Jag är en jävla idiot, nytt grafikkort som inte passar

Permalänk
Medlem

Jag är en jävla idiot, nytt grafikkort som inte passar

Hej,

Idag var jag och köpte nedan grafikkort på webhallen:

https://www.webhallen.com/se/product/303645-ASUS-GeForce-RTX-...

Det jag hade sedan innan var:
Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB 2 690 kr 1 st 2 690 kr
Corsair Carbide 400Q 999 kr 1 st 999 kr
MSI Z370 PC PRO 1 449 kr 1 st 1 449 kr
Corsair CS750M 750W 999 kr 1 st 999 kr
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance 2 090 kr 1 st 2 090 kr
Samsung 850-Series EVO 250GB 999 kr 1 st 999 kr

Jag insåg när jag skulle montera skiten att det inte passar på mitt moderkort.

Vad bör jag köpa istället? Köpte detta för att det var så pass nedsatt, samma prisklass känns lagom.

Beroende på vad jag köper, kommer någonting annat i min setup att agera "broms" mot grafikkortet?

Har någon gjort samma dumma jävla miss?

Tar webhallen tillbaks sådant här inom deras öppet köp regler? Vad jag kan läsa mig till så verkar det så?

Tacksam för svar!

Mvh

Permalänk
Medlem

@benkie:

Vad menar du med att det inte passar ditt moderkort? Det är ju samma pcie slot som vanligt? Eller menar du att det inte skulle passa chassit?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

@benkie: Max längd grafikkort (standardutförande)
370 mm

Enligt inet.se så ska ditt grafikkort passa

Permalänk
Medlem

Klart det passar? Vart försöker du montera den?

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Vad menar du att det inte passar? Moderkortet har ju 16x lanes så där borde det ju passa. Grafikkortet är 276mm brett och chassit tar 370mm

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Ditt chassi är ju stort nog, och pci platsen ser inte ut att vara alltför nära cpu socketen, så vad är problemet?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Det är andra uttag på moderkortet ivägen för mig när jag försöker trycka i grafikkortet i PCI slottet. Längden är inga problem utan snarare höjden på själva grafikkortet :/

Permalänk
Inaktiv

Jag ser inte heller problemet. Ditt chassi är stort nog för att få in grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benkie:

Det är andra uttag på moderkortet ivägen för mig när jag försöker trycka i grafikkortet i PCI slottet. Längden är inga problem utan snarare höjden på själva grafikkortet :/

Vad sitter i de slotsen? Kan du flytta ner vad det nu är som är ivägen? Ta en bild och visa oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benkie:

Det är andra uttag på moderkortet ivägen för mig när jag försöker trycka i grafikkortet i PCI slottet. Längden är inga problem utan snarare höjden på själva grafikkortet :/

Då får vi nog be om att du laddar upp en bild

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av benkie:

[…]

Tar webhallen tillbaks sådant här inom deras öppet köp regler? Vad jag kan läsa mig till så verkar det så?

Tacksam för svar!

Mvh

Tror dom tar tillbaka numera om det är oanvänt. I alla fall lovades jag det när jag köpte en M.2 SSD som jag var osäker på om den passade med mitt moderkort.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Lämna inte tillbaka något tack. Ta en bild, som andra föreslagit, så ska vi nog se till att lösa detta

Permalänk
Medlem

Det ska passa

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Antingen försöker du sätta i grafikkortet uppochned eller så har du någonting i pci-slotten precis under som sitter i vägen vilket du då kan flytta ner ett snäpp.

Passar gör det med en miljon procents säkerhet

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/wKs3ZsN

Stängt igen datorn och satt in mitt gamla kort nu men här är en bild för att visa. Den blåa rutan är grafikkortet och den röda rutan är de uttag som tar emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benkie:

https://imgur.com/a/wKs3ZsN

Stängt igen datorn och satt in mitt gamla kort nu men här är en bild för att visa. Den blåa rutan är grafikkortet och den röda rutan är de uttag som tar emot.

Ok, aj fan, då får du försöka lämna tillbaka.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av benkie:

https://imgur.com/a/wKs3ZsN

Stängt igen datorn och satt in mitt gamla kort nu men här är en bild för att visa. Den blåa rutan är grafikkortet och den röda rutan är de uttag som tar emot.

Hur nära är kortet SATA-portarna? Skulle du klara dig om du skaffade vinklade SATA-kablar istället? De finns med vinkel åt båda håll, så du kan köra en ut från MBt, och en inåt, och sen bara dra kablarna rätt.

Eller går inte kortet i ens om du har kablarna utdragna? Låter ju som en jädra designmiss av moderkortstillverkaren...
EDIT:
Nej, så kan det väl inte vara? SATA-portarna är knappast högre än PCIe-slottarna, väl?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av benkie:

https://imgur.com/a/wKs3ZsN

Stängt igen datorn och satt in mitt gamla kort nu men här är en bild för att visa. Den blåa rutan är grafikkortet och den röda rutan är de uttag som tar emot.

Köp vinklade SATA sladdar. Jag har samma problem på min dator.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av benkie:

https://imgur.com/a/wKs3ZsN

Stängt igen datorn och satt in mitt gamla kort nu men här är en bild för att visa. Den blåa rutan är grafikkortet och den röda rutan är de uttag som tar emot.

Är det kablarna till hårddiskarna som sitter ivägen?
Isf så kan du ju bara koppla in dem i sata 1 och 2

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Vik undan sladdarna bara. Det ska gå!

Permalänk

@benkie: köp vinklade sata kablar så ska du se att det passar

Annars sätt gpu i den andra pcie sloten

Permalänk
Medlem

@benkie: Du behöver alltså köpa några kablar med böjda SATA kontakter liknande det här om du redan fyllt primära SATA-portarna. Annars är det bara att byta SATA-portar.

https://www.inet.se/produkt/6903314/corsair-sata-kabel-vinkla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av benkie:

https://imgur.com/a/wKs3ZsN

Stängt igen datorn och satt in mitt gamla kort nu men här är en bild för att visa. Den blåa rutan är grafikkortet och den röda rutan är de uttag som tar emot.

Ett alternativ kan ju vara sådana där sata-sladdar som har 90 graders vinkel på kontakten på ena änden.

Permalänk
Medlem

Det brukar ingå vinklade kablar med moderkortet också kolla att du inte har dom vinklade delarna mot hårddiskarna, för isåfall kan du byta håll på sladden bara.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av benkie:

https://imgur.com/a/wKs3ZsN

Stängt igen datorn och satt in mitt gamla kort nu men här är en bild för att visa. Den blåa rutan är grafikkortet och den röda rutan är de uttag som tar emot.

Det finns ju fyra andra SATA-uttag på "kanten" av moderkortet också. Du borde kunna använda någon av dem.
Behöver inte ens fixa någon vinklad adapter

(som @Snorlena var inne på redan)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det ingår en vinklad kabel till MSI Z370 PC PRO, kan det vara så att den änden sitter i disken? (Bara en ände är vinklad)
Byt i så fall, så den vinklade änden är i moderkortet och den raka i disken.

Eller så gör du som @Roger W säger ovan.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Instämmer med kören, köp inga nya kablar utan flytta dem till sidan bara så tar de inte emot

Permalänk
Medlem

Därför man inte köper MSI moderkort.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Därför man inte köper MSI moderkort.

Vilket annat märke ska man välja om man inte orkar läsa manualen?

"Problemet" i den här tråden avhandlas på sidan 29 i manualen till moderkortet.

Permalänk
Medlem

Som jag så fint beskrev i titeln, JAG ÄR EN JÄVLA IDIOT.

Grafikkortet sitter monterat nu och allting fungerar som en dröm.

Tack allihopa för supporten <3