Facebook och Microsoft klagar till EU om Apples App Store

Permalänk
Melding Plague

Facebook och Microsoft klagar till EU om Apples App Store

EU-kommissionen säger sig vara "medvetna om bekymrena" kring strömmande spel via App Store.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite lustigt är det när ett företag som Microsoft med en monopolställning inom (icke mobil)gaming med Windows, Xbox och DirectX skriker varg för att de inte får ta över gaming även på andras plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Lite lustigt är det när ett företag som Microsoft med en monopolställning inom (icke mobil)gaming med Windows, Xbox och DirectX skriker varg för att de inte får ta över gaming även på andras plattformar.

Ja Linux är ju dött inom Gaming och kommer aldrig att slå igenom.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Trots att jag ser på Apple med snällare ögon än många andra besökare på denna sajt tycker jag detta är bra!

Apple får allt förklara tydligare varför de inte anser att strömma spel från en molntjänst är okej på deras plattform. Det kan väl få ske på kundens egen risk om inte annat?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Trots att jag ser på Apple med snällare ögon än många andra besökare på denna sajt tycker jag detta är bra!

Apple får allt förklara tydligare varför de inte anser att strömma spel från en molntjänst är okej på deras plattform. Det kan väl få ske på kundens egen risk om inte annat?

Antagligen för att det på sikt kan urholka deras plattform. Nästa steg skulle förmodligen vara att alla börjar "streama" sina appar för att komma runt Apple's regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Antagligen för att det på sikt kan urholka deras plattform. Nästa steg skulle förmodligen vara att alla börjar "streama" sina appar för att komma runt Apple's regler.

Samtidigt tappar de säkert även lite på att inte tillåta vissa tjänster som finns på andra plattformar. Men det är kanske en liten andel i sammanhanget.

Hmm… Intressant poäng där med att ”streama” appar. Får en att tänka till lite.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Tycker inte alls att det är orimligt att Apple har som krav att in-app purchases går genom deras tjänst, det är trots allt inte gratis att driva en appstore.

För lite kuriosa finns samma krav i Googles app store, men den är det ingen som klagar över.

Nu vet jag inte vad microsoft och facebook klagar över, det framgår inte exakt vilken del av deras tjänst som inte godkändes.
Men Epic Games klagade ju på att de inte kunde använda sitt eget betalsystem utan var tvungna att använda Apples lösning, tråkigt när deras egna marginaler tar stryk och apple får stå för all kostnad när det gäller pushning av uppdateringar m.m.

Avgiften som Apple tar är dock lite hög, men Google tar åandrasidan samma avgift.
Enda skillnaden är att det på en Android är möjligt att side-loada appar, och att det finns andra app-stores.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Tycker inte alls att det är orimligt att Apple har som krav att in-app purchases går genom deras tjänst, det är trots allt inte gratis att driva en appstore.

Kostnaderna för att driva App Store är extremt minimala jämfört med intäkterna den genererar.

Skrivet av MaxieTheHatter:

För lite kuriosa finns samma krav i Googles app store, men den är det ingen som klagar över.

Nu vet jag inte vad microsoft och facebook klagar över, det framgår inte exakt vilken del av deras tjänst som inte godkändes.
Men Epic Games klagade ju på att de inte kunde använda sitt eget betalsystem utan var tvungna att använda Apples lösning, tråkigt när deras egna marginaler tar stryk och apple får stå för all kostnad när det gäller pushning av uppdateringen m.m.

Avgift som Apple tar är dock lite höga, men Google tar åandrasidan samma avgift.
Enda skillnaden är att det på en Android är möjligt att side-loada appar.

Det finns inte samma krav i Google Play. Att använda Googles betalningstjänst är helt frivilligt, men väljer man att göra det får man betala 30%.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Kostnaderna för att driva App Store är extremt minimala jämfört med intäkterna den genererar.

Det finns inte samma krav i Google Play. Att använda Googles betalningstjänst är helt frivilligt, men väljer man att göra det får man betala 30%.

Det är inte bara betalapparna som kostar pengar, även gratisapparna kostar pengar och de generar inga intäkter alls.

Och jo samma krav finns i Google Play

Citat:

Apps that employ in-store or in-app purchases must comply with the following guidelines:

In-store purchases: Developers charging for apps and downloads from Google Play must use Google Play’s payment system.

In-app purchases:

Developers offering products within a game downloaded on Google Play or providing access to game content must use Google Play In-app Billing as the method of payment.
Developers offering products within another category of app downloaded on Google Play must use Google Play In-app Billing as the method of payment, except for the following cases:
Payment is solely for physical products
Payment is for digital content that may be consumed outside of the app itself (e.g. songs that can be played on other music players).
In-app virtual currencies must only be used within the app or game title for which they were purchased.
Developers must not mislead users about the apps they are selling nor about any in-app services, goods, content, or functionality offered for purchase. If your product description on Google Play refers to in-app features that may require a specific or additional charge, your description must clearly notify users that payment is required to access those features.
Apps offering mechanisms to receive randomized virtual items from a purchase (i.e. "loot boxes") must clearly disclose the odds of receiving those items in advance of purchase.

https://support.google.com/googleplay/android-developer/answe...

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Det är inte bara betalapparna som kostar pengar, även gratisapparna kostar pengar och de generar inga intäkter alls.

Och jo samma krav finns i Google Play
https://support.google.com/googleplay/android-developer/answe...

Det är inte ett krav att använda Googles betalsystem för inapp köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det är inte ett krav att använda Googles betalsystem för inapp köp

Läste du ens länken jag postade?

Citat:

Apps that employ in-store or in-app purchases must comply with the following guidelines:

In-store purchases: Developers charging for apps and downloads from Google Play must use Google Play’s payment system.

Om du ser något jag har missat, kom gärna med en källa

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Mycket snack om App Store nu. På mer Apple-specifika ställen har det varit igång ett par år, men det är väldigt mycket mer utanför de områdena. Det är lite förvånande att Apple inte verkar backa alls - annars brukar de backa ett halvt steg för att hålla ner kritiken.

Om någon nu undrar så är min syn på läget:

* 30% var en OK marginal när App Store lanserades, för det är vad det kostade på konkurrerande lösningar (e.g. Kagi, Steam) i det läget. Det betyder inte att det är en OK marginal idag. Att ha en App Store var någorlunda ovanligt 2008 - idag är det standard. Den siffran behöver komma ner. (Detta gäller naturligtvis på alla plattformar som har 30%)
* Detta kommer sannolikt att ha konsekvenser för gratis-program. Idag betalar de där 30% bandbreddskostnader för gratisapparna om uppdaterar hur mycket som helst.
* Att program inte får upplysa om hur man anmäler sig till en tjänst på webben (typ skaffa Netflix-abonnemang) är rent absurt.
* Om leverantören använder Apples betalnings-lösning för en prenumeration, är det rimligt att Apple får en peng för det, men då bör det vara en engångs-summa för när någon anmäler sig, inte en procent på alla intäkter för all framtid.
* Jag är för sideloading (eller om du så vill, lättare sideloading än idag när man behöver ha källkoden och utvecklarverktygen), men en sekundär app store är jag mer tveksam till. Tvingar man fram det så är det snart Origin och Uplay och Epic Game Store och allt vad de heter på iOS också. Det är bättre om det är en funktion i OSet.
* Facebook borde sitta väldigt tysta och gömma sig när det pratas monopol, för de har massor att förlora om någon börjar utreda dem. Det största misstaget någon konkurrensmyndighet har gjort de senaste 20 åren är att låta Facebook köpa Instagram.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Det är inte bara betalapparna som kostar pengar, även gratisapparna kostar pengar och de generar inga intäkter alls.

Och jo samma krav finns i Google Play
https://support.google.com/googleplay/android-developer/answe...

Om saker du betalar för görs tillgänglig på flera platformar utöver Android genom ett köp behöver du inte använda Googles betallösning dock.

Vilket gör att multi platform apps med in-app purchases kommer runt det, t.ex streamingtjänster för film och serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Det är inte bara betalapparna som kostar pengar, även gratisapparna kostar pengar och de generar inga intäkter alls.

Och jo samma krav finns i Google Play
https://support.google.com/googleplay/android-developer/answe...

Vad är det som kostar pengar med gratisapparna?

Samma krav är det inte eftersom det finns ett undantag för
"Payment is for digital content that may be consumed outside of the app itself (e.g. songs that can be played on other music players)."
"Payment is solely for physical products"
Vilket omfattar typ allt utom mobilspel.

Sen är det också viktigt att komma ihåg att Google Play inte har monopol på plattformen. Du kan exempelvis även använda Samsung Galaxy Store.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Apps that employ in-store or in-app purchases must comply with the following guidelines:
In-store purchases: Developers charging for apps and downloads from Google Play must use Google Play’s payment system.

Om du ser något jag har missat, kom gärna med en källa

Köper man appen "In-Store" så är det såklart tvingande att använda Googles egna betaltjänst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad är det som kostar pengar med gratisapparna?

Serverkostnader, el, etc.
Ska man tro på Apples siffror är 84% av apparna gratis och generar ingen inkomst, men de kostar fortfarande att distrubera.

Skrivet av Cenorida:

Samma krav är det inte eftersom det finns ett undantag för
"Payment is for digital content that may be consumed outside of the app itself (e.g. songs that can be played on other music players)."
"Payment is solely for physical products"
Vilket omfattar typ allt utom mobilspel.

Sen är det också viktigt att komma ihåg att Google Play inte har monopol på plattformen. Du kan exempelvis även använda Samsung Galaxy Store.

Tack! Den klausulen hade jag missat, erkänner att jag hade fel.

Nej Google har naturligtvis inte monopol i androids eko-system, vilket har både fördelar och nackdelar.
Bättre för utvecklare, potientiellt sämre för konsumenter.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad är det som kostar pengar med gratisapparna?

Bandbredd för uppdateringar. Bästa exemplet här är just Facebook. Deras uppdateringar är 200MB styck (åtminstone på iOS när jag lät de uppdatera där, det har jag numer slutat med) och det kommer en i veckan. Kalla det 50 uppdateringar om året, och det blir 10GB per användare. Azure (vilket Apple använde under en längre period, de kan ha bytt) tar 5 cent per GB om man är storanvändare, så 50 cent per användare och år.

https://azure.microsoft.com/en-us/pricing/details/bandwidth/

Facebook har idag 2.45 miljarder användare via appar (enligt första träffen på Google, men det är något sådant). Bandbredd kostar olika i olika regioner, och en del har säkert appen på mer än en pryl, men som överslag fungerar det. Det är drygt 1.2 miljarder dollar som Apple och Google skall ha täckning för - för en enda app. Det finns fler som skickar ut motsvarande uppdateringar (fast naturligtvis till färre användare). En miljard här, en miljard där - rätt vad det är blir det stora pengar av det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Serverkostnader, el, etc.
Ska man tro på Apples siffror är 84% av apparna gratis och generar ingen inkomst, men de kostar fortfarande att distrubera.

Tror ändå kostnaderna för servrar är extremt små i sammanhanget.

Skrivet av mpat:

Bandbredd för uppdateringar. Bästa exemplet här är just Facebook. Deras uppdateringar är 200MB styck (åtminstone på iOS när jag lät de uppdatera där, det har jag numer slutat med) och det kommer en i veckan. Kalla det 50 uppdateringar om året, och det blir 10GB per användare. Azure (vilket Apple använde under en längre period, de kan ha bytt) tar 5 cent per GB om man är storanvändare, så 50 cent per användare och år.

https://azure.microsoft.com/en-us/pricing/details/bandwidth/

Facebook har idag 2.45 miljarder användare via appar (enligt första träffen på Google, men det är något sådant). Bandbredd kostar olika i olika regioner, och en del har säkert appen på mer än en pryl, men som överslag fungerar det. Det är drygt 1.2 miljarder dollar som Apple och Google skall ha täckning för - för en enda app. Det finns fler som skickar ut motsvarande uppdateringar (fast naturligtvis till färre användare). En miljard här, en miljard där - rätt vad det är blir det stora pengar av det.

Dock värt att tillägga att priset $0.05 per GB enbart gäller om företaget använder 150 - 500 TB per månad. Apple har troligtvis ett eget avtal där priset per GB är betydligt mindre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Visst är det lite lustigt, men bra, att Amerikanska jätteföretag går till EU och inte vänder sig till sitt eget lands myndigheter. Det säger en del var deras förtroende för rättvis behandling ligger...

#StoltEUMedborgare

Permalänk
Medlem

Apple vill väl att enda strömmande speltjänsten på deras platform ska vara SUPER AMAZING APPLE ARCADE!!!

Sen att de tillåter streamade filmer som visar allt möjligt "olämpligt" spelar tydligen ingen roll.
Men trippel A spel osv det är usch.

Nästa steg är väl att ta bort netflix, hbo osv och bara köra deras amazing Apple TV+ som har 0 innehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Det är inte bara betalapparna som kostar pengar, även gratisapparna kostar pengar och de generar inga intäkter alls.

För att kunna publicera en app krävs väl att man betalar minst $99 per år för tillgång till Apple Developer Program. Så inga intäkter är väl en sanning med modifikation.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Visst är det lite lustigt, men bra, att Amerikanska jätteföretag går till EU och inte vänder sig till sitt eget lands myndigheter. Det säger en del var deras förtroende för rättvis behandling ligger...

#StoltEUMedborgare

Det är nog snarare som i USA där man vänder sig till den domstol som man tror sig ha störst chans att vinna i. Den här gången.

Permalänk
Rekordmedlem

De appar som tillverkaren inte tar betalt för lär inbringa inkomster de också för det är ju användardata som är den verkliga produkten, Apple förlorar inget på dem utan de tjänar bara lite mindre på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Lite lustigt är det när ett företag som Microsoft med en monopolställning inom (icke mobil)gaming med Windows, Xbox och DirectX skriker varg för att de inte får ta över gaming även på andras plattformar.

Finns dock ingen Microsoft skatt på 30% på alla Windows-program, och du kan installera vilken app du vill på din dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Finns dock ingen Microsoft skatt på 30% på alla Windows-program, och du kan installera vilken app du vill på din dator

Haha näe, men Microsoft har sin egen skatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Lite lustigt är det när ett företag som Microsoft med en monopolställning inom (icke mobil)gaming med Windows, Xbox och DirectX skriker varg för att de inte får ta över gaming även på andras plattformar.

Och Microsoft har också fått på smällen för att utnyttja sin "monopolställning"
Att ha monopol och utnyttja det på ett visst sett är annorlunda.
Man kan använda både vulkan och directX och man måste inte ha ett Microsoft konto för att använda operativet etc.

Men ja lite ironiskt är det, det är väl mest Google som har påpekat saker som standard webbläsare i Windows etc. Apple med safari som knappt en människa vill ha var säkert med på att klaga då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Och Microsoft har också fått på smällen för att utnyttja sin "monopolställning"
Att ha monopol och utnyttja det på ett visst sett är annorlunda.
Man kan använda både vulkan och directX och man måste inte ha ett Microsoft konto för att använda operativet etc.

Men ja lite ironiskt är det, det är väl mest Google som har påpekat saker som standard webbläsare i Windows etc. Apple med safari som knappt en människa vill ha var säkert med på att klaga då...

De som klagat på IE i Windows är Netscape i USA på 90-talet och Opera i EU några år senare. Tror aldrig att Google har brytt sig om det. Apple och MS har en överenskommelse om en hel massa saker sedan den där dealen -97, inklusive detta, så Apple lär inte klaga ens om de skulle återuppliva Safari för Windows (har inte uppdaterats på 8 år vid det här laget).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Finns dock ingen Microsoft skatt på 30% på alla Windows-program, och du kan installera vilken app du vill på din dator

Precis som på din Apple-dator med MacOS.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Visst är det lite lustigt, men bra, att Amerikanska jätteföretag går till EU och inte vänder sig till sitt eget lands myndigheter. Det säger en del var deras förtroende för rättvis behandling ligger...

#StoltEUMedborgare

Apple är redan under utredning i USA. Vad är det du snackar om?

Permalänk
Medlem

Hah, EU bör kanske passa på att ta både Microsoft och Facebook i nackskinnet om de dyker upp i Bryssel.

Skrivet av star-affinity:

Trots att jag ser på Apple med snällare ögon än många andra besökare på denna sajt tycker jag detta är bra!

Apple får allt förklara tydligare varför de inte anser att strömma spel från en molntjänst är okej på deras plattform. Det kan väl få ske på kundens egen risk om inte annat?

Isåfall blir det ju genast ett argument för att tvinga fram (enkel) "sideloading" på iPhones och iPads också.

Det blir ett sluttande plan som till sist inte medger något företag att ha kontroll över sin egen produkt. Vilket skulle påverka även Microsoft själva, den dag de återigen försöker göra en telefon, surfplatta streambox eller spelkonsoll de vill ha en inhägnad buti.. eh, "ekosystem" till.

Skrivet av MaxieTheHatter:

Tycker inte alls att det är orimligt att Apple har som krav att in-app purchases går genom deras tjänst, det är trots allt inte gratis att driva en appstore.

Skrivet av mpat:

Bandbredd för uppdateringar. Bästa exemplet här är just Facebook. Deras uppdateringar är 200MB styck (åtminstone på iOS när jag lät de uppdatera där, det har jag numer slutat med) och det kommer en i veckan. Kalla det 50 uppdateringar om året, och det blir 10GB per användare. Azure (vilket Apple använde under en längre period, de kan ha bytt) tar 5 cent per GB om man är storanvändare, så 50 cent per användare och år.

Ja, kanske är det anledningen att Microsoft kräver betalt abonnemang av användarna för att få använda Netflix på Xbox.

Skrivet av henkiii:

Finns dock ingen Microsoft skatt på 30% på alla Windows-program, och du kan installera vilken app du vill på din dator

Microsoft tar ju in skatt på varenda dator som säljs med ett OS installerat. (ok, i realiteten knappt något alls, men det visar bara på hur långt de går för att hålla liv i monopolet med ojämlika avtal)

Så EU borde rimluígen helt klart ta tag i det och göra möjligt för åtminstone några andra företag att tjäna något på PC-kakan, samt därmed utveckling mot stabilitet och säkerhet genom konkurrens.

Det finns dessutom enorma miljövinster att göra på att främja detta.

Så märkligt att EU som annars driver sådana frågor inte redan tagit tag i saken. Antar att bekvämligheten nu även där står före framtiden

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint