Nvidia kan komma att debutera RTX 3000-serien med en trio kort

Permalänk
Medlem

Med tanke på AMD s nya strategi att vara ett premiumsegment (på cpu sidan) så tror jag de gör samma sak på gpu sidan om de presterar lika bra som nvidia korten så ser de nog till att hålla samma priser som Nvidia eller någon hundring under bara(eller dyrare om de presterar bättre). Så själv tror jag på höga priser från båda lagen. Fast är bara & vänta på 1 september så vet vi priset från Nvidia.
Är väl strax dags för presentation av Intels xe oxå?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag letade faktiskt efter en negativ beskrivning med manlig inriktning, men mitt skånska ordförråd verkar inte innehålla något sådant ord.
Hjälp?

Snapphane! skånska förrädare som slogs för ärkefienden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Snapphane! skånska förrädare som slogs för ärkefienden!

Eller frihetskämpar som slogs mot okupationsmakten, nej är inte skåning själv

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Det är inte riktigt samma hastighet på ssd & internminne i gpu n att läsa från ssd kommer försämra prestandan ganska rejält om gpu minnet tar slut. (dessutom är det inte konsoll specifikt kommer med nästa patch av win10 oxå, ska bli intressant hur lång tid det tar till att detta visar sig vara säkerhetshål/bekymmer direkt acess över pci-e)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Jag tycker det borde vara så här (drömma kan man alltid)
Lågt: 2000-2500 kr (RTX 3060 - 3060 super)
Mellan: 3000 - 3500 kr (RTX 3070 - 3070 super)
Hög: 4000-5000 kr (RTX 3080 - 3080 super)
Titan: 6000-7000 kr.

5000 kr för ett mellanklasskort är överpris oavsett hur man vänder eller vrider på ekvationen...

ALLDELES FÖR DYRT!

Jag tycker det borde vara så här (drömma kan man alltid)
Lågt: 200-250 kr (RTX 3060 - 3060 super)
Mellan: 300 - 350 kr (RTX 3070 - 3070 super)
Hög: 400-500 kr (RTX 3080 - 3080 super)
Titan: 600-700 kr.

500 kr för ett mellanklasskort är överpris oavsett hur man vänder eller vrider på ekvationen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

ALLDELES FÖR DYRT!

Jag tycker det borde vara så här (drömma kan man alltid)
Lågt: 200-250 kr (RTX 3060 - 3060 super)
Mellan: 300 - 350 kr (RTX 3070 - 3070 super)
Hög: 400-500 kr (RTX 3080 - 3080 super)
Titan: 600-700 kr.

500 kr för ett mellanklasskort är överpris oavsett hur man vänder eller vrider på ekvationen...

Ta det på klarna delbetalning annars går det ju inte

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

@magma86: Fortsätt drömma vännen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

@magma86: Fortsätt drömma vännen!

Väck mig gärna när det är dags!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@Sveklockarn: Det är inte riktigt samma hastighet på ssd & internminne i gpu n att läsa från ssd kommer försämra prestandan ganska rejält om gpu minnet tar slut.

Jag tror inte att varken du eller jag kan uttala oss om prestandan, däremot är det bevisat att CPU-overhead är en betydande del av I/O-flaskhalsen i en dator som begränsar förmågan att effektivt använda en SSD idag. Sony säger att de når 8-9 GByte/s genom sin hårdvarustödda kompressionteknik, vilken motsvarar närmare 20 GByte/s när man räknar bort den CPU-overhead som uppstår i ett traditionellt system där datan ska gå via CPU/RAM.

Skrivet av Ase:

(dessutom är det inte konsoll specifikt kommer med nästa patch av win10 oxå, ska bli intressant hur lång tid det tar till att detta visar sig vara säkerhetshål/bekymmer direkt acess över pci-e)

Direct Storage till Windows 10 med Maj-patchen? En av oss har missat något, men jag tar gärna en länk om det är jag.

PCIe Gen3 är inte snabbt nog i alla fall, det krävs minimum PCIe Gen4 (som de nya konsolerna har). Det lär sannolikt bli en väldigt krypterad och sandboxad del av GPUn som tar hand om att läsa data från SSD och skriva till VRAM, och med tanke på att både Nvidia och AMD jobbat på detta under lång tid så finner jag det otroligt att de skulle ha inbyggda säkerhetshål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Beror ju lite på vad man har för krav. Jag har ett 2080ti och är flera spel där jag dippar under 100fps i 1440p och gpun ligger på 100%.
Så kommer helt klart uppgradera. Dock ser jag inte meningen med att de slänger på så mycket VRAM då jag aldrig varit över 8GB.

Korten används inte för spelande bara, finns många program som utnyttjar den större mängden VRAM.

Permalänk
Medlem

@anon201296: 3D-program, videobehandling osv. Finns program som utnyttjar mer än 8gb VRAM.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Det är säkert jag som bommat nåt! Men köper inte Sonys sk påstådda prestanda utan oberoende test eller fakta på prestanda men vore otroligt kul ifall de gjort något enastående med den klena hårdvaran (gpu n) i ps5 Sen den hårdvarustödda kompressionstekniken så (gissar jag) att det bara handlar om att kunna förladda grafik som buffert så det ej behövs laddning av scener så det blir ingen eller kortare laddningstid, inte att det ger bättre grafikprestanda (som jag fattat det hela)
Sen så lyfts saker fram som att det bara finns på konsoller vilket inte heller stämmer som du själv skrev så har både Nvidia & AMD dessa funktioner i deras nya grafikkort & de jobbar nog som vanligt ihop med MS båda. Men troligtvis så är det jag som bommat nåt, men jag litar ej på upphåsad försäljningssnack eller hype från fanboys (säger ej att du är en ) Fakta & tester från oberoende så får man en liten mer verklig bild MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@Sveklockarn: Det är säkert jag som bommat nåt!

Du tänker kanske på hur grafikkortets resurser allokeras sedan Windows Vista, vilket kommer ändras i nämnda Maj-patch till Windows 10:

Skrivet av Ase:

Men köper inte Sonys sk påstådda prestanda utan oberoende test eller fakta på prestanda men vore otroligt kul ifall de gjort något enastående med den klena hårdvaran (gpu n) i ps5
Sen så lyfts saker fram som att det bara finns på konsoller vilket inte heller stämmer som du själv skrev så har både Nvidia & AMD dessa funktioner i deras nya grafikkort & de jobbar nog som vanligt ihop med MS båda. Men troligtvis så är det jag som bommat nåt, men jag litar ej på upphåsad försäljningssnack eller hype från fanboys (säger ej att du är en ) Fakta & tester från oberoende så får man en liten mer verklig bild MVH Arne

Både Sony och Microsoft använder samma AMD-plattform så jag tror att det skulle vara svårt för ena sidan att komma undan med några överdrifter. Den nya lagringsteknologin säger ingenting om hur spelen kommer att prestera heller, bara att man tagit bort en väsentlig I/O-begränsning vilket möjliggör saker som praktiskt inte gått att genomföra tidigare (t.ex. mycket större sömlösa spelvärldar).

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Precis det fixar bekymmer med laddningstider men hjälper ej med grafikprestanda, nu är ju inte cpun begränsande längre så nu är det ju bara grafiken som är begränsad i en konsoll det går ju ej att trolla med hårdvaran till de pris de kan ha när de ska säljas , men finns många som tror att de kommer vara överlägsna all pc i prestanda vilket är det jag motsäger. (blir aldrig en konsoll igen för egen del använder min x-box x bara som mediaspelare kanske stått ut att spela på den totalt 1 timme.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@Ase: Vi kommer helt säkert att se en motsvarande teknologi på PC, men konsollerna släpps redan i år och därför kommer de ha övertaget att de i praktiken kommer ha mycket mer VRAM tillgängligt än PC-plattformen för en tid framöver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BeardedRobot:

@KorpiSavu: 3D-program, videobehandling osv. Finns program som utnyttjar mer än 8gb VRAM.

Och det finns speciella kort för det ändamålet, jag skrev vanliga.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon201296:

Och det finns speciella kort för det ändamålet, jag skrev vanliga.

Tror att Horizon Zero Dawn, trivs bäst med över 8 GB, om man skall spela i 4 k, men det tillhör ju undantaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Ratatosk:

Mer än 64 GB grafikminne!

Är du fattig eller? Köp dubbla RTX 8000, sätt en Nvlink. Så nu har du 96GB grafikminne, sluta gnäll

85999kr styck på inet

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Och det finns speciella kort för det ändamålet, jag skrev vanliga.

Inte alla VRAM intensiva användningområden har särskilt mycket att vinna på ett quadrokort, åtminstone sett ur ett perfomance/dollar perspektiv.

