Tips på nyare bil som är billig att äga och köra?

Permalänk
Medlem

Tips på nyare bil som är billig att äga och köra?

Hej hopp,

Är inte speciellt intresserad av bilar, vill bara ha något som fungerar och inte kostar skjortan att köpa, äga och köra.

Förslag på bil av senare årsmodell?

Budget 100k - 150k.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vilken biltyp du är ute efter. Har du familj och behöver lasta? Kör du mycket längre sträckor eller är det mest korta vändor till affären? Har du tillgång till att ladda bilen i anslutning till ditt boende eller jobb (ifall du skulle vilja ha en hybrid)?

Utan denna information går det inte att rekommendera någon bilmodell riktigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Hej hopp,

Är inte speciellt intresserad av bilar, vill bara ha något som fungerar och inte kostar skjortan att köpa, äga och köra.

Förslag på bil av senare årsmodell?

Budget 100k - 150k.

Saknas info här, vad har du för behov?
Vilka typer av körningar har du, 99% stadstrafik eller 80% landsväg?
Hur mycket last, en laptop och en liten ryggsäck eller 2 barnvagnar?
Detta är då info om vardaglig körning inte det där flyttlasset du kör var 6 år.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jag kör väldigt lite bil, när jag väl åker nånstans så blir det landsväg. Har inget behov att kunna få med massa packning. Har ingen familj som tar upp massa plats

Ingen möjlighet att ladda.

Har i nuläget en gammal Audi A3. Känns som att det börjar bli för mkt lagande på den bilen.. skatten är dessutom dyr som tusan. Annars är storleken på bilen lagom.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är det att den är tyst i kupén?
Hade själv tittat på en Yaris och ett par hörlurar med ANC.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Kia i valfri storlek, 7års nybilsgaranti

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk

Den bil jag varit mest nöjd med i den budgeten har varit Volvo V60, lite större än du har nu men det kanske är ok? Går att få väl utrustad med inte allt för många mil 2014-2015 årsmodell inom budget. Skulle kolla på S60 om du vill ha mindre bil. Annars Kia som någon annan skrev, prisvärda bilar. VW Golf av valfri variant ryms väl inom budget också men de har jag inte så mycket personlig erfarenhet av.

Toyota hybrider är bra val också, mildhybrider så du behöver inte ha tillgång till ladduttag.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Vi har en Kia Rio från 2014 och den är toppen som billig bil. För 100-150k får du inte en helt ny, men du får åtminstone senaste generation utan alltför många mil på mätaren. Det har inte en massa spexiga finesser (adaptiv farthållare, regnsensor etc.), men den är väldigt driftsäker/billig och gör precis det en mindre bil ska!

Permalänk
Skrivet av IsseBisse:

Vi har en Kia Rio från 2014 och den är toppen som billig bil. För 100-150k får du inte en helt ny, men du får åtminstone senaste generation utan alltför många mil på mätaren. Det har inte en massa spexiga finesser (adaptiv farthållare, regnsensor etc.), men den är väldigt driftsäker/billig och gör precis det en mindre bil ska!

Adaptiv farthållare är iofs i princip en basal nödvändighet enligt mig 😂

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Adaptiv farthållare är iofs i princip en basal nödvändighet enligt mig 😂

Haha, jag måste hålla med. Efter att ha gått över till automat med adapitv farthållare så kommer jag ha svårt att gå tillbaka. Att lång-köra på motor- och landsväg är otroligt mycket mer avslappnat iom den adaptiva farthållaren.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Haha, jag måste hålla med. Efter att ha gått över till automat med adapitv farthållare så kommer jag ha svårt att gå tillbaka. Att lång-köra på motor- och landsväg är otroligt mycket mer avslappnat iom den adaptiva farthållaren.

Visst måste det vara grymt för bränsle-ekonomin också? Jag saknar helt cruise control och blir alltid att man åker för fort eller för långsamt, och får hela tiden schystera...

Permalänk
Medlem

Såg detta erbjudande. Verkar löjligt billigt.

https://www.hedinbil.se/bilar/2434238

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Såg detta erbjudande. Verkar löjligt billigt.

https://www.hedinbil.se/bilar/2434238

Tack alla för info! Nya Opel så faktiskt riktigt bra ut! Har aldrig tidigare haft tankar på att köra Opel... men de kanske är hyffsade bilar? Hittills har jag bara sneglat på Golf och Polo (årsmodell 2018). Behöver inte nån bil med kraftig motor, vill komma undan med låg skatt

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Adaptiv farthållare är iofs i princip en basal nödvändighet enligt mig 😂

Tycker det varierar mellan märken dock. Vissa adaptiva blir så jäkla nervösa av lite trafik, då kör jag hellre utan. Men visst är det bekvämt när det funkar.

Skrivet av Micke_JKUR:

Tack alla för info! Nya Opel så faktiskt riktigt bra ut! Har aldrig tidigare haft tankar på att köra Opel... men de kanske är hyffsade bilar? Hittills har jag bara sneglat på Golf och Polo (årsmodell 2018). Behöver inte nån bil med kraftig motor, vill komma undan med låg skatt

Jag skulle välja en japanare (främst toyota eller kia) över Opel alla dagar. Tycker Opel känns lika plastiga och tråkiga som japanerna, men är inte lika driftsäkra. Nu var det iofs några år sen sist jag körde en.

Angående Golf och Polo så kan det ju inte gå fel med dom. Det heter ju inte Golf-klass utan anledning ;P. Men dom är långt ifrån billigast, både i inköp eller drift.

Permalänk

Open är fina bilar. VW T-Roc är jäkligt prisvärd även om den kanske känns lite billig jämfört med sina dyrare syskon.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Visst måste det vara grymt för bränsle-ekonomin också? Jag saknar helt cruise control och blir alltid att man åker för fort eller för långsamt, och får hela tiden schystera...

På motorväg, och andra "plana och raka" vägar är det överlägset. Kör man på mindre landsvägar som är lite mer krokiga och backiga så är farthållare totalt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Tack alla för info! Nya Opel så faktiskt riktigt bra ut! Har aldrig tidigare haft tankar på att köra Opel... men de kanske är hyffsade bilar? Hittills har jag bara sneglat på Golf och Polo (årsmodell 2018). Behöver inte nån bil med kraftig motor, vill komma undan med låg skatt

Då kan du även snegla på Skoda Fabia, delar mycket med dom bilarna fast billigare.

Köpte en årsmodell 2016 med nybilsgarranti kvar som hade gått 3000mil för 100k, sen 390kr årskatt och har ett långtidssnitt på 0.55l/mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

På motorväg, och andra "plana och raka" vägar är det överlägset. Kör man på mindre landsvägar som är lite mer krokiga och backiga så är farthållare totalt värdelöst.

Jag trodde nästan det skulle vara tvärt om.
När jag kör på krokiga lantvägar så får jag hela tiden lirka med gaspedalen får att hålla jämn hastighet, vilket oundvikligt leder till att jag ibland hamnar 2-3 km/h över eller under och måste korrigera.

Hade jag kört cruisekontroll så ger den ju exakt den gas som behövs hela tiden och överkompenserar typ aldrig, det måste ju vara bättre för bränsleekonomin?

Medans på en motorväg så är det rätt så lätt för mig att placera foten så bilen ligger jämt i 100 eller vad man nu vill köra i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hade jag kört cruisekontroll så ger den ju exakt den gas som behövs hela tiden och överkompenserar typ aldrig, det måste ju vara bättre för bränsleekonomin?

Den kompenserar dock inte för höjdskillnader, t.ex. +10 i nerförsbacke för att få lägre förbrukning i uppförsbacken efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Den kompenserar dock inte för höjdskillnader, t.ex. +10 i nerförsbacke för att få lägre förbrukning i uppförsbacken efter.

Jag vill inte gå off-topic eller så, men detta har jag länge undrat över.

Är det värt att gasa på lite i en nedförsbacke för att slippa gasa som fan i den kommande uppförsbacken, eller spelar det ingen roll?

Fysikern inom mig säger ju att det går åt nästan lika mycket energi oavsett om man springer upp för en trappa eller går upp xD men vet inte så mycket om motorer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag vill inte gå off-topic eller så, men detta har jag länge undrat över.

Är det värt att gasa på lite i en nedförsbacke för att slippa gasa som fan i den kommande uppförsbacken, eller spelar det ingen roll?

Fysikern inom mig säger ju att det går åt nästan lika mycket energi oavsett om man springer upp för en trappa eller går upp xD men vet inte så mycket om motorer...

Nä energin är proportionell med kvadraten av hastigheten

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag trodde nästan det skulle vara tvärt om.
När jag kör på krokiga lantvägar så får jag hela tiden lirka med gaspedalen får att hålla jämn hastighet, vilket oundvikligt leder till att jag ibland hamnar 2-3 km/h över eller under och måste korrigera.

Hade jag kört cruisekontroll så ger den ju exakt den gas som behövs hela tiden och överkompenserar typ aldrig, det måste ju vara bättre för bränsleekonomin?

Medans på en motorväg så är det rätt så lätt för mig att placera foten så bilen ligger jämt i 100 eller vad man nu vill köra i.

Menar du att du försöker ligga på t.ex. 70 km/h konstant?

Jag syftade givetvis på sådana vägar där man måste anpassa hastigheten lite mer efter vägen.

Undantaget är bilar med "prediktiv" farthållare förstås. Den i nya Audi A6 fungerar faktiskt riktigt bra. Den använder sig av gps-information för att i förväg släppa av på gasen inför en lite skarpare kurva t.ex. eller en brantare backe.

Permalänk
Medlem

kör en peugeot 107 något äldre men de nya trilling bilarna som de kallas(107/8-aygo-c1) är nästan samma.
dom nya är säkerligen trevligare än min som dessvärre bullrar på landsväg rätt mycket. skatten är låg (360kr) försäkringen halv kostar 172kr månaden och har få och billiga reperationer på de 4 år jag haft den. det enda jag gör är att byta olja och filter en gång om året och det brukar bli biltema så års servicen har varit 400kr och det kan man göra själv på valfri parkering på 5-10 minuter.
Rost är allas fiende nr 1 så där har jag fått byta ljudämparen en gång, ca 1000kr på biltema och 10-15 minuters jobb att byta själv.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag är rädd för att jag kommer bli utskrattad och hånad, men nästa bil som kommer hem till oss blir nästa år och det blir en Dacia Duster

Javisst, det är inte det fräckaste man kan äga, men den är billig i drift och service.

Har varit och provkört ett antal gånger innan jag bestämde mig och skulle helt klart rekommendera att provköra för många fördomar kommer att försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Jag är rädd för att jag kommer bli utskrattad och hånad, men nästa bil som kommer hem till oss blir nästa år och det blir en Dacia Duster

Javisst, det är inte det fräckaste man kan äga, men den är billig i drift och service.

Har varit och provkört ett antal gånger innan jag bestämde mig och skulle helt klart rekommendera att provköra för många fördomar kommer att försvinna.

Tycker det är fräckt nog att man kan få en så pass bra bil som motsvarar värdeminskningen hos dyra modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Jag är rädd för att jag kommer bli utskrattad och hånad, men nästa bil som kommer hem till oss blir nästa år och det blir en Dacia Duster

Javisst, det är inte det fräckaste man kan äga, men den är billig i drift och service.

Har varit och provkört ett antal gånger innan jag bestämde mig och skulle helt klart rekommendera att provköra för många fördomar kommer att försvinna.

Jag tycker att Dacia Duster är en fullkomligt vettig bil! Är man inte intresserad av finesser, lyxiga material och lull-lull så tycker jag den är toppen. Visst, de kanske bara har vanlig AC, plastiga paneler och halogen strålkastare. Men det är en lägre kostnad för de som inte bryr sig. Jag rekommenderade samma bil till min mor.

Man kan även spana in Sandero Stepway. Samma stuk fast lite mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Jag är rädd för att jag kommer bli utskrattad och hånad, men nästa bil som kommer hem till oss blir nästa år och det blir en Dacia Duster

Javisst, det är inte det fräckaste man kan äga, men den är billig i drift och service.

Har varit och provkört ett antal gånger innan jag bestämde mig och skulle helt klart rekommendera att provköra för många fördomar kommer att försvinna.

Jag har noll erfarenhet av dom men känner en som kollade på Dacia för några år sedan. Dom säljs t ex fortfarande med vevhissar? Visserligen driftsäkert och billig men standarden är rätt låg. Bättre att köpa beggat imo.

Kia Sportage har jag inte heller haft någon men åkte i en fram och tillbaka till Umeå. Plast överallt och väldigt obekväm för sådana långa resor.

Gillar Volvo annars men nyare modeller är för dyra.

Permalänk
Medlem

Tycker Kia är ett bra alternativ men vill slå ett slag för ford fiesta 2018 årsmodell och framåt då den inte nämnts. Mitt behov var precis som ditt när jag skulle köpa bil och kolla de då på KIA, opel, med flera andra men fastnade vid ford. De flesta nyare bilar innehåller mycket bekvämligheter redan från start om dem är nyare variant.

Det som avgjorde:
För att få adaptiv farthållare var man tvungen att gå upp i bilmodell på de andra märken och det blev inte lika billigt. Detta var den enda funktionen som egentligen skiljde de olika märken åt vid bas utförande av den billigaste modellen. Men då jag ville ha det så blev de lite dealbreaker.

Ford kommer med massa bekvämligheter som standard (inklusive adaptiv farthållare) sen 2018 (stor skillnad mot 2017 års modeller)

Köpte en Ford fiesta 2018 modell för 125K och fick alla bekvämligheter jag önskat mig. (fillhållningsassistens, rattvärmare, Kollisionsvarnare, adaptiv farthållare, helljusassistens, parkeringssensor, hastighetsskyltigenkänning, pekskärm med carplay).

Det var det billigaste jag kunde komma med dealbreaker på adaptiv farthållare, och att den ska vara nyish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Den kompenserar dock inte för höjdskillnader, t.ex. +10 i nerförsbacke för att få lägre förbrukning i uppförsbacken efter.

Det kräver ju att man ligger 10 under dock.
2000 spänn i böter (beroende på hastighetsgränsen) är ju många mils optimerande åt skogen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Hej hopp,

Är inte speciellt intresserad av bilar, vill bara ha något som fungerar och inte kostar skjortan att köpa, äga och köra.

Förslag på bil av senare årsmodell?

Budget 100k - 150k.

Så ny Kia du kan hitta.
Kia attraherar (ofta) försiktiga och frugala köpare, och eftersom service är gratis rätt länge och billig efter det så har ju underhållet troligen sköts bra.
Tråkslaget så fort du sätter dig bakom ratten kommer som en bonus, och det bidrar ju till att behålla skicket på bilen!