Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av MANDER:

Nej jag har faktiskt inte lyssnat på någon utav dem, bara gått efter rekommendationer i stort sett. Okej, får kika på dem då!

DT770 är ju en riktigt rolig hörlur med samma komfort mer eller mindre som 990, finns i 32,80 eller 250 ohms impedans. Skulle rekommendera 32 eller 80ohm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

DT770 är ju en riktigt rolig hörlur med samma komfort mer eller mindre som 990, finns i 32,80 eller 250 ohms impedans. Skulle rekommendera 32 eller 80ohm.

Okej lutar mer o mer åt dem då, DT770 80 Ohm. Så behövs det kanske inte en lika värsting Amp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MANDER:

Okej lutar mer o mer åt dem då, DT770 80 Ohm. Så behövs det kanske inte en lika värsting Amp

Jepp låter vettigt
Jag har inte så himla bra koll på kombos i bra prisklass, vad är budget för amp/dac?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Jepp låter vettigt
Jag har inte så himla bra koll på kombos i bra prisklass, vad är budget för amp/dac?

Har väl inte direkt någon budget, men en som gör sitt jobb, driva 80 Ohmen och som ser trevlig ut. Vill ju inte lägga 3-4k ifall en för 1,5k gör det jobbet. Men allt mellan 1000-2500kr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MANDER:

Har väl inte direkt någon budget, men en som gör sitt jobb, driva 80 Ohmen och som ser trevlig ut. Vill ju inte lägga 3-4k ifall en för 1,5k gör det jobbet. Men allt mellan 1000-2500kr

En Fiio K3 borde fungera, kanske en Ifi Audio Zen DAC.. kika runt lite så hittar du kanske fler, som sagt jag har tappat kollen på kombinationer. Så det kan ju komma fler förslag

Permalänk
Skrivet av anon8870:

En Fiio K3 borde fungera, kanske en Ifi Audio Zen DAC.. kika runt lite så hittar du kanske fler, som sagt jag har tappat kollen på kombinationer. Så det kan ju komma fler förslag

K3 är ett bra förslag skulle jag tro. Väldigt liten är den ju i alla fall, kanske för liten? Jag satte högre gummifötter på min E10 för att det va svårt att ändra volymen, borde ju inte vara några problem på K3an ifall det skulle vara pilligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Agustavsson:

K3 är ett bra förslag skulle jag tro. Väldigt liten är den ju i alla fall, kanske för liten? Jag satte högre gummifötter på min E10 för att det va svårt att ändra volymen, borde ju inte vara några problem på K3an ifall det skulle vara pilligt.

Ja K3 kan klassas som portabel desktop kombo. Lite pilligt var det med E10 jag hade kom jag på nu, då volympotten inte hade någon distans till bordet. Har för mig jag fixade det med att ändra volymen på ovansidan volympotten.

Permalänk

@anon8870: Min e10 följde med mig när jag flyttade min stol när jag hade 6xx på mig. Den hamna på golvet och nu är knappen för justering av gain är trasig. Den gillar att flytta på sig.

Permalänk
Inaktiv

@moondragon84: Ja hehe, E10(k) är väl modellen mindre än K3. Fast den är lätt också antar jag, fast tänkte mig K3 fungerar bra som insteg.

Permalänk
Skrivet av anon8870:

@moondragon84: Ja hehe, E10(k) är väl modellen mindre än K3. Fast den är lätt också antar jag, fast tänkte mig K3 fungerar bra som insteg.

Den är lite mindre, men inte mycket. Hur som helst så lyckades inte jag riva ner den under flera år så det ska nog gå bra för dig också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Ja de glömde jag helt bort, administrativa avgifter, förhoppningsvis är moms inräknat i den summan.

Skulle tippa på att FedEx tar ut runt ungefär samma.

Tror inte momsen är inräknad utan att det bara är deras "kostnad" för administration. Jag blev inte gladare på UPS när de först lovar leverans på torsdag. Sen blev det fredag. Runt lunchtid kollade jag statusen. Då stod det att paketet inte kunde levereras för mottagaren var inte tillgänglig. Jag var hemma hela dagen och porten till trapphuset var öppen.

Ringde deras kundservice och blev lovad att de skulle försöka göra ett nytt leveransförsök.

Det blev såklart inget nytt leveransförsök.

Så först blir man rånad och sen kan de inte ens leverera paketet.

---

Apropå hörlurarna har jag upptäckt en lustig, eller lite olustig sak. Jag ska skriva ett lite mer utförligt omdöme senare, om jag får den där förstärkaren nån gång. Vad jag upptäckt är att lurarna är bra på att filtrera bort ljud utifrån, förutom brus och reflektioner i rummet. Jag hör exempelvis datorn ute i hallen mycket tydligare. Pratar jag lurarna på blir rösten väldigt konstig, som om det mest är vad som reflekteras från väggarna som når öronen.

Känner ni igen fenomenet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Agustavsson:

Den är lite mindre, men inte mycket. Hur som helst så lyckades inte jag riva ner den under flera år så det ska nog gå bra för dig också

Det är @MANDER som ska skaffa något driva hörlurar med. Fast jag blev sugen ha en K3 till laptopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

DT770 är ju en riktigt rolig hörlur med samma komfort mer eller mindre som 990, finns i 32,80 eller 250 ohms impedans. Skulle rekommendera 32 eller 80ohm.

Dt 990 är ju öppen och Dt 770 sluten. Flyr man moderkortet så får man nog Dt 990 att låta bra med en vettigt designad förstärkare. Så tungdrivet har jag inte hört ryktas om 990n.

Har inte hört dem tyvärr men bortsett basdunk brukar öppna lurar låta bättre

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Dt 990 är ju öppen och Dt 770 sluten. Flyr man moderkortet så får man nog Dt 990 att låta bra med en vettigt designad förstärkare. Så tungdrivet har jag inte hört ryktas om 990n.

Har inte hört dem tyvärr men bortsett basdunk brukar öppna lurar låta bättre

DT990 låter bäst när de fortfarande ligger kvar i sitt fodral. Maken till mördardiskant får man leta efter.

Permalänk
Medlem

Halv n00b när det kommer till ljud.
Men vad skulle ni säga är det bästa om man bortser från priset så att säga. Separat DAC och AMP eller en DACAMP?

Sitter just nu med ett par Sennheiser HD363D, men funderar på att byta upp mig i hörlurskvalité. Kommer självklart inte vara ett par gaming lurar.
SÅ har läst och läst och läst om allt möjligt.... Men tycker inte att jag hitta något bra svar på just denna fråga.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Halv n00b när det kommer till ljud.
Men vad skulle ni säga är det bästa om man bortser från priset så att säga. Separat DAC och AMP eller en DACAMP?

Sitter just nu med ett par Sennheiser HD363D, men funderar på att byta upp mig i hörlurskvalité. Kommer självklart inte vara ett par gaming lurar.
SÅ har läst och läst och läst om allt möjligt.... Men tycker inte att jag hitta något bra svar på just denna fråga.

En eller två lådor på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Halv n00b när det kommer till ljud.
Men vad skulle ni säga är det bästa om man bortser från priset så att säga. Separat DAC och AMP eller en DACAMP?

Sitter just nu med ett par Sennheiser HD363D, men funderar på att byta upp mig i hörlurskvalité. Kommer självklart inte vara ett par gaming lurar.
SÅ har läst och läst och läst om allt möjligt.... Men tycker inte att jag hitta något bra svar på just denna fråga.

Jag tycker inte det är en meningsfull fråga. Teoretiskt sett kanske du får bättre ljud med separata enheter eftersom du då kan välja de bästa av båda. Verkligheten är nödvändigtvis så enkel. Där handlar det mer om att jämföra specifika saker mot varandra. Och utöver det, specifika saker i en viss kontext. Har du exempelvis riktigt svårdrivna hörlurar kommer det krävas mer muskler från förstärkaren och då kanske det blir svårare att hitta en enhet som är bra. Kanske. Sedan har du frågan om vilka skillnader som faktiskt går att höra. Liksom, du kan inte höra skillnad mellan 32-bitar 768Khz och vanlig CD-kvalitet (om du faktiskt får ut allt ur CD-kvalitén). Även om vi snackar så kallade "objektivister" när det gäller ljud, så handlar det väldigt mycket om spec-runkeri. Pryl A mäter bättre än Pryl B och är därför överlägsen. Förutom då att ingen kan höra skillnad mellan A och B (ofast - finns såklart exempel på när man faktiskt kan göra det).

Tipset är att kolla efter DAC och förstärkare som är "good enough". Förstärkardelen är viktigare då du vill ha tillräckligt kräm till lurarna utan att det börjar dista och låta dåligt. DAC;en är i bästa fall finlir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Jag kör mina Sennheiser med Monolith Liquid Spark och en Topping D30 som DAC. Fungerar utmärkt.

Den setupen ser inte helt fel ut.

Skrivet av Agustavsson:

Kör själv en objective2 dac/amp och det funkar prima. Liten smidig låda och kräver inga drivrutiner.

Min bror har en O2+ODAC som han kör med sina HD650, det låter riktigt bra men jag vill gärna ha en uppsättning med 0db gain.

Jag sneglar lite på dom nysläppta Topping E30 + L30, drygt 280€ för stacken.

https://www.audiophonics.fr/en/dac-with-volume/topping-e30-us...
https://www.audiophonics.fr/en/sedentary-headphone-amplifier/...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Fyndjägare

Meze 99 Neo för 1000kr, Stockholm. Det är dom värda tycker jag.

Inte min annons
https://www.blocket.se/annons/stockholm/meze_audio_99_neo/912...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@DasIch har du fått reda på vad hela kalaset gick på för ampen? Med frakt och alla avgifter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

@DasIch har du fått reda på vad hela kalaset gick på för ampen? Med frakt och alla avgifter?

1740Kr hittills. Vet inte om det kommer tillkomma moms. UPS lovade att speca den här avgiften, men även en sån enkel sak verkar svår för dem. Ska annars maila JDS om återkrav på frakten och UPS om krav på avgiften samt skicka betalningsföreläggande om den inte återbetalas (OBS! Inget ont om JDS det är bara att återkravet måste gå via dem).

Permalänk
Medlem

Har någon tips på hyfsade in-ear lurar med 3,5mm kabel & mikrofon för under 500:- till laptop/mobil?

Är ingen audiofil men vill ha nåt som är bättre än mina urgamla trassliga Creative 630 som nyss lade av. Har kikat lite på SoundMAGIC E11C som fått bra recensioner . Några andra alternativ?

Visa signatur

Lenovo ideapad 330-15IKB, i5-8250U, 8GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Csar:

Har någon tips på hyfsade in-ear lurar med 3,5mm kabel & mikrofon för under 500:- till laptop/mobil?

Är ingen audiofil men vill ha nåt som är bättre än mina urgamla trassliga Creative 630 som nyss lade av. Har kikat lite på SoundMAGIC E11C som fått bra recensioner . Några andra alternativ?

Blon Bl-03 /Blon Bl-05?

Permalänk
Medlem

La precis en beställning på iFi Zen CAN. Ska bli intressant och höra hur den låter jämfört med mitt interna ljudkort (ASUS Xonar Essence STX)

https://www.amazon.de/dp/B08CHLYQGQ/ref=sr_1_1?dchild=1&keywo...

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Proxann:

La precis en beställning på iFi Zen CAN. Ska bli intressant och höra hur den låter jämfört med mitt interna ljudkort (ASUS Xonar Essence STX)

https://www.amazon.de/dp/B08CHLYQGQ/ref=sr_1_1?dchild=1&keywo...

Edit: såg att Amazon.de var med iPower 5V

Pris i Sverige 1790kr utan iPower 5V
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/horlurar-2/horlu...

Eller 1990kr med iPower 5V ca detsamma som Amazon.de efter +6% moms
https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/dachorlursfor...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Edit: såg att Amazon.de var med iPower 5V

Pris i Sverige 1790kr utan iPower 5V
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/horlurar-2/horlu...

Eller 1990kr med iPower 5V ca detsamma som Amazon.de efter +6% moms
https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/dachorlursfor...

Jo precis, såg den på referenceaudio med det va utan iPower så la beställningen på amazon istället.

Cirka 60 kronor billigare via amazon jämfört med hembiobutiken, ser ut som att hembiobutiken inte fått in den i lager än, kanske va därför jag inte hittade den när jag sökte på butiker i Sverige.

Permalänk
Inaktiv

Skaffade mig en Fiio K3 amp/dac kombo till laptoppen. Fungerar som det ska, drivrutin för usb2 mode osv, så kan vara lite meckigt fast det finns en switch till usb1 mode som inte behöver drivrutiner. K3 fungerar som instegs kombination helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Köpt ett par vad jag tycker bra lurar (Sennheiser Momentum Wireless 3) men problemet är att detta börjat göra mig lite intresserad/nyfiken av ljud. Har ju också chansen att lämna tillbaka dem fortfarande.

Fråga: Hur mycket bättre ljud får man egentligen med trådade lurar vs bluetooth 5 lurar och undrar också om man bör/måste ha en DAC? Syftar framförallt på lyssnande vid datorn nu även om min gamla Marantz SR7500 förstärkare är helt ok.

Någon här som tex provat tex Audeze LCD-1? Om jag förstår det rätt är den såpass lättdriven att man inte behöver någon sorts förstärkning eller en DAC för lyssnande från mobilen? Men jag antar att det är bra för att maximera ljudupplevelsen vid datorn?

Audeze LCD-1
https://www.audeze.com/products/lcd-1

Review:
https://eandt.theiet.org/content/articles/2020/04/hands-on-re...

Om man nu är lite förstörd av lite billigare lurar som oftast har en del bas kommer man då uppleva mera neutrala lurar som tex Audeze LCD-1 som "platta"?

Däremot är Audeze LCD-1 inte några noise-cancelling lurar, det vet jag men jag måste tänka efter om detta verkligen är så viktigt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Köpte ett par hörlurar som inte kräver förstärkare till laptop och mobil när jag är iväg. Ljudet är väl varken bu eller bä
https://forumbilder.com/images/2020/06/14/IMG_20200614_112437.jpg

De där hörlurarna är riktigt kompetenta för sin prisklass. Med rätt förstärkare så låter de fantastiskt. Hade själv
DT 1770 PRO efter dessa. Om än inte lika mörka som dessa. Tänk dig uppgraderad ljudbild i både rymden av den musikaliska biten och analytisk så du kan hitta ljud du aldrig hört tidigare. Dock blev jag väldigt trött i öronen efter en timma då jag redan har tinnitus. 1770 pro är ljusare också i ljudbilden. Skulle rekommendera lite luft och värme till dessa 770
Den har dock fördelen att komma i olika styrkor. Välbygd kvalitet på koppen och bra kuddar till koppen. Bästa stängda i prisklassen. En riktig klassiker. Precis som sennheiser hd 650 är för öppna i en klass uppåt i pris. Ett bra köp. Rekommenderar dt 770 med 250 ohm för att de ska komma till sin rätt. De andra klarar inte lyfta riktigt utrymmet i kåpan. Med minus för risk för lyssningströtthet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

De där hörlurarna är riktigt kompetenta för sin prisklass. Med rätt förstärkare så låter de fantastiskt. Hade själv
DT 1770 PRO efter dessa. Om än inte lika mörka som dessa. Tänk dig uppgraderad ljudbild i både rymden av den musikaliska biten och analytisk så du kan hitta ljud du aldrig hört tidigare. Dock blev jag väldigt trött i öronen efter en timma då jag redan har tinnitus. 1770 pro är ljusare också i ljudbilden. Skulle rekommendera lite luft och värme till dessa 770
Den har dock fördelen att komma i olika styrkor. Välbygd kvalitet på koppen och bra kuddar till koppen. Bästa stängda i prisklassen. En riktig klassiker. Precis som sennheiser hd 650 är för öppna i en klass uppåt i pris. Ett bra köp. Rekommenderar dt 770 med 250 ohm för att de ska komma till sin rätt. De andra klarar inte lyfta riktigt utrymmet i kåpan. Med minus för risk för lyssningströtthet.

Jag gillar dem men diskanten är lite vass tycker jag, kanske går fixa med eq dock. Körde på 32 ohm för dem ska va lättdrivna från laptopen då jag reser och bor på hotell endel och inte orkar släpa på massa utrustning.
Hemma har jag HD 650 med dac + amp som jag är väldigt nöjd med

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |