Intel avslöjar strategi för Xe-baserade grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Intel avslöjar strategi för Xe-baserade grafikkort

Under Intel Architecture Day avslöjade Intel sina planer för både hårdvaran och mjukvaran som ska driva deras grafikkortssatsning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inga förväntningar på Intel Xe. Dom kommer inte att bli intressanta denna generationen.
Fråga igen om ett par år. Då hoppas jag dom kan konkurrera med AMD och Nvidia.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

10 Teraflops så grafiken kommer vara i klass med rtx 2080?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av alumni:

10 Teraflops så grafiken kommer vara i klass med rtx 2080?

10 TFLOPs gäller en så kallad Tile om 2048 kärnor Xe-HP. Det vill säga att en produkt för datacenter.

Vi har inga uppgifter om prestandan i konsumentprodukterna. Däremot har ju Xe-LP som sitter i tiger lake 96 kärnor i kontrast mot 2048 i Xe-HP. Så några 10 TFLOPs lär man inte få ut där

Vad HPG (intels kommande PCIe-grafikkort) kommer att leverera är för tidigt att säga. Rent allmänt var det väldigt tunnsått med info om både HPG och HPC.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jahopp, snart får vi Xe vad den går för... men jag kommer inte hålla andan i väntan på en dGPU från Intel som kan hävda sig för datorspelande.

Jag har redan gått på den här hypen en gång genom att jag köpte ett Intel i740, känns det som.

Permalänk
Medlem

Ser gärna en GPU i CPU-sockel med iCPU, nja skämt åsido, en billig CPU med maffig GPU för användning i embedded systems, tänk en TV med integrerad dator eller en utbytbar box mindre än en AppleTV. En separat streamingbox man kan köra windows på. Jag ser framför mig en microNUC med en 2280 M.2 nVME, en RJ45 ethernetport, 4 USB- 3.2 Type-C varav en med DP och HDMI. 12v PSU på 5 A.

Permalänk
Medlem

Lite fånigt att det jag blir mest intresserad av är AV1-HW decode haha.
Hoppas vi får se det i integrerad grafik snart så jag får anledning att uppgradera min HTPC!

Permalänk
Medlem

Äntligen!! Som Gert Fylking skulle ha sagt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av UndaC:

Däremot har ju Xe-LP som sitter i tiger lake 96 kärnor i kontrast mot 2048 i Xe-HP. Så några 10 TFLOPs lär man inte få ut där

Om vi antar att denna bild är "korrekt" så verkar maximal frekvens för Xe-LP ligga på 1,8 GHz

Om det visar sig stämma hamnar man på mer eller mindre identisk teoretisk kapacitet som GTX1650, d.v.s. ~2,6 TFLOPS.

Inte det minsta imponerande för en dGPU, om man hamnar i närheten för sin iGPU är det en rejäl ökning över vad man står idag. Intel själva säger dubbel prestanda mot iGPU i Ice Lake, där är teoretisk kapacitet ~1,1 TFLOPS.

Edit: ISO-spänning blir faktiskt frekvensen 1,6 GHz, vilket då ger strax över 2,4 TFLOPS. Åter igen, förutsatt att bilden är ingenjörskorrekt. Möjligen är 1,8 GHz vad man kan förvänta sig av Xe-LP medan 1,6 GHz är vad Tiger Lake U kommer ligga på.

Själv är jag fortfarande mest intresserad hur Tiger Lakes iGPU presterar i Intels CUDA utmanare "oneAPI". GPGPU är faktiskt vettigt för "stark" iGPU, p.g.a. TDP och bandbreddsbegränsningar kommer iGPUer alltid suga för spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Discokungen

Intressant att det börjar närma sig release av dedikerade grafikkort från Intel. Det hade såklart varit fantastiskt om de hade kunnat konkurrera med AMD och Nvidia i high-end men då även AMD har haft det lite tufft mot Nvidia ser jag inte så ljust på den framtiden. Hoppet är däremot det sista som lämnar människan och tre tillverkare av grafikkretsar hade varit oerhört intressant för marknaden och slutkonsument.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Intressant att det börjar närma sig release av dedikerade grafikkort från Intel. Det hade såklart varit fantastiskt om de hade kunnat konkurrera med AMD och Nvidia i high-end men då även AMD har haft det lite tufft mot Nvidia ser jag inte så ljust på den framtiden. Hoppet är däremot det sista som lämnar människan och tre tillverkare av grafikkretsar hade varit oerhört intressant för marknaden och slutkonsument.

De behöver ju ändå inte konkurrera prestandamässigt för att påverka priserna. Kommer Intel redan upp till mellansegmenten (typ rtx 3060) så kommer det att bli betydligt mera priskonkurrens, även i toppen. Annars kommer pris/prestanda att skena iväg ordentligt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det verkar ju helt klart att Intel satsar på att nå toppen och fightas med nvidia, men just nu ser det väl mest ut som att fighten blir med amd. Men vi får väl se sen när det finns kort att bencha. Helt klart är ju att intel satsar stort på det här, även när det gäller drivare och allt annat lulllull som nvidia och amd har. (encoding, streaming, etc)

Det kommer att bli intressant med grafikkortslanseringar igen!