Tp-link får inget internet efter fippel med vlan IP-TV

Permalänk
Medlem

Tp-link får inget internet efter fippel med vlan IP-TV

Ja det är mycket nu med nätverk
Men jag skyller lite på forumet här och min ”nyfikenhet.
Försökte idag inför utbyggnad av nätverket att ställa in min tp-link som är bryggas från Telia routern, till att kunna hantera ip-tv med.
Lyckades inte..än.
Men nu kan jag inte få tp-link routern att få internetuppkoppling.
Givetvis har jag bockat ur inställningarna för ip-tv i tp-link, även startat om båda routers, och gjort om bryggningen i Telia routern.
Men inget internet till tp link.
Kan Mac adress på tp-link låsts en tid eller något sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja det är mycket nu med nätverk
Men jag skyller lite på forumet här och min ”nyfikenhet.
Försökte idag inför utbyggnad av nätverket att ställa in min tp-link som är bryggas från Telia routern, till att kunna hantera ip-tv med.
Lyckades inte..än.
Men nu kan jag inte få tp-link routern att få internetuppkoppling.
Givetvis har jag bockat ur inställningarna för ip-tv i tp-link, även startat om båda routers, och gjort om bryggningen i Telia routern.
Men inget internet till tp link.
Kan Mac adress på tp-link låsts en tid eller något sånt?

Är det en 105E-switch?
https://duckduckgo.com/?t=ffnt&q=Tp-link+105e&iax=images&ia=i...

(Den är "plug and pray", dvs. bara att koppla in om man är lat. Borde funka.)

Permalänk
Rekordmedlem

Gör en reset av routern och börja om för det lär vara enklare och gå snabbare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Är det en 105E-switch?
https://duckduckgo.com/?t=ffnt&q=Tp-link+105e&iax=images&ia=i...

(Den är "plug and pray", dvs. bara att koppla in om man är lat. Borde funka.)

Nej det är en Wi-Fi router Tp- link ac1900 archer a8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gör en reset av routern och börja om för det lär vara enklare och gå snabbare.

Ja kanske det, tänkte jag skulle slippa det och göra om alla inställningar osv

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort allt vad VLAN-inställningar heter? Annars lär det vara ett första ställe att felsöka på.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Har du tagit bort allt vad VLAN-inställningar heter? Annars lär det vara ett första ställe att felsöka på.

Yes det hade jag.
Det jag hittade var nåt om att Telia kan "låsa" en macadress, varför dom skulle gjort det vet jag inte.
https://eu.dlink.com/se/sv/support/faq/routers/wireless-route...
Men, kollade precis och routern hade sparkat igång igen 4h senare av sig själv. Vilket jag hoppats på

Så det måste vart nåt sånt, men varför blir det så?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Yes det hade jag.
Det jag hittade var nåt om att Telia kan "låsa" en macadress, varför dom skulle gjort det vet jag inte.
https://eu.dlink.com/se/sv/support/faq/routers/wireless-route...
Men, kollade precis och routern hade sparkat igång igen 4h senare av sig själv. Vilket jag hoppats på

Så det måste vart nåt sånt, men varför blir det så?

Ja Telia använder maclås men det borde inte påverka i ditt fall om du inte kopplat om mot routern och det har du inte skrivit nått om utan du skrev att du bara hade hållit på att konfa vlan.
Man har maclås för att kunna öka säkerheten och minska mängden onödig trafik i nätet, man förutsätter att användaren inte ska växla hårdvara och uppdaterar uppgifterna med större tidsintervall för att minska mängden trafik för att hantera adresser i nätverket, det minskar trafiken för "styrsignaler" till kunden så det ökar alltså bandbredden för nyttotrafik och för en stor operatör lär det nog även lätta lite på trycket på hårdvaran i andra änden av länken.
Jag har för mig att Telia fortfarande använder 20 minuter mellan sina uppdateringar (har själv Telia men har inte kollat just den biten på väldigt länge så de kan ha ändrat tiden) men det kan också finnas nått i nätägarens utrustning som har nån typ av maclås och så förekommer det också att saker konfigureras fel så det är nått oavsiktligt lås.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja Telia använder maclås men det borde inte påverka i ditt fall om du inte kopplat om mot routern och det har du inte skrivit nått om utan du skrev att du bara hade hållit på att konfa vlan.
Man har maclås för att kunna öka säkerheten och minska mängden onödig trafik i nätet, man förutsätter att användaren inte ska växla hårdvara och uppdaterar uppgifterna med större tidsintervall för att minska mängden trafik för att hantera adresser i nätverket, det minskar trafiken för "styrsignaler" till kunden så det ökar alltså bandbredden för nyttotrafik och för en stor operatör lär det nog även lätta lite på trycket på hårdvaran i andra änden av länken.
Jag har för mig att Telia fortfarande använder 20 minuter mellan sina uppdateringar (har själv Telia men har inte kollat just den biten på väldigt länge så de kan ha ändrat tiden) men det kan också finnas nått i nätägarens utrustning som har nån typ av maclås och så förekommer det också att saker konfigureras fel så det är nått oavsiktligt lås.

Ja ok, där ser man, nån spärr måste det vart i alla fall då ja.
Tack för hjälpen!