Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator

Hejsan Sweclockers!
Nu behöver jag er hjälp, då jag inte alls är duktig
på det som sitter innanför chassit.

Jag går nu i tankarna om att uppgradera min dator.
Det som sitter i just nu är
CPU: Intel Core I5 C 2.80Ghz Coffee Lake
Ram: 16 GB okänt märke
Moderkort Lenovo 36E7 (Förmodligen deras egna märke?)
Grafikkort: Gigabyte RTX 2070 Super Windforce 8GB (1 månad gammalt)
Hårddiskar: 1 SSD 128GB, HDD 1T
PSU: Corsair 650W (edit)

Det jag nu ska byta ut i datorn är moderkort, ram minnen och cpu.
Det som ska göras på datorn är att streama Call Of Duty och andra spel.
Jag sitter för närvarande och jämför på I7 9700K 12MB och i7 10700K 16MB.
Det lutar mest åt 9700K hållet därav priset och att det inte verkar skilja allt för mycket
i förhållandevis på prestandan. Så med det i princip bestämt så har jag gått vidare
och kollar nu på moderkort. Så jag funderar nu på Gigabyte Z390 M då Z390 ska
vara bäst kompitabel med 9700K enligt Inet? Rätta mig gärna om jag har fel.
Så med det moderkortet funderar jag på att köra ram minnena; Corsair 4x8 DDR 2666Mhz CL16 Vengance LPX Svart.
Kylare till CPU:n har jag ej kommit fram till än, så tipsa mig gärna om något billigt och bra.

Nu till den stora frågan, alla dessa komponenter som jag tänkt mig att uppgradera till.
Funkar dessa att ha tillsammans, eller är det något annat jag måste tänka på?
Eller finns det något helt annat som jag hellre bör beställa som uppgraderingspaket för min dator
som jag ska streama cod på inom samma prisklass. Priset ligger just nu på 7K utan cpu kylare/fläkt.

Mvh FragnoxX

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Är AMD ett alternativ? Ryzen 7 3700X är billigare och ger dig 8 fler trådar jämfört mot 9700K.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

@Decster: AMD är absolut ett alternativ. Eftersom jag alltid kört Intel och haft en liten liten aning om vad allt handlar om så valde jag det. Men absolut kan jag köra AMD, men då behöver jag hjälpen

Permalänk
Medlem

Vilken coffee lake har du, det är ju en modern och kapabel processor du redan har, varför vill du byta?

Billigare och bättre att köpa 2x16gb ram och hastigheten 2666 är väldigt långsam idag, satsa på 3200mhz+ minst

Permalänk
Medlem

@medbor: Den går ganska varmt med streaming program igång. Så byter hellre upp mig och säljer den gamla medan man fortfarande kan får något för den än att jag ska köra slut på den, då den är endast 1 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FragnoxX:

@medbor: Den går ganska varmt med streaming program igång. Så byter hellre upp mig och säljer den gamla medan man fortfarande kan får något för den än att jag ska köra slut på den, då den är endast 1 år gammal.

Kör du streaming behöver du antagligen Nvidias NVEnc, men också många kärnor på cpu. Jag skulle rekommendera MSI B450 MAX serien eller något B550 kort och en 3900X som minst. Den är bra i spel men har också mycket kraft över till annat

Värme hår såklart att lösa med fläktar och bättre kylare, men kanske inte är värt det?

Ska du sälja hela datorn eller bara mobo/cpu?

Permalänk
Medlem

@medbor: Har nu lagt en beställning med lite hjälp av en vän som är lite insatt på just AMD.
Beställde en Ryzen 9 3900X, ASUS ROG Strix B450-F GAMING och samt 32GB i ram.
Kommer köra med den medföljande kylaren till Ryzen i ett par dagar sen beställer jag en ny till den när lönen kommit.

Det som jag kommer plocka ur min dator kommer förmodligen åka i min sambos dator, så hon kan spela lite tyngre spel.
Så det får hon köpa lös av mig eller betala i natura

Permalänk
Medlem

@FragnoxX: Osäker om ASUS klarar av att hålla goda VRM temperatur med 3900x men för att vara säker så bör du ha bra med luftström över moderkortet. Det som gäller för 3900x/3950x är bra VRM och VRM kylning, just för B450 är det bara MSI och för B550 har andra tillverkare blivit bättre men det finns mediokra b550 också... som ASUS.

Mer info om ASUS b450: https://www.youtube.com/watch?v=J69aiJJEHzQ
B550 jämförelse: https://www.youtube.com/watch?v=wuPH9pCCK-E

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av FragnoxX:

@medbor: Har nu lagt en beställning med lite hjälp av en vän som är lite insatt på just AMD.
Beställde en Ryzen 9 3900X, ASUS ROG Strix B450-F GAMING och samt 32GB i ram.
Kommer köra med den medföljande kylaren till Ryzen i ett par dagar sen beställer jag en ny till den när lönen kommit.

Det som jag kommer plocka ur min dator kommer förmodligen åka i min sambos dator, så hon kan spela lite tyngre spel.
Så det får hon köpa lös av mig eller betala i natura

Skulle helst undvika det kortet. Strömförsörjningen till processorn är inte byggd för 12 kärnor och har kass kylning. MSI TOMAHAWK eller andra i MAX serien är att föredra, annars B550 där de flesta verkar sköta sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

@FragnoxX: Osäker om ASUS klarar av att hålla goda VRM temperatur med 3900x men för att vara säker så bör du ha bra med luftström över moderkortet. Det som gäller för 3900x/3950x är bra VRM och VRM kylning, just för B450 är det bara MSI och för B550 har andra tillverkare blivit bättre men det finns mediokra b550 också... som ASUS.

Mer info om ASUS b450: https://www.youtube.com/watch?v=J69aiJJEHzQ
B550 jämförelse: https://www.youtube.com/watch?v=wuPH9pCCK-E

Alright! Tack får kika på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle helst undvika det kortet. Strömförsörjningen till processorn är inte byggd för 12 kärnor och har kass kylning. MSI TOMAHAWK eller andra i MAX serien är att föredra, annars B550 där de flesta verkar sköta sig

Jasså! Det har jag missat:o
Jag får titta hur det fungerar då imorgon när grejerna anländer. Annars får jag helt enkelt sälja av det och köpa ett nytt lite senare. Tack för upplysningen, uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FragnoxX:

Jasså! Det har jag missat:o
Jag får titta hur det fungerar då imorgon när grejerna anländer. Annars får jag helt enkelt sälja av det och köpa ett nytt lite senare. Tack för upplysningen, uppskattas verkligen!

Om du inte ska klocka och har bra luftflöde i chassit ska det nog inte vara några allvarliga problem, men Asus har verkligen sabbat sina AMD produkter senaste åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om du inte ska klocka och har bra luftflöde i chassit ska det nog inte vara några allvarliga problem, men Asus har verkligen sabbat sina AMD produkter senaste åren

Tack! Hade inte en aning om detta!
MSI X570-A PRO. Är detta något moderkort som skulle kunna fungera? De som tipsas om finns inte inne där jah bor.. Får nämnligen beställningen idag och försöker leta lite på lokala butiker då jag förmodligen skickar tillbaka det moderkort jag beställde igår. Vill helst undvika en till beställning, om sanningen ska fram så orkar jag inte riktigt vänta över helgen.. Haha..

Eller är det B450 och B550 som gäller? Typ dem de tipsar om i videon ovan?

Edit: Läste lite om moderkortet jag nämnde i denna kommentar, det verkar inte vara något att hänga i julgranen? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FragnoxX:

Tack! Hade inte en aning om detta!
MSI X570-A PRO. Är detta något moderkort som skulle kunna fungera? De som tipsas om finns inte inne där jah bor.. Får nämnligen beställningen idag och försöker leta lite på lokala butiker då jag förmodligen skickar tillbaka det moderkort jag beställde igår. Vill helst undvika en till beställning, om sanningen ska fram så orkar jag inte riktigt vänta över helgen.. Haha..

Eller är det B450 och B550 som gäller? Typ dem de tipsar om i videon ovan?

Edit: Läste lite om moderkortet jag nämnde i denna kommentar, det verkar inte vara något att hänga i julgranen? :/

Det finns många bra kort med alla ovan nämnda chipset, men framförallt till B450 är det många som designades för ryzen 2000 och inte anpassades för 8+ kärnor. Den cpu du beställt har ju 12.

Satsa på B550 skulle jag säga, nästan inga problem där med någon tillverkare och slipper lägga 1000kr till för x570

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns många bra kort med alla ovan nämnda chipset, men framförallt till B450 är det många som designades för ryzen 2000 och inte anpassades för 8+ kärnor. Den cpu du beställt har ju 12.

Satsa på B550 skulle jag säga, nästan inga problem där med någon tillverkare och slipper lägga 1000kr till för x570

Tack! Får bli så!!