Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Låt mig utveckla lite det du skriver. Jag har hela tiden tyckt att Sverige har valt en bra väg (förutom att vara långsamma i starten och haft för låg kvalité på beredskapen inklusive äldrevården), men meningen var aldrig att "riva av plåstret snabbt". Skillnaden mellan nedstängning och den svenska strategin har överdrivits - många områden med hård nedstängning har drabbats minst lika hårt som områden i Sverige.

Detsamma gäller i Sverige, så att vi framöver kan förvänta oss fler av dessa utbrott i t.ex. Skåne än i Stockholm, trots i det närmaste identiska restriktioner. Turistkommuner är också känsliga, särskilt de som hittills varit relativt förskonade (som Gotland).

Håller med dig helt, uttryckte mig nog bara lite oklart. Med börja ”riva av plåstret” avsåg jag just att vi börjar få viss immunitet och lyckades hålla det sån nivå att sjukvården inte klappade ihop totalt.

Tror det är omöjligt att undvika spridning utan immunitet hos tillräckligt många alternativt vaccin.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

"Inga nya dödsfall med bekräftad covid-19 har inrapporterats, enligt Folkhälsomyndighetens senaste uppdatering." enligt SVT nyheter.

Även om det bara råkat bli så just idag är det ändå skönt att höra.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ronnylov:

"Inga nya dödsfall med bekräftad covid-19 har inrapporterats, enligt Folkhälsomyndighetens senaste uppdatering." enligt SVT nyheter.

Även om det bara råkat bli så just idag är det ändå skönt att höra.

Absolut.
Däremot har man fått en ökning i antal bekräftade fall på äldreboenden här i Skåne, så det är väl bara en tidsfråga innan antalet dödsfall går upp en sväng igen. =/

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

"Inga nya dödsfall med bekräftad covid-19 har inrapporterats, enligt Folkhälsomyndighetens senaste uppdatering." enligt SVT nyheter.

Även om det bara råkat bli så just idag är det ändå skönt att höra.

Tillochmed 3 färre totalt idag jämfört med igår. Det var några som inte dött av corona som räknats.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Nu verkar det också som att Norge förbjuder alkoholservering under coronapandemin. Tycker Sverige borde göra samma sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Nu verkar det också som att Norge förbjuder alkoholservering under coronapandemin. Tycker Sverige borde göra samma sak.

Läste någonstans att man inte får sälja alkohol efter midnatt, inte att det är totalförbud. Då skulle det nog bli ett ramaskri och demonstrationer på gatorna

Permalänk
Medlem

Sverige VS Spanien

Det är spännande skillnad på läget i Spanien om man jämnför i Sverige. Här är det tvång just nu på ha munskydd på sig så fort man går ute. Det är fortfarande väldigt koll i butiker att man verkligen spritar händerna och folk håller avstånd.

Jag pendlar mellan Sverige och Spanien var 14 dag och för 2 veckor sen när jag kom hit ungefär var det fullt på planet och innan dess var det tomt.

Fastna även i karantän i 14 dagar.

Ni som är mer nyfikna har jag även lite material åt er.

Läget i Spanien nu:

https://www.youtube.com/watch?v=GTWgscD1qlM&t=7s

Ser man oss åka runt och upptäcka se väridgheter

Under karantänen i Spanien där vi förklarar hur det är och hur vi mår i detta

https://www.youtube.com/watch?v=yWdQNnOS5jU

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Cenorida:

Nu verkar det också som att Norge förbjuder alkoholservering under coronapandemin. Tycker Sverige borde göra samma sak.

Skrivet av Frispel:

Läste någonstans att man inte får sälja alkohol efter midnatt, inte att det är totalförbud. Då skulle det nog bli ett ramaskri och demonstrationer på gatorna

Ja, det är efter midnatt:
https://omni.se/norge-forbjuder-servering-av-alkohol-efter-mi...
Lite mer info:
https://tt.omni.se/ingen-alkohol-pa-krogen-efter-midnatt-i-no...
Utom i Oslo lokalt, där gäller förbud efter 20:30.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Nu ökar det igen i flera av de länder som låste ner hårt i våras:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/112-bekraeftet-smittet-med-...

Samtidigt som vi ligger rätt lågt i Sverige. Kommer säkerligen att öka även i Sverige i höst, men blir ”intressant” att se om inte vi kommer ligga på en långsammare ökningstakt trots allt eftersom vi började ”riva av vårt plåster” redan i våras i kontrast till de länder som låste ner (och dumförklarade sverige).

Kanske Tegnell får rätt i val av strategi!

I Danmark lär en andel av ökningen vara från danskar som kom hem från Skåne där de av någon outgrundlig anledning fick resa till för danska myndigheter. Jag säger som Obelix fast om danskarna: "Danskarna är inte riktigt kloka!" *facepalm*

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Varför säger denna hemsida att Sverige skall få en exponentiell ökning av fall från och med 1:a september i år om maskanvändning INTE blir universalt?: https://covid19.healthdata.org/sweden

Gröna linjen visar projektion för hur det bör bli om alla bär mask medan röda påstår vad som händer om mandaten lättas. Sverige jämfört med andra länder har väl haft relativt "lätta mandat"?

Mest är jag nyfiken över vad som skall börja hända från och med 1:a september i år. Är projektionen att då börjar folk verkligen tröttna å alla mandat och börja leva igen som om COVID-19 aldrig inträffat?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Varför säger denna hemsida att Sverige skall få en exponentiell ökning av fall från och med 1:a september i år om maskanvändning INTE blir universalt?: https://covid19.healthdata.org/sweden

Gröna linjen visar projektion för hur det bör bli om alla bär mask medan röda påstår vad som händer om mandaten lättas. Sverige jämfört med andra länder har väl haft relativt "lätta mandat"?

Mest är jag nyfiken över vad som skall börja hända från och med 1:a september i år. Är projektionen att då börjar folk verkligen tröttna å alla mandat och börja leva igen som om COVID-19 aldrig inträffat?

Det verkar absolut vara något konstigt med deras projektioner. Vi har ju inte haft särskilt mycket maskanvändning men ändå har fallen minskat rätt bra, så det finns väl ingen anledning att det plötsligt skulle öka kraftigt igen bara för att vi fortsätter som vi gjort hela tiden. Andra aspekter finns förstås, med mer jobb och skola i höst exempelvis, samtidigt är ofta arbetsplatser säkrare ur den synvinkeln än uteserveringar, badplatser eller fester som verkar ha varit rätt poppis hela sommaren typ. Om folk tröttnar på direktiven eller ej spelar ju också in förstås, men det känns som man borde tröttna snabbare ju hårdare direktiven är så vi kan ju ha en fördel där över länder med hårdare strategier.

Samtidigt kan vi ju ha ett stort mörkertal nu med alla "unga" som kanske inte har så mycket symptom och inte blir testade i så stor utsträckning, efter allt festande och badande och så. I höst kan det i så fall leda till ökade allvarliga fall igen då folk blir mer eller mindre tvungna att träffa äldre släktingar, äldreboendena kommer att behöva nya vikarier, lärare kommer bli smittade av elever och så vidare. Eller så blir det inte så för man har lärt sig att vara mer försiktig, man har set till att det finns tillräckligt med skydd och så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Varför säger denna hemsida att Sverige skall få en exponentiell ökning av fall från och med 1:a september i år om maskanvändning INTE blir universalt?: https://covid19.healthdata.org/sweden

Gröna linjen visar projektion för hur det bör bli om alla bär mask medan röda påstår vad som händer om mandaten lättas. Sverige jämfört med andra länder har väl haft relativt "lätta mandat"?

Mest är jag nyfiken över vad som skall börja hända från och med 1:a september i år. Är projektionen att då börjar folk verkligen tröttna å alla mandat och börja leva igen som om COVID-19 aldrig inträffat?

Det går att hitta på mycket med statistik och diagram så jag skulle inte hänga upp mig för mycket på vad som visas där. Jämför exempelvis Norge och Finland som har ungefär samma situation just nu men där ett land går mot noll och ett går mot ökad spridning.

Tittar man rent allmänt så är många väldigt trötta på allt vad som händer just nu och vill inget annat än att återgå till vad vi ansåg vara normalt beteende i samhället kring årsskiftet.

Vad som händer tror jag hänger mycket på vart man tittar i landet. Det går inte riktigt jämföra en liten by där befolkningen består av enstöringar som helst inte vill träffa några andra än sig själva med storstäder och många invånare som har stort behov av att vara nära många främmande personer samtidigt. Alla lösningar passar inte överallt helt enkelt.

Kan man undvika att vara nära okända personer och uppenbart sjuka personer har man kommit väldigt långt. Det räcker egentligen att titta på hur utvecklingen har sett ut hittills för att se att det faktiskt gör nytta.

Sen kan förstås väder, temperatur, luftfuktighet och andra saker spela roll. Men håll avstånd, var hemma vid sjukdomssymptom och tvätta händerna verkar hjälpa till bra att hålla nere spridningen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Mest är jag nyfiken över vad som skall börja hända från och med 1:a september i år. Är projektionen att då börjar folk verkligen tröttna å alla mandat och börja leva igen som om COVID-19 aldrig inträffat?

I mitten av augusti börjar jobb och skolor igen, förkylningar och annat ökar strax efter det varje år så att Corona kommer öka igen då är en lågoddsare, frågan är hur mycket.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Varför säger denna hemsida att Sverige skall få en exponentiell ökning av fall från och med 1:a september i år om maskanvändning INTE blir universalt?: https://covid19.healthdata.org/sweden

Deras projektion är helt och hållet baserad på att vi skulle minska restriktionerna (Om du följer kurvan kan du se att "Current projection" och "Mandates easing" visar exakt samma siffror.), vilket verkar som ett rätt osäkert antagande med tanke på att hela poängen med våra restriktioner är att de ska vara hållbara under en längre tid istället för att bara vara en tillfällig lösning på ett långvarigt problem. Och även om FHM skulle minska restriktionerna på folksamlingar framöver verkar det ganska säkert att de skulle återinföra dem illa kvickt om utvecklingen skulle visa sig gå åt fel håll, så en ökning som sträcker sig över flera månader verkar relativt osannolik i det sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Varför säger denna hemsida att Sverige skall få en exponentiell ökning av fall från och med 1:a september i år om maskanvändning INTE blir universalt?: https://covid19.healthdata.org/sweden

Skrivet av Telperion:

Deras projektion är helt och hållet baserad på att vi skulle minska restriktionerna (Om du följer kurvan kan du se att "Current projection" och "Mandates easing" visar exakt samma siffror.), vilket verkar som ett rätt osäkert antagande med tanke på att hela poängen med våra restriktioner är att de ska vara hållbara under en längre tid istället för att bara vara en tillfällig lösning på ett långvarigt problem.

Jag tolkar det som att det har att göra med maskanvändandet att göra, eftersom Sverige inte infört obligatoriskt maskanvändande kan man heller inte minska det, därav att projektionerna "current" och "easing" är desamma.

Angående prognoserna så ska man ta dem med ett par lastbilsflak med salt. Deras modeller är oerhört förenklade och har inte någon gång under pandemin visat sig tillförlitliga, ibland inte ens inom en faktor 10, vilket gör att man kan ifrågasätta värdet av dem. Notera att deras osäkerhet i prognosen för IVA-behovet den första december är en faktor 12,7 (95% konfidens), och då tror jag ändå att det verkliga värdet kommer ligga under deras lägsta gräns på 163 IVA-platser, men det får vi förstås se hur det går.

Bristen på tillförlitligheten i IHMEs prognoser illusterars bland annan av att runt 3000-5000 samtidiga IVA-platser förutsades skulle behövas som mest (i maj) om Sverige fortsatte med sina milda restriktioner med 1000-tals avlidna per dag. Kolla gärna på den mycket intressanta sidan https://www.covid-projections.com/ som sparar prognoshistorik för olika modeller. Titta på vad prognoserna sa om Sverige i slutet på april. Som bekant blev det tack och lov en faktor ~10 mindre. Illa nog, men långt ifrån de domedagsprofetior som då framlades.

Vad det gäller datumet 1:a september så är det säkerligen inget magiskt med det, mer än att det är en parameter i modellen som de tycker passar bra, förmodligen av de anledningar som redan nämnts av andra (barn återgår till skolan, hösten kommer med mer inomhusvistelse, influensor burkar typiskt återkomma efter sommaren).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

I Danmark lär en andel av ökningen vara från danskar som kom hem från Skåne där de av någon outgrundlig anledning fick resa till för danska myndigheter. Jag säger som Obelix fast om danskarna: "Danskarna är inte riktigt kloka!" *facepalm*

Fast var det inte så att smittspridningen verkar vara på en lägre nivå i Skåne än i exempelvis Köpenhamnsregionen?

Skrivet av AplAy:

Varför säger denna hemsida att Sverige skall få en exponentiell ökning av fall från och med 1:a september i år om maskanvändning INTE blir universalt?: https://covid19.healthdata.org/sweden

Gröna linjen visar projektion för hur det bör bli om alla bär mask medan röda påstår vad som händer om mandaten lättas. Sverige jämfört med andra länder har väl haft relativt "lätta mandat"?

Mest är jag nyfiken över vad som skall börja hända från och med 1:a september i år. Är projektionen att då börjar folk verkligen tröttna å alla mandat och börja leva igen som om COVID-19 aldrig inträffat?

Skrivet av Telperion:

Deras projektion är helt och hållet baserad på att vi skulle minska restriktionerna (Om du följer kurvan kan du se att "Current projection" och "Mandates easing" visar exakt samma siffror.), vilket verkar som ett rätt osäkert antagande med tanke på att hela poängen med våra restriktioner är att de ska vara hållbara under en längre tid istället för att bara vara en tillfällig lösning på ett långvarigt problem. Och även om FHM skulle minska restriktionerna på folksamlingar framöver verkar det ganska säkert att de skulle återinföra dem illa kvickt om utvecklingen skulle visa sig gå åt fel håll, så en ökning som sträcker sig över flera månader verkar relativt osannolik i det sammanhanget.

Reagerade också på det. Tanken med de Svenska restriktionerna är väl ändå att de ska ligga kvar så länge de behövs, inte att dom ska gå av och på hela tiden. Samtidigt så verkar man i princip utgå från att samhället kan återgå till det normala så läge >95% har mask. Det känns som en ganska långtgående slutsats i dagsläget. Någon som kan se vad man baserar prognoserna på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag tolkar det som att det har att göra med maskanvändandet att göra, eftersom Sverige inte infört obligatoriskt maskanvändande kan man heller inte minska det, därav att projektionerna "current" och "easing" är desamma.

Det vore onekligen rimligt att tro det, men så här skriver de själva: "Mandates easing: Continued easing of social distancing mandates, and mandates are not re-imposed."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telperion:

Det vore onekligen rimligt att tro det, men så här skriver de själva: "Mandates easing: Continued easing of social distancing mandates, and mandates are not re-imposed."

Ja, i deras FAQ beskriver de sina olika projektioner i mer detalj, och från bekrivningen är det uppenbart att det är mer komplext än bara maskanvändning men samtidigt att deras lista av "mandates" inte alls passar typen av åtgärder som tagits i Sverige. Projektionernas relevans för Sverige är nog därmed ganska låg.

Permalänk
Medlem

En intressant artikel av Freddie Sayers från Unherd som handlar om "den svenska paradoxen". Jag tycker den är bra för att den påvisar många av de missförstånd som man ofta kan se i internationell press om den svenska hanteringen av covid-19. Kan vara ett tips att dela till utländska bekanta som undrar vad vi håller på med:

What we can learn from the Swedish paradox

Utdrag: Since its lockdown-free response to Covid-19, Sweden has suddenly found itself the pin-up nation for libertarians worldwide, who see in its more laissez-faire response a defence of individual freedom and self-governance above all else. But Sweden is not a libertarian society — far from it; in reality, they are sticklers for the rules. Try putting decking on the seaside edge of your garden, or buying alcohol from anywhere other than the state monopoly — you will be met with restrictions that would be unthinkable in either Britain or the United States.

Permalänk
Medlem

"Mejlen som avslöjar Gieseckes inflytande över coronaplanen"

Jag har skrivit det innan, men det var i intervjun med Giesecke av Unherd som jag förstod Sveriges strategi. Det känns inte helt bra med det informella inflytande som Giesecke verkar ha haft. (En extern expertgrupp bestående av oberoende experter vore givetvis mer rimligt).

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte hur de andra nordiska länderna tänker (nu när de valde att öppna upp lite?): att "öppna upp (långsamt)" betyder inte att de öppnar upp dörren för att snöstormen har lagt sig. Det kommer fortsätta att snöa troligen ett par år till och kanske aldrig upphöra för den delen. I Sverige valdes det helt enkelt, "Lika bra att klä sig rätt för denna snöstorm som inte kommer att lägga sig inom det närmsta året garanterat."

Vad trodde Norge och Danmark skulle hända när de helt plötsligt lättade på mandaten? Att viruset helt plötsligt är försvunnet? Har de hört talas om internationella (affärs)resor? Som jag ser det så är det snarare vågor av flockimmunitet som kommer att bli nya standarden om det visar sig att framtagna vaccin inte är tillräckligt effektiva och/eller säkra på lång sikt.

Vad jag menar är att du får viruset men klarar dig och får en immunitet som varar i ett par månader vilket verkar bero främst på hur svårt sjukdomsförloppet var (tyngre sjukdomsförlopp=längre immunitet). Tyvärr verkar det som (utifrån studier jag läst hittills) att immuniteten är väldigt långt ifrån permanent, även vid svåra sjukdomsförlopp.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Såg en intressant tråd på twitter om T-cells immunitet.
https://twitter.com/JamesTodaroMD/status/1292873236716433416

Om jag förstår det rätt kan man få ett sorts allmänt skydd från tidigare förkylningar orsakade av andra coronavirus. Svårt att veta vad som är fakta eller bara tyckande. Finns det fler källor som kan bekräfta detta eller är det tveksamma spekulationer? Resonemanget låter logiskt i twittertråden.

Funderar själv på om de som bara får covid-19 som en lättare förkylning klarar sig lindrigt undan just tack vare en allmän motståndskraft mot förkylningar? Medan de som blir svårt sjuka saknar detta. Hur är det med äldre och barn? Tänker om det finns något logiskt samband här.

Edit: T-cellsimmuniteten lär ska vara ganska bestående också. Personer som drabbades av SARS hade fortfarande motståndskraft 17 år senare. I så fall kan man se några skillnader bland de som drabbades av SARS när det gäller motståndskraft mot covid-19?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Såg en intressant tråd på twitter om T-cells immunitet.
https://twitter.com/JamesTodaroMD/status/1292873236716433416

Om jag förstår det rätt kan man få ett sorts allmänt skydd från tidigare förkylningar orsakade av andra coronavirus. Svårt att veta vad som är fakta eller bara tyckande. Finns det fler källor som kan bekräfta detta eller är det tveksamma spekulationer? Resonemanget låter logiskt i twittertråden.

Funderar själv på om de som bara får covid-19 som en lättare förkylning klarar sig lindrigt undan just tack vare en allmän motståndskraft mot förkylningar? Medan de som blir svårt sjuka saknar detta. Hur är det med äldre och barn? Tänker om det finns något logiskt samband här.

Edit: T-cellsimmuniteten lär ska vara ganska bestående också. Personer som drabbades av SARS hade fortfarande motståndskraft 17 år senare. I så fall kan man se några skillnader bland de som drabbades av SARS när det gäller motståndskraft mot covid-19?

Jag har också haft lite liknande tankar. Har en son på förskola så vi har ju varit mer eller mindre konstant förkylda sedan han började där, åtminstone på vinterhalvåret, exempelvis. Så småbarn och småbarnsföräldrar (och förskolepersonal) borde ju ha bättre motståndskraft i så fall.

Permalänk
Medlem

Överdödlighet i USA:

https://www.nytimes.com/interactive/2020/08/12/us/covid-death...

"The True Coronavirus Toll in the U.S. Has Already Surpassed 200,000

Nationwide, 200,000 more people have died than usual since March.
This number is about 60,000 higher than the number of deaths
that have been directly linked to the coronavirus.

As the pandemic has moved south and west from its epicenter in New York City,
so have the unusual patterns in deaths from all causes.
That suggests that the official death counts may be substantially
underestimating the overall effects of the virus."

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Lite underligt att det inte varit ännu fler varsel i Coronans spår? Frågan är när de verkliga "varselvågorna" kommer och hur detta kommer slå på samhället, ekonomi samt människorna både i Sverige samt resten av världen? Ett tydligt tecken nyligen är att antal sökande till Universiteten gick upp enormt i jämförelse med HT2019.

Väldigt, väldigt svårt att tro att det inte kommer betydligt fler varsel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Lite underligt att det inte varit ännu fler varsel i Coronans spår? Frågan är när de verkliga "varselvågorna" kommer och hur detta kommer slå på samhället, ekonomi samt människorna både i Sverige samt resten av världen? Ett tydligt tecken nyligen är att antal sökande till Universiteten gick upp enormt i jämförelse med HT2019.

Väldigt, väldigt svårt att tro att det inte kommer betydligt fler varsel.

En anledning - gissar jag - är att det har fungerat väldigt bra att jobba hemma för de som kan och företagen kan fortsätta tjäna pengar.
Sen har ju vissa grupper såklart fått stora problem med att få jobb, t ex ungdomar och de som söker första sitt första jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Överdödlighet i USA:

https://www.nytimes.com/interactive/2020/08/12/us/covid-death...

"The True Coronavirus Toll in the U.S. Has Already Surpassed 200,000

Nationwide, 200,000 more people have died than usual since March.
This number is about 60,000 higher than the number of deaths
that have been directly linked to the coronavirus.

As the pandemic has moved south and west from its epicenter in New York City,
so have the unusual patterns in deaths from all causes.
That suggests that the official death counts may be substantially
underestimating the overall effects of the virus."

Om detta stämmer har de nu mer döda per invånare än "skräck exemplet" Sverige.

Sverige
56 döda / 100 000 invånare (5 774 / 10 230 000 * 100 000)
USA
61 döda / 100 000 invånare (200 000 / 328 000 000 * 100 000)

Sverige ligger ju "bara" på en överdödlighet av 500 invånare mellan vecka 1 och 30.
Eller 740 om vi utgår från vecka 11 när dödstalen började öka.

Det ger att vi har en överdödlighet på 7 per 100 000 invånare, medan USA har en överdödlighet på 61 per 100 000 invånare under "corona perioden".

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Överdödlighet i USA:

https://www.nytimes.com/interactive/2020/08/12/us/covid-death...

"The True Coronavirus Toll in the U.S. Has Already Surpassed 200,000

Nationwide, 200,000 more people have died than usual since March.
This number is about 60,000 higher than the number of deaths
that have been directly linked to the coronavirus.

As the pandemic has moved south and west from its epicenter in New York City,
so have the unusual patterns in deaths from all causes.
That suggests that the official death counts may be substantially
underestimating the overall effects of the virus."

En viss del av överdödligheten kan bero på sekundära bieffekter av åtgärdena mot pandemin. Tänker fattiga som blivit fattigare, konflikter och psykiska problem som orsakar fler mord och självmord. Tror speciellt ekonomin påverkar livslängden hos fattiga i USA. Överdödligheten kan alltså delvis vara orsakad av politiken. Åtgärderna följer så klart med viruset då man stänger ner hårdare ju mer man drabbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Om detta stämmer har de nu mer döda per invånare än "skräck exemplet" Sverige.

Sverige
56 döda / 100 000 invånare (5 774 / 10 230 000 * 100 000)
USA
61 döda / 100 000 invånare (200 000 / 328 000 000 * 100 000)

Sverige ligger ju "bara" på en överdödlighet av 500 invånare mellan vecka 1 och 30.
Eller 740 om vi utgår från vecka 11 när dödstalen började öka.

Det ger att vi har en överdödlighet på 7 per 100 000 invånare, medan USA har en överdödlighet på 61 per 100 000 invånare under "corona perioden".

Så med samma logik som artikeln så har Sverige överskattat dödligheten och egentligen dog enbart 740 invånare på grund av viruset. På ett sätt är det ju så, kanske våra åtgärder räddade andra liv indirekt. Svårt att hitta någon logik med statistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

En anledning - gissar jag - är att det har fungerat väldigt bra att jobba hemma för de som kan och företagen kan fortsätta tjäna pengar.
Sen har ju vissa grupper såklart fått stora problem med att få jobb, t ex ungdomar och de som söker första sitt första jobb.

Jag är otroligt förvånad, trodde att Corona skulle få betydligt större effekter på hela världsekonomin men hoppas självklart jag hade totalt fel.