Datorn kraschar en gång i timmen "Kernel-power id 41 task 63"

Permalänk
Medlem

@Freffo: Intressant! Har dock ett annat corsair nätagg från deras RM serie och mer specifikt Corsair RM750x och lyckades inte luska fram något om att dom nätaggen har något fabriksfel. Men att pröva ett annat nätagg känns väldigt aktuellt nu med detta återkommande problem då datorn kan dö 5-6 gånger under en dag... Och likt dig ett ofantligt många försök med uppdatering på alla drivrutiner, pillade i energi inställningar, diverse felsökningar i cmd och inget träff inne i bios.

Visa signatur

"Sleep is for people, without acces to the internet"

Permalänk
Medlem

Om felet är av sådan karaktär som första inlägget påtalar, att det är nästan exakt en timma mellan krasherna, (TS noterar xx:51), eller av sådan karaktär att det sker med väldigt specifika tidsintervall eller på väldigt specifika tidpunkter så bör man undersöka vilken extern utrustning man har som kan tänkas kräva stor startström, typ kylskåp, vattenberedare, någon annan form av effektkrävande utrustning som startar med ett ganska specifikt tidsintervall.
T ex. om dator och kylskåp är kopplade till samma säkring i proppskåpet så kan uppstartströmmen från kylskåpets kompressor i värsta fall orsaka ett tillräckligt stort spänningsfall i datorn för att denne skall starta om.

Om problemet i huvudsak är startström från annan utrustning så bör en liten UPS helt avhjälpa det problemet.

Permalänk
Medlem

@ZzorraN: Jag var i det ekorrhjulet med ominstallationer av Windows, ändrat energi inställningar i Windows kontrollpanel. Bytt grafikkort, testat RAM-stickorna, bytt kylpasta. Stresstestade också mitt nätaggregat. Men det var aldrig något som gav utslag.

De enda gångerna datorn startade om sig var i Metro Exodus. Varje gång spelet skulle ladda in till huvudmenyn så tvärdog hela datorn. De andra gångerna som var mindre förutsägbara var i Battlefield V och The Division 2. Det var helt slumpmässigt. Men det hände aldrig då jag arbetade på skrivbordet eller renderade i Blender m.m.

Idag fungerar alla spel utan problem i och med det nya nätaggregatet. Är en oerhört lättnad att inte svettas över att datorn bara startar om sig.

Här är en lista som jag gick igenom för felsökningen för varje komponent, jag gjorde samtliga steg i denna ordning:
Heaven/Valley för grafikkortet. I detta test startade datorn om sig två gånger. Tog bort tidigare drivrutiner helt genom felsäkert läge och gjorde en installation av senaste drivrutiner. Problemet var borta just från dessa syntetiska tester. Men inte i Metro Exodus.
Cinebench för processorn.
Memtest86 för RAM. Du kan inget göra under tiden på datorn under testets gång. Finns guide på YouTube hur man går tillväga. Gjorde det under 6 timmars sömn. Vet inte ens om det tog 30 minuter. Fanns säkert en klocka någonstans.
HDtune för hårddisk.
OCbase för nätaggregatet. Min dator startade aldrig om under testet. Kanske gjorde fel. Fick en vecka senare tag på en som hade ett nätaggregat som jag kunde prova. Det var på 750W. Datorn fungerade perfekt. Testade att dra upp allt till 4K i ultra på spelen för ett verkligen vara helt säker. Inga som helst problem med omstarter.
Efter det så åkte mitt 600W nätaggregat till felsökning. Fick tillbaka ett helt nytt direkt skickat tillbaka efter att det kom in på deras avdelning.

Får hoppas det ger någon vägledning och att det löser sig.

Fråga om det är något du är tveksam över!

Permalänk
Medlem

@Freffo: Tänkte prova felsöka komponenterna med programmen du angav och se om det leder något vart. Annars blir det nog ett besök till Inet imorgon och införskaffa ett nytt nätaggregat, då jag inte har något annat nätagg att prova med. Vill ju kunna unna sig framför datorn sista 2 lediga veckorna...

Dock är dessa omstartar helt random för min del och kan likaväl hända under idle eller medans jag spelar diverse spel. Prövade även igår installera olika antivirus program som Avast, Panda och Antimalware för att söka efter virus men det hittades inget, men hur som haver så har jag inte avinstallerat Panda sen igår kväll och sedan det varit igång har datorn inte stängt av sig på sina 8 timmar påslagen men det är dock för tidigt att avgöra om det är något till hjälp.
Uppskattar hjälpen och får se hur det leder vidare

Visa signatur

"Sleep is for people, without acces to the internet"

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Fick en till krasch idag och bestämde mig för att börja felsöka med programmen som angavs här tidigare. Efter memtest86 som tog cirka 3 timmar att köra och allt var lugnt med ramminnena enligt testet och därefter tog jag ur flashdriven och försökte starta upp den men då ville datorn inte starta upp helt och jag bestämde mig för att vänta en stund. 5 min senare gick datorn igång som vanligt och allt såg lugnt ut på temperaturen i datorn som det alltid har gjort och därefter körde jag cinebench som jag även gjort en gång tidigare häromdan men jag ville köra det igen för att kunna spara testet, men på 97% av cinebench testet så dog datorn igen och därefter fick jag inte igång datorn efter flertals försök, fläktarna började bara spinna och allt hann lysa upp under loppet av 5 sekunder och sen dog datorn och försökte om på nytt tills jag slog av strömbrytaren. Sedan prövade jag plugga ur alla usb enheter och skärmar och då startade datorn igen och sedan tryckte jag in alla usb enheter igen. Så nu är jag bara helt vilseledd i varför detta problemet uppstår?!

Visa signatur

"Sleep is for people, without acces to the internet"

Permalänk
Medlem

@ZzorraN:

Det här råkar inte vara datorn du spillde pepsi i?
#18352470

Det kan mycket väl vara frågan om korrosion från de droppar du inte lyckats lokalisera...

Edit:
Att det tar några minuter från att strömmen i datorn bryts till att du kan starta den igen, kan mycket väl vara någon form av automatsäkring i nätagget som slår ifrån till följd av detekterad kortslutning, något jag själv råkat ut för då jag klumpigt vid ett tillfälle just bryggat +5V till GND. Tog några timmar innan nätagget startade igen.

I ditt fall kan det dock vara frågan om kortslutning på någon komponent, tex om det kommit pespi på grafikkortet under "backplate", så du får detekterat överslag från grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@ZzorraN:

Det här råkar inte vara datorn du spillde pepsi i?
#18352470

Det kan mycket väl vara frågan om korrosion från de droppar du inte lyckats lokalisera...

Edit:
Att det tar några minuter från att strömmen i datorn bryts till att du kan starta den igen, kan mycket väl vara någon form av automatsäkring i nätagget som slår ifrån till följd av detekterad kortslutning, något jag själv råkat ut för då jag klumpigt vid ett tillfälle just bryggat +5V till GND. Tog några timmar innan nätagget startade igen.

I ditt fall kan det dock vara frågan om kortslutning på någon komponent, tex om det kommit pespi på grafikkortet under "backplate", så du får detekterat överslag från grafikkortet.

Kan ha med den incidenten att göra, men grafikkortet kom dock aldrig i kontakt med någon vätska, åtminstone från vad jag såg när det hände och inte lokaliserat någon fläck där nu heller. Men känns skumt att det det skulle dröja 4 månader innan ett problem från då uppstår nu :/

Har försökt att titta inuti nätagget men svårt att se något där inne, men tänker om det åkt ner vätska där i? Satt ju typ ett 10-tal olika skruvar på nätagget så känns inte som att det är gjort för att öppna upp direkt...

Edit: Så här det ser det ut i HWmonitor i idle just nu iallafall. Volten säger ju mig inte så mycket, men ser det ut att stämma med rätt mängd volt?
https://imgur.com/a/Hl9wS05

Visa signatur

"Sleep is for people, without acces to the internet"

Permalänk
Medlem

@ZzorraN:

Efter att ha tittat en gång till på bilderna från din andra tråd, och särskillt tittat närmare på de synliga droppmärkena, så är det mycket möjligt att det även smugit sig in droppar på ställen som är mycket svåra att se.

Det kan mycket väl ta ett par månader innan resterna från pepsin orsakar problem. Det är ju inte precis så att resterna bara försvinner bara för att vätskan torkar in.
Du skulle kunna ta en närmare titt på moderkortet och på de andra komponenterna och försöka se om du kan se något som liknar typisk korrosion.

Typ något som liknar de gröna resterna markerade.
http://bondigroup.ie/2015/07/14/macbook-air-damaged-motherboa...

Det är svårt att på dina bilder avgöra om ditt nätagg är bredare än ditt grafikkort eller inte, då skulle mycket väl några droppar kunnat droppa in i denna.
Det skulle även kunna finnas korrosion backom monteringsanordningen för cpu:n på baksidan.

Sedan finns det en ytterliggare möjlighet. Med tanke på hur datorn såg ut när du tog bilderna, så kanske det är en bre idé att skaffa en burk med tryckluft och rengöra datorn ordentligt, om du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@ZzorraN:

Efter att ha tittat en gång till på bilderna från din andra tråd, och särskillt tittat närmare på de synliga droppmärkena, så är det mycket möjligt att det även smugit sig in droppar på ställen som är mycket svåra att se.

Det kan mycket väl ta ett par månader innan resterna från pepsin orsakar problem. Det är ju inte precis så att resterna bara försvinner bara för att vätskan torkar in.
Du skulle kunna ta en närmare titt på moderkortet och på de andra komponenterna och försöka se om du kan se något som liknar typisk korrosion.

Typ något som liknar de gröna resterna markerade.
http://bondigroup.ie/2015/07/14/macbook-air-damaged-motherboa...

Det är svårt att på dina bilder avgöra om ditt nätagg är bredare än ditt grafikkort eller inte, då skulle mycket väl några droppar kunnat droppa in i denna.
Det skulle även kunna finnas korrosion backom monteringsanordningen för cpu:n på baksidan.

Sedan finns det en ytterliggare möjlighet. Med tanke på hur datorn såg ut när du tog bilderna, så kanske det är en bre idé att skaffa en burk med tryckluft och rengöra datorn ordentligt, om du inte redan gjort det.

Yes, blir att ta ur allt igen och ta en titt en extra gång och se efter. Jodå har börjat köra med tryckluft för att få bort det förbannade hund och katthår som ansamlar sig under loppet av några dagar. Lyckades förövrigt identifiera en enstaka droppe pepsi på utsidan av nätagget imorse som var cirka 3 cm ifrån fläktutrymmet :S

Uppdatering: Har sökt igenom allt i datorn och inte hittat något korrosion på baksidan och framsidan av moderkortet, tog av allting från moderkortet för att inte missa något men hittar inget. Det lämnar mig till fortsatt fundering om det är nätagget som har pajat, fortfarande samma kernel error krasch som uppstår nu med.

Visa signatur

"Sleep is for people, without acces to the internet"

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Det verkar som ett ojordat uttag orsakat problemet, då jag bor i ett 70-tals hus så är det bara vissa rum som har jordade uttag och efter jag drog en skarvsladd från dator rummet till köket för att köra i ett jordat uttag så har inga Kernel 41 kraschar uppstått än så länge dom 3 senaste dagarna.

Visa signatur

"Sleep is for people, without acces to the internet"

Permalänk
Medlem

@ZzorraN:

Låter som du eller fastighetsansvarig bör ta ut någon elektriker och undersöka så det inte är någon tåt som hänger löst eller har dålig kontakt någonstans. Kan även vara någon utrustning såsom kylskåp, värmeväxlare, varmvattenberedare, spis, etc, som är orsaken till dålig ström.
Att uttaget du haft datorn ansluten till är ojordat har mindre påverkan sålänge det inte finns ett elfel någonstans.
Om du bor i flerbostadshus så kan problemet finnas någonstans utanför din bostad.

Man bör undvika att dra skarvsladdar från rum till rum om de inte ligger på samma säkring och fas. Jag förstår att man gör sådant i undersökningssyfte, men finns det uttag i detta rum, som man dragit skarvsladdar till och man använder dessa uttag till andra produkter så kan i västa fall mycket obehagliga överaskningar uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@ZzorraN:

Låter som du eller fastighetsansvarig bör ta ut någon elektriker och undersöka så det inte är någon tåt som hänger löst eller har dålig kontakt någonstans. Kan även vara någon utrustning såsom kylskåp, värmeväxlare, varmvattenberedare, spis, etc, som är orsaken till dålig ström.
Att uttaget du haft datorn ansluten till är ojordat har mindre påverkan sålänge det inte finns ett elfel någonstans.
Om du bor i flerbostadshus så kan problemet finnas någonstans utanför din bostad.

Man bör undvika att dra skarvsladdar från rum till rum om de inte ligger på samma säkring och fas. Jag förstår att man gör sådant i undersökningssyfte, men finns det uttag i detta rum, som man dragit skarvsladdar till och man använder dessa uttag till andra produkter så kan i västa fall mycket obehagliga överaskningar uppstå.

Och rätt som det var så kraschade det 4 gånger i rad nu igen inom loppet av 10-15 minuter. Får bli felsökning i någon datorbutik. Känner mig besegrad!

Visa signatur

"Sleep is for people, without acces to the internet"