Skrivet av hasenfrasen:
Det är en överlevnadsstategi, att planera lite i förväg och tänka åt andra. Jag kör hellre någon av de sex hojarna än bilarna och man lär sig alltid något nytt i defensiv körning under hojturerna. Kommer det vått men är sommar kör jag Firebird med 4L60-E, bromsar med vänstern och gasar med högern. Är det (för) varmt kör jag Firebird sur-sexan (pga AC) manuell och är det snö sur-Volvon med awd manuell. Macho, det är att röka en exklusiv plåtlåda med tusen+ hästar 0-200 med en tjejhoj som köpts för 11,000. En av hojarna gör 402 på ca 8.60 & 280 km/h - men det bevisar bara att man tränat starter - med manuell låda.
Jo jag hade inte köpt en MC med automatlåda heller, eller för den delen en Miata eller så, det motverkar liksom syftet med den typen av fordon, inte för att det skulle vara sämre på något sätt men är man ute efter en upplevelse så är man. Men jag har varken intresset eller ekonomin att ha så dyra saker för nöjes skull utan jag behöver en bil som funkar i vardagen och då är automat totalt överlägset.
Skrivet av Trunk:
Nja, det beror kanske på hur man tolkar orden. Min nästa bil kommer (nästan) garanterat bli en automat men jag håller ändå med om att känslan och inlevelsen med en manuell bil klår en automat.
Tja, allt är ju en avvägning liksom. Mekanisk styrning utan servo ger ju mer känsla och inlevelse än dagens elservos men jag är rätt glad att ha servo i alla fall. Samtidigt är jag kanske inte riktigt ute efter att maximera känsla och inlevelse utan snarare effektivitet och komfort. Speciellt om jag kan göra det utan att göra särskilt stora kompromisser på andra områden, vilket jag inte tycker man behöver göra med en automat. Hade jag kört racing på bana så kanske jag hade tänkt på ett annat sätt, men jag är inte ens säker på det. Ska man ha exempelvis växlingspaddlar så är det ju en automat (eller halvautomat/dubbelkopplingslåda) som gäller.
Citat:
Om vi ska vara onödigt stereotypa så man man säga att med en automat kan man halvsova bakom ratten medan man med en manuell måste planera sin körning och känna av bilen på ett annat sätt.
Man kan ju föra samma argument för väldigt mycket. Det var säkert en massa som tyckte det var fjolligt när man började med startmotorer liksom, "Riktiga män startar bilen med vev...", eller "Riktiga män läser sin egen karta..." (när gps kom), "Riktiga män navigerar med tangentbordet..." (när de grafiska gränssnitten kom).
All teknisk utveckling drar ju liksom åt ett håll: Mer automatisering, eller enklare användning. Det kommer alltid finnas de som tycker att en viss sak går för långt eller att man borde stannat på en viss nivå men utvecklingen kommer ändå att fortsätta. För en nybörjare så är automatlådor objektivt bättre, de behöver inte tänka på om rätt växel är i för det är den, de behöver inte lära sig vart dragläget är för det finns inget, de behöver inte lära sig att trampa hårt med vänsterfoten samtidigt som de ska "ha ett ägg" under högerfoten och så vidare. Man kan se det som en fördumning, men det kan man ju säga om grafiska gränssnitt, farthållare eller miniräknare eller en massa saker liksom. Ska man hårdra det så kan man välja Amish-vägen och bestämma sig för att år X var perfekt, allt uppfunnit eller populariserat efter X låtsas jag inte om och kommer inte att använda, eller så kan man omfamna utvecklingen.
Sen tycker jag inte att automatlådor ger sämre kontroll. Tycker man att lådan har valt fel växel (och inte vill använda kick-down) så kan man växla själv, men ärligt talat så kan jag nog räkna alla gånger det hänt mig på ena handens fingrar. Halvsova kan man inte när man kör oavsett vilken växellåda man har, att ha en sak mindre att lägga uppmärksamhet på under körning har jag svårt att se som något negativt. Däremot kan jag ju tycka att exempelvis Teslas Autopilot är att gå lite långt. Då överlåter man så mycket kontroll till bilen att man faktiskt kan halvsova (eller till och med helsova) samtidigt som man måste ha full uppmärksamhet på trafikförhållandena. Jag säger inte att jag inte hade använt det om jag hade haft sådana funktioner på min bil, bara att jag nog hade haft svårt att ha samma koll som utan funktionen.
Citat:
Sen om man vill kalla det macho eller inte får man bestämma själv
Hasenfrasens inlägg tyder på att det var en machogrej för honom (eller henne, nej honom är det nog) i alla fall. Men frågan är vad det är annars? Ok om man kör en liten sportbil eller dylikt och är ute efter upplevelsen, då vill man inte ha automatlåda och kanske inte heller ventilerade säten eller parkeringsradar, men för en vanlig bil för en vanlig person så vill man ju ha helst ha allt detta och mer (under förutsättning att ens budget tillåter det utan för stora andra kompromisser förstås).
Samtidigt, man kan ju se vad en stor machoikon säger (och jag parafraserar här): Den som väljer manuell växellåda är galen. Det är samma personer som inte vill ha en fjärrkontroll till teven eller som vägrar tvättmaskin och tvättar sina kläder i floden istället. (Jeremy Clarkson) Så machismo kan ju gå åt alla håll.