4 års abstinens! Ny gaming dator, åsikter uppskattas.

Permalänk

4 års abstinens! Ny gaming dator, åsikter uppskattas.

Nu har jag varit utan gamingdator i ett par år och börjar klättra på väggarna.
Suttit i ett par dagar och kollat runt på forum och Youtube och kommit fram till nedanstående.
Något som är helt åt helvete? Jag känner mig sjukt kluven när det kommer till just val av chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f_sjoberg:

Nu har jag varit utan gamingdator i ett par år och börjar klättra på väggarna.
Suttit i ett par dagar och kollat runt på forum och Youtube och kommit fram till nedanstående.
Något som är helt åt helvete? Jag känner mig sjukt kluven när det kommer till just val av chassi.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1175564/datorbygge

Hej!

Vad har du för skärm?
Vad för spel spelas?
Kommer du köra andra laster än spel?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av f_sjoberg:

Nu har jag varit utan gamingdator i ett par år och börjar klättra på väggarna.
Suttit i ett par dagar och kollat runt på forum och Youtube och kommit fram till nedanstående.
Något som är helt åt helvete? Jag känner mig sjukt kluven när det kommer till just val av chassi.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1175564/datorbygge

Om vi snackar pure gaming i 1080p så vill jag bara visa vad du kan få ihop med lite smartare köp. Notera att jag inte nödvändigtvis rekommenderar just detta, mest för att jämföra vad du kan få för samma pris.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Birkus:

Hej!

Vad har du för skärm?
Vad för spel spelas?
Kommer du köra andra laster än spel?

I dagsläget ingen skärm. Men lutar mot en vanlig 24" 144hz.
Jag är all in FPS cs, cod, battlegrounds, battlefield osv.
Kör en hel del tung filöverföring. Därför kändes PCIe4 värt de extra pengarna.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Om vi snackar pure gaming i 1080p så vill jag bara visa vad du kan få ihop med lite smartare köp. Notera att jag inte nödvändigtvis rekommenderar just detta, mest för att jämföra vad du kan få för samma pris.
https://komponentkoll.se/bild/PvHnG.png

Hur kommer det sig att du förespråkar Intel och Nvidia?

Permalänk

Tålamod är inte min starka sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av f_sjoberg:

I dagsläget ingen skärm. Men lutar mot en vanlig 24" 144hz.
Jag är all in FPS cs, cod, battlegrounds, battlefield osv.
Kör en hel del tung filöverföring. Därför kändes PCIe4 värt de extra pengarna.

Frågan är om det är värt att gå på zen2-bygge bara för pcie 4.0. Jagar du FPS och har skapligt med pengar är det blåa laget fortfarande bättre. Finns dock ingen anledning att sikta högre än 10600K för det ändamålet.

Förslag: https://www.inet.se/kundvagn/visa/14005770

Förmodar att du menar en med 1920x1080 pixelmatris? Känns som en väldigt tråkig nivå att lägga sig på 2020. Bra QHD-skärmar för FPS har funnits i fem år och kostar inte särskilt mycket mer (Exempel). Får kanske dra ner på detaljnivån i spel för att kompensera, men högre upplösning har man nytta av i allt annat också (arbetsyta, netflix, youtube osv)

Vilket chassi som lämpar sig är högst individuellt. Jag har bara plockat något som jag vet presterar bra, men föredrar du utseendet på D7C så är inte det ett dåligt val heller. Dock får det inte plats en 280-rad i taket på den lådan

Sen kommer det nya bättre grafikkort om ett par månader också, så vore dumt att lägga allt för mycket på det i dagsläget. 5700XT är lagom högt att gå innan kostnad/prestanda skenar iväg. Om du däremot kan ha lite is i magen och t.o.m. köra integrerad grafik till oktober-november så kommer det löna sig ordentligt i det långa loppet

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av Birkus:

Frågan är om det är värt att gå på zen2-bygge bara för pcie 4.0. Jagar du FPS och har skapligt med pengar är det blåa laget fortfarande bättre. Finns dock ingen anledning att sikta högre än 10600K för det ändamålet.

Förslag: https://www.inet.se/kundvagn/visa/14005770https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/14005770

Förmodar att du menar en med 1920x1080 pixelmatris? Känns som en väldigt tråkig nivå att lägga sig på 2020. Bra QHD-skärmar för FPS har funnits i fem år och kostar inte särskilt mycket mer (Exempel). Får kanske dra ner på detaljnivån i spel för att kompensera, men högre upplösning har man nytta av i allt annat också (arbetsyta, netflix, youtube osv)

Vilket chassi som lämpar sig är högst individuellt. Jag har bara plockat något som jag vet presterar bra, men föredrar du utseendet på D7C så är inte det ett dåligt val heller. Dock får det inte plats en 280-rad i taket på den lådan

Sen kommer det nya bättre grafikkort om ett par månader också, så vore dumt att lägga allt för mycket på det i dagsläget. 5700XT är lagom högt att gå innan kostnad/prestanda skenar iväg. Om du däremot kan ha lite is i magen och t.o.m. köra integrerad grafik till oktober-november så kommer det löna sig ordentligt i det långa loppet

Jag får väl vika mig och köra Intel trots allt. Va dock sjukt sugen på att testa AMD. När det kommer till hdd så har du säkerligen rätt. Problemet med grafikkort och 3070 som jag förmodligen skulle sikta på så kommer det ju inte ut förens okt-nov. TÅLAMOD..... Kanske kan hitta ett begagnat grafikkort fram tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f_sjoberg:

Hur kommer det sig att du förespråkar Intel och Nvidia?

Intel fortfarande bäst för spel om budget tillåter. Nvidia var mest för att hamna på samma prislapp, 5700 XT är klart mer prisvärd även om 2070S är någon procent bättre i överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f_sjoberg:

Jag får väl vika mig och köra Intel trots allt. Va dock sjukt sugen på att testa AMD. När det kommer till hdd så har du säkerligen rätt. Problemet med grafikkort och 3070 som jag förmodligen skulle sikta på så kommer det ju inte ut förens okt-nov. TÅLAMOD..... Kanske kan hitta ett begagnat grafikkort fram tills dess.

Har ett GTX 1070 till salu ;D PMa om du är intresserad!

Permalänk
Medlem

Om det är för gaming bör du köra på Intel 10600K istället. Den är snabbare.

Annars är det en knasig tid att köpa ny dator på. I höst kommer AMDs 4000-serie processorer ut samt Nvidias nya Geforce serie.
Förstår dock om det är svårt att vänta

Jag länkade denna i en annan tråd tidigare. Detta anser jag är det mest prisvärda du kan köpa för gaming i denna prisklass. Allt finns i lager.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14004723

Vissa påstår att AMD 5700XT är snabbare än 2070 Super. Varför vet jag inte. Men Sweclockers senaste test visar att 2070 Super är snabbare. https://www.sweclockers.com/test/29520-asrock-radeon-rx-5700-...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@ronz: Ja 10600 K är snabbare med ett 2080 ti då är den runt 10 % snabbare än AMD i 1080 p men du länkar ett 2070 super ....Helt otroligt egentligen enda gången du tjänar på Intel är då man parar ihop det med det snabbaste grafikkortet ....... Att du tex skulle tjäna 10 % på tex ett 2070 är bara löjligt https://www.youtube.com/watch?v=Sq0OHhRQwA8

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@-ronz: Ja 10600 K är snabbare med ett 2080 ti då är den runt 10 % snabbare än AMD i 1080 p men du länkar ett 2070 super ....Helt otroligt egentligen enda gången du tjänar på Intel är då man parar ihop det med det snabbaste grafikkortet ....... Att du tex skulle tjäna 10 % på tex ett 2070 är bara löjligt https://www.youtube.com/watch?v=Sq0OHhRQwA8

Han behöver inte köpa en sämre processor bara för att han kan. 10600K ÄR snabbare och det kommer finnas tillfällen (om inte nu så garanterat i framtiden) där han kommer tjäna på det. Det blir inte så mycket dyrare och helt klart värt pengarna om man ska köpa en dator i denna prisklass.

Och nej, att köra med snabbaste grafikkortet som finns är inte enda gången man tjänar på Intel.
Jag är mycket väl medveten om Gamers Nexus och vad som sägs i deras videos. Dom är bra.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag tyckte mer om ditt egna förslag än alla andras förslag. Men that's just me. Intel är liksom inte märkbart bättre i spel (du kommer alltså inte märka skillnad med ögonen), samtidigt sämre i all annan använding, dyra och varma - dessutom har otaligt många säkerhetsbrister påpekats på senare tid. AMD har ofta även stöd över flera generationer av moderkort.

Du valde dessutom luftkylaren från Noctua NH-D15 som kommer att hålla förevigt och kyla ner mer än tillräckligt. Utöver det valde du Sapphire för ditt 5700XT vilket är ett väldigt bra val. Att någon rekommenderar NVIDIA 2000 serien nu förstår jag inte alls, 3000 är runt hörnet.

Du gör som du vill men jag tycker Intel har gått ned sig fruktansvärt. Jag är på jakt efter en ny bärbar dator och personligen vägrar jag köpa Intel.

Edit: Såg nu också att du valde Inet, medans andra använde Komponentkoll. Inet har förstklassig service, det vet vi alla. Hade garanterat valt att köpa allt från samma ställe, och gärna från Inet, före det att blanda in komponenter från 10 olika återförsäljare i varierande grad.

Permalänk
Medlem

@ronz: Nej man tjänar på att lägga mer krut på grafikkortet i så fall - En 3600 +450 bräda kan man få för 2900 dom extra pengarna som blir över räcker nästan till ett 2080 super . Nu tycker jag han borde vänta 3 veckor innan han bygger och tar ett 3080 i stället . Grafikkortet är det som ger högst fps i spel . Processorn är om man inte mixar det med värsta grafikkortet eller värsta skärmen helt meningslöst att lägga så mycket krut på speciellt en 6 kärning .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av f_sjoberg:

Jag får väl vika mig och köra Intel trots allt. Va dock sjukt sugen på att testa AMD. När det kommer till hdd så har du säkerligen rätt. Problemet med grafikkort och 3070 som jag förmodligen skulle sikta på så kommer det ju inte ut förens okt-nov. TÅLAMOD..... Kanske kan hitta ett begagnat grafikkort fram tills dess.

Kan ju också plocka en 3300X + nått fett x570 + 2070 super och byta CPU till zen 3 när det kommer och behålla graffet istället. Vettefan om det blir bättre men då får du i alla en amd-plattform.

X570 tomahawk går för en riktig attraktiv prislapp hos de flesta återförsäljare sen alldeles nyligen...

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

@f_sjoberg: Här är mitt tips sen väntar du till nya serien om 19 dagar innan grafikkort . https://www.inet.se/kundvagn/visa/14006407

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Så du är emot att välja 10600K (som även Gamer Nexus som du själv länkar rekommenderar som bästa gaming CPU) i ett gamingsystem för cirka 16-18 tusen men du är helt OK med att välja en M.2 SSD för 2290:-?
Det finns minst 4st bra M.2 SSD'er för cirka 800:- billigare

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Stort tack alla för era inputs! Jag har lite att fundera på. Men kommer invänta nya nvidia korten. Får spela lite kort med frun i några veckor till, yay...

Permalänk
Medlem

@ronz: Valde samma m2 som TS hade inte valt den själv . Faktum kvarstår att om man skall lägga 2000 kr extra på något ( Processor och Moderkort ) , Så tjänar man mest FPS på att lägga dom pengarna på grafikkort . inget illa menat Förstår vad du säger skall man bara spela så är intel bättre . Dock när folk bygger så har dom en budget 15 k eller 18 k eller 20 k tex . Då är det bättre och spara nästan 2 k och lägga krutet på ett grafikkort - Ärligt talat vem får högst FPS i spel i genomsnitt en med 3300x och ett 2070 super eller än med 10600 k och ett 2060 kort ? . Frågan är lika relevant kontra 2070 super mot 2080 super osv. Har du obegränsad budget är naturligtvis Intel bättre .....

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@-ronz: Valde samma m2 som TS hade inte valt den själv . Faktum kvarstår att om man skall lägga 2000 kr extra på något ( Processor och Moderkort ) , Så tjänar man mest FPS på att lägga dom pengarna på grafikkort . inget illa menat Förstår vad du säger skall man bara spela så är intel bättre . Dock när folk bygger så har dom en budget 15 k eller 18 k eller 20 k tex . Då är det bättre och spara nästan 2 k och lägga krutet på ett grafikkort - Ärligt talat vem får högst FPS i spel i genomsnitt en med 3300x och ett 2070 super eller än med 10600 k och ett 2060 kort ? . Frågan är lika relevant kontra 2070 super mot 2080 super osv. Har du obegränsad budget är naturligtvis Intel bättre .....

Och jag förstår vad du menar. Men jag håller absolut inte med. Man behöver inte satsa på ett 2080 Ti för att ett 10600K ska vara ett lämpligt val över 3600.
3600 är ett grymt bra val för budget system. Detta är inte det. 3700X eller 10600K är lämpligast att välja om inte TS vill uppgradera redan nästa år.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@ronz: Nästa år ? . Jag sitter med en 6700 k och tänker inte uppgradera prollen detta eller nästa år jag skall uppgradera grafikkortet det är ändå det som ger fps i 90 % av fallen .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av f_sjoberg:

Tålamod är inte min starka sida

Du har väntat i 4 år, några veckor till klarar du väl av.

Edit: Eller månader, beror på när det släpps.