Xiaomi lanserar transparent OLED-TV

Permalänk
Medlem

Exakt det här har man längtat efter på en TV...

Det är ju knappt så man ser något på vanliga OLED/LCD i dagsljus, kan ju inte blir bättre med en TV utan någon solid bakgrund.

Coolt men knappast användbart, inte på en TV i alla fall.

Permalänk
Medlem

Äntligen, nu kan jag visa upp min svarta panter som jag har bakom TVn hemma!

Permalänk
Medlem

Kul med någon som vågar lansera en produkt i det här segmentet, har ju sett ett antal koncept på detta tidigare men inget som lanserats på bredare front, konsumentmässigt.

Som många redan påpekat, detta lär funka fint för skyltning osv. (inomhus/mörka miljöer) digitala videoväggar i konferensrum/bås kan ev. nu även vara transparenta "videofönster" när de inte används, kanske går att producera enklare dimbara, ambienta varianter också?

Fahrenheit 451 here we go!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag är mer taggad på att visa upp den fina tjejen jag har ståendes bakom min tv alltid.

Permalänk

Några hundra sådana framför varandra och vi får riktig 3D bild.

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem

transparent OK, men varför? ser inte riktigt det användbara i det.. mer än att det kan vara coolt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se bilder på en faktisk, oberoende demonstration av TV:n innan vi i vanlig ordning kokar soppa på en spik här i forumet. Skulle inte förvåna mig om pressbilderna från Xiaomi är 100% Photoshop-magi.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Vem är målgruppen för en tv som går att rulla ihop?

Det är sexigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Alla stora kinesiska företag är grymma, klart man skall stötta dem!

Instämmer Min huawei telefon är nog den bästa jag någonsin haft

Permalänk
Avstängd

Nämen åh, nu kan den klassiska kubskärmen komma tillbaka.

Tänker mig någonting i stil med 50 sådana här lager staplade på varandra så man kan ha lite djup i bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Helt klart, men vi ska också komma ihåg hur mycket det stulit ifrån andra företag. Deras tidiga mobiler såg precis ut som iPhone i hårdvara och i mjukvara (fast Android då). Vet inte hur mycket de kopierar idag, men med lite googling verkar de fortfarande göra det.

Det förklarar hur fort dom tog sig in på marknaden, men nu har dom nog resurser att utveckla egna produkter!

Permalänk
Medlem

Möjligheterna att gömma sladdhärvor och dylikt bara minskar!!!!

Permalänk
Medlem

Tror du har missuppfattat det hela, "lite". Det är just den svarta pantern som är framför tjejen i den röda klänningen som är det som visas på tv:n. Och du kan säkert göra valet att inget ska vara "transparent" så om du vill bara se pantern så kan du säkert visa grönt/vitt/blått/whatever som bakgrund till den istället för att du ska kunna "se genom tv:n".

Permalänk
Medlem

För alla er som undrar varför så finns det väldigt många (förvisso inte på SweC) som tycker att en TV rent inredningsmässigt är en smärre katastrof som är ett nödvändigt ont.

En sådan här TV kan potentiellt lösa många sådana inredningsproblem. Tekniken är i sin linda, om några/många år kommer nog den svarta rektangeln kännas förlegad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Måste prova och stoppa in handen igenom.

Det tror jag inte går utan glasskivan är nog där och dubbel, men snart nog så kommer nog "skärmar" som man kan dra upp till olika storlekar - som en slags hologram men fastare. Bildkvalitén på denna TV är nog förstklassig - annars är det ju en flopp. Ska bli kul å se på YouTube åtminstone.

Permalänk
Medlem

Hur?! 😳

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Ballt, men aldrig mer TV apparat i mitt liv. Projektor FTW. Duken fungerar dessutom som rullgardin!

Vad kör du för projektor och duk?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

De uppger kontrast ratio till 150 000:1 istället för oändlig som traditionellt med OLED paneler. Undrar om det beror på att ljus läcker igenom baksidan och att en svart bild då inte är helt svart?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Äntligen, nu kan jag visa upp min svarta panter som jag har bakom TVn hemma!

Sambon brukar även stå och vifta friskt med en röd opraktisk silkesklänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Varför skulle man vilja ha en genomskinlig TV? Sjukt störigt. Kan ju bara vara användbart som nån slags reklamskylt eller nåt.

