Permalänk

LG 27'' UltraGear 27GN750 IPS 240 Hz ?

Funderar på denna https://www.inet.se/produkt/2216560/lg-27-ultragear-27gn750-i... Tycket det var ett bra pris för en 240 hz ips, vad säger ni finns det andra skärmar som är bättre. ville ju helst ha en tn skärn då jag inbillar mig att dessa är snabbare grey to grey eller har jag fel?

Vilka andra bra 240 hz 1080p skärmar finns det i den här prisklassen?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Det är absolut en bra skärm av alla recensioner och tester jag sett att döma, och jag vet att den används av diverse proffs och streamers för fps-spel. Nyare IPS-paneler presterar likvärdigt de flesta TN-panelerna idag vad gäller responstid och input lag. Jag rekommenderar att kolla Hardware Unboxed på youtube för recensioner och jämförelser.

Jag själv sitter i samma båt och har de senaste veckorna kikat runt på youtube, blurbusters osv i jakt på min nästa skärm. Har beställt en Acer Predator XB273X som jag väntar på då Proshop haft erbjudande på den de senaste helgerna. De alternativ jag hittat och funderat på i övrigt är:

* LG 27GN750 (Den du kikat på)
* ASUS TUF Gaming VM259QM/VM279QM (25"/27", överklockningsbar till 280hz)
* MSI MAG 251RX
* Acer Predator XB273X
* ViewSonic Elite XG270
* Acer Predator XB253QGX
* Alienware AW2521HF

Jag körde på XB273X då den har G-sync och fanns för ca 4000kr, och ska testa och se om jag trivs med 27" och 1080p. Är jag inte nöjd med den lutar det åt MSI-skärmen av olika anledningar. ASUS-skärmen är med sina 280hz den snabbaste, men verkar ha sämst färger och presterar inte lika bra under 240hz. För spel där man konstant ligger på 240+ fps verkar ASUSen vara det absolut bästa alternativet, men några av de andra än bättre upp till 240 fps. Jag tror inte man blir missnöjd med någon av ovanstående, och vilken man bör välja beror mest på vilka funktioner man är ute efter (G-sync, ELMB osv).

Vill du läsa mer så finns det en lång tråd på BlurBusters om just 240hz IPS.

Permalänk

Tack för svaret ska kolla in dom när jag kommer hem från jobbet.

Jag har läst på lite och verkar som inget tar en tn panel i snabba fps spel, ips är långsammare, men det vore ju fint att få bra färger. Har just nu en gammal 144hz g sync skärm, men ipsn kanske är bättre på alla punkter och då kanske det är värt att byta till ips.

Sedan ska jag försöka kolla på en 27" 1080p i butik, många säger att 1080p på 27" blir för pixligt, ska försöka kolla i butik.

Det verkar vara många som rekommenderar BenQ ZOWIE 25" DyAc LED XL2546 för smei pro fps spelande, som jag sysslar med.

Den har DyAc men det tar väl bort hela grejen med g-sync? Jag gillar g-sync skarpt då dom mmo fps spela jag spelar kan det variera mycket i fps (planetside 2 och wow)..

Men DyAc verkar ta bort all motion blur verkar det som? Aja många cs go proffs verkar köra med den skärmen.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tack för svaret ska kolla in dom när jag kommer hem från jobbet.

Jag har läst på lite och verkar som inget tar en tn panel i snabba fps spel, ips är långsammare, men det vore ju fint att få bra färger. Har just nu en gammal 144hz g sync skärm, men ipsn kanske är bättre på alla punkter och då kanske det är värt att byta till ips.

Sedan ska jag försöka kolla på en 27" 1080p i butik, många säger att 1080p på 27" blir för pixligt, ska försöka kolla i butik.

Det verkar vara många som rekommenderar BenQ ZOWIE 25" DyAc LED XL2546 för smei pro fps spelande, som jag sysslar med.

Den har DyAc men det tar väl bort hela grejen med g-sync? Jag gillar g-sync skarpt då dom mmo fps spela jag spelar kan det variera mycket i fps (planetside 2 och wow)..

Men DyAc verkar ta bort all motion blur verkar det som? Aja många cs go proffs verkar köra med den skärmen.

Ja, de vassaste TN-panelerna är fortfarande snabbast, men numera överlappar det ganska mycket mellan TN och IPS och är inte lika solklart som det varit tidigare. Här kan du se GtG-responstider för en del skärmar som Hardware Unboxed testat, och det är verkligen marginell skillnad mellan de två TN-panelerna (som är riktigt bra) och de bästa IPS-panelerna. Är man ute efter en ren och skär spelskärm och inte bryr sig mer än responstid och input lag är nog XL2546(S) ett utmärkt alternativ. Här finns en bra recension av S-modellen, och han har även testat några IPS-paneler.

DyAc är många väldigt nöjda med medan andra inte klarar av att använda det. Jag tror det är en funktion man helt enkelt måste testa själv för att se om det funkar för en.

Zowie har ju varit go-to skärmarna för CS sedan XL2411 (har själv en), och har dessutom varit de officiella skärmarna för de flesta stora evenemangen. Eftersom de används på LAN har det därför varit naturligt och rimligt att proffsen själva använt samma skärmar hemma för att vara vana. Andra spel har andra samarbetsavtal, t.ex. Apex Legends med Lenovo.

Personligen har valt att testa en IPS-panel nu då jag inte längre endast spelar CS, och för spel som t.ex. Cyberpunk kan det vara kul med lite bättre färger.

Permalänk

Hur är det funkar DyAc med g sync? Gissar på attså icke är fallet.

Är lite sugen på MSI MAG 251RX nu faktiskt, fick ju utmärkt betyg på swec, dock har andra reviews inte varit lika entusiastiska.

Jag har en 144 hz atm, kanske komerm bättre teknik i slutet av året? kanske ska haffa nästa genereation 240 hz skärm, och sägen säger att amazon.se kommer ha en black friday som folk sent kommer glömma.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Såg också att som du länka https://www.proshop.se/Bildskaerm/Acer-27-Bildskaerm-Predator...

50% off på proshop, hur fan kan den ha 0.1 ms?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Såg också att som du länka https://www.proshop.se/Bildskaerm/Acer-27-Bildskaerm-Predator...

50% off på proshop, hur fan kan den ha 0.1 ms?

Det är inte halva priset, och den är specad till 1ms.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Hur är det funkar DyAc med g sync? Gissar på attså icke är fallet.

Är lite sugen på MSI MAG 251RX nu faktiskt, fick ju utmärkt betyg på swec, dock har andra reviews inte varit lika entusiastiska.

Jag har en 144 hz atm, kanske komerm bättre teknik i slutet av året? kanske ska haffa nästa genereation 240 hz skärm, och sägen säger att amazon.se kommer ha en black friday som folk sent kommer glömma.

Nu har jag inte någon superkoll på DyAc, men jag tror att det bara fungerar med låst uppdateringsfrekvens (ex 60/120/144/240). XL2546(S) har dessutom endast freesync och inte en G-sync modul, men det är detaljer.

Jag har nästan uteslutande sett positiva ord om MSI-skärmen. Recensionen här på swec dom du nämner, Hardware Unboxed och i forumet på BlurBusters. Tyvärr verkar inte Rtings.com eller TFTCentral recenserat den dock.

Vad gäller nya skärmar i år finns en del info här. Det mest intressanta är väl 240hz 1440p-paneler och några 360hz-paneler. Time will tell om de sistnämnda kommer fungera tillräckligt bra till en början.

Skrivet av blue eyed devil:

Såg också att som du länka https://www.proshop.se/Bildskaerm/Acer-27-Bildskaerm-Predator...

50% off på proshop, hur fan kan den ha 0.1 ms?

Responstiden företag sätter på sina produkter är nästintill ren bullshit och ingenting att lita på. I många fall har de lagt in ett extremt overdrive-läge som inte alls är användbart bara för att få ned det till ~1ms i marknadsföringssyfte. Hardware Unboxed går igenom detta bra i sina recensioner, och som du ser på bilden jag länkade tidigare ligger de bästa skärmarna på strax över 3ms GtG. För att vara 240hz "på riktigt" krävs en responstid på under 4,16 tror jag det är.

