Permalänk
Medlem

Om ingen redan nämnt....
Finns en alldeles ny fond av TIN-killarna.
Avanza World Tech by TIN.
Intressant...

TIN

Edit: Såg att folk nämnt den redan, åsikter om den?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag tänker typ Länsförsäkringars globalfond. Det borde väl räcka med bara en av den typen?

Den är alldeles utmärkt. En globalfond består av ca 3000 bolag, därför som det räcker med en. 10-15 aktier i olika sektorer räknas som bra tillräckligt för en jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Om ingen redan nämnt....
Finns en alldeles ny fond av TIN-killarna.
Avanza World Tech by TIN.
Intressant...

TIN

Edit: Såg att folk nämnt den redan, åsikter om den?

Den är dyr men annars verkar det vara en bra fond tycker jag.
Irriterande med de här exklusiva fonderna, de hamnar ju inte hos SAVR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Den är dyr men annars verkar det vara en bra fond tycker jag.
Irriterande med de här exklusiva fonderna, de hamnar ju inte hos SAVR.

Bättre att köra Tin Ny Teknik ändå så man missar inget.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Bättre att köra Tin Ny Teknik ändå så man missar inget.

Fast det är inte ens nästan samma. Det är helt olika marknader. Där ny teknik är över 50% Sverige medan world tech är över 50% USA.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Det tycker jag inte. Däremot tycker jag att man kan bättre än, "Hur är det med denna?" Eftersom frågan är så individbaserad i en generell tråd om investerande. Jämför det med resten som för generella diskussioner och tankar om just sparande och investerande.

- Hur brukar ni tänka när analyser höjer värderingar? Går ni direkt på köprek eller vilka faktorer spelar in? (Den här gången är det ett spelbolag.)

Ovan fråga bjuder i mina ögon in till en mer generell diskussion kring personliga filosofier, strategier, och så vidare. Därefter kan man ju gå in specifikt på sin situation. Jag tror då responstalet blir högre än att direkt vilja ha rekommendationer likt, som jag nämnde, en Facebook-grupp för småsparare.

Notera även att ursprungliga inlägget inte fick någon respons.

Det är väl ganska osannolikt att en fråga on ett "okänt" bolag knappast får något svar. Osannolikt att någon har så pass bra koll på bolaget att de vågar kasta ur sig en rekommendation bara sådär. Osannolikt att någon skulle ta sig tiden att läsa upp sig på bolaget för att någon random på swecloclers ska slippa göra sin hemläxa. Det innebär inte att inlägget är dåligt bara för att det inte får något svar. Det har frågat om betydligt större och stabilare bolag i denna tråd utan svar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Problemet för mig är dock att personen som ställde frågan här bara ställer frågor och försöker haussa okända skitbolag så kan förstå att personen inte får några svar om hen inte börjar lägga lite mer energi i sina frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Om ingen redan nämnt....
Finns en alldeles ny fond av TIN-killarna.
Avanza World Tech by TIN.
Intressant...

TIN

Edit: Såg att folk nämnt den redan, åsikter om den?

Det beror på vad man menar med TIN-killarna. Det är inte samma förvaltare som hade robur ny teknik och TIN ny teknik. Förvaltaren för denna fond är Peter Stengård, INTE Carl Armfelt & Erik Sprinchorn
Värt att känna till kanske.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Nu orkar jag inte citera alla, men intressanta svar, tack för det!
Känns lite mer riskfyllt att investera i denna... men lite kan man ju köra på...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ni som nämner dyra fonder; jag undrar om det inte finns en fördel med att investera i väl etablerade fonder som gång på gång slår billiga indexfonder över tid? Ponera att vi har en billig indexfond A som kostar 0,3% och en annan fond B som kostar 1,5% men där A avkastar i genomsnitt 9% per år och B 15% per år. Även om avgiften i B har en ränta-på-ränta effekt och fonden blir dyrare och dyrare så hinner inte A ikapp, eftersom B kommer att växa så pass mycket att avkastningen käkar upp den dyra avgiften över tid.

