Kinesiska kretstillverkare anställer över 100 ingenjörer från TSMC

Permalänk
Melding Plague

Kinesiska kretstillverkare anställer över 100 ingenjörer från TSMC

Två kinesiska företag uppges ha anställt över 100 TSMC-veteraner för att skynda på utvecklingen av inhemska kretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En effektiv variant av industrispionage. För jag tvivlar på att Kina skulle fälla sina egna i en tvist med Taiwan angående sekretess och att ta med sig saker från gamla jobbet.

Well played China, well played

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Och där gick Huawei från 45nm till 5nm inhemsk kretstillverkning!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

En effektiv variant av industrispionage. För jag tvivlar på att Kina skulle fälla sina egna i en tvist med Taiwan angående sekretess och att ta med sig saker från gamla jobbet.

Well played China, well played

Oj, om detta är definitionen av industrispionage så ligger 90% av Sveriges telekom-, bank- och teknikföretag väldigt illa ute.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Föredetting

Ganska standard, har skett på stor skala i ökande grad i samtliga industrier i Taiwan det senaste decenniet. Kineserna erbjuder betydligt bättre löner under ett par år tills de fått all information de kan, sedan sparkas taiwaneserna ut. Taiwaneserna är fullt medvetna om det, men pengarna är såpass extrema att det är dumt att tacka nej.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Oj, om detta är definitionen av industrispionage så ligger 90% av Sveriges telekom-, bank- och teknikföretag väldigt illa ute.

Skillnaden är att vi respekterar lagar och sekretess. Åtminstone våra domstolar. Kina kan ju sno hur mycket som helst nu o sen bara skratta åt Taiwan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Oj, om detta är definitionen av industrispionage så ligger 90% av Sveriges telekom-, bank- och teknikföretag väldigt illa ute.

Skillnaden är ju såklart att Svenska staten inte äger banker eller teknikföretag och ifall dom skulle göra något sådant så skulle dessa banker eller teknikföretag ligga ganska illa ute. Kinesiska staten skulle nog inte ta kål på Huawei ifall de skulle visa sej att dom kör på industrispionage, vilket förövrigt, Kineserna är kända för.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moton:

Skillnaden är ju såklart att Svenska staten inte äger banker eller teknikföretag och ifall dom skulle göra något sådant så skulle dessa banker eller teknikföretag ligga ganska illa ute. Kinesiska staten skulle nog inte ta kål på Huawei ifall de skulle visa sej att dom kör på industrispionage, vilket förövrigt, Kineserna är kända för.

Tvärt om. Kinesiska staten finansierar hela kalaset.

Bolag som startades nu erbjuder 150% högre lön och bonusar. Haha. Vart kommer de lönerna ifrån tror du?

Samma gällde svenskarna på huawei för några år sedan.inget nytt här. Det underliga är bara att hela västvärldens politikerkår har ignorerat det hela. Alla förutom trump då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Skillnaden är att vi respekterar lagar och sekretess. Åtminstone våra domstolar. Kina kan ju sno hur mycket som helst nu o sen bara skratta åt Taiwan.

Skrivet av Moton:

Skillnaden är ju såklart att Svenska staten inte äger banker eller teknikföretag och ifall dom skulle göra något sådant så skulle dessa banker eller teknikföretag ligga ganska illa ute. Kinesiska staten skulle nog inte ta kål på Huawei ifall de skulle visa sej att dom kör på industrispionage, vilket förövrigt, Kineserna är kända för.

eh? SBAB är 100% helägt av staten.... De har anställt höga positioner från konkurrerande banker.

Staten äger också en stor del av Telia, som precis anställde sin VD Allison Kirkby från Tele2.

För övrigt pratar vi nu inte alls om att "sno" något, de har anställt folk från sina konkurrenter. Vilket samtliga företag gör i bästa möjliga mån, även de som är statligt ägda här i väst.

Visst ska man vara rädd för den kinesiska staten, men att låtsas som att de gör något fel, konstigt eller fult genom att anställa från sina konkurrenter och kalla det för "industrispionage" eller att dom "snor" något är rentav löjligt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Tvärt om. Kinesiska staten finansierar hela kalaset.

