Microsoft Surface Duo lanseras den 10 september

Permalänk
Medlem

jag är en av dem som inte alls förstår vilket behov denna produkt ska fylla? Jag kör en iphone o en laptop som arbetsredskap idag. Finns ju inte ens 1 promilles chans att denna fjanto(Duo) ska kunna ersätta min laptop - förutom att den kostar lika mycket(eller mer).

Kanske ngn form av arbetsflöde där man ska klicka på många saker för att ta sig vidare kan passa, men vill man verkligen göra det på sin telefon då?

Har sagt det förr o säger det igen: Flopp

mvh Lazze

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Tea42BBS:

jag är en av dem som inte alls förstår vilket behov denna produkt ska fylla? Jag kör en iphone o en laptop som arbetsredskap idag. Finns ju inte ens 1 promilles chans att denna fjanto(Duo) ska kunna ersätta min laptop - förutom att den kostar lika mycket(eller mer).

Kanske ngn form av arbetsflöde där man ska klicka på många saker för att ta sig vidare kan passa, men vill man verkligen göra det på sin telefon då?

Har sagt det förr o säger det igen: Flopp

mvh Lazze

Jag tror mycket väl att det kan finnas en nisch som Duo kan fylla. Den som behöver skriva mycket när man är ute i farten, men inte vill släpa med hela datorn, eller multitasking mellan mail och webb tex.
Jag har själv ett par tillfällen i min arbetsvardag där jag kunde se den som en fördel (använder mail och vårt interna supportverktyg parallellt tex) där datorn sitter fast i dockningsstationen, men jag behöver kunna jobba mer eller mindre effektivt på språng i bygget.

Som en privat daily driver, kanske inte. Speciellt som mycket av min mobiltid går åt till Youtube, där den inte riktigt har sin forte.
Hade jag spelat mer på mobilen tror jag att undre skärmen kunde fungerat bra som touchkontroll.

Hade definitivt varit villig att ge den en chans, om jag inte redan hade skaffat en S20U och är nöjd med den.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag tror mycket väl att det kan finnas en nisch som Duo kan fylla. Den som behöver skriva mycket när man är ute i farten, men inte vill släpa med hela datorn, eller multitasking mellan mail och webb tex.
Jag har själv ett par tillfällen i min arbetsvardag där jag kunde se den som en fördel (använder mail och vårt interna supportverktyg parallellt tex) där datorn sitter fast i dockningsstationen, men jag behöver kunna jobba mer eller mindre effektivt på språng i bygget.

Som en privat daily driver, kanske inte. Speciellt som mycket av min mobiltid går åt till Youtube, där den inte riktigt har sin forte.
Hade jag spelat mer på mobilen tror jag att undre skärmen kunde fungerat bra som touchkontroll.

Hade definitivt varit villig att ge den en chans, om jag inte redan hade skaffat en S20U och är nöjd med den.

yepp sånna som min chef å VD för vårt lilla konsultbolag, han kommer älska den, han har en Samsung fold idag.
han sitter aldrig still, alltid på språng, eget kontor har han inte, han använder ett ledigt bord om han behöver sitta ned ett tag.
han konsultar även i div projekt också så vår VD gör samma jobb som vi OCH är VD. så detta är något för sånna som han, som aldrig sitter still bokstavligen.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Ser mycket trevlig ut, synd jag är en sucker för iOS. Tycker annars detta verkar vara sjukt bra idé

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Kommer säkert bara kosta $1899 och ha uppgraderad hårdvara för $50 högre produktionskostnad.

Jo, skulle inte förvåna mig heller.
Men man kan väl hoppas på att "beta-kostnaden/early adopter tax" sjunker eller försvinner samtidigt så det håller sig till samma pris som nu eller lägre, men jag köper ändå inte ny mobil mer än var 3-5:e år så priset har ändå lägre prio än funktioner/specs i min bok

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Skrivet av hasseb64:

Förstår inte denna pryl alls, vad tillför den strategiskt för MS?

Det är en plattform för att köra office365 vilket är Microsoft nästs viktigaste affärsområde efter Azure. Windows divisionen hamnar först på tredje plats. Microsoft börjar steg för steg lämna OS och gå mot molnlevererade lösningar. Jag skulle gissa att slutmålet är dumma terminaler som endast tar emot och visar strömmade molnlevererade tjänster, vare det sig är affärsapplikationer, spel eller media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Tänker främst för den mobila marknaden inom enterprise.
Nu med iPhone/iOS som inte anses vara den enda premium luren längre. Intune och Endpoint Manager som enklare kan hantera android och förhoppningsvis Win 10X enheter genom MAM och MDM. Bra integrering med andra Microsoft tjänster så som Teams där många företag även kommer att har telefoni och alla möten. Att kunna arbeta mer remote är på tapeten nu, speciellt med pandemin och jag hade personligen inte joinat ett Teams möte med någon annan telefon om jag inte måste, men med denna hade det nog fungerat fint.

Skrivet av maddogmoffit:

Det är en plattform för att köra office365 vilket är Microsoft nästs viktigaste affärsområde efter Azure. Windows divisionen hamnar först på tredje plats. Microsoft börjar steg för steg lämna OS och gå mot molnlevererade lösningar. Jag skulle gissa att slutmålet är dumma terminaler som endast tar emot och visar strömmade molnlevererade tjänster, vare det sig är affärsapplikationer, spel eller media.

Bra svar! Tack!

Permalänk
Lego Master

Microsoft visar rätt tydligt vad de menar är syftet med telefonen.
Rätt endearing video, dom gör en del små misstag och fumlar bort surface pennor. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Microsoft visar rätt tydligt vad de menar är syftet med telefonen.
Rätt endearing video, dom gör en del små misstag och fumlar bort surface pennor. ^^
https://youtu.be/R1CNwBzYqRs

Bättre än väntat tycker jag, men windows speglingen laggade ju riktigt illa

Permalänk
Lego Master
Skrivet av medbor:

Bättre än väntat tycker jag, men windows speglingen laggade ju riktigt illa

Jag tror den anslutningen går över bluetooth, så det finns väl en del begränsningar för att det ska rulla i 60 fps, speciellt med den upplösningen.
Det var däremot första gången jag såg en Surface Studio, såg ju nice ut.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Den ska gå att köpa i USA nu.

Bra recension:

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

vill ha haha
men många säger det är bättre att vänta till version 2 , nåt som är viktigt för mig är kameran så önskar det var bättre sån

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Skrivet av THB:

Hade dock gärna sett 6.5"+ skärmar istället för dessa miniskärmar.

det kommer till version 2 precis som att fold 2 har större skärm o så

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Avstängd

Jag tycker definitivt att det är ett väldigt intressant koncept som jag hade kunnat tänka mig att köpa, när det har mognat lite. Nu är det alldeles för mycket pengar för halvkass prestanda, inte för att prestanda på telefoner är något jag bryr mig om särskilt men för de pengarna borde den ju vara toppklass.

Två skärmar gör mycket för min produktivitet i alla fall. Och nu med allt hemarbete så har jag börjat göra allt mer jobb från telefonen. Jag kan inte koda där riktigt men jag kan ju granska kod, skriva och granska storys, kommunicera med mitt team, gå igenom presentationer, ha möten och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ruggigt sugen på en Duo.
Perfekt att ha med sig istället för en nalle + en platta vid längre resor.
Hade dock gärna sett 6.5"+ skärmar istället för dessa miniskärmar.

Skall bli intressant att se hur tex Netflix och YouTube fungerar spanned. om kanten i mitten blir något man grämmer sig över eller ignorerar efter ett tag.

Sett till yta så krossar nog dessa skärmar det mesta på mobilmarknaden var för sig...

5,6” vid 4:3 ratio ger oss 15.05 kvadrat-tum

6.9” vid 20:9 ger oss 16,80 (Galaxy note 20 ultra)