Permalänk

Är datorn för gammal för wifi?

Hej, hoppas denna fråga inte är för basal/banal för detta forum - min mamma, 84, gillar internet jättemycket och ser alla tv-program där etc, och det är verkligen kul att det funkat så bra för henne - tills det plötsligt inte gör det längre. Hon kan komma ut på nätet på morgonen och mitt på dagen, men senare på dagen och på kvällen så går det inte längre. Då får hon meddelandet "webbplatsen tog för lång tid på sig att svara" eller "webbpatsen kan inte nås" om hon försöker gå in på någon sida, och ibland om hon tittar på t ex svtplay stannar programmet mitt i och hon blir bortkopplad. Ingen av grannarna upplever detsamma (hon bor i flerbostadshus och har bredband via bostadsrättsföreningen). Supporten på bredbandsföretaget skickade en sladd. De menade att hennes laptop är för gammal. Denna sladd ska då sitta i routern och i datorn - vilket gör att mamma måste sitta hopkrupen på en stol bredvid routern.
Nu kärnfrågan: stämmer det att hon behöver en ny dator? I så fall fixar jag det genast, men det tråkiga är om problemet kvarstår. Datorn är okänt antal år och heter Compaq 15-s000sd och har Windows 8, om det är av betydelse...
ursäkta lång fråga!

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar det bättre med sladden?

Så klart är inte datorn för gammal. Funkar den på morgonen så funkar den ju.
Hur ser hennes beteendemönster ut? Har hon datorn igång hela dagen? Har hon provat att starta om datorn på kvällen?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Prokofjevna:
Nja, för gammal för WiFi är den inte, men problemet kan ligga i att den har WiFi på 2.4Ghz och det kan bli väldigt trångt där.

Så mitt tips är att titta på vilken kanal routern använder för WiFi och eventuellt byta kanal till en annan som inte är så belastad.
(Det finns appar för mobiler som kör Android som kan se vilka kanaler som är belastade.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Återställ till fabrikinställningar på 192.168.0.1 med inloggningsuppgifterna som står på routern.

Gör Windows uppdateringar.

Installera Wi-fi drivers för Windows 8/8.1: https://downloadcenter.intel.com/product/59485/Wireless

Mät hastigheten vid två tillfällen.

Det är knappast gammal Wi-fi om datorn kom med Windows 8.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Prokofjevna:
Nja, för gammal för WiFi är den inte, men problemet kan ligga i att den har WiFi på 2.4Ghz och det kan bli väldigt trångt där.

Så mitt tips är att titta på vilken kanal routern använder för WiFi och eventuellt byta kanal till en annan som inte är så belastad.
(Det finns appar för mobiler som kör Android som kan se vilka kanaler som är belastade.)

Comhems 192.168.0.1 har en inbyggd sådan.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Rekordmedlem

En dator från Win 8 tiden är definitivt inte för gammal och jag kör wifi på en laptop från 2001, den är från Win ME tiden och man fick med en XP uppgradering på köpet som man fick hemskickad när det släpptes. (har ingen äldre kvar i drift men de hade funkat de också, wifi kom kommersiellt 1999 då både 802.11 a och b lanserades.)
Datorn är definitivt inte för gammal för att kunna hantera wifi utan det är nått annat problem, vad ansluter hon datorn mot ? Det låter ju mer på din beskrivning som att anslutningen kan ha för låg bandbredd och att den inte räcker till på em-kväll ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En tanke som slog mig, men som jag aldrig själv varit med om är att Wi-Fi-kortet kanske överhettar. Om det är en gammal laptop som aldrig dammats ur.
Som giplet skrev, hur ser hennes användarmönster ut? Är Wi-Fi dött på kvällen även om hon haft datorn avstängt hela dagen? I så fall låter det belzader skrev ganska troligt, att det blir trångt på 2.4Ghz bandet när alla grannar kommer hem framåt kvällen.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokofjevna:

Hon kan komma ut på nätet på morgonen och mitt på dagen, men senare på dagen och på kvällen så går det inte längre. Då får hon meddelandet "webbplatsen tog för lång tid på sig att svara" eller "webbpatsen kan inte nås" om hon försöker gå in på någon sida, och ibland om hon tittar på t ex svtplay stannar programmet mitt i och hon blir bortkopplad.

Kanske kan vara något som stör ut hennes signal? Eventuellt grannarna som vaknar till liv och stör ut nätet när de kommer hem från jobbet eller skolan?

Tycker att tipset om att kolla närliggande wifi-nät med mobilen är en bra start. Själv använder jag "Wifi Analyzer" på min Android-lur för detta:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wif...

Blir inte uppkopplingen bättre av kanalbyte på wifi-nätet, så kan det vara idé att titta på en wifi-extender för att göra signalen starkare eller en wifi-adapter på USB med bättre styrka/antenn.

Ett exempel:
https://www.webhallen.com/se/product/208651-Netgear-A6210-USB...

Permalänk

Tack snälla alla som redan svarat! Vi har också funderat på det där med tidpunkterna, att fler använder nätet senare under dagen. Jag ska fråga mamma om mönstret - tyvärr bor vi i varsin landsände så jag kan inte prova mig fram själv. Men dagtid använder hon oftast datorn korta stunder för att t ex beställa böcker från biblioteket. Det är på kvällar hon ser film och surfar.
Vad menas med bandbredd i det här fallet, är det routern som avgör?
Hon ansluter mot en router, föreningen har avtal med Telenor och mamma fick en ny router för inte många månader sedan.

Att återställa till fabriksinställningarna som någon föreslog, på vilket sätt kan det hjälpa? Jag vet inte riktigt om mamma klarar av det på egen hand. Jag förstår också att supporten måste ha haft fel, men på sätt och vis hade det varit enklare för mamma att bara få en ny apparat. Men måste försöka lösa det här på avstånd.

Permalänk

@walkir: Men problemet är ju att detta är något som började hända häromveckan. Det har fungerat prickfritt till dess. Även om grannar börjar komma hem från jobbet.

Permalänk

@giplet: Starta om har hon provat flera gången, även stängt av routern en stund och satt på den igen.

Permalänk

@futhark14: Hur byter man kanal på en router??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokofjevna:

@walkir: Men problemet är ju att detta är något som började hända häromveckan.

Tror att många har kommit hem från semestern nu och börjat återgå till sin vardag igen.

Har själv mina föräldrar i en annan del av Sverige, så jag vet att det är knepigt att fixa just nätverket på distans. I andra fall hade skärmdelning/fjärrstyrning fungerat. Du borde kunna fjärrstyra hennes dator och konfigurera nätverket på det sättet?

Wifi Analyzer finns även till Windows:
https://www.microsoft.com/en-us/p/wifi-analyzer/9nblggh33n0n

Edit:
Wifi-kanal väljer man i gränssnittet på själva routern. I fallet nedan är kanalerna satta till "auto":

Permalänk
Medlem

Datorn har antagligen bara 2.4 Ghz WiFi och då strular det på kvällen när grannarna kopplar upp sig.
Funkar det att surfa på telefonen, även när datorn inte funkar? I så fall är det nog trångt på 2.4 GHz.

Det kan lösas med en sådan här: https://www.inet.se/produkt/5407187/netgear-usb-a6150-ac1200
De finns på Elgiganten och andra affärer också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Låter som flera skrivit att det blivit för trångt på det trådlösa i hennes hus.
Men svårt att veta 100 utan att tittat över hur det ser ut med någon
wifi diagnostik-programvara.

Hur kort nätverkskabel fick hon ??
Finns ju långa kablar, men då får man också se till så att den inte ligger så att hon
riskerar att snubbla på den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Prokofjevna:

Vad menas med bandbredd i det här fallet, är det routern som avgör?
Hon ansluter mot en router, föreningen har avtal med Telenor och mamma fick en ny router för inte många månader sedan.
måste försöka lösa det här på avstånd.

Ok, banbredden blir en kombination av många saker men börja med att mäta den vid olika tidpunkter och se om den varierar och om det är möjligt även mäta den via kabel så det går att se om problemet beror på wifi eller inte.
Att surfa in på www.bredbandskollen.se och https://www.speedtest.net/sv och mäta borde du kunna hjälpa henne med över telefon, be henne skriva ner resultaten, tiden och om det är via kabel eller wifi och mät några dagar i följd vid olika tider på dagen och se om resultatet ändras pga tid och veckodag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzader:

@Prokofjevna:
Nja, för gammal för WiFi är den inte, men problemet kan ligga i att den har WiFi på 2.4Ghz och det kan bli väldigt trångt där.

Så mitt tips är att titta på vilken kanal routern använder för WiFi och eventuellt byta kanal till en annan som inte är så belastad.
(Det finns appar för mobiler som kör Android som kan se vilka kanaler som är belastade.)

Ja, jag skulle med i detta läget prova byta kanal först och främst, prova lite olika och se.
Annars låter det ju som problemet ligger hos leverantören/utrustning i föreningen om grannar klagar på samma sak.

Permalänk

@walkir: Tack så mycket för dina förslag, men jag är knappt listigare än mamma själv på datorhantering, tyvärr. Det med fjärrstyrning är långt förbi min kapacitet...

Permalänk
Skrivet av anon270778:

Ja, jag skulle med i detta läget prova byta kanal först och främst, prova lite olika och se.
Annars låter det ju som problemet ligger hos leverantören/utrustning i föreningen om grannar klagar på samma sak.

ja, alltså - hur byter man kanal på routern?
2.4Ghz bandet - är det något som är i datorn eller i routern? Kan det vara 2,4 som är för gammalt - om det är något i datorn, alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokofjevna:

@giplet: Starta om har hon provat flera gången, även stängt av routern en stund och satt på den igen.

Har hon startat om routern under de tider där hon inte kunnat komma ut på internet eller har det skett senare?
En del routrar (kanske alla nyare?) kan i autoläget välja den kanalen med minsta trafik vid uppstart och anpassa sig något till vilka kanaler andra använder.

Ett annat förslag som ingen verkar ha nämnt är att kolla om laptopen faktiskt både ser, och kan ta emot, 5Ghz signalen från routern men att den är inställd att autoansluta till routerns 2.4Ghz istället.

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Har hon startat om routern under de tider där hon inte kunnat komma ut på internet eller har det skett senare?
En del routrar (kanske alla nyare?) kan i autoläget välja den kanalen med minsta trafik vid uppstart och anpassa sig något till vilka kanaler andra använder.

Ett annat förslag som ingen verkar ha nämnt är att kolla om laptopen faktiskt både ser, och kan ta emot, 5Ghz signalen från routern men att den är inställd att autoansluta till routerns 2.4Ghz istället.

Vet ni, jag får tacka så mycket för alla svar, jag tror att jag får lösa det här på plats med hjälp av er input! kan inte be mamma undersöka routern och så vidare. Men jag är oerhört tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokofjevna:

Vet ni, jag får tacka så mycket för alla svar, jag tror att jag får lösa det här på plats med hjälp av er input! kan inte be mamma undersöka routern och så vidare. Men jag är oerhört tacksam för alla tips!

Ta med en tryckluft på burk och rengör datorn i samma veva isf.
Inte ovanligt med dammproppar om datorn är några år och
inte blivit rengjord.

Permalänk
Medlem

Vi bor i en lägenhet, och har haft rimligt bra routers trots allt, och 2.4-bandet är katastrof. Chromecast kunde knappt visa något utan att tappa fattningen någon gång i timmen (som bäst). Bytte till en nyare Chromecast, som har 5GHz, problemet är borta.

USB-nätverk av typen som länkats ovan (eventuellt med liten antenn), 5GHz och AC-standard, det är enormt mycket bättre än 2.4Ghz i flerbostadshus. Åtminstone än så länge.

Provade att ta en ögonblicksbild i vårt kök (långt från routern) på 2.4-bandet. Katastrof.

På 5GHz-bandet

(Får hoppas jag fick in bildlänkarna, brukar inte hålla på med sådant)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Vi bor i en lägenhet, och har haft rimligt bra routers trots allt, och 2.4-bandet är katastrof. Chromecast kunde knappt visa något utan att tappa fattningen någon gång i timmen (som bäst). Bytte till en nyare Chromecast, som har 5GHz, problemet är borta.

USB-nätverk av typen som länkats ovan (eventuellt med liten antenn), 5GHz och AC-standard, det är enormt mycket bättre än 2.4Ghz i flerbostadshus. Åtminstone än så länge.

Provade att ta en ögonblicksbild i vårt kök (långt från routern) på 2.4-bandet. Katastrof.
https://i.ibb.co/s1VpkB6/Screenshot-20200813-201427-Wifi-Analyzer.jpg

På 5GHz-bandethttps://i.ibb.co/zP73kpX/Screenshot-20200813-201553-Wifi-Analyzer.jpg

(Får hoppas jag fick in bildlänkarna, brukar inte hålla på med sådant)

Jag hoppas att du är någon av Grantopp eller TNCAP och inte Tele2Internet. Det är frestande att sätta upp ett så brett band som möjligt, men det ska man bara göra om man kan göra det utan att få överlapp. Routers som kör på precis samma kanal kan samarbeta, medan de som ligger på överlappande kanaler bara stör varandra. Samarbete ger högre fart. Så Tele2Internet förstör både för sig själv och de andra två.

(Du bör ju vara grantopp då den signalen är starkast. )

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Vi bor i en lägenhet, och har haft rimligt bra routers trots allt, och 2.4-bandet är katastrof. Chromecast kunde knappt visa något utan att tappa fattningen någon gång i timmen (som bäst). Bytte till en nyare Chromecast, som har 5GHz, problemet är borta.

USB-nätverk av typen som länkats ovan (eventuellt med liten antenn), 5GHz och AC-standard, det är enormt mycket bättre än 2.4Ghz i flerbostadshus. Åtminstone än så länge.

Provade att ta en ögonblicksbild i vårt kök (långt från routern) på 2.4-bandet. Katastrof.
https://i.ibb.co/s1VpkB6/Screenshot-20200813-201427-Wifi-Analyzer.jpg

På 5GHz-bandethttps://i.ibb.co/zP73kpX/Screenshot-20200813-201553-Wifi-Analyzer.jpg

(Får hoppas jag fick in bildlänkarna, brukar inte hålla på med sådant)

Hur menar du tappade fattningen? Menar du att om ni t ex såg film så bröts sändningen mitt i? Det är det som händer mamma, bland annat. Tyvärr är dina beskrivningar över min horisont. Skulle du kunna förklara som för en femåring?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Prokofjevna:

Vet ni, jag får tacka så mycket för alla svar, jag tror att jag får lösa det här på plats med hjälp av er input! kan inte be mamma undersöka routern och så vidare. Men jag är oerhört tacksam för alla tips!

Att kolla bandbredden via webbsidor är inte så svårt så klarar hon att surfa klarar hon i vart fall av det.
Jag tycker att du ska installera nån typ av fjärrstyrning när du besöker henne för det kan bli mycket lättare att kunna ge hjälp då, bara att kunna se den andres skärm gör det oerhört mycket enklare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänkte passa på att tipsa WifiInfoView till Windows:
https://www.nirsoft.net/utils/wifi_information_view.html

Kommer ifrån Nirsoft som är en av få utvecklare jag litar på när det gäller utilities till Windows. Den andra är Sordum ( https://www.sordum.org/ ).

Inga snygga kurvor, men går att se vilka kanaler som närliggande routers använder. En stor fördel är att både 2.4GHz nät samt 5GHz nät går att se i samma vy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokofjevna:

Vet ni, jag får tacka så mycket för alla svar, jag tror att jag får lösa det här på plats med hjälp av er input! kan inte be mamma undersöka routern och så vidare. Men jag är oerhört tacksam för alla tips!

Den lättaste och snabbaste temporära lösningen, om det tar ett tag innan du kommer iväg till henne, är ju att helt enkelt köpa en längre nätverkskabel. Då jag tolkade ditt första inlägg som att det fungerade bra med sladden.

Vet ju inte riktigt var hon bor men hon kan ju traska in på Jula, Biltema, Elgiganten, större matvarubutiker etc och köpa en nätverkskabel i rätt längd.

Exempel på Jula

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag instämmer med @thompson
Köp en nätverkskabel som man kan dra lite smidigt från routern till skrivbordet där hon har sin dator.
Sen kan man lösa eventuella wifi-problem senare!

Finns tom 50m kablar man kan köpa så avståndet från routern borde inte vara några problem, även om man vill dra kabeln längst med lister eller liknande.

Permalänk
Skrivet av thompson:

Den lättaste och snabbaste temporära lösningen, om det tar ett tag innan du kommer iväg till henne, är ju att helt enkelt köpa en längre nätverkskabel. Då jag tolkade ditt första inlägg som att det fungerade bra med sladden.

Vet ju inte riktigt var hon bor men hon kan ju traska in på Jula, Biltema, Elgiganten, större matvarubutiker etc och köpa en nätverkskabel i rätt längd.

Exempel på Jula

Det var hemskt snällt tänkt av dig och det är ju en naturlig lösning om det inte vore för risken att snubbla. Vi är glada att hon har trådlöst just av den anledningen. Och hon uppskattar mycket att kunna ha datorn enkelt i olika delar av bostaden.