Mozilla säger upp 250 anställda

Permalänk
Melding Plague

Mozilla säger upp 250 anställda

Företaget bakom webbläsaren Firefox omstrukturerar sin verksamhet och tackar av motsvarande 25 procent av arbetsstyrkan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mozilla gör så mycket bra utanför webbläsare med allt engagemang inom standarder och nya tekniker för webben bland annat. Jag har kört Firefox sedan betan på Firebird och bara under en period när de hade skitdålig prestanda testat annat, men alltid kommit tillbaka. Hoppas inte denna utveckling håller i sig, och det menar jag för alla på internet. Vi kan inte låta jättarna styra och ställa allt.

Permalänk
Medlem

Tyvärr väntat. Mozilla saknar fungerade affärsmodell, har en ledning med enorma löner och lever i princip på "stödpengar" från Google.

Permalänk
Medlem

Om denna Reddit-post (och dess Twitter-källa) är legit känns det extra trist. Jag har personligen gillat Mozilla till stor del för deras arbete med privacy och säkerhet .... Hoppas det inte ändras.

https://www.reddit.com/r/netsec/comments/i80uki/theymozilla_k...

Permalänk
Musikälskare

Kör Fx som min andra browser, har gjort sen många år och aldrig några större problem förutom när dom fick problem med certifikaten. Det var en clown fiesta utan dess like

Dom hämtar säkert upp sig igen!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Jag är förvånad att så få använder webb-läsaren Firefox, bara ~5% använder den.
Jag är även förvånad att så många använder webb-läsaren Chrome, eftersom, "Some Google Chrome packages include the unique ids, timestamps, custom error pages and other information"...

Redigerad pga sidospår /Mod
Permalänk
Medlem
Citat:

Företaget bakom webbläsaren Firefox omstrukturerar sin verksamhet och tackar av motsvarande 25 procent av arbetsstyrkan.

Tackar av? Det korrekta ordetvalet är sparkar.

Tackar av går ju att säga om anställda som går i pension eller byter jobb på egen begäran, inte 250 stycken som företaget inte längre vill ha kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Europman:

Get woke, go broke! Men jag är förvånad att så få använder webb-läsaren Firefox, bara ~5% använder den.
Jag är även förvånad att så många använder webb-läsaren Chrome, eftersom, "Some Google Chrome packages include the unique ids, timestamps, custom error pages and other information"...

Här är Statcounters data, de har en rätt rejäl statistikbas.
https://gs.statcounter.com/browser-market-share

Totalt: July 2020
Chrome 65.89%
Safari 16.65%
Firefox 4.26%
Samsung Internet 3.43%
Opera 2.05%
Edge 1.91%

Desktop: July 2020
Chrome 69.55%
Firefox 8.61%
Safari 8.36%
Edge 4.12%
IE 2.76%
Opera 2.43%

Mobile: Juli 2020
Chrome 64.11%
Safari 22.58%
Samsung Internet 6.75%
UC Browser 2.75%
Opera 1.79%
Firefox 0.48%

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Om denna Reddit-post (och dess Twitter-källa) är legit känns det extra trist. Jag har personligen gillat Mozilla till stor del för deras arbete med privacy och säkerhet .... Hoppas det inte ändras.

https://www.reddit.com/r/netsec/comments/i80uki/theymozilla_k...

Slår kanske hårt mot Mozdef, tråkigt isåfall.
Världen av SIEM är fylld av dåliga kommersiella mjukvaror eller opensource-mjukvaror som blir uppätna.

Permalänk
Medlem

Synd. Jag har nyligen övergått till Firefox som min default browser båda på datorerna och på mobilen. Den är riktigt bra numera. Kan rekommendera alla som tidigare körde FF men gick över till Chrome att åter igen testa FF. Mycket har hänt det senaste året.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, kör Firefox på både mobil och dator. Körde Chrome många år men bytte tillbaka till Firefox igen och inte ångrat en sekund. Funderar snarare på varför jag stannade på Chrome så många år från första början.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Synd. Jag har nyligen övergått till Firefox som min default browser båda på datorerna och på mobilen. Den är riktigt bra numera. Kan rekommendera alla som tidigare körde FF men gick över till Chrome att åter igen testa FF. Mycket har hänt det senaste året.

