Permalänk
Medlem

Uppgradering på min Taurus

Känt på senare dagar att min burk som var förjävla bra när jag köpte den för några år sedan börjar gå ur tiden så att säga.

Dock vet jag ju inte om det är dags att skaffa mig en ny eller bara uppgradera.

Denna används enbart som speldator, och vill ju gärna maxa spelen så gott som möjligt.
Skulle vilja skaffa min en curved stor skärm som då kräver lite extra kött på grafiken antar jag.

Uppskattar tips på vad som kan bytas eller om det inte är värt det, då även om det finns butik som kan byta delarna åt mig då jag borde helst inte vara inne och pilla. Bor i Stockholm

https://www.inet.se/produkt/1517102/taurus-overkill-titan-x-p...

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du kan klara dig genom att bara byta moderkort, cpu och grafikkort. Du har redan DDR4-minnen som fortfarande är standard idag, även om dom går i lite lägre hastighet.

Om du kan ge dig till tåls till lite senare i höst med grafikkortet så ser det lovande ut för RTX3080: https://www.nordichardware.se/nyheter/nvidia-bekraftar-event-...

Inet kommer ju garanterat hjälpa dig att stoppa in nya komponenter som passar, bara att knata ner till Sveavägen

En 8kärning Ryzen och 32GB snabbt minne kommer göra susen. Orkar du inte vänta så kör på ett 2080 super eller TI. Nuvarande låda och nätaggregat kommer hålla måttet.

Släng in en 1-2TB nvme-disk också, din nuvarande 250GB-ssd räcker ju ingenstans

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@Printscreen:

Tackar! Jofan, lika bra att vänta istället då. Tackar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera att du uppgraderar till 2080 super eller 2080ti, titan x pascal som du har verkar vara rätt lik 2080 i prestanda.
Ett 2080ti är i runda slängar +25-30%
Blir många kronor för en inte jättestor uppgradering när en ännu större uppgradering är veckor bort.

Kommande grafikkort dock verkar lämpligt, speciellt om 3080ti(3090?) är +50% från 2080ti som det ryktas.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Det finns en tråd någonstans på swec där folk erbjuder hjälp med datorbyggen och sådant. Alltså, komma hem till någon eller att du kommer hem till annan. Det kanske är av intresse för dig?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du kan klara dig genom att bara byta moderkort, cpu och grafikkort. Du har redan DDR4-minnen som fortfarande är standard idag, även om dom går i lite lägre hastighet.

Om du kan ge dig till tåls till lite senare i höst med grafikkortet så ser det lovande ut för RTX3080: https://www.nordichardware.se/nyheter/nvidia-bekraftar-event-...

Inet kommer ju garanterat hjälpa dig att stoppa in nya komponenter som passar, bara att knata ner till Sveavägen

En 8kärning Ryzen och 32GB snabbt minne kommer göra susen. Orkar du inte vänta så kör på ett 2080 super eller TI. Nuvarande låda och nätaggregat kommer hålla måttet.

Släng in en 1-2TB nvme-disk också, din nuvarande 250GB-ssd räcker ju ingenstans

Håller med här.
Titan X är ju fortfarande kompetent nog för att räcka tills "rätt" 3000 kort kommer.
Och inte nog med det så är Titan korten oförskämt dyra även som begagnade (=lättsålt).

6700K håller dock tillbaks i många nyare spel.
Och AMD är vägen att gå numera, 8 kärnor eller mer, beroende på plånboken!
Toppa med en PCIe 4.0 SSD och allt kommer att få en trevlig knuff

Permalänk
Medlem

Tror det får bli så att jag väntar tills kommande kort kommer så får jag gå vidare därifrån, tackar för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Det finns en tråd någonstans på swec där folk erbjuder hjälp med datorbyggen och sådant. Alltså, komma hem till någon eller att du kommer hem till annan. Det kanske är av intresse för dig?

Det vore ju något!