Nvidia kan komma att debutera RTX 3000-serien med en trio kort

Permalänk
Melding Plague

Nvidia kan komma att debutera RTX 3000-serien med en trio kort

Toppmodellerna först ut likt "Turing"-lanseringen men med gigantiska mängder grafikminne – inklusive partnerkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför släpper dem alltid high-end först och low-end sist? Är det för att de vill sälja dessa dyra kort först, då de vet att många inte kan hålla sig? Eller finns det andra anledningar? Personligen är jag inte intresserad av ett kort för 12000(eller mer?!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Varför släpper dem alltid high-end först och low-end sist? Är det för att de vill sälja dessa dyra kort först, då de vet att många inte kan hålla sig? Eller finns det andra anledningar? Personligen är jag inte intresserad av ett kort för 12000(eller mer?!).

Vad jag har förstått så har det lite med effektivitet i tillverkning att gör. I början är yielden lägre. Därför väljer man att sälja korten med störst vinstmarginal Först. När yielden ökar blir det mer lönsamt att sälja billigare grafikkort.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Varför släpper dem alltid high-end först och low-end sist? Är det för att de vill sälja dessa dyra kort först, då de vet att många inte kan hålla sig? Eller finns det andra anledningar? Personligen är jag inte intresserad av ett kort för 12000(eller mer?!).

Bland annat av anledningen du nämner först, sen så finns det ett par till, bla skapas ett pr värde med gratis reklam då man delar upp släppet. Det ger liksom fler nyheter samt att korten syns ute "på stan" och folk snackar om dom.

Av samma anledning som biltillverkare släpper bilarna med de största motorerna och högsta utrustningen först innan lägre prissatta modeller kommer.
Så detta fenomen finns i många branscher

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bankai:

Varför släpper dem alltid high-end först och low-end sist? Är det för att de vill sälja dessa dyra kort först, då de vet att många inte kan hålla sig? Eller finns det andra anledningar? Personligen är jag inte intresserad av ett kort för 12000(eller mer?!).

Skrivet av Noob I am:

Vad jag har förstått så har det lite med effektivitet i tillverkning att gör. I början är yielden lägre. Därför väljer man att först sälja korten med störst vinstmarginal.

Det har också effekten att det får korten från förra generationen att framstå som mer prisvärda, och därmed mer attraktiva, samtidigt som de nya topp-modellerna ger en slags halo-effekt. D.v.s. många drar slutsatsen att om en tillverkare har bästa toppkortet så är även deras kort lägre ner i stacken bäst jämfört med konkurrensen.

Om detta är avsiktligt eller ej får jag låta var och en spekulera i. Jag misstänker att det inte är det, att det har mer att göra med att maximera sina vinstmarginaler på minimala yields än någon slags strategi. Klassisk tillgång/efterfrågan. Men oavsett om det är avsiktligt så finns effekten där att det kan hjälpa att sälja ut lager av gamla kort.

Permalänk
Medlem

Sugen men dock inte på dyraste korten utan något i övre mellanklassen 3070 ti . Eller om 3080 prissätts humant även det . 1070 kortet börjar bli väldigt gammalt i 1440 p ...... Ska köpa något nytt i december så vi får väl se vad det blir .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte funnit nått spel som mitt 1080TI inte klarar av (9900K CPU).

Är det några spel eller spelmotorer på horisonten som kommer "kräva" uppgradering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedie:

Har fortfarande inte funnit nått spel som mitt 1080TI inte klarar av (9900K CPU).

Är det några spel eller spelmotorer på horisonten som kommer "kräva" uppgradering?

Beror ju lite på vad man har för krav. Jag har ett 2080ti och är flera spel där jag dippar under 100fps i 1440p och gpun ligger på 100%.
Så kommer helt klart uppgradera. Dock ser jag inte meningen med att de slänger på så mycket VRAM då jag aldrig varit över 8GB.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedie:

Har fortfarande inte funnit nått spel som mitt 1080TI inte klarar av (9900K CPU).

Är det några spel eller spelmotorer på horisonten som kommer "kräva" uppgradering?

Nu var det ju längesedan en ny generationer konsoler var i farten. Är ganska säker på att spelen kommer bli väldigt mycket mer krävande om ca 1 år nu när dom kan använda väldigt mycket mer från konsolerna.

Konsol världen styr tyvärr väldigt mycket över dator världen när de är multiplatform releaser.

Permalänk
Medlem

sjukt intressant för att se vad priset hamnar på. Tror det beror på vart AMD hamnar och hur deras kort presterar eller vad tror ni?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedie:

Har fortfarande inte funnit nått spel som mitt 1080TI inte klarar av (9900K CPU).

Är det några spel eller spelmotorer på horisonten som kommer "kräva" uppgradering?

Det säger mer om spelen än om korten. Ingen vill göra ett spel som endast funkar på nyaste korten, då minskar man ner sin marknad. Sedan är ju 1080 Ti ett toppkort från förra generationen. Till och med 980 Ti är fortfarande ett gångbart kort för många.

Men en grej som inte funkar på ditt kort är raytracing. Det finns inga spel som kräver raytracing, därför kan du spela alla spel, men inte med raytracing på.

När raytracing-tekniken fått mogna några år till och vi ser att även billiga och gamla datorer har stöd för detta kan vi komma se spel som kräver detta, om inte annat för att det är mycket enklare att utveckla spel som ser snygga ut mot raytracing, jämfört med hantverket som krävs för rasterisering. Detta är ju dock många år framåt i tiden (skulle tippa 3-5 år) innan vi kommer dit. Så det bör ju inte påverka vad man köper just nu.

Rent generellt är det bra att uppgradera när/om man känner ett behov, och inte uppgradera något man har idag bara för att framtidssäkra. Då kan man lika gärna uppgradera när framtiden faktiskt kommit, så man inte sitter där med dyr gammal teknik då. Med det sagt, så är det alltid kul att uppgradera hårdvara för sakens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedie:

Är det några spel eller spelmotorer på horisonten som kommer "kräva" uppgradering?

Då min nya skärm är 4K 120Hz så är det främst den som driver uppdateringsbehovet för mig, inte direkt spelen. Så länge korten har minst en port HDMI 2.1 så blir det ett givet köp för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedie:

Har fortfarande inte funnit nått spel som mitt 1080TI inte klarar av (9900K CPU).

Är det några spel eller spelmotorer på horisonten som kommer "kräva" uppgradering?

Det säger väl inget?

Budget kort klarar också av alla spel

Beros på vilken upplösning, grafikinställningar och fps man vill köra i

Permalänk
Medlem

Det är bra. Man ska ha mer VRAM än vanligt ram. Så vi är på rätt väg.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Mitt 1080ti håller inte längre, får köra ner spel på lägre grafikinställningar hela tiden för den inte pallar hålla en ok fps.
Så villhöver ett 3080ti som pallar med min skärm.

Resten får jag uppgradera i framtiden, är mest grafikkortet som flaskar nu känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

sjukt intressant för att se vad priset hamnar på. Tror det beror på vart AMD hamnar och hur deras kort presterar eller vad tror ni?

Det är min förståelse att Jensen själv bestämmer detta rätt tätt inpå utannonseringen, varav det inte finns en enda pålitliga "läckare" som vågar på sig ett konkret uttalande/läcka eventuella priser.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Är det verkligen 20GB GDDR6X på Ti lär ju också priset vara därefter. Tror inte lanseringspriset på 2080Ti räcker som målstock.3080Ti lär ju knappast vara billigare i produktion än 2080Ti och Nvidia har inte för vana att kasta bort marginal om dom inte behöver det. Är rädd vi kommer se 17995 nu.

Dessutom tror jag Nvidia har rätt bra kontroll på vad AMD klarar av att släppa framöver och också vad deras tillverkningskostnad är. Dom vet precis vilken prislapp konkurrenterna har framöver.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Det är min förståelse att Jensen själv bestämmer detta rätt tätt inpå utannonseringen, varav det inte finns en enda pålitliga "läckare" som vågar på sig ett konkret uttalande/läcka eventuella priser.

Stämmer Nvidia brukar göra så. Jag är rädd att dom sätter ett högt pris eftersom dom lanserar vilket verkar bli ca 2 månader före Big Navi. Skulle Big Navi vara vassare kan Nvidia gå ner i pris om man börjar högt. Presterar Big Navi sämre kan dom ligga kvar och diktera priser. Så skulle jag gjort.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av serverfel:

Det är bra. Man ska ha mer VRAM än vanligt ram. Så vi är på rätt väg.

Mer än 64 GB grafikminne!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Bättre att börja med de snabbaste korten. De so vill ha billiga eller långsamma kort har redan modeller att välja på i handeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

sjukt intressant för att se vad priset hamnar på. Tror det beror på vart AMD hamnar och hur deras kort presterar eller vad tror ni?

Jag tror Intel också kommer vara med och röra om lite i grytan på mellan segmentet 2021

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Kan man hoppas på ett 3060 för 3 papp?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Det är bra. Man ska ha mer VRAM än vanligt ram. Så vi är på rätt väg.

Då får de kämpa på.... jag har 128GB primärminne...

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Kan man hoppas på ett 3060 för 3 papp?

lolnä.

2060S ligger fortfarande kring 5000 kr-strecket idag, att tro att de skulle sänka releasepriset med 2000 kr jämfört med dagens är definitivt en barnsdröm.

Har man tur så kanske de landar på 4500 vid release.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Vad jag har förstått så har det lite med effektivitet i tillverkning att gör. I början är yielden lägre. Därför väljer man att sälja korten med störst vinstmarginal Först. När yielden ökar blir det mer lönsamt att sälja billigare grafikkort.

korrekt, men bara en del i en större strategi. Genom att släppa HiEnd först, då blir de också bara de som har råd att köra i början som gör det, = status, å de gör att fler NVIDIA fans kan köper de billigare korten, "för de är ju bäst" mentaliteten har satt sig hos köparna.

Appel har gjort så.
DJI har gjort så.
Tesla har gjort så.
osv.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Kan man hoppas på ett 3060 för 3 papp?

Med tanke på att 3060 sannolikt kommer att prestera som ett 2070 Super så räkna inte med speciellt billigare än det, 5-6000Kr skulle jag gissa. Hamnar dom på 4000Kr så har Nvidia överraskat, även om det bara är knappt bättre än 5700XT för i stort samma pris.

Raytracing kanske är förbättrat en hel del, men råprestanda blir troligen ingen förvånad över.

Samsung 8nm bör ju vara billigare än TSMC, men Nvidia vill nog använda den skillnaden för att tjäna pengar.

Men man kan ju hoppas att Nvidia vill chocka alla med priserna och tömma marknaden på uppgraderings villiga innan AMD hinner få ut sitt, det är också en strategi, kväva den möjliga marknaden för konkurrenten. Lite otur för AMD att dom är sena denna gången.

edit. Men 3060 skulle väl komma mycket senare? Så vi får se hur det ser ut då.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Kan man hoppas på ett 3060 för 3 papp?

tyvärr inte, så länge AMD inte kommer med en serie DRÄPAR GPU:er så kommer Nvidia aldrig å sänka priset.
å jag tror inte AMD kommer med nå GPU som är så pass bra, de har lagt sitt krut på CPU:er för att kunna komma tillbaka efter Bulldozer floppen, så förbannad jag var när Bulldozer floppa.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Med tanke på att 3060 sannolikt kommer att prestera som ett 2070 Super så räkna inte med speciellt billigare än det, 5-6000Kr skulle jag gissa. Hamnar dom på 4000Kr så har Nvidia överraskat, även om det bara är knappt bättre än 5700XT för i stort samma pris.

Raytracing kanske är förbättrat en hel del, men råprestanda blir troligen ingen förvånad över.

Samsung 8nm bör ju vara billigare än TSMC, men Nvidia vill nog använda den skillnaden för att tjäna pengar.

Men man kan ju hoppas att Nvidia vill chocka alla med priserna och tömma marknaden på uppgraderings villiga innan AMD hinner få ut sitt, det är också en strategi, kväva den möjliga marknaden för konkurrenten. Lite otur för AMD att dom är sena denna gången.

edit. Men 3060 skulle väl komma mycket senare? Så vi får se hur det ser ut då.

ja inte ger de oss pengarna iaf genom billigare kort inte, NVIDIA stoppar de i sin egen skinnjackas ficka.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Blir spännande även fast jag tror att korten kommer bli ännu dyrare.
Ingen som reagerar på "21 years. 21 days." och att det skulle kunna betyda att korten kommer heta 21xx-serien? Men samtidigt säger det emot sig självt då det även ska vara "det största genombrottet för PC grafik sedan 1999"...

Kanske 2190, 2180 Ultimate, 2180, 2170 Ultimate, 2170 etc... Vad spekulerar ni i?

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ: Om det är så stor skillnad i mängden minne mellan TI och icke TI så känns det verkligen som att TI kommer prissättas därefter.

Enbart det faktum att det är dubbel så mycket minne på vad som antagligen kommer vara världens snabbaste konsument grafikkort i minst 2 månader men med möjligheter att fortsatt hålla kronan ännu längre gör att det känns troligt i mina ögon.

Hålla toppen till ett fint fint pris (för dom) och om det krävs beroende på Navi använda 3080 för att pris konkurrera. Beroende på hur tajt det ser ut så känns det som att ett ex 3080 super som får minne mellan 80 och TI är en möjlig framtid.

Skulle vara så himla intressant att veta vad dom tror internet att AMD kommer komma med. Beroende på den informationen dom har så skulle jag om jag var Nvidia kunnat tänka mig att sats på 3090 kortet, få upp topp priset iom det och sedan väntat med 3080ti.

Ett 3090 kort som är dubbelt så dyrt som ett 3080 skulle göra att 3080 framstår som ett kap. Sedan när man mer specifikt vet mer Big Navi så har man fortfarande luckan att släppa ett 3080ti till liknande pris som 2080ti och återigen få det att se ut som ett riktigt bra köp. Billigare än 3090, snarlikt pris som 2080ti men mycket mer prestanda.

AMD har ju en historia på GPU sidan att inte riktigt nå fram men heller inte riktigt visat sig vilja slåss så hårt om priset som man skulle vilja vilket får mig att tro att Nvidia kommer göra vad dom kan för att få upp priserna så att ifall AMD faktiskt skulle leva upp till förhoppningarna att det finns en högre höjd att jobba med ifall det behövs.

Det gör att dom kan satsa sin marknadsföring på att jämföra sig mot sig själva istället för AMD vilket känns som något Nvidia är väldigt duktiga på att utnyttja.