Xiaomi lanserar transparent OLED-TV

Permalänk
Melding Plague

Xiaomi lanserar transparent OLED-TV

Xiaomi firar tioårsjubileum genom att lansera världens första genomskinliga massproducerade OLED-TV.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Kul grej. Dock med flexibla skärmar i antågande förväntar jag mig att vi snart (3-4 år) får se TV:s som rullar ihop ungefär som en projektorduk. Kommer vara galet dyrt i början, men å andra sidan var det inte så länge sen som 4K TV kostade över 100k.

edit: Jag är gammal och långsam, visades upp redan förra året tydligen. Ligger på över en halv miljon i pris och lanseras i år. Okvalificerad gissning, sån där kommer kosta 10k om 4 år.

Permalänk
Medlem

Måste prova och stoppa in handen igenom.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja ha en genomskinlig TV? Sjukt störigt. Kan ju bara vara användbart som nån slags reklamskylt eller nåt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Fränt, men nu måste man helt plötsligt hålla ordning även på baksidan

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Varför skulle man vilja ha en genomskinlig TV? Sjukt störigt. Kan ju bara vara användbart som nån slags reklamskylt eller nåt.

Statuspryl för den ytlige?!
Lite högt pris per tum. Tar hellre en kass 70tummare än en vass 55tummare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett en riktig bild på TVn. Undrar om hela baksidan är en heltäckande LCD panel som kan svärta den sidan när man faktiskt använder TVn. Om inte så borde bilden bli förstörd av det man ser igenom, speciellt om man har en vit väg bakom som reflekterar bilden tillbaka genom skärmen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Varför skulle man vilja ha en genomskinlig TV? Sjukt störigt. Kan ju bara vara användbart som nån slags reklamskylt eller nåt.

Vänd på det, ifall transparent TV hade kommit före TV'n som vi känner idag:
Varför skulle jag vilja ha en ful svart rektangel i mitt vardagsrum?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Varför skulle man vilja ha en genomskinlig TV? Sjukt störigt. Kan ju bara vara användbart som nån slags reklamskylt eller nåt.

Varför skulle man vilja ha en ogenomskinlig TV? Sjukt fult. Kan ju bara vara användbart som nån slags helsvart tavla eller nåt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Detta har inget att göra med den tidigare artikeln? "Samsung-anställda gripna efter att ha sålt OLED-information till Kina ".

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vänd på det, ifall transparent TV hade kommit före TV'n som vi känner idag:
Varför skulle jag vilja ha en ful svart rektangel i mitt vardagsrum?

Jag håller inte med för fem öre. Det jag menar är ju att bildkvaliteten måste bli kass såvida man inte använder den i ett kolsvart rum. Man ser ju för tusan väggen/rummet bakom blandat med bilden.

Såklart kanske lite coolare när den står avstängd. Men kass som faktisk TV

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Varför skulle man vilja ha en genomskinlig TV? Sjukt störigt. Kan ju bara vara användbart som nån slags reklamskylt eller nåt.

Man kan ju ha den på väggen framför en fin tavla, så slipper man en svart grej. Lite som Samsung Frame där man kan ta en bild på sin tapet och lägga in som "avstängd-bild", fast bättre.
Man kan även placera den framför ett fönster, så ser man ju faktiskt ut när TV'n är avstängd.

Det jag funderar på är om man kan ha TV'n igång fast med transparens, så den är genomskinlig där man vill. Då kan man ju ha lite smarta grejer så som väder/tid osv när den är "avstängd".

Permalänk
Medlem

Jag gillar det. Syns den än mindre när den inte används och man kan hänga den lite var stans utan att det blir en "möbel". I framtiden kanske det kommer mindre varianter också så vi äntligen kan få alla dessa Tony Stark- skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag håller inte med för fem öre. Det jag menar är ju att bildkvaliteten måste bli kass såvida man inte använder den i ett kolsvart rum. Man ser ju för tusan väggen/rummet bakom blandat med bilden.

Såklart kanske lite coolare när den står avstängd. Men kass som faktisk TV

Jag förutsätter att man inte kommer att behöva se sin vita vägg bakom när man tittar på Nyhetsmorgon

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Detta har inget att göra med den tidigare artikeln? "Samsung-anställda gripna efter att ha sålt OLED-information till Kina ".

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Transparent skärm är inget nytt, har funnits länge.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/See-through_display

Men det verkar fungera bra med OLED, absolut inget för hemmet men spännande för detaljhandeln, t.ex skyltfönster och dylikt.

Att sälja det till hemanvändare är nog mest PR, de säljer säkert en del men det är inte där marknaden finns.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag förutsätter att man inte kommer att behöva se sin vita vägg bakom när man tittar på Nyhetsmorgon

Har du läst artikeln eller?

"The pictures it displays seem to be floating in the air, merging the virtual and the real to bring an unprecedented visual experience"

Så vill iaf inte jag se på film

Edit: Till alla som citerar och inte vill ha en genomskinlig TV, detta är alltså varför jag är emot idén. Hade bildkvaliteten när man väl tittar på den varit likvärdig hade jag såklart inte haft nåt emot den.

Redigerad i enlighet med §1 /Mod
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Kul grej. Dock med flexibla skärmar i antågande förväntar jag mig att vi snart (3-4 år) får se TV:s som rullar ihop ungefär som en projektorduk. Kommer vara galet dyrt i början, men å andra sidan var det inte så länge sen som 4K TV kostade över 100k.

edit: Jag är gammal och långsam, visades upp redan förra året tydligen. Ligger på över en halv miljon i pris och lanseras i år. Okvalificerad gissning, sån där kommer kosta 10k om 4 år.

Vem är målgruppen för en tv som går att rulla ihop?
Folk som vill ta med sig den?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vem är målgruppen för en tv som går att rulla ihop?
Folk som vill ta med sig den?

Folk som måste placera TV'n framför en för fin utsikt, där det är praktiskt att kunna "plocka bort" TV'n när man inte tittar.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Har du läst artikeln eller?

"The pictures it displays seem to be floating in the air, merging the virtual and the real to bring an unprecedented visual experience"

Så vill iaf inte jag se på film

Edit: Till alla som citerar och som inte vill ha en genomskinlig TV, detta är alltså varför jag är emot idén. Hade bildkvaliteten när man väl tittar på den varit likvärdig hade jag såklart inte haft nåt emot den.

Jag tror att du liksom många missuppfattar det hela, du ser inte igenom den när den är på. Men när den är av så blir det som en glasskiva. Detta gör illusionen att bilden "uppenbarar sig" i luften. Finns ju TV-apparater idag med väldigt tunna kanter, däremot när du stänger av den så har du en stor svart fyrkant där. Medan den här TV:n "försvinner".

Själv undrar jag lite om det här kan ersätta fönster, tänk er en 70-100" som fönster, startar TV:n och inget ljus släpps in, stäng av och fönstret är genomskinligt. Detta är ju framtiden man längtat efter sedan Tillbaka Till Framtiden 2!

Permalänk
Medlem

Xiaomi är så himla bra företag, grymma produkter!

Permalänk
Medlem

Finns en LTT-video från förra året som visar något liknande.

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Folk som måste placera TV'n framför en för fin utsikt, där det är praktiskt att kunna "plocka bort" TV'n när man inte tittar.

Låter som en stor marknad

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Xiaomi är så himla bra företag, grymma produkter!

Helt klart, men vi ska också komma ihåg hur mycket det stulit ifrån andra företag. Deras tidiga mobiler såg precis ut som iPhone i hårdvara och i mjukvara (fast Android då). Vet inte hur mycket de kopierar idag, men med lite googling verkar de fortfarande göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter som en stor marknad

Haha, verkligen inte Men tror ändå att någon form av rullbar lösning kommer att vara standard i framtiden

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Xiaomi är så himla bra företag, grymma produkter!

Alla stora kinesiska företag är grymma, klart man skall stötta dem!

Permalänk
Avstängd

Vi får se om det är något att ha. Jag minns bara en Game & Watch med genomskinlig skärm som min kusin hade. Jättecoolt i en minut typ, tills man skulle spela på den och inte såg ett skit. Man var tvungen att ha typ ett vitt papper bakom. Nu var ju det en vanlig LCD i svart/vitt så det här är förstås något helt annat, men jag misstänker att problemet inte är helt löst.

Däremot kan en sådan här TV absolut ha sina användningsområden, i butiker, skyltfönster och liknande. Än mer om man kan få den med touch också. Men att ha den hemma är nog inte så kul om den inte kan göra bakgrunden svart liksom.

Permalänk
Medlem

Ballt, men aldrig mer TV apparat i mitt liv. Projektor FTW. Duken fungerar dessutom som rullgardin!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Känns som att transparenta skärmar är mer för kommersiellt bruk, t.ex. i skyltfönster, tidtabeller osv, än för hemmet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi