Permalänk

Datorn överhettad - köptips

Hej!
Jag har försökt laga min gamla dator för att ge till min fru. Problemet med datorn var att den överhettade (tror jag) och stänger ned sig. I bios får jag temperaturen 55°c ganska snabbt efter start (ca 5 minuter) sen ligger den stadigt där. Försöker man spela eller något annat så låser sig allting efter ca 15 minuter och det enda som funkar är att stänga av med av/på-knappen. Försöker man starta direkt efter så går ingenting igång utom fläktarna.

Jag har prövat grafikkortet i en annan dator och där funkar det som det ska, så jag vet att det inte är fel på det i varje fall. Så därför hoppas jag att det bara är för varmt i lådan helt enkelt.

Här är systemet:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASrock H97M pro4
Minne: 2x 4 GB 1600 MHz
Grafikkort: MSI Radeon R9 280X
Hårddisk: Seagate Barracuda 1 TB samt Kingston SSD 250 GB (helt nya)
Nätaggregat: be quiet! KRAFT 500W
Övrig kylning noctua 120 mm i bakkant samt det som medföljde i chassit.
Chassi: fractal design core 1100

Detta har jag försökt:
gjort rent kylflänsar från damm
Tagit bort gammal och applicerat på ny kylpasta

Mitt nästa steg tänkte jag skulle vara att skaffa en bättre processorfläkt som är lite effektivare. Men chassit är lite för trångt så jag måste byta ut det med. Min fråga är därför: har ni några bra tips på budgetchassin med bra luftflöde, gärna som kan stå på ett skrivbord (typ miditower) samt en bra prisvärd kylare?

Eller kan mitt beskrivna problem vara symptom på något annat problem, typ att nätaggregatet börjar ge med sig eller att det är något fel i processorn som gör att temperaturen rusar?

Tack på förhand!
Mattias

Permalänk
Medlem

Råder dig att köra en ram check

Edit: För 55 grader är inte varmt alls

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Asplund91:

Sannolikt är det inget fel på kylaren, såvida fläkten snurrar. Däremot har säkert den dålig kontaktyta mot processorn. Så montera lös din kylare, applicera ny kylpasta och motera igen. 55 grader idel efter 5 minuter är mycket... och när du kör något krävande sticker temperaturen säkert iväg genast.

Ser att du testat detta. Läste kanske inte hela, men rätt sak att testa i vart fall =).

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Ladda ner Prime95 Version 26.6 samt något program för att kolla processonrs temperaturer, typ CoreTemp. Kör Small FFTs i runt 5 minuter och dela dina temperaturer efter det. Omöjligt för oss att veta om processorn blir för varm utan att du delar med dig av dina temperaturer i belastning.

Prime95 26.6:
https://download.mersenne.ca/gimps/p64v266.zip

CoreTemp 1.16:
https://www.alcpu.com/CoreTemp/

Jag kan även tillägga att 55 grader i BIOS med stockkylaren inte är onormalt. Det är vanligt att processorer ligger i 40+ grader i idle i Windows, men BIOS belastar processorn betydligt mer än Windows idle (troligtvis på grund av att strömsparingsfunktionerna inte är på i BIOS).

Permalänk

@Nioreh83: 55 °c är alltså från kallstart, alltså när den stått oanvänd innan. Är det inte för varmt? Vad jag läst på innan så ska det ligga mellan 30-45. Men det kanske är fel.
Vad menar du med RAM check?

@Vasadu:
Ok, jag prövar att göra om. Dock när jag tittade tidigare så hade pastan smetats ut fint över processorn och kontaktytan på fläkten.
Men jag prövar.

@TMG: OK, jag fixar det och återkommer under morgondagen.

Tack för era snabba svar!

Permalänk
Medlem

Prova att avinstallera grafikdrivrutinerna > kör DDU > installera senaste drivrutinerna.
Kör HWiNFO för att se temperatur osv, du kan belasta datorn och kontrollera om något sticker ut.
Om du ska ge bort datorn, kanske bäst att ominstallera Windows först och sen börja med felsökning?

DDU: https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...
Senaste grafikdrivrutiner: https://www.amd.com/en/support/graphics/amd-radeon-r9-series/...
HWiNFO: https://www.hwinfo.com/

Windows Reset:
Settings>Update & Security>Recovery>Reset this PC

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Cpu tempen måste du såklart mäta under load. Jag trodde du menade att den håller sig på 55 även när den kraschar. Temp på cpu går upp och ned på någon sekund, så du måste mäta när du faktiskt belastar den. Med ram check menar jag något som testar ram om det är något fel på dem. Random krascher brukar kunna tyda på ram ballar ur. Memtest är ett populärt program för detta.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Cpu tempen måste du såklart mäta under load. Jag trodde du menade att den håller sig på 55 även när den kraschar. Temp på cpu går upp och ned på någon sekund, så du måste mäta när du faktiskt belastar den. Med ram check menar jag något som testar ram om det är något fel på dem. Random krascher brukar kunna tyda på ram ballar ur. Memtest är ett populärt program för detta.

Om den visar 55C i bios direkt efter start låter det som att kylaren inte alls har någon vidare kontakt. Men nu säger han ju att han monterat av och applicerat ny kylpasta.. så om det nu är gjort korrekt så vette tusan.

Permalänk

Okej, jag har kört prime95 i ca 5-6 minuter. Maxtemp är 81, 83, 82 och 77°c för respektive kärna. Det verkar ju då som att det inte är detta som gör att det spökar.

Lite ny info: efter senaste kraschen så ville ju inte datorn starta, utom fläktar. Inga dioder, ingen signal till monitor ingenting. Så jag testade att ta ut gpu och voila! Då startar den och verkar fungera som den ska. Så nu tänkte jag testa det andra grafikkortet ordentligt i min egna dator för att se om jag inte bara hade tur senast jag kollade. Annars kanske det är PSUn som är trög, eller vad tror ni?
Kan vara glapp i kontakterna också då min låda är ganska trång så kablarna till gpu ligger lite illa till och kan säkert ha blivit klämda vid något tillfälle.

Jag har inte hunnit köra memtest ännu, måste få tag på ett usb minne först.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asplund91:

Okej, jag har kört prime95 i ca 5-6 minuter. Maxtemp är 81, 83, 82 och 77°c för respektive kärna. Det verkar ju då som att det inte är detta som gör att det spökar.

Lite ny info: efter senaste kraschen så ville ju inte datorn starta, utom fläktar. Inga dioder, ingen signal till monitor ingenting. Så jag testade att ta ut gpu och voila! Då startar den och verkar fungera som den ska. Så nu tänkte jag testa det andra grafikkortet ordentligt i min egna dator för att se om jag inte bara hade tur senast jag kollade. Annars kanske det är PSUn som är trög, eller vad tror ni?
Kan vara glapp i kontakterna också då min låda är ganska trång så kablarna till gpu ligger lite illa till och kan säkert ha blivit klämda vid något tillfälle.

Jag har inte hunnit köra memtest ännu, måste få tag på ett usb minne först.

Tack för alla svar!

Temperaturerna låter normala. Har du kollat grafikkortets temperatur också? Borde inte gå över 80 grader i spel (Furmark kan bli varmare).

Har du testat att fullständigt återställa BIOS? Vissa moderkort har en "clear CMOS"-knapp som du kan trycka på. Annars brukar det finnas en liten elektrisk brygga mellan två kontakter på moderkortet som du kan ta bort i en halv minut. Brukar stå någonting med "CMOS" skrivet på kretskortet bredvid den. Du kan även ta bort batteriet från datorn om du inte hittar den. Strömkabeln bör vara urkopplad samt ha varit det i några minuter när du återställer CMOS.

Du kan köra HCI Memtest från Windows. Det är oftast inte lika bra som de man kör från ett USB-minne men borde avslöja om du har några större minnesproblem ändå.
https://hcidesign.com/memtest/

Med gratisversionen är du begränsad till 2048 MB om jag inte minns fel. Du behöver alltså starta flera fönster av programmet och köra varje (förutom den sista) på 2048 MB. Gör detta tills allt minne förutom runt 1 GB är fullt (kolla minnesanvändningen i aktivitetshanteraren).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asplund91:

Chassi: fractal design core 1100

Mitt nästa steg tänkte jag skulle vara att skaffa en bättre processorfläkt som är lite effektivare. Men chassit är lite för trångt så jag måste byta ut det med.

Ditt chassi klarar 148 mm kylare. En bra budgetkylare som funkar i det chassit är Be Quiet! Pure Rock Slim (knappt 125 mm hög), byggde nyligen ihop en i7-4790K som den klarade att kyla utan problem i ett Phanteks Eclipse P300A. Köpte chassit och kylaren hos Netonnet för totalt 898 kr.

Men jag antar att datorn någon gång fungerat med komponenterna som sitter i nu...?

Sen beror luftflödet i chassit på hur fläktarna är konfigurerade. Det önskvärda är att man har fläktar som blåser in rumsluft genom fronten. Hur har du t.ex. gjort med hålet i sidopanelen?

Permalänk

Jag tror att jag har löst det, det verkar vara PSUn som inte orkar med längre. Jag har nu testat gpu i min andra fungerande dator och det fungerar felfritt. Däremot om jag testar PSUn så får jag samma fel. Jag har dock inte testat moderkortet men eftersom datorn fungerar som den ska om jag tar bort gpu så verkar jag bara inte få ut tillräckligt med kräm från PSU. Verkar det vara en rimlig slutsats? Jag har hittat ett par andra trådar på diverse forum med liknande problem där det visat sig vara psun. Så imorgon blir det att testa att skruva i mitt fungerande psu i den bråkiga datorn och så får vi se om det går bättre.

@Sveklockarn: ja allt fungerade i början och den tjänade mig väl i flera år innan jag uppgraderade till min nya. Jag har haft inluft på framsidan och utluft i bakkant. I sidan satte jag dit ett hemmasnickrat filter för att minimera dammet som skulle komma in annars.

Permalänk
Medlem

@Asplund91: Om det är nätaggregatet som visar sig vara problemet borde du testa att blåsa rent det med tryckluft innan du kasserar det. Jag ser ofta nätaggregat som ser ut som dammsugarpåsar. Jag kan tänka mig att det ofta leder till värmeproblem i nätaggregatet som får det att slå av.