Mozilla säger upp 250 anställda

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jawik:

Det här är lite off topic, men vad gör man i webbläsaren när man har 100+ tabbar öppna samtidigt? Vad är nyttan?

Jag har sett en del motiveringar tidigare och dessa har mest grundat sig i lathet. Typ "orka stänga webbläsaren" och sedan har det visat sig att användaren i vissa fall ändå har flera tabbar med samma sida öppen för de vet inte vilka sidor som faktiskt är öppna.

Det är en genuint nyfiken fråga. Jag tycker att det bör finnas någon form av nytta med det utöver den personliga preferensen att man aldrig vill stänga webbläsaren.

Stänger ganska ofta av webbläsrna men vill inte tappa flikarna för det så använder "återvänd till där du slutade" grupperar olika ämnen i olika webbläsare och fönster och använder i princip flikar som en bättre version av på bokmärken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

[...] använder i princip flikar som en bättre version av på bokmärken.

Detta får mig att tänka på Pinned Tabs. De har, för all del, funnits i flera webbläsare i många år. Men förbisåg själv länge funktionen innan jag till sist anammade den. Smidigt att ha Slack, Gmail och andra webbplatser man ofta besöker där, och de tar mindre plats ... En fördel jämfört med vanliga bokmärken är dessutom att man får en visuell indikering om sidan uppdaterats. Och sen behöver man inte oroa sig för att råka stänga fliken när man håller ner ctrl+w (för att stänga alla "vanliga" tabbar) när arbetsdagen är slut/man får panik på antalet.

</dagens-tips-eller-nåt>

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det här är lite off topic, men vad gör man i webbläsaren när man har 100+ tabbar öppna samtidigt? Vad är nyttan?

Jag har sett en del motiveringar tidigare och dessa har mest grundat sig i lathet. Typ "orka stänga webbläsaren" och sedan har det visat sig att användaren i vissa fall ändå har flera tabbar med samma sida öppen för de vet inte vilka sidor som faktiskt är öppna.

Det är en genuint nyfiken fråga. Jag tycker att det bör finnas någon form av nytta med det utöver den personliga preferensen att man aldrig vill stänga webbläsaren.

Jag gör det av ren lathet och istället för bokmärken

Edit: kanske ska vara lite mer tydlig. Ett vanligt exempel är att öppna en relaterad youtube-video från klippet jag kollar på eftersom det såg intressant ut, men om man ens laddar om sidan så byter ju ’algoritmen’ ut alla så man riskerar att missa, eller så är det mer än en relaterad som låter intressant. Dessa tycker jag inte känns som vettig anledning att skapa ett bokmärke, men ibland tar det några veckor tills man hinner ’ta sig an’ de man sprungit förbi på vägen. Samma sak med nyheter eller Reddit, många trådar som annars bara försvinner.

Permalänk
Medlem

Helt klart tråkigt. Känner 5 personer där som har blivit uppsagda. Inget bra år det här.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Synd, får hoppas att de faktiskt har vettiga planer nu och att det inte handlar om att skifta inriktning och istället börja sälja ut användardata.

Har hört rykten om att de skall utveckla och sälja VPN/Lösenords-tjänster, kanske även extra fildelningsfunktionalitet med fokus på integritet osv. och för all del, det kan ju vara gångbart i tider som dessa.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Feeku:

Vi går tyvärr en mörk framtid tillmötes. Chromium dominansen ser inte ut att avta, Google har dessutom majoritetsställning i flertalet organisationer för webbstandarder och kan således forma webben utifrån egna intressen. Andra webbläsare har inte har samma resurser, och har svårt att hänga med och implementera alla dessa "standarder" och api:er vilket leder till en sämre upplevelse för användarna, speciellt om de använder sig utav Google's tjänster. Detta gör det lättare för google att pusha chrome, för Google's tjänster fungerar såklart bäst med Chrome.

Instämmer helt med dig, Google och vad de gör även om en del säkert kan klassas som gott är farligt. De är gigantisk aktör med monopol eller om man vill vara snäll, majoritetställning, i de marknader de tagit sig in.

Vi kommer alla förlora på denna utveckling. Frågan är om vi inte redan är för sent ute dessutom.

Skrivet av Dinkefing:

Jag tänker inte lyssna en gnutta på icke poweranvändare såsom dig. Ni som motbevisar mig kör säkert tio tabs maximalt. Firefox kan inte klara mer än tio tabbar innan skrolltabbarna dyker fram. En värdelös webbläsare!

Visst det är inte som förr där FF kunde köra multipla tabbar med hjälp av tab mix plus men det var då. Idag där Både Chrome och FF enbart kan köra maximalt en rad av tabbar så är Chrome överlägsen.

Visst det går att köra userchrome med Firefox så man får multipla tabbar men det fungerar rent ut sagt skit!

I ditt universum är du alltså en poweruser? Chrome är en noob-browser för simpla användare. Firefox hör till de webläsare som fungerar för simpla användare till extrema powerusers. @mrqaffe är en uppenbar poweruser, vilket gör din diss mot honom ganska stötande.

I övrigt har du blivit motbevisad av flertalet andra, men ville att det skulle bli sagt iallafall.

Skrivet av L'ombra:

Den dag Mozilla lägger ner är den dag jag konverterar till amish.

Jag hakar på, om det är okej.

I värsta fall forka Firefox och fortsätta att bygga vidare. Med tanke på att Firefox återuppsod ur askan från Netscape (den hette ju blanda annat Phoenix i början) så vore det inte helt opassande. Men utan användare så är en browser utan användare ändå död.

Skrivet av firstofmay:

Ja med tanke på hur förbannat svårt det ska vara att bli av med parasitappen Chrome även med root på Android eller alla program och datorer som kommer med smörjan installerad från fabrik är det ju ganska uppenbart att det inte är någon hälsosam konkurrens Mozilla får från Googles sida. Utan Firefox kommer det bara finnas Chrome eller webbläsare baserade på Chrome, hemsk tanke.

Instämmer. Även när man försöker köra ett så google-befriat system som möjligt så tar den sig ändå in på alla olika vis. Exempelvis Steam, men förmodligen de flesta andra mjukvaror med någon form av inbyggd browser.

Skrivet av jawik:

Det här är lite off topic, men vad gör man i webbläsaren när man har 100+ tabbar öppna samtidigt? Vad är nyttan?

Jag har sett en del motiveringar tidigare och dessa har mest grundat sig i lathet. Typ "orka stänga webbläsaren" och sedan har det visat sig att användaren i vissa fall ändå har flera tabbar med samma sida öppen för de vet inte vilka sidor som faktiskt är öppna.

Det är en genuint nyfiken fråga. Jag tycker att det bör finnas någon form av nytta med det utöver den personliga preferensen att man aldrig vill stänga webbläsaren.

Webläsaren har över tid för många av oss blivit något man öppnar för att kolla en enda sak och sedan stänga till att bli det förmodligen mest använda programmet där man har stora delar av sitt liv samlat. Firefox är oftast det första och sista program jag öppnar och stänger på mina datorer. Och som van nyhetsläsare så kan jag utan problem öka på antalet flikar med +100 per dag. Så mycket att läsa, så lite tid. Och sen allt annat man kommer åt via browsern.

Hur man använder sin browser finns det säkert miljontals varianter på. Simpla användare kör få eller inga/en tab och öppnar och stänger efter behov. Men vi som är ett med vår browser, använder den så mycket mer.

Permalänk
Medlem

Jäkligt tråkigt att läsa men jag kommer ändå personligen aldrig överge firefox. Speciellt inte för Chrome. Kan med nöd och näppe tolerera Brave men ändå, chromes dominans är inget att hurra över alls.

Permalänk
Medlem

Tråkigt men inte förvånad.

FF har ju förlorat andelar länge.

Men jag kommer fortsätta köra FF då Chrom baserat inte passas mig i smaken, saknar grejor eller gör saker sämre än FF som betyder mest för mig.

Har Chromium baserade browsers installerade som sekundära val då vissa program bara fungerar med dom tex kör jag en web proxy för retro datorer som går via chrome baserad browser.

Har även testat Vivaldi, bättre än IE och mer flexibel är vanilla Chrome MEN gud vad dom installerar om "bockmarks" med varje version och självklart ska den hitta varje ursäkt att skicka en till dessa sidor som antagligen sponsra dom så blir lite less på Vivaldi och många andra Chrome derivat känns infekterat med googles reklam filosofi.

Skulle rekommendera alla att testa FF ett tag för vi behöver alternativ på marknaden, allt kan inte vara 11 sorters vanilj av chrome.

Permalänk
Medlem

De har ju lagt ner hela MDN avdelningen, lagt ner Servo-teamet (CSS motorn) osv. det verkar som att de kommer satsa på WebAssembly och andra människors webprojekt.

Så firefox kommer nog få ännu färre uppdateringar om inte gå i graven helt tills andra tar över.

Permalänk
Medlem

Tror jag kört Firefox sedan att Netscape dog ut. Chrome har jag aldrig gillat. Har även testat Opera men har inte fastnat för den webbläsaren heller

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Tråkigt. Men I takt med att chrome och M$ tar mer och mer marknadsandelar så see det mer och mer dystert ut för andra browsers...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Stänger ganska ofta av webbläsrna men vill inte tappa flikarna för det så använder "återvänd till där du slutade" grupperar olika ämnen i olika webbläsare och fönster och använder i princip flikar som en bättre version av på bokmärken.

Skrivet av medbor:

Jag gör det av ren lathet och istället för bokmärken

Edit: kanske ska vara lite mer tydlig. Ett vanligt exempel är att öppna en relaterad youtube-video från klippet jag kollar på eftersom det såg intressant ut, men om man ens laddar om sidan så byter ju ’algoritmen’ ut alla så man riskerar att missa, eller så är det mer än en relaterad som låter intressant. Dessa tycker jag inte känns som vettig anledning att skapa ett bokmärke, men ibland tar det några veckor tills man hinner ’ta sig an’ de man sprungit förbi på vägen. Samma sak med nyheter eller Reddit, många trådar som annars bara försvinner.

Skrivet av anon5930:

Webläsaren har över tid för många av oss blivit något man öppnar för att kolla en enda sak och sedan stänga till att bli det förmodligen mest använda programmet där man har stora delar av sitt liv samlat. Firefox är oftast det första och sista program jag öppnar och stänger på mina datorer. Och som van nyhetsläsare så kan jag utan problem öka på antalet flikar med +100 per dag. Så mycket att läsa, så lite tid. Och sen allt annat man kommer åt via browsern.

Hur man använder sin browser finns det säkert miljontals varianter på. Simpla användare kör få eller inga/en tab och öppnar och stänger efter behov. Men vi som är ett med vår browser, använder den så mycket mer.

Tackar, jag hade lite teorier om att det bland annat kunde vara som alternativ till bokmärken. Jag är ju lite mer åt det minimalistiska sättet på det att jag undviker att ha så många tabbar/fönster igång samtidigt. Istället blir det lite "hoppande" mellan sidor jag vill hålla mig uppdaterad på. Men jag är ju inte heller en stor användare av den typen av sociala media och annat där det uppdateras ofta och snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DIskSektorer:

Tråkigt. Men I takt med att chrome och M$ tar mer och mer marknadsandelar så see det mer och mer dystert ut för andra browsers...

Microsoft är mycket långt ifrån någon form av dominans på webbläsarmarknaden. Samt att de nu lämnat sina egna produkter för att satsa helt på Chrome-kod baserade Edge.

Jag postade aktuella statistiken från Statcounter här; #18543754

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jawik:

Tackar, jag hade lite teorier om att det bland annat kunde vara som alternativ till bokmärken. Jag är ju lite mer åt det minimalistiska sättet på det att jag undviker att ha så många tabbar/fönster igång samtidigt. Istället blir det lite "hoppande" mellan sidor jag vill hålla mig uppdaterad på. Men jag är ju inte heller en stor användare av den typen av sociala media och annat där det uppdateras ofta och snabbt.

Jag brukade använda fastnålade flikar mycket tidigare, men så fick jag en pil i knäet. Nej men seriöst, för mig blir det en för stor distraktion då det lätt blir att jag börjar kolla uppdateringar på dessa sidor eller manuellt uppdaterar. Liten uppoffring förstås men det är en sak jag valt bort, likt exempelvis Discord, då jag har för svårt att slita mig.

Fina är ju att det finns så många sätt att använda sin browser, speciellt de som är mer öppna för att låta användaren konfigurera efter behov. Hur jag använder min browser har varierat mycket över åren, lite synd att jag själv varit lite dålig på att dokumentera detta för min egen del. Men på senare år har jag blivit mindre experimentel och kör för det mesta på som jag brukat göra. Och missar ofta nyheter som kommer i läsaren.

Man kan inte göra fel, viktigaste att hitta vad som är rätt för en själv och sina behov. Och sen som i fallet med nyheten. Användarna kan inte lastas om Firefox går under. Utan det är storföretag som format utvecklingen att gå i den riktning vi haft. Bara backa tio år eller så var marknaden annorlunda, de flesta hade egna lösningar och browsers såg ut på många olika vis.

Nu... har jag raljerat klart tror jag.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Microsoft är mycket långt ifrån någon form av dominans på webbläsarmarknaden. Samt att de nu lämnat sina egna produkter för att satsa helt på Chrome-kod baserade Edge.

Jag postade aktuella statistiken från Statcounter här; #18543754

Helt korrekt. Var lite snabb med mitt svar. Och det gör situationen ännu värre...

Permalänk
Medlem

Mozilla förstörde webbläsaren fullständigt nu när dom gick över till Fenix på mobilt/platta.
Gränssnittet är totalt värdelöst och många funktioner saknas samt att givetvis alla tillägg slutade att fungera.
Det blev en avinstallation och en övergång till Fennec och jag hoppas verkligen att Fennec stannar vid den gamla motorn.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Intressant, blev precis förundrad över att man ens behövt och har kunnat ha 1000 pers anställda!

Jag har inga säkra källor på det, men jag läste på reddit att det var till stor del folk från MDN som blvit sparkade. MDN är en helt sjuk bra sida för webbutvecklare, och att tillhandahålla en sådan dokumentation på så många språk kräver många anställda. Sen ska det ha varit hela devtools-teamet, deras interna säkerhets-team (InfoSec) och Servo (deras experimentella renderingsmotor skriven i Rust). Devtools och Servo kan jag förstå (devtools är redan ganska bra på FF enligt mig och Servo är ju långt ifrån färdig), men att säga upp InfoSec låter livsfarligt.

Permalänk
Medlem

Firefox fortsatt i mina datorer, men den senaste Android-versionen i min padda var rena katastrofen!! Avinstallerades omedelbart, testat Tor, men den har sina brister, så ft får Chrome duga:(

Permalänk
Medlem

Firefox är för proffsen & de som vill ha kvalitet & integritet, Opera kan man ha också, de andra läsarna är för amatörer utan datorvana.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*"Woke"-sidospår borttaget*

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt. Kommer bli en lång period att vänja sig vid en annan webbläsare, om det är så att Firefox kommer att bli lidande till följd av omstruktureringen inom Mozilla.

Permalänk
Medlem

https://www.theregister.com/2020/08/14/mozilla_google_search/ är lite intressant i sammanhanget.

Uppenbart har ju Mozilla i samma veva som de sade upp en fjärdedel av arbetsstyrkan även förnyat sitt avtal med Google om sök i Firefox, vilket är Mozillas huvudsakliga intäktskälla.

Utifrån de uppgifter som läckt ut så låter det ju som att sök-avtalet även de kommande åren kommer generera en liknande nivå av intäkter.
Om uppgifterna stämmer gör det ju hela situationen något mer oklar; är verkligen "economic conditions resulting from the global pandemic" relevant som orsak, eller handlar det egentligen om något annat?

Det känns väl som att det antingen handlar om att det nya avtalet bekräftar att de INTE kommer ha samma intäkter (uppgifterna är isf fel), eller så vill de inte prata om varför de strukturerar om och hittade på ett svepskäl som som få ifrågasätter i dagsläget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det här är lite off topic, men vad gör man i webbläsaren när man har 100+ tabbar öppna samtidigt? Vad är nyttan?

Jag har sett en del motiveringar tidigare och dessa har mest grundat sig i lathet. Typ "orka stänga webbläsaren" och sedan har det visat sig att användaren i vissa fall ändå har flera tabbar med samma sida öppen för de vet inte vilka sidor som faktiskt är öppna.

Det är en genuint nyfiken fråga. Jag tycker att det bör finnas någon form av nytta med det utöver den personliga preferensen att man aldrig vill stänga webbläsaren.

Jag undrade samma sak, så tack för att du ställde frågan. Har väl haft uppemot 50 tabbar öppna när jag höll på och moddade spel och ville jämföra moddar. Men det blev rätt oöversiktligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Synd, får hoppas att de faktiskt har vettiga planer nu och att det inte handlar om att skifta inriktning och istället börja sälja ut användardata.

Har hört rykten om att de skall utveckla och sälja VPN/Lösenords-tjänster, kanske även extra fildelningsfunktionalitet med fokus på integritet osv. och för all del, det kan ju vara gångbart i tider som dessa.

De har startat ett samarbete med Mullvad VPN, men inte i Sverige än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Tyvärr väntat. Mozilla saknar fungerade affärsmodell, har en ledning med enorma löner och lever i princip på "stödpengar" från Google.

Dessutom, sedan Microsoft bytte till Googles Chromium, så är Mozilla och FF den kvarvarande enskilt största konkurrenten som fortfarande kör med sin egna konkurrerande webbmotor.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/