Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem

Blir riktigt intresserad av Gaggia Classic som rekommenderas här inne. Men vill försöka hålla priset något humant, funkar ex Wilfas kaffekvarnar eller liknande lika bra? Varenda ÅF bundlar den med ex nån 2-3000:- kvarn, vilket är i starkaste laget.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Blir riktigt intresserad av Gaggia Classic som rekommenderas här inne. Men vill försöka hålla priset något humant, funkar ex Wilfas kaffekvarnar eller liknande lika bra? Varenda ÅF bundlar den med ex nån 2-3000:- kvarn, vilket är i starkaste laget.

Jag hänger mycket i kaffeforum och konsensus är att espressokvarnar helt enkelt ställer helt andra krav och kommer att kosta flera tusenlappar för att klara jobbet. Om du kollar på Gaggia:n så antar jag att du vill göra espresso, och då är kvarnen lika viktig som bryggaren.
Det billigare sättet är att köpa en handkvarn för espresso, då ska det finnas alternativ för 1500-2000 kr (Lido, Kinu 47, Helor 101 m.fl.). Tar kanske 30 sekunder att mala dubbel espresso för hand (plus lite bökigare att få ut kaffet), jämfört med ~10 sekunder med en elektrisk kvarn. Funkar helt OK.

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Melitta Caffeo CI som snart är uppe i 5000 koppar och fortfarande ger utmärkt gott kaffe, haft den i drygt 6 år nu, är extremt nöjd, kaffe är ju nyttigt och motverkar en mängd sjukdomar, cancer, diabetes, sockersjuka, vikten m.m. 3 koppar om dan rekommenderas, mer så gör ingen skillnad.
Kaffe är rikt på antioxidanter som är nyttiga, håller dig frisk och får dig på bra humör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaidal:

Jag hänger mycket i kaffeforum och konsensus är att espressokvarnar helt enkelt ställer helt andra krav och kommer att kosta flera tusenlappar för att klara jobbet. Om du kollar på Gaggia:n så antar jag att du vill göra espresso, och då är kvarnen lika viktig som bryggaren.
Det billigare sättet är att köpa en handkvarn för espresso, då ska det finnas alternativ för 1500-2000 kr (Lido, Kinu 47, Helor 101 m.fl.). Tar kanske 30 sekunder att mala dubbel espresso för hand (plus lite bökigare att få ut kaffet), jämfört med ~10 sekunder med en elektrisk kvarn. Funkar helt OK.

+1

Köpte min Gaggia Classic 2014 med en Baratza kvarn, de går båda alldeles utmärkt fortfarande. Billiga kvarnar har två problem 1. De mal inte tillräckligt fintkorningt (det är inte bryggkaffe man är ute efter) och 2. De har en tendens att ge upp, mala kaffebönor är ingen ”lek” för en maskin.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Blir riktigt intresserad av Gaggia Classic som rekommenderas här inne. Men vill försöka hålla priset något humant, funkar ex Wilfas kaffekvarnar eller liknande lika bra? Varenda ÅF bundlar den med ex nån 2-3000:- kvarn, vilket är i starkaste laget.

De bundlar med lämpade kvarnar. Bara bita ihop, le och se glad ut när du betalar! ...eller dela upp köpen, köp färdigmalt kaffe i början tills du tröttnar och köper kvarn också!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Oavsett vad så blir det saftigt 💵
Jaja, vinner man på lotto så kanske.
Dricker inte enbart espresso, hade faktiskt missat den detaljen. Då verkar det som att den här maskinen inte är helt rätt för mig.

@Gaidal @MindFighter
Det jag är ute efter är att börja mala och brygga eget, är typ moccamaster det man ska satsa på då eller vad bör jag gå efter? Dricker vanligt svart, men tänkte det kunde vara kul att experimentera lite och få fram mer smak.
Tips?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Oavsett vad så blir det saftigt 💵
Jaja, vinner man på lotto så kanske.
Dricker inte enbart espresso, hade faktiskt missat den detaljen. Då verkar det som att den här maskinen inte är helt rätt för mig.

@Gaidal @MindFighter
Det jag är ute efter är att börja mala och brygga eget, är typ moccamaster det man ska satsa på då eller vad bör jag gå efter? Dricker vanligt svart, men tänkte det kunde vara kul att experimentera lite och få fram mer smak.
Tips?

Alltså köpa färdigmalet är inte dåligt, men ja, det är ju en espressomaskin. (även om jag även gör lungo också med den emellanåt = med mer vatten).

Moccamaster är väl ansedd som en av de bästa för bryggkaffe, så det kan inte bli så fel.