Tyvärr hanterar Firefox tabbar som skit jämfört med Chrome. Firefox kan inte ha många tabbar synliga och har svårt att göra dem kompakta utan skrollpilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Tyvärr väntat. Mozilla saknar fungerade affärsmodell, har en ledning med enorma löner och lever i princip på "stödpengar" från Google.

Det är väl hela poängen som gör organisationen lättare att lita på, de tar inte vilka pengar som helst och tjänar inte (direkt) pengar på sina användare genom att sälja data och liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tyvärr hanterar Firefox tabbar som skit jämfört med Chrome. Firefox kan inte ha många tabbar synliga och har svårt att göra dem kompakta utan skrollpilar.

Du kan ju få upp en lista som rymmer titeln istället med bara ett klick?

Permalänk
Medlem

Skit. Firefox är den enda webbläsare jag gillar, så jag kan bara hoppas att Mozilla inte tippar totalt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl hela poängen som gör organisationen lättare att lita på, de tar inte vilka pengar som helst och tjänar inte (direkt) pengar på sina användare genom att sälja data och liknande

Håller inte riktigt med, är man i en ekonomisk beroendeställning till ett av världens största adtech företag, så har jag väldigt svårt att lita på dem. Hade deras primära inkomstkällor varit förenade med mina intressen som användare, så hade jag inte haft några som helst problem. Men nu "hyr" de ut adressfältet till den som bjuder högst, trots att det går emot deras ställning till privacy. Och jag förstår det, Mozilla har inte något annat val, men det påverkar tyvärr syn på Mozilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Tyvärr väntat. Mozilla saknar fungerade affärsmodell, har en ledning med enorma löner och lever i princip på "stödpengar" från Google.

Intressant, blev precis förundrad över att man ens behövt och har kunnat ha 1000 pers anställda!

Permalänk

@Dinkefing: fast det gör den ju inte, treestyle tabs är det som hållit mig kvar på FF i alla dessa år, blir lagom jobbigt för Chrome när man sitter med 200-300 tabbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Tyvärr väntat. Mozilla saknar fungerade affärsmodell, har en ledning med enorma löner och lever i princip på "stödpengar" från Google.

Vad för stödpengar är det du syftar på?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Tackar av? Det korrekta ordetvalet är sparkar.

Tackar av går ju att säga om anställda som går i pension eller byter jobb på egen begäran, inte 250 stycken som företaget inte längre vill ha kvar.

Sparkar har använts om så många olika situationer att ordet blivit meningslöst. Det finns i princip tre olika orsaker till att du får sluta.
Arbetsbrist - dvs inget personligt men du behövs inte.
Uppsägning på grund av personliga förhållanden - lindrig misskötsel mm
Avsked - du får gå på dagen, grova saker som brottslighet o dyl

Ursprungligen användes uttrycket "sparkas" som synonymt med avsked.
Vad gäller Mozilla ligger väl "uppsägning på grund av arbetsbrist" närmast dvs inte alls "sparkas".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Mobile: Juli 2020
Chrome 64.11%
Safari 22.58%
Samsung Internet 6.75%
UC Browser 2.75%
Opera 1.79%
Firefox 0.48%

Har svårt att begripa varför inte fler använder firefox på mobilen. Det går att ha ublock origins installerat bl.a. Så att man kan kolla på nätet utan reklam. Även youtube utan reklam t.ex. Nu har jag förvisso youtube premium ändå, för appen är ändå smidigare att använda. Men hade jag inte haft råd med det hade jag lätt kollat youtube i firefox.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Kan inte förstår hur folk kan använda Chrome? Är det lättja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Har svårt att begripa varför inte fler använder firefox på mobilen. Det går att ha ublock origins installerat bl.a. Så att man kan kolla på nätet utan reklam. Även youtube utan reklam t.ex. Nu har jag förvisso youtube premium ändå, för appen är ändå smidigare att använda. Men hade jag inte haft råd med det hade jag lätt kollat youtube i firefox.

Vet faktiskt inte. Många kör väl bara inbyggda webbläsaren, Chrome, Safari och Samsung browser. Ett annat problem är väl att deras Android-version av Firefox varit långsam i jämförelse. Nu har de alldeles nyligen släppt en helt ny Android version som ska vara snabbare, men det är förstås rätt sent.

Jag skälv kör faktiskt Firefox både på dator och mobil. Så jag är en 0,48 procentare. : )

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Feeku:

Tyvärr väntat. Mozilla saknar fungerade affärsmodell, har en ledning med enorma löner och lever i princip på "stödpengar" från Google.

Vilka lönenivåer handlar det om? Sökte lite snabbt och fick upp en träff på att "Program manager" på Mozilla tjänar $80k-$90k, enligt Glassdoor ligger motsvarade hos "mitt" företag i samma region på ~$140k-$150k.

Håller dock helt med om att är lite dunkelt hur Mozilla tänkt få sin ekonomi att gå runt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Snusfri

Använder Firefox på alla mina burkar samt mobil och padda.
Tar inte i skräpet Chromium/Chrome ens med en kilometer lång tång.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tyvärr hanterar Firefox tabbar som skit jämfört med Chrome. Firefox kan inte ha många tabbar synliga och har svårt att göra dem kompakta utan skrollpilar.

Precis det jag gillar med Firefox, men kan se en del av flikens nämn, även när man har många flikar uppe

Skrivet av SwedenVirre:

@Dinkefing: fast det gör den ju inte, treestyle tabs är det som hållit mig kvar på FF i alla dessa år, blir lagom jobbigt för Chrome när man sitter med 200-300 tabbar

Precis. Jag gillar att man kan se en del av flikens namn även när man har många flikar uppe

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Tråkigt då jag haft FireFox i över ett decennium. Dock tycker jag de borde ha stannat vid 69.0 och bara uppdaterat 69.1, 69.2, osv, hähä. Tänk er: 69.420 och 69.1337!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

För någon som alls intresserar sig för sin personliga integritet på nätet så är ju FireFox ett givet val.

Personligen har jag använt FireFox så länge jag kan minnas, primärt av ideologiska skäl.

Att Chrome o Safari idag är dominerande beror ju självklart på att stora fårskocken bara använder den webbläsare som finns inlagd default när de börjar använda en ny enhet. Skulle man som användare tvingas gör ett aktivt o helt fritt val när man startade upp en nyinköpt enhet första gången så skulle det få otroligt genomslag i statistiken.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Trist, har själv Firefox som andra browser på mina enheter. Kör opera av gammal vana, även om det var svårt några år när de skrotade opera 12. Opera har dock så dålig synkning numera att jag funderar på att byta till Firefox överlag, möjligen mobilen undantaget (tycker opera mini är bäst till det mesta där, FF är riktigt segt på mobilen när man skriver inlägg exv på Facebook)

Det är sällan bra när någon dominerar för mycket, om det så är internet explorer, chrome eller safari (på ios).

Skulle gärna se Thunderbird till mobilen, men Mozilla har väl tagit sin hand från det projektet?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Håller inte riktigt med, är man i en ekonomisk beroendeställning till ett av världens största adtech företag, så har jag väldigt svårt att lita på dem. Hade deras primära inkomstkällor varit förenade med mina intressen som användare, så hade jag inte haft några som helst problem. Men nu "hyr" de ut adressfältet till den som bjuder högst, trots att det går emot deras ställning till privacy. Och jag förstår det, Mozilla har inte något annat val, men det påverkar tyvärr syn på Mozilla.

Det är en sak de säljer och användaren kan byta till valfri leverantör väldigt enkelt. De är dessutom tydliga med vad de säljer och inte massa ’gratis’ tjänster och annat fuffens. Många andra webbläsare har väl också google som default förutom ms möjligen, skillnaden är att de får enorma mängder pengar för det. Dessa pengar görs det bra saker med, så jag är bara nöjd...