Jag kan mycket väl tänka mig en sådan, och slippa en gigantiskt svart "död" yta. Tv-apparater är det bland det fulaste som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Vad kör du för projektor och duk?

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4645953 och en 90" duk (minns inte exakt modell).

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag förutsätter att man inte kommer att behöva se sin vita vägg bakom när man tittar på Nyhetsmorgon

Det är väl exakt det man kommer, allt ’svart’ blir ju transparent, bara det som skickar ut ljus blir synligt/icke-transparent

@wargreymon

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag gillar det. Syns den än mindre när den inte används och man kan hänga den lite var stans utan att det blir en "möbel". I framtiden kanske det kommer mindre varianter också så vi äntligen kan få alla dessa Tony Stark- skärmar

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=00Y0zvIydiQ&f...

Tycker Samsung har hittat ett bättre mellanting istället i så fall.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot dagen när det kommer såna där utan ramar och med multi-touch. Fatta vilken episk man-cave man kan bygga då.

Permalänk
Medlem

Vem kunde tro att sweclockare var sådana bakåtsträvare. Jag törs nästan sätta en tusenlapp på att en av de närmast kommande ”the next big thing” är funktioner som gör att TV:n blir mindre framträdande i vardagsrummet. Om det blir transparenta apparater eller sådana som man rullar ihop låter jag vara osagt däremot.

TV:n är enligr mig, och många andra, en av de absolut fulaste sakerna som finns i ett hem. Till och med många kylskåp är sexigare än en TV...

Permalänk
Medlem

Äntligen kan jag bygga min Iron Man Cave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Har du läst artikeln eller?

"The pictures it displays seem to be floating in the air, merging the virtual and the real to bring an unprecedented visual experience"

Så vill iaf inte jag se på film

Edit: Till alla muppar som citerar och tycker jag är dum i huvudet som inte vill ha en genomskinlig TV, detta är alltså varför jag är emot idén. Hade bildkvaliteten när man väl tittar på den varit likvärdig hade jag såklart inte haft nåt emot den.

Ja, läste artikeln. Där står att den är transparent *när den inte är i bruk*. Att bilden "hänger i luften" har väl inget med transparens att göra, utom att den uppenbarar sig i tomma intet typ.

Själv hade jag haft användning för detta, dock så är priset för högt. Har nämligen ett helt rum bakom TVn som bra skulle kunna få synas.

Permalänk
Medlem

Klart det finns användningområden för detta, det är ju bara det att detta inte spelar så stor roll om man vill titta på film. (dock kan det ju spela roll när tv'n är av)
Själv är jag jävligt sugen på en spegel som också är en skärm, även om jag inte har nån direkt användning för det. (en applikation kan vara som projektor spegel)

Jag är mest exalterad över möjligheterna som denna produktionsteknik möjliggör. tex att kunna "bläckstråleskriva" på vanligt fönsterglas. och använda LCD/oled teknik istället för persienner. eller kanske ett glas som kan släppa igenom värme, eller reflektera värme, beroende på hur kristallerna är satta. (kan ju vara användbart i växthus eller på solpaneler.) Och sen har vi ju alla AR möjligheter. och vi kanske får se solbrillor som även kan fungera som skärmar för mobilen,, typ.
HUD i bilar är ju en annan möjlighet som är direkt kopplat till detta och krökta skärmar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trunk:

Vem kunde tro att sweclockare var sådana bakåtsträvare. Jag törs nästan sätta en tusenlapp på att en av de närmast kommande ”the next big thing” är funktioner som gör att TV:n blir mindre framträdande i vardagsrummet. Om det blir transparenta apparater eller sådana som man rullar ihop låter jag vara osagt däremot.

TV:n är enligr mig, och många andra, en av de absolut fulaste sakerna som finns i ett hem. Till och med många kylskåp är sexigare än en TV...

Medhåll. Allt som behövs nu är svarta OLED, sen är vi i framtiden!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Viking
Skrivet av skewgen:

Möjligheterna att gömma sladdhärvor och dylikt bara minskar!!!!

Varför ska du gömma sånt bakom tv:n om det inte ens finns uttag för att koppla in sladdarna i?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz