Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem

@fretig: Nej, dels var informationen inte entydig och dels så används knappt den paragrafen i rättsfall när vi pratar om konsumentvaror. Mer finns inte att diskutera, ingen har vunnit något på att skrika avtalsbrott här och de har vunnit för att de valt att göra minsta möjliga för att bli av med er.

MTK har ingen laglig innebörd, sätter man fel MTK så begår man bara brott mot marknadsföringslagen för övrigt. Inget som ARN har något att göra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Hej!

Är det någon annan som fick en faktura från telenor trots återlämning av mobilen? Jag skickade tillbaka mobilen till elgiganten eftersom dem höll inte total kostnaden och jag orkade inte gå vidare med dem. Fick tillbaka den 200ish kr efter elgiganten fick tillbaka mobilen och jag trodde det var allt. Nu skickade ut telenor en faktura med 522kr. Konstigt är att jag har inte ens aktiverat simkortet (sätt in i telefon). Har redan skrivit till telenor om detta. Inte alls förvånad att fElgiganten inte sagt något till telenor om att ordern ska makuleras....

Skrivet av roberto99:

Även jag fick en Faktura igår på 502:- från Telenor trots att Telefonen gick i retur och ett simkort som aldrig används. Vad hände med Telenor och Elgigantens löfte för 4 månader sedan att allt är markulerat och inga fakturor ska komma i efterhand? Ringde upp dem igår och de sa att jag kunde riva fakturan och allt är fixat nu. Detta måste ju vara Nr1 clusterfu*k jag någonsin varit med om.

Samma här. Kontaktade Telenor. Gissa vad dem säger - du måste kontakta Elgiganten för det är bara dem som kan ta bort det.

Jag kontaktade Elgiganten sent i fredags, personen jag chattade med sa att hen inte kunde hjälpa eftersom det var någon annan avdelning som hade hand om det och erbjöd sig att skicka vidare ärendet dit. Jag länkade bla med .pdf-filerna för uppsägningen och länkade även till den här tråden (vilket jag uppmanar alla att göra, det är över 1 100+ inlägg här nu) så de ser att det inte är någon liten skitsak. De drar ner sitt varumärke avsevärt när de gör bort sig så här på Sveriges största teknik-forum, där många medlemmar kanske hjälper familj och vänner vid inköp av dyr teknik som TV, datorer, ljud, vitvaror osv.

Trots att det var sent i fredags jag kontaktade Elgiganten så fick jag ett SMS kl 17:20 från Elgiganten som löd:

Skrivet av Elgiganten:

Bäste kund! Vi har genomfört återtaget hos Telenor, vi ber om ursäkt för dröjsmålet! Ha en fortsatt trevlig helg! Mvh Elgiganten

Nu nästan en vecka senare ligger mitt abonnemang kvar hos Telenor om jag loggar in på deras hemsida, även fakturan är kvar (men flyttade fram den till i slutet av September i samband med första kontakten med Telenor). Imorgon ska jag kontakta dem båda för att se så det inte är något fortsatt problem.

Det är extra surt för mig, då jag tänkt teckna mobiltelefoni+bredband hos Telenor för en vecka sedan, men inte kan göra detta medans detta ligger i deras system. Eller ja, jag vill inte ha två abonnemang skrivna på mig samtidigt där iaf.

Vilken jävla huvudvärk detta har blivit till slut, jag känner verkligen inte att de 200 kronor i presentkort jag fick hos Elgiganten i april är nog med tanke på all tid som lagts ner på detta i slutändan, pga att de skrev fel MTK.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@fretig: Nej, dels var informationen inte entydig och dels så används knappt den paragrafen i rättsfall när vi pratar om konsumentvaror. Mer finns inte att diskutera, ingen har vunnit något på att skrika avtalsbrott här och de har vunnit för att de valt att göra minsta möjliga för att bli av med er.

MTK har ingen laglig innebörd, sätter man fel MTK så begår man bara brott mot marknadsföringslagen för övrigt. Inget som ARN har något att göra med.

Så vitt jag minns så fanns det ingen tvetydighet vid mitt avtalsslut, inte heller har vare sig EG eller Telenor i vår dialog påstått något sådant.
Paragrafen är i allra högsta grad tillämplig, att den sällan används spelar mindre roll. Gällande MTK så avsåg det just bedömningen av ond tro. ARN har jag vare sig talat om eller vänt mig till. Min tro är att EG här gjorde klokast i att inte låta dessa fall gå upp i rätten med risk för ny praxis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fretig:

Så vitt jag minns så fanns det ingen tvetydighet vid mitt avtalsslut, inte heller har vare sig EG eller Telenor i vår dialog påstått något sådant.
Paragrafen är i allra högsta grad tillämplig, att den sällan används spelar mindre roll. Gällande MTK så avsåg det just bedömningen av ond tro. ARN har jag vare sig talat om eller vänt mig till. Min tro är att EG här gjorde klokast i att inte låta dessa fall gå upp i rätten med risk för ny praxis.

Samtidigt har Elgiganten vunnit liknande fall där kunden inte förstått priset. Dessutom oftast Telenor som tagit smällen här inte Elgiganten. Olika personer har fått olika erbjudanden.

För Elgiganten eller Telenor spelar det ingen roll om de vinner i ARN i sådana här fall, hundratals andra är beredda att ändå driva saken till ARN och det tar massor resurser från att hjälpa kunder med andra problem.

Permalänk
Medlem

@anon298854: Nope jag tjorva de så mycket att jag fick den för 2171 minus 300kr i presentkort på elgiganten dvs 1871😂 men Petterk verkar ha någon form av agenda, kanske jobbar för någon av bolagen så han försöker neka i sten att något sådant har hänt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Som sagt det där med agenda

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skitsnack.

Hade de dessutom gått på Elgigantens MTK hade du fått den mindre.

Alla vi som har fått telefonerna för MTK priser ljuger tydligen om det och du är den enda personen som har rätt.
Mår du bättre i själen om du tror det så får du tro det🙂

Säger det ännu en gång tummen upp för Telenor och tummen ner för Elgiganten!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*allmän uppmaning*

Tagga ner, drick något kallt och sluta kalla varandra tråkiga saker

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Någon som har koll på vad USA och Googles senaste sanktion mot Huawei innebär? Kommer vi att kunna uppdatera appar i play store och få säkerhets uppdateringar framöver?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Alldeles nyss ringde en trevlig kvinna från Telenor och bad om ursäkt för allt strul som varit och att jag fått tvetydiga besked kring rabatten. Hon menade att det visserligen är Elgiganten som gjort fel och borde ha löst det gentemot mig men hon skulle nu skriva av det belopp på fakturan som överstiger 1860 kr för att komma till avslut. (1860 är alltså 23x80 kr, den första månadsbetalningen gjorde jag i samband med att jag betalade för uppsägningstiden, 269 kr).

Det verkade som om hon var rätt trött på Elgigantens hantering av ärendet och konstaterade att jag inte var ensam om att ha fått motstridig information. Allt som allt kommer telefonen ha kostat mig 1920+251+2x49+269=2538 kr då Telenor passat på att ta 49 kr/st för två pappersfakturor.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Jaha då lyfter man på locket igen i denna tråd, då jag inte kommit ur den här soppan så enkelt som jag hade hoppats på.

Fick aldrig erbjudande om att köpa loss min telefon (iPhone SE) till MTK, utan fick teckna abonnemang för att få rabatt. Dealen jag fick av Telenor var 119 kr i månaden för abonnemanget och 80 kr för telefon (ord pris är 219 och 150 kr, alltså rabatter på 100 kr i månaden, samt 70 kr).

Däremot gällde abonnemangsrabatten endast i 12 månader, sedan var jag tvungen att ringa in igen. Nu ser jag att fakturan nästa månad blir högre så testade ringa in nu men då har de tydligen inte möjlighet att lägga samma rabatt igen, utan rekommenderade att jag kunde köpa ut telefonen (150 x 12).

Blir irriterad då detta inte var det jag blivit lovad, och de på save desk ”har inte möjlighet” att ge samma rabatt som jag haft tills nu, sen har de inte noterat något heller från samtalet med den säljaren som hjälpte med och nu sitter jag fast i 12 månader.

Vilken bakväg kan man ta för att få hjälp av Telenor, ni som har varit i kontakt med dem? Exempelvis mailadress till reklamation

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkshake91:

Jaha då lyfter man på locket igen i denna tråd, då jag inte kommit ur den här soppan så enkelt som jag hade hoppats på.

Fick aldrig erbjudande om att köpa loss min telefon (iPhone SE) till MTK, utan fick teckna abonnemang för att få rabatt. Dealen jag fick av Telenor var 119 kr i månaden för abonnemanget och 80 kr för telefon (ord pris är 219 och 150 kr, alltså rabatter på 100 kr i månaden, samt 70 kr).

Däremot gällde abonnemangsrabatten endast i 12 månader, sedan var jag tvungen att ringa in igen. Nu ser jag att fakturan nästa månad blir högre så testade ringa in nu men då har de tydligen inte möjlighet att lägga samma rabatt igen, utan rekommenderade att jag kunde köpa ut telefonen (150 x 12).

Blir irriterad då detta inte var det jag blivit lovad, och de på save desk ”har inte möjlighet” att ge samma rabatt som jag haft tills nu, sen har de inte noterat något heller från samtalet med den säljaren som hjälpte med och nu sitter jag fast i 12 månader.

Vilken bakväg kan man ta för att få hjälp av Telenor, ni som har varit i kontakt med dem? Exempelvis mailadress till reklamation

Hur ser avtalet ut?

Att du fick rabatt 100:- i 12 mån sedan ordinare pris?

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Hur ser avtalet ut?

Att du fick rabatt 100:- i 12 mån sedan ordinare pris?

Typiskt nog så hittar jag inte avtalet just nu, men kom överens över telefon om att det skulle vara 100 kr över telefonens avbetalning (dvs 24 månader), men nu hävdar Telenor att det bara är för 12 månader. Men får kika och se ifall jag hittar avtalet hemma någonstans.