Kolla in Jonas video om karantänkaffe, en aeropress kostar inte många kronor och då får man till riktigt bra kaffe också. Har en sån själv, lite meck, men blir helt klart en bra kopp kaffe!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1591674-karantan-kaffe...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Alltså köpa färdigmalet är inte dåligt, men ja, det är ju en espressomaskin. (även om jag även gör lungo också med den emellanåt = med mer vatten).

Moccamaster är väl ansedd som en av de bästa för bryggkaffe, så det kan inte bli så fel.

Kolla in Jonas video om karantänkaffe, en aeropress kostar inte många kronor och då får man till riktigt bra kaffe också. Har en sån själv, lite meck, men blir helt klart en bra kopp kaffe!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1591674-karantan-kaffe...

Tror moccamaster är ett säkert köp, sen är det en snygg inredningsdetalj också....om man väljer nån annan färg än svart eller vit.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag har under en lång tid malt mina bönor själv hemma med in Wilfa Kvarn. Nu har jag införskaffat mig en Bodum French press och är super nöjd med kvalitén som den levererar Har ni inte testat det och har egen kvar, do it !

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Medlem

Jag började kafferesan med att få en Moccamaster av pappa när jag flyttade hemifrån. Drack allt möjligt, men mest mörkrostat. Det ska ju vara "svart & rivigt". Det blev mycket Zoega Skånerost och Arvid Nordquist (Franskrost/ Festiva/Reko). Köpte väl en Nespresso maskin för 5 år sedan som jag använde ett bra tag, men jag tröttnade på det nu när det blev hemmakontor.

Nu har jag tagit steget vidare mot aeropress bryggt kaffe. Det är helt perfekt om man vill ha en riktigt bra kopp. Men för att den ska bli bra behöver man bra råvaror. Då jag bor i Norge köper jag bönor från Tim Wendelboe och Supreme Roastworks. Receptet jag följer just nu är 14g bönor och 200g vatten. Kör inställning 18 på min Wilfa uniform kaffekvarn. Dricker väl 4 koppar om dagen, minst.

Permalänk
Medlem

Standard Philips kaffebryggare. Zoegas Skånerost (svart) och inget annat. Tvingas importera kaffet till Nederländerna då det som säljs här smakar härsken sk*t.

Permalänk
Medlem

Började någon vecka sedan med en Cafelat Robot. Skoj maskin med lägre prislapp än något i stil med en Decent DE1+ som jag nog ser som ett ultimat mål om kaffe fortsätter att intressera.

Jag har beställt en Niche Zero kvarn som borde anlända någon gång i Oktober, så tills dess går jag runt och ber olika caféer mala deras sortiment åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Receptet jag följer just nu är 14g bönor och 200g vatten. Kör inställning 18 på min Wilfa uniform kaffekvarn. Dricker väl 4 koppar om dagen, minst.

Har samma kvarn, 14 blir tämligen finmalet. Hur brygger du med Aeropressen då? Uppochner? Extraktionatid?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Har samma kvarn, 14 blir tämligen finmalet. Hur brygger du med Aeropressen då? Uppochner? Extraktionatid?

1 min på det vanliga sättet (https://youtu.be/ggCK_oOS_08). Nästa uppgradering blir en ny våg. Inte hittat vilken jag borde köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvrgriffith:

För ca 20 år sedan var det Zoegas Mollbergs blandning som var favoriten. Sen dess har kafferesan varit lång och kaffe har blivit ett av mina största intressen. Dricker uteslutande ljusrostat idag och oftast från något av de fantastiska små rosterierna i Sverige.
Några av favorit rosterierna är Per Nordby, Morgon coffee roasters, Koppi, Gringo och Standout.
Givetvis köps hela bönor som mals direkt innan tillredning. Antingen mals det i Eureka atom on det skall bli espresso eller Lido 2 handlebar för brygg. Väntar på en ny bryggkvarn från fellow som borde komma i höst.
För espresso bryggning står en fjäder leva maskin, Elektra microcasa a leva. Annars brukar det bli pour over. I origami dripper.

De där rosterierna ska jag kolla upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvrgriffith:

För ca 20 år sedan var det Zoegas Mollbergs blandning som var favoriten. Sen dess har kafferesan varit lång och kaffe har blivit ett av mina största intressen. Dricker uteslutande ljusrostat idag och oftast från något av de fantastiska små rosterierna i Sverige.
Några av favorit rosterierna är Per Nordby, Morgon coffee roasters, Koppi, Gringo och Standout.
Givetvis köps hela bönor som mals direkt innan tillredning. Antingen mals det i Eureka atom on det skall bli espresso eller Lido 2 handlebar för brygg. Väntar på en ny bryggkvarn från fellow som borde komma i höst.
För espresso bryggning står en fjäder leva maskin, Elektra microcasa a leva. Annars brukar det bli pour over. I origami dripper.

Tur att här är några få som fokuserar rätt i denna tråden.

Det är stort fokus på kvarn och bryggare och sedan matar man den med valfritt Zoegas som är sönderrostat.
Jag dricker en och annan kopp Zoegas själv. Det händer tex när jag har gäster som inte uppskattar mitt andra kaffe. Annars är Koppi hovleverantören här, men har även provat några av de andra som nämns, plus några som inte nämns.

Kan bara tipsa er andra om att om ni ger de lättare rostade kaffena en chans så har ni möjligheter att upptäcka helt andra dimensioner i kaffet.

De stora kaffeleverantörerna kan helt enkelt inte få tag i tillräckligt mycket bra kaffe. Man skördar kaffet maskinellt, och fast bären mognar olika på samma buske och till och med på samma gren så skördar man rubbet. Sedan rostar man det hårt för att få fason på de omogna frukterna. Hela produktionen är maskinell. Problemet är att kaffe är ett hantverk. Bönorna beter sig olika år från år och säsong för säsong och det finns inte en standardrostning som alltid funkar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag fortsatte att köpa kaffemakare till jag hittade rätt.

Jag har bla:

2 nespresso
2 moka bryggare (olika storlekar, alu vs stål etc)
1 bodum pebo (don pedro kaffebryggare)
1 kaffebryggare melitta
1 fransk press
1 handpress
1 helautomatisk espressomaskin

Tills jag hittade den rätta, vilket är...

Aeropress. Kört den i princip varje morgon senaste 4 åren. Man kan göra så starkt kaffe man vill. Ska man bara göra till sig själv är det inte mer omständigt än att använda bryggare.

Till detta maler jag bönor. De bästa som jag regelbundet lyckats köpa och alltid gillat är Garant (tror det är Eko). Kostar 50kr för 450g på willys. Har testat mycket dyrare och varje gång jag bytt till nåt annat och sen råkat gå tillbaka så blir jag ställd när jag smakar kaffet första gången innan jag fattar skillnaden. Om nån har liknande tips så är det välkommet.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag har en kvarn som är en av de "bättre" för vanligt kaffe - en Wilfa Svart. Den maler helt OK - men jag har svårt att hitta den perfekta bönan

Köpekaffe blir ofta Gevalia Mellanmörkrost(styrka 6) eller Ebony. Under sommaren så testade jag att blanda lite bönor o kom fram till att 100% arabica bönor med god smak som blandas med en mörk/franskrostadböna, blir finfint! Blandar cirka 70/30 i kvarnen.

Vad har ni för favoritbönor?

mvh Lazze

Brygger du? Uppgraderade till en Wilfa Uniform i somras och köpte en V60 och en Brewista Artisan (hemmajobbandet gjorde kaffet till största nöjet om dagarna) och har provat en mängd bönor från Arvid och Zoega, och Arvids Solid är den enda jag verkligen gillat, av stormarknadskaffena dvs. Dessa blir aldrig riktigt goda men just Solid funkar när man bara vill ha en stärkande kopp på morgonen eller så.

Många stirrar sig blind på att ha mörkt och fylligt och kraftigt och rejält, men utan en viss syra och ton av bär eller frukt så blir kaffet väldigt tomt. Eco känns skaplig men Solid är så frisk och balanserad att den slår allt. Hade Mollbergs Blandning som enda alternativ förr men ju mer jag tweakat recept och provsmakat så ju mindre har jag gillat den. Kanske skörderna som skiljt sig från förr.

Själv brukar jag köpa kaffe från min lokala rostare (Budhas Kafferosteri) eller beställa från Koppar pga smidigheten. Deras Colombia Huila smakar fint.

Just nu har jag ett specialkaffe från Budha med fermenterade bönor som smakar oerhört mycket frukt och russin, så ofattbart mycket att jag blandar det 50/50 med Gran Dia-bönorna som jag inte tycker smakar annat än lite kryddigt, och den kombon blir faktiskt väldigt god.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tur att här är några få som fokuserar rätt i denna tråden.

Det är stort fokus på kvarn och bryggare och sedan matar man den med valfritt Zoegas som är sönderrostat.
Jag dricker en och annan kopp Zoegas själv. Det händer tex när jag har gäster som inte uppskattar mitt andra kaffe. Annars är Koppi hovleverantören här, men har även provat några av de andra som nämns, plus några som inte nämns.

Kan bara tipsa er andra om att om ni ger de lättare rostade kaffena en chans så har ni möjligheter att upptäcka helt andra dimensioner i kaffet.

De stora kaffeleverantörerna kan helt enkelt inte få tag i tillräckligt mycket bra kaffe. Man skördar kaffet maskinellt, och fast bären mognar olika på samma buske och till och med på samma gren så skördar man rubbet. Sedan rostar man det hårt för att få fason på de omogna frukterna. Hela produktionen är maskinell. Problemet är att kaffe är ett hantverk. Bönorna beter sig olika år från år och säsong för säsong och det finns inte en standardrostning som alltid funkar.

Så är det, man har fulkaffe och finkaffe för olika tillfällen. Min lokala rostare serverar aldrig en kanna Pour Over tillsammans med sötsaker för att det tar över smaken. Ska jag fika och vill ha kaffe till tar jag därför nåt från Arvid, men när man vill njuta går det helt enkelt inte.

Däremot är det fortfarande en enorm skillnad på Mollbergs färdigmalet och bönor i en bra kvarn och i en V60 eller dylikt. Allt funkar väl iofs när det är skållhett men att dricka kaffe som börjar svalna utan grimaser kräver koll på bryggningen

Permalänk
Musikälskare

@[SH]: Som en total nybörjare tackar jag för all information!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Själv brukar jag köpa kaffe från min lokala rostare (Budhas Kafferosteri) eller beställa från Koppar pga smidigheten. Deras Colombia Huila smakar fint.

Just nu har jag ett specialkaffe från Budha med fermenterade bönor som smakar oerhört mycket frukt och russin, så ofattbart mycket att jag blandar det 50/50 med Gran Dia-bönorna som jag inte tycker smakar annat än lite kryddigt, och den kombon blir faktiskt väldigt god.

Jag har länge tänkt att jag skulle prova Budhas kaffe men det finns ju aldrig att köpa i hans webshop. Tyvärr bor jag ~100 mil från Lycksele så det är ju inte bara att svänga förbi heller...

För övrigt kör jag omväxlande med V60 och Aeropress, har inte riktigt fått den där wow-känslan av aeropressen än men jag har inte haft den så länge. Den är dock väldigt smidig att göra japanskt iskaffe med. Kvarnen matas oftast med bönor från Morgon, jag har prenumererat på deras månadsbönor sedan i januari och har fått prova några otroligt goda sorter (ffa från mellanamerika).

Tyvärr väsnas min kvarn så mycket att jag inte vågar använda den på vardagsmorgnar när jag går upp 2h före resten av familjen av rädsla att väcka treåringen så då får Arvid Nordquist Blond duga. Har beställt en handkvarn på Kickstarter men den har blivit försenad pga corona.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag har länge tänkt att jag skulle prova Budhas kaffe men det finns ju aldrig att köpa i hans webshop. Tyvärr bor jag ~100 mil från Lycksele så det är ju inte bara att svänga förbi heller...

För övrigt kör jag omväxlande med V60 och Aeropress, har inte riktigt fått den där wow-känslan av aeropressen än men jag har inte haft den så länge. Den är dock väldigt smidig att göra japanskt iskaffe med. Kvarnen matas oftast med bönor från Morgon, jag har prenumererat på deras månadsbönor sedan i januari och har fått prova några otroligt goda sorter (ffa från mellanamerika).

Tyvärr väsnas min kvarn så mycket att jag inte vågar använda den på vardagsmorgnar när jag går upp 2h före resten av familjen av rädsla att väcka treåringen så då får Arvid Nordquist Blond duga. Har beställt en handkvarn på Kickstarter men den har blivit försenad pga corona.

Vilken kvarn har du beställt?

Har för mig att Budha skickar kaffe ibland, kanske enklast att ta kontakt med honom då fokus ligger mer på kaffe och kunder än att nöta på i någon webbshop, blir ofta små batcher och stor variation så dom hinner nog inte uppdatera där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är stort fokus på kvarn och bryggare och sedan matar man den med valfritt Zoegas som är sönderrostat.
Jag dricker en och annan kopp Zoegas själv. Det händer tex när jag har gäster som inte uppskattar mitt andra kaffe. Annars är Koppi hovleverantören här, men har även provat några av de andra som nämns, plus några som inte nämns.

Jag provade att beställa en rad olika sorters kaffe när jag skaffade espressomaskin, men föredrog Zoegas Espresso Della Casa. Tyckte de hade mycket mer smak än de andra. Tog dock inga jättedyra sorter att jämföra med. Det är klart att om man köper 250g för 170:- kommer det vara bättre kvalité än 500g eller 1000g för samma pris...men dricker man mycket kaffe blir det snabbt ganska dyrt.

Finns det något kaffe som kostar ungefär som Zoegas "sönderrostade" men är märkbart bättre, eller handlar det om att man får vad man betalar för?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Vilken kvarn har du beställt?

Har för mig att Budha skickar kaffe ibland, kanske enklast att ta kontakt med honom då fokus ligger mer på kaffe och kunder än att nöta på i någon webbshop, blir ofta små batcher och stor variation så dom hinner nog inte uppdatera där.

En Cafflano Krinder. De har skickat ut en hel del redan men väldigt få till norra Europa, de skyller på att postförbindelserna från Korea inte kommit igång än.

Skall ta och maila Budha så kanske jag kan få hem en påse eller två. Annars får jag skicka dit en kompis från Norsjö och be henne posta ner det till Götet

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Någon som provat Stora Kafferesan från Kafferosteriet Koppar? 230g bönor är ganska lagom att utöka vanliga månadsrotationen med.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag provade att beställa en rad olika sorters kaffe när jag skaffade espressomaskin, men föredrog Zoegas Espresso Della Casa. Tyckte de hade mycket mer smak än de andra. Tog dock inga jättedyra sorter att jämföra med. Det är klart att om man köper 250g för 170:- kommer det vara bättre kvalité än 500g eller 1000g för samma pris...men dricker man mycket kaffe blir det snabbt ganska dyrt.

Finns det något kaffe som kostar ungefär som Zoegas "sönderrostade" men är märkbart bättre, eller handlar det om att man får vad man betalar för?

Nja, det är nog tyvärr så. Ett tidigare inlägg beskrev det rätt bra men kortversionen är att de stora rosterierna måste rosta hårt för att få jämnhet i sin produktion när råvaran varierar.

Sen finns det ju mikrorosterier i olika prisklass också, t.ex. har Gringo och Johan & Nyström ett par blandningar med lite lägre pris än sina single origin.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Hemma hos mig har det oftast druckits french press, maler bara bönor själv med Wilfa WSCG-2. Kör även Hario Pour Over när det inte ska drickas lika mycket.

Har nu även köpt en Hario Mizudashi (https://www.hario.jp/seihin/productdetail.php?product=FIC-70-...) som är trevlig nu på sommaren med cold brew, prövat Starbucks espresso roast bonör som börjat komma in på ICA osv som smakat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Nice. Tack! Ska absolut kolla. Vill gärna ha fler förslag på kvarnar.

Jag har en Graef CM som jag köpte när min wilfa-kvarn gick sönder, kommer inte ihåg om det är en 900 eller 800. Den tycker jag funkar bra, men jag är ingen expert. Jag brukar bara mala den mängden jag ska vid det tillfället.

Däremot vill jag hitta en bra hushållsvåg. Egentligen helst utan batteri eftersom det oftast är slut när man ska använda den. någon som har några tips på vågar?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Efter att ha laborerat lite själv med olika typer av kaffe fick jag lite nog efter ett besök på Johan & Nyström. Alla dessa män med smala intressen.
Med det sagt trillar jag nog dit någon gång igen vad gäller kaffenörderi. Efter lite utflykter med perkulator, press och pour over hamnade jag rätt med Moccamaster. Den brygger relativt konsekvent och med Arvid Nordquist Eco så blir 8/10 bryggningar ok. Har ännu inte malt själv så jag sneglar lite då och då på en kvarn men är lite för kräsen så det blir alltid för dyrt för att trycka på köp. Har druckit kaffe sedan 7-8 års åldern (på vuxenkalas och när jag var med farsan på jobbet. Med 12 skedar socker ska tilläggas). Dagligdags började det hela i gymnasiet. Dricker 4-6 koppar om dagen, inte för att jag måste (glömmer ibland bort det) men för att det är bland det godaste jag vet (intalar jag mig själv).

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Någon som provat Stora Kafferesan från Kafferosteriet Koppar? 230g bönor är ganska lagom att utöka vanliga månadsrotationen med.

Jag har inte kört prenumerationen men köpt lösa påsar därifrån. Mycket smidigt att dom levereras direkt till brevlådan istället för ombud. Nyrostat och smakar bra, åtminstone för mina nybörjar-smaklökar...