Bolag som startades nu erbjuder 150% högre lön och bonusar. Haha. Vart kommer de lönerna ifrån tror du?

Samma gällde svenskarna på huawei för några år sedan.inget nytt här. Det underliga är bara att hela västvärldens politikerkår har ignorerat det hela. Alla förutom trump då.

Självklart kommer pengarna från allt de företagen sålt, eller kanske amerikanska riskkapitalister som investerat i företaget, kan ju iaf. inte vara Kinesiska staten som pumpar in pengar.

Det är humor minst sagt att bara "köpa" arbetskraft så där från ett företag som är bland de mest värderade i världen och man själv inte ens har öppnat portarna.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Kina har insett att det börja blåsa kallt på världsmarknaden och garderar upp sej för att bli mera självförsörjande , som vi också borde bli , titta bara vad som hände i hela västvärlden när Corona började härja , leveranserna från Kina stannade upp och det fanns inga alternativ så hela Europa stannade.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

hmm hur kan man köpa deras nya 1nm cpuer som borde anlända snart

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

eh? SBAB är 100% helägt av staten.... De har anställt höga positioner från konkurrerande banker.

Staten äger också en stor del av Telia, som precis anställde sin VD Allison Kirkby från Tele2.

För övrigt pratar vi nu inte alls om att "sno" något, de har anställt folk från sina konkurrenter. Vilket samtliga företag gör i bästa möjliga mån, även de som är statligt ägda här i väst.

Visst ska man vara rädd för den kinesiska staten, men att låtsas som att de gör något fel, konstigt eller fult genom att anställa från sina konkurrenter och kalla det för "industrispionage" eller att dom "snor" något är rentav löjligt.

Detta är ju spekulationer, vilket borde vara underförstått. Ingen av oss har såvitt jag vet någon direkt inside info från Kinesiska toppar om vad som händer. Med de sagt så är Kina ändå ökända för att kopiera och industrispionage. Det finns liksom en anledning för misstron och Kina har aldrig visat något som gör att de är värt att inte tro de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

eh? SBAB är 100% helägt av staten.... De har anställt höga positioner från konkurrerande banker.

Staten äger också en stor del av Telia, som precis anställde sin VD Allison Kirkby från Tele2.

För övrigt pratar vi nu inte alls om att "sno" något, de har anställt folk från sina konkurrenter. Vilket samtliga företag gör i bästa möjliga mån. Visst ska man vara rädd för den kinesiska staten, men att låtsas som att de gör något fel, konstigt eller fult genom att anställa från sina konkurrenter och kalla det för "industrispionage" är rentav löjligt.

Konstiga är ju att företagen som anställer troligtvis inte står på egna ben, utan är 100% styrt av staten. Då är ju också frågan om det varit så sen 2017 och 2019 på båda eller om staten nu bara gått in och tagit över? Vilket som så visar det på att det i princip är så "kinesiska staten" kör, de äger och de styr, precis som Huawei, etc. sen har de nickedockor som kanske står som "businessmen", men precis som när Svenska Ambassadören prata med kinesiska "businessmen" så är det bara versioner av parti-trogna.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Detta är ju spekulationer, vilket borde vara underförstått. Ingen av oss har såvitt jag vet någon direkt inside info från Kinesiska toppar om vad som händer. Med de sagt så är Kina ändå ökända för att kopiera och industrispionage. Det finns liksom en anledning för misstron och Kina har aldrig visat något som gör att de är värt att inte tro de.

Jag delar samma bild av Kina som du beskriver. Att klaga över allt någon gör bara för att de är dåliga människor är dock återigen löjligt.

I denna instans gör de endast det som exakt alla andra gör; värvar kunskap från sina konkurrenter. Det kallas inte för industrispionage, och ska inte heller så benämnas bara för att utövaren är någon man inte tycker om. Vill man kalla det för industrispionage eller att "sno" saker och ting, då får man lägga den definitionen på alla som utövar handlingen.

Jag ogillar starkt denna konstiga trend att benämna samma handlingar för olika saker baserat på huruvida man tycker om personen som gör det eller inte. När Telia gör exakt samma sak (värvar VD och massa ingenjörer från Tele2), då är det lugnt och fint och endast "kunskapsvärvning", när kinesiska staten gör det, då är det "industrispionage". Dessa typer av godtyckliga definitioner är vad som leder till en total nedbrytning av ordentliga debatter och handlingar, och i slutändan bottnar i "allt vi gör är bra, allt ni gör är dåligt", något som dummar ner samtliga inblandade.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

eh? SBAB är 100% helägt av staten.... De har anställt höga positioner från konkurrerande banker.

Staten äger också en stor del av Telia, som precis anställde sin VD Allison Kirkby från Tele2.

För övrigt pratar vi nu inte alls om att "sno" något, de har anställt folk från sina konkurrenter. Vilket samtliga företag gör i bästa möjliga mån, även de som är statligt ägda här i väst.

Visst ska man vara rädd för den kinesiska staten, men att låtsas som att de gör något fel, konstigt eller fult genom att anställa från sina konkurrenter och kalla det för "industrispionage" eller att dom "snor" något är rentav löjligt.

Alla som går till en konkurrent i Sverige kan ju ta med all info från gamla företaget. Men de skulle åtalas för stöld o sekretessbrott. Vad jag menar är att åtala Kina för det samma när du bor i Taiwan är ganska menlöst. Så nu KAN de anställda avslöja/utnyttja allt de vet. Svenskar kan också, men det blir konsekvenser.

Tror du själv att en stämning från Taiwan mot ett kinesiskt företag (som dessutom stöttas av staten) skulle bära frukt?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Alla som går till en konkurrent i Sverige kan ju ta med all info från gamla företaget. Men de skulle åtalas för stöld o sekretessbrott. Vad jag menar är att åtala Kina för det samma när du bor i Taiwan är ganska menlöst. Så nu KAN de anställda avslöja/utnyttja allt de vet. Svenskar kan också, men det blir konsekvenser.

Tror du själv att en stämning från Taiwan mot ett kinesiskt företag (som dessutom stöttas av staten) skulle bära frukt?

Nej, det vet vi båda att en sådan stämning skulle inte leda någonstans. Taiwan hade väl inte ens bemödat sig att försöka med en sådan stämning. Kinas oändliga korruption och totala likgiltighet mot mänskliga och ekonomiska rättigheter och lagar är inget de hymlar med.

Det är inte riktigt det som är poängen här heller. "Industrispionage" är inte att köpa in folk från konkurrerande verksamheter. Den definitionen ska vi inte börja använda bara för att folket på andra sidan är folk vi inte tycker om.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nej, det vet vi båda att en sådan stämning skulle inte leda någonstans. Taiwan hade väl inte ens bemödat sig att försöka med en sådan stämning. Kinas oändliga korruption och totala likgiltighet mot mänskliga och ekonomiska rättigheter och lagar är inget de hymlar med.

Det är inte riktigt det som är poängen här heller. "Industrispionage" är inte att köpa in folk från konkurrerande verksamheter. Den definitionen ska vi inte börja använda bara för att folket på andra sidan är folk vi inte tycker om.

Men det är ju praktiskt industrispionage, du klagar på i en post att man säger en sak när det görs värvningar här och en annan när det görs i Kina. Skillnaden är ju ganska stor i just att här eller resten av världen så finns det NDA som förväntas att hållas, men knappast så i Kina. Jag gillar inte heller att man normalt sett gör skillnad på saker som är samma sak, men i detta fall så är det verkligen inte samma sak.

Kan mycket väl vara att alla 100 som gått över är tysta och inte säger ett ord om det som de har NDA på, men jag gissar på att de flesta som sagt spiller allt eftersom det är för "the greater good China" och att det är 0% risk att de förlorar något på det.

Det är lite naivt att tro folk springer runt med en skylt som säger "jag är en spion" och därför får man inte kalla folk för spioner utan att se den skylten.

Jag har för mig att Kina examinerar ca 600 000 ingenjörer varje år, de har inga problem att hitta ny-exade för samma roll, utan de betalar 1,5x pengarna för att få info, inte arbetskraft...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

En naturlig reaktion med tanke på de handelskrig och restriktioner som ställs mot Kina och kinesiska företag.
Jag förväntar mig även att Kina storsatsar på tillverkningsutrustning med tanke på hur USA pressat Nederländerna för att ASML inte ska få sälja utrustning till Kina.
https://www.dutchnews.nl/news/2020/01/us-ambassador-confirms-...

Permalänk
Medlem

Förväntade mig inget annat. Kina skyddar sig på det enda logiska sättet de kan i det här fallet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Hedersmedlem

*OT/§1.5-inlägg raderade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tja, Kina anser att Taiwan är en del av Kina.
Jag var i Tawian för många år sedan på jobbresa, då sa en lokalanställd "China regards Taiwan as unfinished business" och så är det nog. Tror inte att Sverige erkänt Taiwan som en stat, vilket betyder att vår officiella hållning är att det är en provins i Kina.

Hur som helst, med tanke på det ovan har jag lite svårt att förstå varför en Taiwanes skulle vilja flytta till Kina...
Jag menar, för att få mig att flytta till Nordkorea för att jobba där...är helt ointressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tja, Kina anser att Taiwan är en del av Kina.

Det är väl fortfarande den officiella ståndpunkten i Taiwan också?
De har bara "lite" olika åsikter om vilken som är den legitima regeringen för Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Förväntade mig inget annat. Kina skyddar sig på det enda logiska sättet de kan i det här fallet.

De har dock själva satt sig i skiten. Kineserna kan inte tillverkar skit på egen hand utan att sno blueprints/expertis från utlandet.
Det roliga här är att kina förbjuder sina egna att lämna landet ifall de kan anses att de har info om känslig data.
Min frus tjejkompis jobbar högt inom försvarsmakten i Kina och hon fick INTE lämna landet för att besöka oss här i Sverige.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Skillnaden är att vi respekterar lagar och sekretess. Åtminstone våra domstolar. Kina kan ju sno hur mycket som helst nu o sen bara skratta åt Taiwan.

Alla tar med sig nån form tekniskt "know-how" och vissa immateriella tillgångar när man byter jobb, bara för att man exempelvis lärde sig använda AWS på sitt föregående anställning så får man inte använda sina kunskaper kring AWS i sina kommande anställningar, då detta bryter mot sekretesslagar? Upplysa oss vilka lagar man bryter mot i detta fall?!
Fullkomligt löjligt.

Skrivet av anon56869:

Tvärt om. Kinesiska staten finansierar hela kalaset.

Bolag som startades nu erbjuder 150% högre lön och bonusar. Haha. Vart kommer de lönerna ifrån tror du?

Samma gällde svenskarna på huawei för några år sedan.inget nytt här. Det underliga är bara att hela västvärldens politikerkår har ignorerat det hela. Alla förutom trump då.

Liknande scenario är rena wet dream för riskkapitalister, varför skulle man investera i Tesla eller Intel när man kan investera i något som har potential att skjuta upp i rymden? Att säga Kinesiska staten finansierar det hela är inte bara naivt, men också en aning ignorant. Nu tror jag definitvt att kinesiska staten bidrar i ett eller annat sätt (sänkt skatt bland annat), men det är definitivt inte så enkelt som att "Kina betalar allt".

Visa signatur

Antec 300 | i5 2500k @ 5Ghz | Corsair H50 | ASUS P8P67 | GTX295 | 8gb DDR3 1333mhz 7-7-7-24 | Samsung Spinpoint 320gb + WD 320gb | Intel X-25M SSD 80GB | Windows 7 Pro 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Men det är ju praktiskt industrispionage, du klagar på i en post att man säger en sak när det görs värvningar här och en annan när det görs i Kina. Skillnaden är ju ganska stor i just att här eller resten av världen så finns det NDA som förväntas att hållas, men knappast så i Kina. Jag gillar inte heller att man normalt sett gör skillnad på saker som är samma sak, men i detta fall så är det verkligen inte samma sak.

Kan mycket väl vara att alla 100 som gått över är tysta och inte säger ett ord om det som de har NDA på, men jag gissar på att de flesta som sagt spiller allt eftersom det är för "the greater good China" och att det är 0% risk att de förlorar något på det.

Det är lite naivt att tro folk springer runt med en skylt som säger "jag är en spion" och därför får man inte kalla folk för spioner utan att se den skylten.

Jag har för mig att Kina examinerar ca 600 000 ingenjörer varje år, de har inga problem att hitta ny-exade för samma roll, utan de betalar 1,5x pengarna för att få info, inte arbetskraft...

Håller med Mithras här. Mycket väl kan det förekomma sekretessbrott, men lite fel att börja anklaga innan det ens skett. Även om ingen av dem 100 ingenjörerna bryter sekretess kommer det ge en stor skjuts för kretstillverkning pågrund av fullt lagliga anledningar. Det är skillnad på Nyexade och folk som arbetat med SOTA. Det är inte alltid mängden ingenjörer som bestämmer resultatet så spelar ingen roll om Kina har 600.000, Se bara på Jim Keller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

En naturlig reaktion med tanke på de handelskrig och restriktioner som ställs mot Kina och kinesiska företag.
Jag förväntar mig även att Kina storsatsar på tillverkningsutrustning med tanke på hur USA pressat Nederländerna för att ASML inte ska få sälja utrustning till Kina.
https://www.dutchnews.nl/news/2020/01/us-ambassador-confirms-...

Jo, verkligen. Arbetar på ASML i Nederländerna själv, och jag förväntar mig att dom kommer försöka locka med rekrytering från oss också, det görs rätt så mycket för att hålla nuvarande ASML-information hemlig (från Kina speciellt). ASML är ju trots allt helt ensam på high-end marknaden i litografi, så det finns ju egentligen bara ASML att ta från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jo, verkligen. Arbetar på ASML i Nederländerna själv, och jag förväntar mig att dom kommer försöka locka med rekrytering från oss också, det görs rätt så mycket för att hålla nuvarande ASML-information hemlig (från Kina speciellt). ASML är ju trots allt helt ensam på high-end marknaden i litografi, så det finns ju egentligen bara ASML att ta från.

Spännande arbetsplats du har ASML är världsunika, du kanske kan uppdatera med hur ett kinesiskt erbjudande ser ut om du får vetskap om det på din arbetsplats i framtiden.
När det handlar om litografi så krävs det även mjukvara vilket även det är väldigt komplicerat.

Permalänk
Inaktiv

Bra för Kina! Hoppas detta ökar konkurrenten ute i världen. Neutrala lilla jag vänder kappan efter vinden precis som mina förfäder gjort senaste 200 åren! Därmed säger jag heja Kinesiska företag, heja amerikanska företag, heja svenska företag. Subjektiva galningar kan var åt skogen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Håller med Mithras här. Mycket väl kan det förekomma sekretessbrott, men lite fel att börja anklaga innan det ens skett. Även om ingen av dem 100 ingenjörerna bryter sekretess kommer det ge en stor skjuts för kretstillverkning pågrund av fullt lagliga anledningar. Det är skillnad på Nyexade och folk som arbetat med SOTA. Det är inte alltid mängden ingenjörer som bestämmer resultatet så spelar ingen roll om Kina har 600.000, Se bara på Jim Keller.

Jag sa själv att det inte är helt klart att dom kommer bryta sekretess, sen är det självklart att erfarenhet är viktigt, det är inte konstigt av Kina att försöka skaffa just den kompetensen. Men det är lite för mycket som är "fishy" med just Kina, som sagt, knappast att TSCM kommer/kan vinna ett åtal mot Kina/Kretstillverkarna. Men vi kan alla sitta här och hålla med om Lukashenko vann valet demokratiskt också, har ju inga bevis emot. Det är liksom föööör mycket just med Kina som inte följer normer/regler som är kotym i "västvärlden", den värld som trots allt satt standarden (bra eller dåligt). Som sagt, det är samma sorts hårklyveri som att säga vår ambassadör inte gjorde fel när hon prata med "kinesiska affärsmän". -Ehmm, nej, jag har inte pratat med kinesiska statsråd, jag har pratat med 'företagare' *wink* *wink*

Alla här fattar varför Kina gör som de gör, det är liksom inte konstigt. Men det är en annan sak att "köpa det och vara OK med det".

Visa signatur

There can be only ONE...