Tips på nyare bil som är billig att äga och köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Jag är rädd för att jag kommer bli utskrattad och hånad, men nästa bil som kommer hem till oss blir nästa år och det blir en Dacia Duster

Javisst, det är inte det fräckaste man kan äga, men den är billig i drift och service.

Har varit och provkört ett antal gånger innan jag bestämde mig och skulle helt klart rekommendera att provköra för många fördomar kommer att försvinna.

Duster är ju väldigt populär. Men:

https://www.euroncap.com/sv/results/dacia/duster/29898

Jag vågar påstå att den är minst 10 år efter när det gäller säkerhet.

// Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det kräver ju att man ligger 10 under dock.
2000 spänn i böter (beroende på hastighetsgränsen) är ju många mils optimerande åt skogen

Polisens radar är kalibrerade så de visar 3km/h för lite, dvs kör du 80km/h visar deras radar 77km/h utöver det så ger de inte böter för mindre än 6km/h dvs du kan köra 98km/h på 90 väg utan påföljd. Om du dessutom kör enligt hastighetsmätaren kan du garanterat köra 100 om inte 105 och komma undan för bilarna visar för mycket (original storlek på däcken givet)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Duster är ju väldigt populär. Men:

https://www.euroncap.com/sv/results/dacia/duster/29898

Jag vågar påstå att den är minst 10 år efter när det gäller säkerhet.

// Erik

Håller med fullständigt att viss säkerhet ligger 10år efter. Men tittar man på alla tester så hänger de med ganska bra för dem som sitter inne i bilen. Det är för fotgängare/cyklister som ev blir påkörda som gör att betygen rasar i säkerhet.

Men om jag skulle bli påkörd av en Volvo,Audi eller Dacia när jag är ute och går så tror jag att det gör lika ont ändå.

Men jag tänker iaf att hellre en ny bil för "lagom" peng(det jag har råd med) med serviceavtal och garantier än en begagnad bil som många gånger kostar lika mycket som en ny Dacia. Visst jag får inte allt lulllull, men det är en bil, inte ett mindre hus jag ska köpa.

Permalänk
Medlem

Synd att du inte fundera på el även om du inte kan ladda hemma för nu finns det 1år gamla ZOE ink batteri 40 KW för ca 200`000kr

Det är ju inte som så att du måste ladda varje dag när du kommer 30mil på en laddning. (Där jag bor finns det gratis laddning vid många affärer vilket för dig skulle ge 0kr i bränslekostnad.

https://www.vibilagare.se/nyheter/snallt-elbilstest-ger-impon...

https://cdn.group.renault.com/ren/se/pdf/auto-motor-sport-ren...

Varför funderar du på 1900 tals teknik när du ska välja en nyare bil med allt som kan gå sönder när du kan välja elbil för nästan samma pris där det knappast finns några delar som kan gå sönder.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Polisens radar är kalibrerade så de visar 3km/h för lite, dvs kör du 80km/h visar deras radar 77km/h utöver det så ger de inte böter för mindre än 6km/h dvs du kan köra 98km/h på 90 väg utan påföljd. Om du dessutom kör enligt hastighetsmätaren kan du garanterat köra 100 om inte 105 och komma undan för bilarna visar för mycket (original storlek på däcken givet)

Inte för att vara sådan, men Det påståendet skulle jag vilja se fakta på.

Edit:
Hittade det själv i 5 kap. 1§ 2 punkten i nedan dokument
https://polisen.se/siteassets/forfattningssamling/fap-nummer/...

Citat:

Vid beivrande av hastighetsöverträdelse med föreläggande av ord- ningsbot eller annan rapport skall den hastighet som visas i instrumentets display anges på föreläggandet eller rapporten. Hastigheten skall anges i km/h och avrundas till närmast lägre heltal.
Vid annan rapportering än föreläggande av ordningsbot skall även anges
1. laserhastighetsmätarens fabrikat, modellbeteckning och tillverknings- eller serienummer,
2. att laserhastighetsmätaren är programmerad med ett säkerhetsavdrag på 3 km/h,
3. mätavstånd,
4. rapporterad hastighet och 5. målyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så ny Kia du kan hitta.
Kia attraherar (ofta) försiktiga och frugala köpare, och eftersom service är gratis rätt länge och billig efter det så har ju underhållet troligen sköts bra.
Tråkslaget så fort du sätter dig bakom ratten kommer som en bonus, och det bidrar ju till att behålla skicket på bilen!

Service är inte gratis och inte särskilt billig heller.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Hyndai I serien, kör själv metalbilen I10, stor som ryggsäck!

Men billig skatt, drar hyfsat lite och inte särledes dyr i service. 1.2 liters motorn har dessutom kamkedja, stor bonus
Har aldrig krånglat hittills och är ändå en 2010 med under 5500 mil, fick loss den för 45k när jag köpte den för 4-5 år sedan.

Men självklart, det är ingen sportbil direkt, men den tar mig från A till B utan krångel.
Så lite utrustning som möjligt för att minimera saker som går sönder

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har noll erfarenhet av dom men känner en som kollade på Dacia för några år sedan. Dom säljs t ex fortfarande med vevhissar? Visserligen driftsäkert och billig men standarden är rätt låg. Bättre att köpa beggat imo.

Kia Sportage har jag inte heller haft någon men åkte i en fram och tillbaka till Umeå. Plast överallt och väldigt obekväm för sådana långa resor.

Gillar Volvo annars men nyare modeller är för dyra.

Inte tänkt på det förut, men hur ofta "vevar" man ner rutorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Inte för att vara sådan, men Det påståendet skulle jag vilja se fakta på.

Edit:
Hittade det själv i 5 kap. 1§ 2 punkten i nedan dokument
https://polisen.se/siteassets/forfattningssamling/fap-nummer/...

Här är min källa: https://youtu.be/JuxkZVkRlcg

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Förslag på bil av senare årsmodell?

Jag skulle säga Dacia. Du får en sådan som gått några tusen mil för under 50 000 kronor. Givetvis får du också vad du betalar för i fråga om effekt och komfort, men har du inte större krav än att kunna flytta baken billigt lär den väl fungera?

Permalänk
Medlem

Toyota är ett säkert kort. Yaris auris är bra bilar.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Tack alla för info! Nya Opel så faktiskt riktigt bra ut! Har aldrig tidigare haft tankar på att köra Opel... men de kanske är hyffsade bilar? Hittills har jag bara sneglat på Golf och Polo (årsmodell 2018). Behöver inte nån bil med kraftig motor, vill komma undan med låg skatt

Låg skatt = skaffa hybridbil, även om du tar en plug-in och aldrig laddar den så har de oftast snorbillig skatt.

Eller om du faktiskt vill minska utsläppen och dra mindre bränsle samtidigt som du får lägre skatt så tar du någon Toyota/Lexus hybrid, laddas enbart från körning/inbromsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Jag är rädd för att jag kommer bli utskrattad och hånad, men nästa bil som kommer hem till oss blir nästa år och det blir en Dacia Duster

Javisst, det är inte det fräckaste man kan äga, men den är billig i drift och service.

Har varit och provkört ett antal gånger innan jag bestämde mig och skulle helt klart rekommendera att provköra för många fördomar kommer att försvinna.

Så länge man inte kör någonstans det snöar, eller har de fixat så insuget inte tar in massa snö och bilen fryser ihop så fort det är någon centimeter pudersnö på vägen?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Inte tänkt på det förut, men hur ofta "vevar" man ner rutorna?

Alldeles för många gånger för att avstå från Elhissar. Har man haft elhissar tidigare så kommer man svära ännu mera när man hamnar i fordon utan igen, som betalning med kort i garage för in/ut, donglar till kodlås genom sidorutan för att öppna garageportar, drive in på hamburge... - förvånansvärt ofta om man rör sig i (stor)stadsmiljö.

- det är samma sak som med bil med eller utan AC, har man väl haft 'med' så vill man aldrig vara 'utan' mer...

Permalänk
Medlem

Dacia skulle jag hålla mig långt borta ifrån. Säkerhetsmässigt, interiörmässigt, komfortmässigt, utrustningsmässigt långt, långt efter konkurrenterna.

En begagnad Golf, Kia, eller Skoda skulle jag alla dagar i veckan välja istället. En fin golf från 2017-2018 har ju allt du kan önska i termer av bekvämlighet och tech. Dessutom håller ju golfarna andrahandsvärdet bra och delar finns överallt då det är en av världens mest sålda bilmodeller.

Står du ut med färgen är nog denna ett hyggligt köp: https://www.blocket.se/annons/varmland/volkswagen_golf_sports...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Dacia skulle jag hålla mig långt borta ifrån. Säkerhetsmässigt, interiörmässigt, komfortmässigt, utrustningsmässigt långt, långt efter konkurrenterna.

En begagnad Golf, Kia, eller Skoda skulle jag alla dagar i veckan välja istället. En fin golf från 2017-2018 har ju allt du kan önska i termer av bekvämlighet och tech. Dessutom håller ju golfarna andrahandsvärdet bra och delar finns överallt då det är en av världens mest sålda bilmodeller.

Står du ut med färgen är nog denna ett hyggligt köp: https://www.blocket.se/annons/varmland/volkswagen_golf_sports...

Min polare köpte en ny Dacia Duster. Känns som vilken modern bil som helst, absolut inge snik.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Min polare köpte en ny Dacia Duster. Känns som vilken modern bil som helst, absolut inge snik.

Då har du bara suttit i snikbilar 😝

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Då har du bara suttit i snikbilar 😝

Nejdå

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Ok då vet jag inte hur du inte kan märka skillnad?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ok då vet jag inte hur du inte kan märka skillnad?

Det har jag inte sagt. Det är såklart skillnad mellan olika bilar, och det är ingen Bentley. Men det är absolut inte snik. Allt känns som en normal modern bil menar jag. Fullutrustad har den alla moderna saker man förväntar sig, och den är bekväm, tyst, etc. Inget man saknar eller som känns "billigt".

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag ska erkänna att jag inte har superkoll även om jag vill inbilla mig att jag inte är helt utan kunskap. Jag hade kollat lite extra på en vw passat eller kanske en Skoda av nyare modell. Vanliga märken som så vitt jag vet inte har fler problem än andra märken. Finns väl några dieselmotor av gammal modell som man bör undvika men annars verkar de vara ganska bra.

Med det sagt så skulle jag även undersöka Mazda lite närmare. Har flera gånger sett trådar på reddit som är i stil med "hej mekaniker, vilken bil skulle ni köpa om man vill ha en problemfri bil?". Mazda har flera gånger fått mycket positivt i dessa trådar. De är väl inte så dyra i inköp heller.

Ett annat hyfsat säkert kort är väl Volvo förstås.

Skrivet av Svensktiger:

Så ny Kia du kan hitta.
Kia attraherar (ofta) försiktiga och frugala köpare...

Vettefan om jag håller med om det där, i alla fall i området jag bor/bodde (göteborg med omnejd). Det är nästan fler kiabilar som sniffar en i arslet och kör 129 km/h på en 100-väg än vad audi och bmw-bilar gör tillsammans. (Viss överdrift).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det värt att gasa på lite i en nedförsbacke för att slippa gasa som fan i den kommande uppförsbacken, eller spelar det ingen roll?

Jag är faktiskt lika fundersam över det, men det är vad jag har hört tidigare. Jag vet att t.ex. Mercedes kunnat sänka förbrukning med 5% på sina lastbilar genom att farthållaren (bl.a.) tar topografin i beräkning och anpassar farten efter denna. Det gäller ju dock lastbilar.
Kan inte tänka mig att man skulle spara något bränsle i det stora genom att skippa farthållaren.

Skrivet av Svensktiger:

Det kräver ju att man ligger 10 under dock.
2000 spänn i böter (beroende på hastighetsgränsen) är ju många mils optimerande åt skogen

Ja, det är dumt att köra för fort

För övrigt så håller jag med om att adaptiv farthållare är en riktigt höjare av bekvämlighet.
Har en Renault Zoe, nya generationen. Denna saknar adaptiv farthållare... hur en bil från 2020 kan sakna adaptiv farthållare kan jag inte riktigt förstå... Åtminstone i en lite högre prisklass än det absolut billigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det har jag inte sagt. Det är såklart skillnad mellan olika bilar, och det är ingen Bentley. Men det är absolut inte snik. Allt känns som en normal modern bil menar jag. Fullutrustad har den alla moderna saker man förväntar sig, och den är bekväm, tyst, etc. Inget man saknar eller som känns "billigt".

Mina päron har en nästintill fullutrustad (förutom backkamera) Dacia Duster från 2018 och jag kan inte hålla med dig mindre. Jämfört med vår egen Golf Alltrack, också från 2018, så tycker jag att Dacian varken är bekväm, tyst eller modern.

- Framstolarna är stenhårda, även för mig på +90kg. Baksätet kan närmast jämföras med en träbänk.
- Med sommardäck på motorväg är det väldigt svårt att ha en konversation i normal samtalston mellan bak- och framsäte.
- GUI:t i mediasystemet kändes trögt och föråldrat redan när de hämtade ut bilen.
- Mikrofonen för blåtand har noll brusreducering.

Jag kan absolut förstå de som köper basmodellen utan utrustning för att ha som bruksbil i skogen. Men inte för att den som primär bil/pendlarbil.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Mina päron har en nästintill fullutrustad (förutom backkamera) Dacia Duster från 2018 och jag kan inte hålla med dig mindre. Jämfört med vår egen Golf Alltrack, också från 2018, så tycker jag att Dacian varken är bekväm, tyst eller modern.

- Framstolarna är stenhårda, även för mig på +90kg. Baksätet kan närmast jämföras med en träbänk.
- Med sommardäck på motorväg är det väldigt svårt att ha en konversation i normal samtalston mellan bak- och framsäte.
- GUI:t i mediasystemet kändes trögt och föråldrat redan när de hämtade ut bilen.
- Mikrofonen för blåtand har noll brusreducering.

Jag kan absolut förstå de som köper basmodellen utan utrustning för att ha som bruksbil i skogen. Men inte för att den som primär bil/pendlarbil.

Exakt detta jag menar. En "fullutrustad" Duster (vilket endast ger dig utrustning i partiet med 5-7 år gamla bilar från övriga märken) kostar ju över 180'. Förstår verkligen inte varför man väljer det framför en ett år gammal golf eller liknade som är både säkrare, bekvämare, snyggare och bättre utrustade.

Permalänk
Medlem

Skoda Rapid Spaceback.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag har hört mycket positivt om Renault Clio, liten bil som är billig i drift. Tar man något som inte har den absolut minsta motorn kan de nog vara ganska roliga att köra också. Dock ingen bil jag personligen skulle välja, men mina bildrömmar skiljer sig nog från majoriteten här

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Exakt detta jag menar. En "fullutrustad" Duster (vilket endast ger dig utrustning i partiet med 5-7 år gamla bilar från övriga märken) kostar ju över 180'. Förstår verkligen inte varför man väljer det framför en ett år gammal golf eller liknade som är både säkrare, bekvämare, snyggare och bättre utrustade.

Kostnaden antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Toyota hybrider är bra val också, mildhybrider så du behöver inte ha tillgång till ladduttag.

Toyota har inga mildhybrider vad jag vet de har laddhybrider och vanliga hybrider. Vanlig hybrid och mildhybrid är inte samma sak. Ex har Toyota auris hybrid ett system på flera hundra volt ( minns ej exakt) medan mildhybrider oftast (kanske alltid?) kör 48v och har ett mycket mindre batteri och elmotorn används mest för att driva ac osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Toyota har inga mildhybrider vad jag vet de har laddhybrider och vanliga hybrider. Vanlig hybrid och mildhybrid är inte samma sak. Ex har Toyota auris hybrid ett system på flera hundra volt ( minns ej exakt) medan mildhybrider oftast (kanske alltid?) kör 48v och har ett mycket mindre batteri och elmotorn används mest för att driva ac osv.

Trodde faktiskt vanlig hybrid och mildhybrid var samma sak. T.om säljarna på Toyota har kallat sina bilar för mildhybrid när jag varit och tittat på dem. 😳🙄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Kostnaden antar jag?

Kostnaden för en ny Duster är jämförbar med en lätt begagnad (1-2 år) golf.