Skrivet av twit:

Det är inte halva priset, och den är specad till 1ms.

Precis, halva priset är inte riktigt sanningsenligt. Av det jag läst om skärmen på framförallt BlurBusters (då jag haft svårt att hitta ordentliga recensioner av större medier) verkar ändå ca 4000kr vara ett bra och värt pris. Bara en fysisk G-sync modul drar upp kostnaden en del. Exkluderat XB273X är Alienware AW2521HF den billigaste 240hz IPS-panelen med G-sync för ca 4500k enligt prisjakt.

Permalänk

Jaha då blir det inte den DyAc-skärmen i alla fall, jag gillar G-sync skarpt.

Gällande MSI-skärmen så är det väl just tekniken när dom jämfört mot tn paneler och den hänger inte med riktigt. Undra om det kommer ips paneler som kan tävla mot tn på alvar. Och Hardware Unboxed säger att man måste ställa in overdrive beroende på vilket spel man spelar, vilket verkar fett jobbigt.

Jaha trodde alla som hade G-sync hade fysiska G-sync moduler, är det någon skillnad på hur det funkar/performance wise?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@blue eyed devil: Går igenom detta med g-sync, modul, vesa adaptive, freesync etc. här: https://www.sweclockers.com/artikel/28892

Okey tack så mycket, gäller ju verkligen att kolla då när det bara står G-sync att det är en modul i, för jag vill verkligen ha med modul och få ut max av G-sync. Var ju ett par år sedan jag kollade på skärmar och då stod det bara G-sync och det innebar modul.

Tycker det är lite oklart när man läser specen på skärmarna om dom har en modul eller inte.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Okey tack så mycket, gäller ju verkligen att kolla då när det bara står G-sync att det är en modul i, för jag vill verkligen ha med modul och få ut max av G-sync. Var ju ett par år sedan jag kollade på skärmar och då stod det bara G-sync och det innebar modul.

Tycker det är lite oklart när man läser specen på skärmarna om dom har en modul eller inte.

Vill du absolut ha G-sync och 240hz finns det inte jättemånga alternativ. Här är en lista med de skärmar som finns den svenska marknaden i dagsläget. Jag väntar som sagt på en XB273X, men annars tycker jag det är XN253QX med TN-panel som ser mest intressant ut.

Permalänk
Skrivet av phant0m:

Vill du absolut ha G-sync och 240hz finns det inte jättemånga alternativ. Här är en lista med de skärmar som finns den svenska marknaden i dagsläget. Jag väntar som sagt på en XB273X, men annars tycker jag det är XN253QX med TN-panel som ser mest intressant ut.

Ja för g-sync modul modul mot Compatible är väl en viss skillnad?, läste laxpuddings artikel snabbt och tyckte inte det framgick.

Jaha så du beställde den jag länka från proshop? Men du är inte rädd att 1080p på en 27" kommer se konstigt ut. med inte så bra pixeldensitet?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blue eyed devil:

Tycker det är lite oklart när man läser specen på skärmarna om dom har en modul eller inte.

Det "tackar" vi Nvidia för

Så man får går på Nvidias lista och kolla de ca 85 skärmarna som har G-Syncmodul och vilka som är "Compatible": https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ja för g-sync modul modul mot Compatible är väl en viss skillnad?, läste laxpuddings artikel snabbt och tyckte inte det framgick.

Jaha så du beställde den jag länka från proshop? Men du är inte rädd att 1080p på en 27" kommer se konstigt ut. med inte så bra pixeldensitet?

Jo absolut. Jag tänkte testa och se vad jag tycker om det och skickar tillbaka den om jag inte är nöjd.

Det är en viss skillnad. En compatible-skärm kan i teorin vara lika ”bra” som en ”riktig” g-sync, men har inte genomgått alla tester för att säkerställa det (som jag förstår det). Inet har en bra video om ämnet på youtube, och jag tror det finns i videoformat av swec oxå.

Permalänk
Bildexpert 📺

@phant0m: G-syncmodulen är konstruerad för att ge så detaljerad kontroll över panelen som möjligt. I princip att G-Syncmodulen (som är en FPGA) programmeras för hur varje individuell panelmodel fungerar och beter sig. Därav att utbudet av vilka paneler som används är väldigt begränsat och egentligen mer knutet till Nvidia än till skärmtillverkarna.

VESA Adaptive är en generell teknik som sitter inbyggd på moderna kretsuppsättningar. Det ingår "på köpet" när du bygger en modern spelskärm. Därav 1000+ modeller sedan 2015. Sedan är det upp till varje tillverkare att stämma av och styra upp hur väl de fungerar med alla olika panelmodeller som finns där ute. Och långt ifrån alla paneler fungerar väl för det vilket då ger problem med flimmer och hack.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det "tackar" vi Nvidia för

Så man får går på Nvidias lista och kolla de ca 85 skärmarna som har G-Syncmodul och vilka som är "Compatible": https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Jaha G-SYNC ULTIMATE fanns också, det var något nytt för mig.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av phant0m:

Jo absolut. Jag tänkte testa och se vad jag tycker om det och skickar tillbaka den om jag inte är nöjd.

Det är en viss skillnad. En compatible-skärm kan i teorin vara lika ”bra” som en ”riktig” g-sync, men har inte genomgått alla tester för att säkerställa det (som jag förstår det). Inet har en bra video om ämnet på youtube, och jag tror det finns i videoformat av swec oxå.

Jaha då får du skriva här vad du tyckte om den, borde få den imorgon då?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@phant0m: G-syncmodulen är konstruerad för att ge så detaljerad kontroll över panelen som möjligt. I princip att G-Syncmodulen (som är en FPGA) programmeras för hur varje individuell panelmodel fungerar och beter sig. Därav att utbudet av vilka paneler som används är väldigt begränsat och egentligen mer knutet till Nvidia än till skärmtillverkarna.

VESA Adaptive är en generell teknik som sitter inbyggd på moderna kretsuppsättningar. Det ingår "på köpet" när du bygger en modern spelskärm. Därav 1000+ modeller sedan 2015. Sedan är det upp till varje tillverkare att stämma av och styra upp hur väl de fungerar med alla olika panelmodeller som finns där ute. Och långt ifrån alla paneler fungerar väl för det vilket då ger problem med flimmer och hack.

Tack för utvecklandet!

Skrivet av blue eyed devil:

Jaha G-SYNC ULTIMATE fanns också, det var något nytt för mig.

Yes, men där är vi helt andra krav och prisnivåer

Skrivet av blue eyed devil:

Jaha då får du skriva här vad du tyckte om den, borde få den imorgon då?

Använt den i några timmar nu och tycker den absolut är trevlig. Inte helt såld på storleken än och har beställt en XN253QX som jag ska jämföra med. Den har en ganska ny TN-panel så det borde vara bättre färger än min Benq och AOC.

Permalänk

Vilken blev det nu då för dig?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vilken blev det nu då för dig?

Behöll faktiskt den senare, XN253. 27" 1080p blev för stort och grynigt...

Permalänk
Skrivet av phant0m:

Behöll faktiskt den senare, XN253. 27" 1080p blev för stort och grynigt...

Okey misstänkte det

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Okey misstänkte det

Vilken blev det för din del?

Permalänk
Skrivet av phant0m:

Vilken blev det för din del?

Vart vungen att köra min 6700k ett tag och fixade till min i9900k och trodde att jag skulle få så mycket mer fps i spelen jag spelar, men ligger typ runt 144 fps och då kan ja lika gärna ha kvar min g-sync 144 hz skärm ett tag till. Men nästa skärm blir nog en 240 hz ips, vore kul att testa ips någon gång, få se kanske black friday har något för mig.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av phant0m:

Behöll faktiskt den senare, XN253. 27" 1080p blev för stort och grynigt...

Tror fan jag drar iväg en beställning på den också, kommer 360 hz skärmar nu, men ligger runt 200 fps i de flesta spela nu efter att ha satt in ett 2070 rtx.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none