Xiaomi lanserar transparent OLED-TV

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter som en stor marknad

När TVapparaterna börjar tangera storleken av en vägg så behöver det ju komma någon finess som gör att den blir mindre framträdande.
Det är nog många som inte vill inte bo i en bio-salong

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

När TVapparaterna börjar tangera storleken av en vägg så behöver det ju komma någon finess som gör att den blir mindre framträdande.
Det är nog många som inte vill inte bo i en bio-salong

Tvivlar på att det skulle vara en stor marknad heller

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Medhåll. Allt som behövs nu är svarta OLED, sen är vi i framtiden!

https://youtu.be/aw31TJ7eAEk

Ooohhh, shiny.... 👌

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Ja, läste artikeln. Där står att den är transparent *när den inte är i bruk*. Att bilden "hänger i luften" har väl inget med transparens att göra, utom att den uppenbarar sig i tomma intet typ.

Själv hade jag haft användning för detta, dock så är priset för högt. Har nämligen ett helt rum bakom TVn som bra skulle kunna få synas.

Du kanske missade min kommentar, men allt svart/mörkt är alltid transparent, det som skickar ut ljus lyser och syns. Det behöver alltså vara mörkt/svart bakom tvn för att få ut någon vettig kontrast alls, annars kommer bara ljusa delar i bilden synas

@laxpudding kanske kan rätta mig annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du kanske missade min kommentar, men allt svart/mörkt är alltid transparent, det som skickar ut ljus lyser och syns. Det behöver alltså vara mörkt/svart bakom tvn för att få ut någon vettig kontrast alls, annars kommer bara ljusa delar i bilden synas

@laxpudding kanske kan rätta mig annars

Isåfall är det väl lite fel att i artikeln skriva "när den inte är i bruk", om den nu är transparent även när den är i bruk. Kanske jag litar för mycket på SweC skribenter? Deras youtube-video verkar visa att den är, som du säger, transparent hela tiden.

Permalänk

Kul teknologi. Även om jag tycker den bäst lämpar sig för AR eller Dimning i tex vindrutan i bilen, solglasögon, eller kanske rent utav vanliga glasögon med AR och "anti-glare" som selektivt kan placera ut svarta blobbar framför alla bländande element.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Isåfall är det väl lite fel att i artikeln skriva "när den inte är i bruk", om den nu är transparent även när den är i bruk. Kanske jag litar för mycket på SweC skribenter? Deras youtube-video verkar visa att den är, som du säger, transparent hela tiden.

Det kan gå att fixa med polariseringsfilter och ett LCD-lager för att ’stänga av’ transparensen, men då tappar man ju minst 50% av ljusgenomsläppet bara på polariseringen, sen tillkommer ungefär lika mycket av oled lagret och lcd-kristallerna blockerar också sitt. Blir inte så genomskinligt då.

Oavsett så är ju tvn bara ’helt’ transparent nät den är av, när den visar bild som inte är helt svart så är den ju inte 100% transparent och alltså kan man ju säga att den är (helt) transparent som avstängd, så länge man inte pratar om hur sen ser ut när den är på...

Permalänk
Bildexpert 📺

@medbor: Precis så - en transparent OLED kan endast alstra ljus och inte blockera något. Då måste de ha någon form av LCD-lager bakom som när är igång aktivt blockerar ljus för att få svart eller "svart" mot en ljus bakgrund.