Anledningen till att jag valde 0,3% vs 1,5% och 9% vs 15% är för att det finns många sådana verkliga fall mellan indexfonder och bransch-fonder. Iallafall bland Sveriges banker som erbjuder fonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Ni som nämner dyra fonder; jag undrar om det inte finns en fördel med att investera i väl etablerade fonder som gång på gång slår billiga indexfonder över tid?

Kan du se in i framtiden vilka fonder som kommer fortsätta överavkasta så är givetvis de dyra med högre avkastning bättre. Problemet är att få har den egenskapen.

Ett bra exempel på fond som tokhyllades länge är D&G Aktiefond, numera med 1 stjärna på Morningstar: https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1919/didner---ger...

Ett annat exempel är Skagen Kontiki som fick rekommendationer trots sin höga avgift, de tappade också allt och har inte återkommit: https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2197/skagen-kon-t...

Bästa anledningen att köra på billiga fonder är helt enkelt för fakta säger att det överlag skapar överkastning mot personer med samma kunskapsnivå. Här kan man se att "Avanza-kollektivet" mot "Avanza Zero" slutade med en uppgång på 59% för kollektivet och 111% för AZ under en 10 års period, så nära på 100% bättre.

http://lundaluppen.blogspot.com/2018/01/avanzaavkastning-fem-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Kan du se in i framtiden vilka fonder som kommer fortsätta överavkasta så är givetvis de dyra med högre avkastning bättre. Problemet är att få har den egenskapen.

Ett bra exempel på fond som tokhyllades länge är D&G Aktiefond, numera med 1 stjärna på Morningstar: https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1919/didner---ger...

Ett annat exempel är Skagen Kontiki som fick rekommendationer trots sin höga avgift, de tappade också allt och har inte återkommit: https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2197/skagen-kon-t...

Bästa anledningen att köra på billiga fonder är helt enkelt för fakta säger att det överlag skapar överkastning mot personer med samma kunskapsnivå. Här kan man se att "Avanza-kollektivet" mot "Avanza Zero" slutade med en uppgång på 59% för kollektivet och 111% för AZ under en 10 års period, så nära på 100% bättre.

http://lundaluppen.blogspot.com/2018/01/avanzaavkastning-fem-...

Tack för ett bra exempel. D&G Aktiefond är nog en fond där man för 10-20 år sedan hade hoppat på tåget med argumentet att "Sveriges industri kommer att blomma ut". Ser att fonden har 35 000 ägare på Avanza och förvaltar 31 miljarder. Sedan 5 år tillbaka så har svenska börsen OMXS30 inkl. utdelning slagit fonden. Vilket är oroväckande med tanke på att det är så många som äger fonden och att en fond med 1,3 % avgift blir slagen av självaste svenska börsen/index. Om man äger aktierna inom indexet eller Avanza Zero så betalar man ju 0 % i avgift.

Vad tror ni om man gör ett mellanting då? Man har en aktiv förvaltad fond med exempelvis 1,5% i avgift och kritiskt utvärderar den efter 1 år. Eller vartannat år. Om den underpresterar eller kramar index med sin höga avgift så byter man.

Säkrast är såklart billiga indexfonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Tack för ett bra exempel. D&G Aktiefond är nog en fond där man för 10-20 år sedan hade hoppat på tåget med argumentet att "Sveriges industri kommer att blomma ut". Ser att fonden har 35 000 ägare på Avanza och förvaltar 31 miljarder. Sedan 5 år tillbaka så har svenska börsen OMXS30 inkl. utdelning slagit fonden. Vilket är oroväckande med tanke på att det är så många som äger fonden och att en fond med 1,3 % avgift blir slagen av självaste svenska börsen/index. Om man äger aktierna inom indexet eller Avanza Zero så betalar man ju 0 % i avgift.

Vad tror ni om man gör ett mellanting då? Man har en aktiv förvaltad fond med exempelvis 1,5% i avgift och kritiskt utvärderar den efter 1 år. Eller vartannat år. Om den underpresterar eller kramar index med sin höga avgift så byter man.

Säkrast är såklart billiga indexfonder.

Problemet är fortsatt att det senaste årets prestation är en dålig prediktor för nästa års prestation.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Tack för ett bra exempel. D&G Aktiefond är nog en fond där man för 10-20 år sedan hade hoppat på tåget med argumentet att "Sveriges industri kommer att blomma ut". Ser att fonden har 35 000 ägare på Avanza och förvaltar 31 miljarder. Sedan 5 år tillbaka så har svenska börsen OMXS30 inkl. utdelning slagit fonden. Vilket är oroväckande med tanke på att det är så många som äger fonden och att en fond med 1,3 % avgift blir slagen av självaste svenska börsen/index. Om man äger aktierna inom indexet eller Avanza Zero så betalar man ju 0 % i avgift.

Vad tror ni om man gör ett mellanting då? Man har en aktiv förvaltad fond med exempelvis 1,5% i avgift och kritiskt utvärderar den efter 1 år. Eller vartannat år. Om den underpresterar eller kramar index med sin höga avgift så byter man.

Säkrast är såklart billiga indexfonder.

Jag ser ingen anledning att skänka bort pengar till förvaltare som ej skapar något mervärde för dig. Aktivt förvaltad fond kommer underprestera mot index över en längre tidsperiod, vill du ut efter en kort tidsperiod tar du stor risk utan speciellt stor uppsida. Hur du än gör är du förlorare för avgifterna är satta i sten till skillnad från din avkastning.

Är du desperat att "bli rik snabbt" hade jag hellre tagit ordentlig risk och satsat pengarna i aktier i ett fåtal bolag i branscher du är väl insatt i där du har superkoll på bolagen och känner att du har en känsla för framtiden (helst i Sverige för att slippa källskatter på utdelning). Då är det iallafall du som får all avkastning av ditt risktagande och inte blir rånad på 1/5 varje år som i de aktiva fonderna (kom ihåg att dina förvaltare ska ha sina avgifter även om de går sämre än index).

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur Teslas split kommer funka? De beskriver den som en utdelning. Alla som har en aktie den 21:a kommer få fyra till efter stängning den 28:e. I praktiken borde det kanske vara som vilken split som helst, men vad händer med handeln mellan dessa dagar? Och utdelning är det ju 15% källskatt på på ISK. Någon som varit med på en liknande "utdelningssplit" innan och kan skina lite ljus?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Alotiat: Som jag ser det så är dyrare fonder mer som aktier. Du får vara aktiv, hålla lite koll på innehavet och eventuella nyheter relaterat till dessa. Gör det detta bli det dock lättare att köpa aktierna du måste hålla koll på. Fördelen med fonder är väl att du kan komma in i bolag som inte är tillgängliga att köpa i sverige.

Själv lämnade jag fonder i mars och håller mig till aktier i detta läge då jag har tid och ork att vara aktiv med uppföljning på bolagen.

Permalänk
Medlem

Lite återkoppling till min pension vi diskuterade förra veckan.

Hade möte med M&M nu. Tydligen är det så att mitt företag har ett avtal där flytten enbart får ta 30 dagar då det normalt kan vara 2-3 månader. Och även om flytten tar 30 dagar så ligger bara pengarna utanför marknaden i drygt 5-7 dagar. Avgifterna sväljer Länsförsäkringarna.

Så får bli en flytt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Placera går igenom AMD, Intel och Nvidia och hur marknaden gissar framtiden kommer se ut för dem ur ekonomisk synvinkel.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/08/13/den-st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det beror på vad man menar med TIN-killarna. Det är inte samma förvaltare som hade robur ny teknik och TIN ny teknik. Förvaltaren för denna fond är Peter Stengård, INTE Carl Armfelt & Erik Sprinchorn
Värt att känna till kanske.

Avanza World Tech by TIN är en matarfond som placerar minst 85% (och i praktiken 100%) av sina medel i mottagarfonden TIN World Tech.

TIN World Tech:
https://tinfonder.se/tin-world-tech/
Förvaltare: Carl Armfelt & Erik Sprinchorn

Permalänk
Medlem

Hallå där alla smarta sparare

Jag har precis sålt en bostadsrätt och behöver spara kontantinsatsen (ca halv miljon) någonstans tills det är dags att köpa nästa boende (om ett år eller så). Jag tänker mig fonder, men är osäker på till vilken grad avgifterna riskerar att käka upp avkastningen.

I dagsläget har jag bara ett litet fondsparande, där majoriteten ligger hos Swedbank Robur Ny Teknik. Tycker fonden går riktigt bra, men är det smart att slänga in majoriteten av kontantinsatsen där i ca ett år? Eller finns det ett smartare sätt att göra det på? Risk är förstås också en faktor att ta i beaktning.

Tacksam för vägledning

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Avanza World Tech by TIN är en matarfond som placerar minst 85% (och i praktiken 100%) av sina medel i mottagarfonden TIN World Tech.

TIN World Tech:
https://tinfonder.se/tin-world-tech/
Förvaltare: Carl Armfelt & Erik Sprinchorn

Varför står det annan förvaltare på avanzas hemsidan undrar jag?
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1102641/avanza-wo...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hallå där alla smarta sparare

Jag har precis sålt en bostadsrätt och behöver spara kontantinsatsen (ca halv miljon) någonstans tills det är dags att köpa nästa boende (om ett år eller så). Jag tänker mig fonder, men är osäker på till vilken grad avgifterna riskerar att käka upp avkastningen.

I dagsläget har jag bara ett litet fondsparande, där majoriteten ligger hos Swedbank Robur Ny Teknik. Tycker fonden går riktigt bra, men är det smart att slänga in majoriteten av kontantinsatsen där i ca ett år? Eller finns det ett smartare sätt att göra det på? Risk är förstås också en faktor att ta i beaktning.

Tacksam för vägledning

//Gorian

Nej, det är inte smart. Ja, det finns bättre sätt att göra det.

Nämligen bankkonto. Med så kort horisont bör du inte placera mer på börsen än du kan tänka dig att förlora vid en krasch. I mars dök börsen 30% på ett par veckor, hur hade du känt dig om du gått in dagarna innan och sen förlorade >150 kkr?

Dold text
Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas: Gissar var nog rätt, kändes som att för en inbiten nörd var det lite grundläggande. Kul att se något intresse av faktisk hårdvara däremot.

@Gorian: Klarnas sparkonton, bäst ränta just nu såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Varför står det annan förvaltare på avanzas hemsidan undrar jag?
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1102641/avanza-wo...

Det är förvaltaren hos Avanza som förvaltar matarfonden. Fonden hos Tin har som sagt Tins förvaltare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hallå där alla smarta sparare

Jag har precis sålt en bostadsrätt och behöver spara kontantinsatsen (ca halv miljon) någonstans tills det är dags att köpa nästa boende (om ett år eller så). Jag tänker mig fonder, men är osäker på till vilken grad avgifterna riskerar att käka upp avkastningen.

I dagsläget har jag bara ett litet fondsparande, där majoriteten ligger hos Swedbank Robur Ny Teknik. Tycker fonden går riktigt bra, men är det smart att slänga in majoriteten av kontantinsatsen där i ca ett år? Eller finns det ett smartare sätt att göra det på? Risk är förstås också en faktor att ta i beaktning.

Tacksam för vägledning

//Gorian

Din tidshorisont är för låg för att det ska vara värt risken att gå in på börsen.

Det finns bankkonto med fria uttag med räntor på runt 0.9% vilket är ok. Du kan även låsa pengarna i t ex 6-12mån om du vet säkert att du inte ska använda dom till annat och få något högre ränta, kanske 1.2%.

Förslag på banker med fria uttag är t ex Nordax, Klarna men det finns andra.

https://www.konsumenternas.se/spara/olika-sparformer/om-spark...

Ser att Komplett har ett sparkonto nu med 1% ränta, kan vara något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Varför står det annan förvaltare på avanzas hemsidan undrar jag?
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1102641/avanza-wo...

Du lägger pengar i Avanza World Tech by TIN där Peter Stengård är ansvarig. Sedan lägger han pengar över till TIN World Tech där Förvaltare är Carl Armfelt och Erik Sprinchorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Du lägger pengar i Avanza World Tech by TIN där Peter Stengård är ansvarig. Sedan lägger han pengar över till TIN World Tech där Förvaltare är Carl Armfelt och Erik Sprinchorn

Då är jag med, tack!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, det är inte smart. Ja, det finns bättre sätt att göra det.

Nämligen bankkonto. Med så kort horisont bör du inte placera mer på börsen än du kan tänka dig att förlora vid en krasch. I mars dök börsen 30% på ett par veckor, hur hade du känt dig om du gått in dagarna innan och sen förlorade >150 kkr?[/spoiler]

Skrivet av Gainsgoblin:

@Gorian: Klarnas sparkonton, bäst ränta just nu såvitt jag vet.

Skrivet av Baxtex:

Din tidshorisont är för låg för att det ska vara värt risken att gå in på börsen.

Det finns bankkonto med fria uttag med räntor på runt 0.9% vilket är ok. Du kan även låsa pengarna i t ex 6-12mån om du vet säkert att du inte ska använda dom till annat och få något högre ränta, kanske 1.2%.

Förslag på banker med fria uttag är t ex Nordax, Klarna men det finns andra.

https://www.konsumenternas.se/spara/olika-sparformer/om-spark...

Ser att Komplett har ett sparkonto nu med 1% ränta, kan vara något.

Jag har sett andra ge detta råd tidigare (sparkonto, ej fonder/aktier). Jag förstår dock inte varför. Exempelvis har Swedbank Robur Ny Teknik gått som tåget, trots stordyket i mars. Överlag tycks aktier/fonder som fokuserar på teknik ha återhämtat sig. Varför skulle jag tacka nej till en ~+45% avkastning? Även om börsen skulle tvärdyka igen så gör det mig inte vidare mycket att vänta ett år till eller så på att börsen ska klara sig.

Med sparkonton på någon procent eller så så tappar man ju ändå pengar över tid iom årlig inflation på 2%. Right?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tycker ni man ha sina fonder i ISK:n eller AF:n?

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gorian:

Jag har sett andra ge detta råd tidigare (sparkonto, ej fonder/aktier). Jag förstår dock inte varför. Exempelvis har Swedbank Robur Ny Teknik gått som tåget, trots stordyket i mars. Överlag tycks aktier/fonder som fokuserar på teknik ha återhämtat sig. Varför skulle jag tacka nej till en ~+45% avkastning? Även om börsen skulle tvärdyka igen så gör det mig inte vidare mycket att vänta ett år till eller så på att börsen ska klara sig.

Med sparkonton på någon procent eller så så tappar man ju ändå pengar över tid iom årlig inflation på 2%. Right?

Det kan lika gärna bli -45% och 3 år istället för 1 tills du är tillbaka på noll. Eller 7 år, som det tog förra gången IT-bubblan sprack. Känns det fortfarande intressant? Gör vad du vill, det är dina pengar. Jag hade dock inte tagit den risken, särskilt inte med alla pengar i en enda branch.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion