och för de är det tvärtom att man INTE ska låta trycket få bestämma, att man istället själv applicerar ett ytterst tunt lager.

Man ska inte ge sig in på det området som nybörjare, samtidigt så är det inte heller gjort för att applicerar mellan HS:et och kylaren, det är gjort för "on-die"-applicering, alltså på själva kislet, vilket gör det hela än mer komplicerat.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut, mycket svårare att göra "fel", och kan nog skapa lite lugn hos osäkra byggare

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reiker:

Diamonds are called "ice" with good reason. Objects feel cold not only because they are at a lower temperature than our bodies, but also because they can extract or conduct the heat away from us. When you touch a diamond to your lips, it feels ice-cold because it robs your lips of their heat.

Det är så man enkelt testar om en diamant är äkta, man håller den mot läppen och och den känns iskall så är den äkta(och har därmed hög värmeledningsförmåga), annars är det troligtvis någon form av glas/kristall.

PS. Såg detta på en dokumentär om diamanter och om hur de blev så populära som smycken, så visste inte heller detta tidigare.

Extremt intressant. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SypherZ:

Vad är det korrekta trycket mellan HS och kylare?

Skämt o sido så tror jag det är enklare att mäta appliceringen mellan HS och kylare än att faktiskt mäta trycket, inte många som sitter med lämplig tryckmätare för ändamålet heller. Bra dock av AMD med verktyget de skickar med för att låsa ner processor, liknande verktyg som detta bör vara standard vid monteringar.

Industriell montering är inte många som använder sig av

Vilket verktyg från AMD?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Spacklar jämnt tunt lager på hela IHS. Då vet man att det blir bra gjort.

Permalänk
Medlem

Bikake? Bara jag som fnissar där?

Heter väl ändå Vaxkakemönster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vilket verktyg från AMD?

Troligen denna Torxbits nyckeln med inställt moment

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

En kvadrat med halva arean innanför och halva utanför borde väl vara ett av de bästa sätten.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vilket verktyg från AMD?

Denna torx nyckel för att skruva fast CPU, jag tror endast det är inkluderat med Threadripper (aldrig ägt en AMD själv).
Verktyget liknar en moment nyckel som jag förstått det så CPUn inte skruvas åt för hårt.

https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Troligen denna Torxbits nyckeln med inställt moment https://assets.hardwarezone.com/img/2017/08/threadripper-2_1.jpg

Skrivet av SypherZ:

Denna torx nyckel för att skruva fast CPU, jag tror endast det är inkluderat med Threadripper (aldrig ägt en AMD själv).
Verktyget liknar en moment nyckel som jag förstått det så CPUn inte skruvas åt för hårt.

https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=3...

Aha. Threadripper. Det förklarar varför jag inte visste något om den.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag sprider ut ett jämt-ish lager över hela ytan, och tar hellre för mycket än för lite. Det som "blir över" förstör inget utan pressas ut i kanterna, och hellre det än att ta för lite. Ska man göra så måste man förståss se till att pastan varken är ledande eller kapacitiv.

Finns väl ungefär två miljarder videos på Youtube nu där det gång på gång bevisas att "för mycket" kylpasta är en myt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Citat:

Exakt hur användaren är tänkt att motstå att placera ett plastark täckt av kylpasta i soptunnan efter den första användningen är oklart,

Ummm... rengöra på ett vanligt sätt.. undrar om skaparen av denna artikel aldrig har diskat förut eller dylikt

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Bra sak för nya byggare.
Ser inget fel med en sådan här sak alls.

Permalänk
Medlem

Köpte grizzly pasta och körde hela IHS'en enligt deras instruktioner och fick rätt mycket bättre temps, kan nog bero på att "riskornet" inte pressas ut till kanterna alla gånger och då kan tex ryzen cpuer med sina chip som sitter nära hörnen bli lidande.

I övrigt har jag sett videor där det inte spelar så stor roll om du inte tar överdrivet mycket eller överdrivet lite.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Men de flesta pastorna är väl elektriskt isolerande idag?

Jepp, men det finns de som är icke-ledande men som man ändå bör se upp med, pga viss kapacitans; gamla goda Arctic Silver 5 är ett exempel på detta. Deras egna ord:

While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.

http://www.arcticsilver.com/as5.htm

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stuff:

Aha, den hade jag missat.
https://youtu.be/ipFhGlt8Qkw

Det verkar helt klart som att ett tunt grafen-lager inte är rätt för att ersätta kylpasta. Men jag tycker ändå att det borde kunna hitta en plats någonstans i kylkedjan...

Jag vet att svenska louqe håller på att ta fram en graphene-kylare. Vet dock inte mycket om den just nu, men det skulle vara en högre andel graphene i den iaf om inte nästan helt i graphene.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Köpte grizzly pasta och körde hela IHS'en enligt deras instruktioner och fick rätt mycket bättre temps, kan nog bero på att "riskornet" inte pressas ut till kanterna alla gånger och då kan tex ryzen cpuer med sina chip som sitter nära hörnen bli lidande.

I övrigt har jag sett videor där det inte spelar så stor roll om du inte tar överdrivet mycket eller överdrivet lite.

Så gör jag med, dvs spackla hela IHS. Även om kärnan är betydligt mindre så hjälper ju området utanför kärnan till att kyla lite.

Permalänk
Medlem

Själv gör jag såhär:

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av Release:

Hmmm Jag trodde man skulle göra ett kors och inte bara ett rakt sträck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

NEJ! Ingen kylpasta på sockel! Kylpastan ska vara på CPUn!

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av muscle:

NEJ! Ingen kylpasta på sockel! Kylpastan ska vara på CPUn!

Va ?

Permalänk
Medlem

Jag kör med fem små riskorn som på en tärning

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Det alla gör felet med kylpasta är att man fått för sig att det skall smetas på ett tjock lager.

lagret skall vara så tunt det bara går och bara fylla ut de ojämnheter som inte ligger direkt metall mot metall när det pressas ihop med kylblocket då inget ersätter en metall mot metall-kontakt i värmeöverföringsförmåga - helst inslipad mot varandra.

har provat i fallet 8W transistor med av kapseln där överföringsytan av värme inte var större än ca 2 mm^2 effektiv överföringsyta (det gjordes om sedan av tillverkaren när man insåg problemet) och det spelar ingen roll vad man skickade emellan i form av pastor även i väldigt tunna skikt så var det alltid (mycket) sämre än direkt inslipad metall mot metall.

pastan är till för att ersätta luften med något som leder värme bättre än luften i glipor och ojämnheter vid oplana och råa ytor men ersätter inte värmeledningen i punkter där det är kontakt metall mot metall.

- fundera på varför en elplatta fortfarande har tydliga svarvspår - jo det är för att hantera allt mer buckliga och skeva grytbottnar i grytor och stekpannor så att dom kontaktpunkter som ändå skapas får hög yt-tryck och därmed maximera värmeöverföringen just där.

även om fyllningsmedlet i metall (silver) i pastan leder bättre än ytornas metall så behövs det inte många micrometer i pastatjocklek för att det totalt skall bli sämre än direkt metall mot metall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Bikake? Bara jag som fnissar där?

Heter väl ändå Vaxkakemönster?

Det heter nog bikakemönster, skapas av bins vaxkörtlar.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Vaxkörtlarna ger inte formen direkt - de levererar bara vaxet som byggnadsamaterial - det är bina själva som bygger det konstruktiv med sina käkar mm.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Det alla gör felet med kylpasta är att man fått för sig att det skall smetas på ett tjock lager.

lagret skall vara så tunt det bara går och bara fylla ut de ojämnheter som inte ligger direkt metall mot metall när det pressas ihop med kylblocket då inget ersätter en metall mot metall-kontakt i värmeöverföringsförmåga - helst inslipad mot varandra.

har provat i fallet 8W transistor med av kapseln där överföringsytan av värme inte var större än ca 2 mm^2 effektiv överföringsyta (det gjordes om sedan av tillverkaren när man insåg problemet) och det spelar ingen roll vad man skickade emellan i form av pastor även i väldigt tunna skikt så var det alltid (mycket) sämre än direkt inslipad metall mot metall.

pastan är till för att ersätta luften med något som leder värme bättre än luften i glipor och ojämnheter vid oplana och råa ytor men ersätter inte värmeledningen i punkter där det är kontakt metall mot metall.

- fundera på varför en elplatta fortfarande har tydliga svarvspår - jo det är för att hantera allt mer buckliga och skeva grytbottnar i grytor och stekpannor så att dom kontaktpunkter som ändå skapas får hög yt-tryck och därmed maximera värmeöverföringen just där.

även om fyllningsmedlet i metall (silver) i pastan leder bättre än ytornas metall så behövs det inte många micrometer i pastatjocklek för att det totalt skall bli sämre än direkt metall mot metall.

Exakt, pastan ska va så tunn så man nästan kan läsa texten på CPU, typ. Men det beror ju lite på hur konvex/konkav kylare och cpu är. Har läst skräckexempel på där kylplattan på kylaren varit rena bananen. Sist jag kollade upp när jag bytte kylpasta på min Corsair H115i (tror jag kylningen hette) förvisso med plastlinjal så var den platt nog för att kylpasta fixar biffen utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det alla gör felet med kylpasta är att man fått för sig att det skall smetas på ett tjock lager.

lagret skall vara så tunt det bara går och bara fylla ut de ojämnheter som inte ligger direkt metall mot metall när det pressas ihop med kylblocket då inget ersätter en metall mot metall-kontakt i värmeöverföringsförmåga - helst inslipad mot varandra.

har provat i fallet 8W transistor med av kapseln där överföringsytan av värme inte var större än ca 2 mm^2 effektiv överföringsyta (det gjordes om sedan av tillverkaren när man insåg problemet) och det spelar ingen roll vad man skickade emellan i form av pastor även i väldigt tunna skikt så var det alltid (mycket) sämre än direkt inslipad metall mot metall.

pastan är till för att ersätta luften med något som leder värme bättre än luften i glipor och ojämnheter vid oplana och råa ytor men ersätter inte värmeledningen i punkter där det är kontakt metall mot metall.

- fundera på varför en elplatta fortfarande har tydliga svarvspår - jo det är för att hantera allt mer buckliga och skeva grytbottnar i grytor och stekpannor så att dom kontaktpunkter som ändå skapas får hög yt-tryck och därmed maximera värmeöverföringen just där.

även om fyllningsmedlet i metall (silver) i pastan leder bättre än ytornas metall så behövs det inte många micrometer i pastatjocklek för att det totalt skall bli sämre än direkt metall mot metall.

Skrivet av JonkenPonken:

Exakt, pastan ska va så tunn så man nästan kan läsa texten på CPU, typ. Men det beror ju lite på hur konvex/konkav kylare och cpu är. Har läst skräckexempel på där kylplattan på kylaren varit rena bananen. Sist jag kollade upp när jag bytte kylpasta på min Corsair H115i (tror jag kylningen hette) förvisso med plastlinjal så var den platt nog för att kylpasta fixar biffen utan problem.

Ni bör nog titta på denna videon innan ni snackar för mycket.
https://www.youtube.com/watch?v=EUWVVTY63hc

Om ni inte orkar se hela så länkar jag till hans recap:
https://youtu.be/EUWVVTY63hc?t=1106

Permalänk
Skrivet av Pyrree:

Ni bör nog titta på denna videon innan ni snackar för mycket.
https://www.youtube.com/watch?v=EUWVVTY63hc

Om ni inte orkar se hela så länkar jag till hans recap:
https://youtu.be/EUWVVTY63hc?t=1106

Orkar inte kolla på nåt klipp. Jag vet väl skillnaden i temperaturerna på mina egna grejer jag haft.

Sen kan du länka bäst du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Orkar inte kolla på nåt klipp. Jag vet väl skillnaden i temperaturerna på mina egna grejer jag haft.

Sen kan du länka bäst du vill.

"Jag vill inte ha fel så jag orkar inte kolla upp fakta"
Nåväl, ditt liv, dina val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Hmmm Jag trodde man skulle göra ett kors och inte bara ett rakt sträck.

Skrivet av muscle:

NEJ! Ingen kylpasta på sockel! Kylpastan ska vara på CPUn!

Gäller det majonnäs också?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz