Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig själv brutalt

Min maskin har börjat bete sig. Helt random så stängs den av, och vi snackar brutalt. Som om någon bryter strömmen så jag misstänker ju hårdvarufel snarare än Windows. Även om det har börjat precis efter en Windows uppdatering.

Tankar? Datorn är 2.5 år gammal med skapliga kvalitetskomponenter så spontant borde det väl vara OK. Iofs är moderkortet budget (ASUS Prime Z370-P). Har inte ändrat något i BIOS eller lagt till hårdvara. Ej klockad.

Men att det sker så brutalt borde väl tyda på nätagget då? Corsair RM 750W

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Om den bara stängs tvärt av med ett *click* så låter det som att det är PSUn som spökar. Känner du någon som kan låna ut sitt nätagg för felsökning? De flesta nya PSUer har lång garanti så du kan testa att vända dig till återförsäljaren som sålde det och be om felsökning där.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Eller värmeproblem?
Kollat temperaturerna på gpu/cpu?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Tack båda för svar. Tror inte det är tempen, har kollat med HWMonitor och både GPU och CPU ligger på vettiga nivåer.

Har nu gjort en default reset i BIOS samt formaterat och gjort en clean install av Windows (det var dags ändå) och installerat alla uppdateringar. So far so good, får se om det håller.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Kolla i energialternativ under avancerade inställningar, kolla om hårddisken har att den stängs av efter en viss tid. Ändra till 9999. Jag hade liknande fel som dig när jag fick min senaste dator, men det löstes av att jag ändrade denna inställning. Dog slumpmässigt någon gång per dag när jag gjorde saker.