Ta deep learning som ett exempel:
https://bizon-tech.com/blog/best-gpu-for-deep-learning-rtx-20...

Från deras analys är 2080ti's begränsande faktor VRAM.

Quadro samt Titan är absolut bättre (och kan dela VRAM med Nvlink) men det är inga massiva ökningar sett till hur mycket mer de korten kostar.
RTX 8000 är 358% dyrare än 2080ti, men är rätt långt ifrån 358% bättre för ändamålet.

Rätt nichad marknad, men obefintlig är den inte.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Mer än 64 GB grafikminne!

Minst!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Detta tänker jag slå till på, men tänker maxtak 15k-16k. Vet vi ungefär vad priserna hamnar på?
Har inte satt i det 5700Xt kort jag köpte ännu heller, så det blir nog liggandes.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedie:

Har fortfarande inte funnit nått spel som mitt 1080TI inte klarar av (9900K CPU).

Är det några spel eller spelmotorer på horisonten som kommer "kräva" uppgradering?

RDR2 maxat i 4k gick ju så där med 2080 Ti. Så jag tror att de flesta AAA-spel som släpps i år kommer kräva de nya korten om du ska maxa i 4k och få stabil FPS över 100.
Så det beror ju på vilka krav du har. Vissa nöjer sig ju med 30 fps, konsoler.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@anon201296: Spelar ingen roll vad du skrev, "vanliga" kort fungerar idag jättebra för alla möjliga arbeten, i synnerhet Nvidias 20xx serie som har funktioner som passar bra för exempelvis machine learning och diverse annat. Det faktum att man inte längre behöver ha ett svindyrt Quadro-liknande kort för dessa ändamål är bara toppen, man får det bästa av två världar: spel och content creation. Var bara mer minne som fattades och nu verkar vi få det med.

Permalänk
Medlem

Priset på de nya GPUerna blir avgörande för om jag köper ny eller köper en Xbox serie X istället och behåller befintlig GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Tyvärr kommer jag uppgradera i höst, oavsett vad korten kommer kosta. Man är en sån grafikslyna grafikgigolo...

EDIT:
Jag letade faktiskt efter en negativ beskrivning med manlig inriktning, men mitt skånska ordförråd verkar inte innehålla något sådant ord.
Hjälp?

GrafikStjärtGosse?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Detta tänker jag slå till på, men tänker maxtak 15k-16k. Vet vi ungefär vad priserna hamnar på?

Värstingkortet lär säkert hamna runt 15 lök, men det skulle inte förvåna mig om det blir högre än så. Helt galet om man tänker efter, men det lär säkert bli åka av. Jag brukar inte vara så het på gröten längre och hugga ett kort på lanseringsdagen, men det här tror jag blir svårt att motstå.

Frågan är hur många kort som kommer att finnas tillgängliga.

Låtom oss bedja för många "gröna prickar" i butikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Tackar! Men har det verkligen samma negativa konnotationer som "hora" eller "slyna"? Det är fan trist att det är på det viset. Jag vill kunna förolämpa folk (och mig själv) med manliga ord! "Jag är en hårig grafikpung" är jävligt oklart i syftningen.

Grafiktorsk.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte dumpa TI? Hoppas de kommer med någon bra och vettig namnstandard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BeardedRobot:

@KorpiSavu: Spelar ingen roll vad du skrev, "vanliga" kort fungerar idag jättebra för alla möjliga arbeten, i synnerhet Nvidias 20xx serie som har funktioner som passar bra för exempelvis machine learning och diverse annat. Det faktum att man inte längre behöver ha ett svindyrt Quadro-liknande kort för dessa ändamål är bara toppen, man får det bästa av två världar: spel och content creation. Var bara mer minne som fattades och nu verkar vi få det med.

Tror du missade min point, saken är den att nu får vi "gamers" tyvärr betala extra för att folk vill använda "vanliga" kort för professionellt bruk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Tror du missade min point, saken är den att nu får vi "gamers" tyvärr betala extra för att folk vill använda "vanliga" kort för professionellt bruk

Ingår inte mycket mer support och extrem stabilitet i de dyra korten som är för företag mm? Samt special drivrutiner speciellt utvecklade för proffsionelt bruk? Youtubers klarar sig säkert bra med ett 2080 ti men jagg misstänker att tv kanaler inte hoppar på det tåget?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.