Vilken är era mest minnesvärda hårdvara genom tiderna

Permalänk
Vila i frid

C64. Köpte Fort Apocalypse på floppy (1541) som var laserskyddad - utmaning att knäcka skyddet - som exekverades direkt från floppydiskens sektorer av floppyns egna hårdvara - även den innehållande en 6502. Året efteråt, en turbo xt på 8 MHz, 20 MB, med 640k à 20,000 från Nyberg Data i Uppsala (Copam-datorer).

Permalänk
Avstängd

Mest minnesvärda hårdvaran:

1. Första egna datorn (IBM PS/1 486SX/25 med 4 MB RAM och 120 MB HD)
2. Andra datorn (Power Macintosh 8500/120 med 96 MB RAM och 2 GB HD)
3. Första CD-brännaren (LaCie 4X SCSI-anslutning, Toast som brännarprogram och Kodak Gold CD-R)
4. Första multiprocessorburken (Power Mac G4/450 i MP-konfig med 768 MB RAM och 30 GB HD, uppgraderad med en extra 128 MB-modul från föregående burk som var en G4 i 400 MHz-version)
5. Första bredbandet i form av BoNet (sedermera Bostream) 2,5 Mbit/s med Orkit-modem för i princip samma pris som Telias 0.5 Mbit/s ADSL)
6. Första externa HDn (LaCie på 120 GB som kompletterade den inbyggda på 30 GB - då upplevde man att man fick rejält med utrymme)
7. Första gången man fick DVD demonstrerat 1997 och uppfattade bildkvaliteten som HD-liknande
8. Amiga 500 som första dator (ej hemma dock) - inkörsporten till datorer
9. Pole Position i arkadhallen - första minnesvärda spelet
10. NES i julklapp tillsammans med Super Mario Bros och Duck Hunt dubbelkassett

Permalänk
Medlem

Det är nog C64:an, lärde mig jäkligt mycket om datorer i största allmänhet tack vare den.
Nästa som jag vände på utan och innan är nog IBM 286:an... sen blev det en 486:a, en Pentium mm. men de flesta PC:ar sedan dess är ju same same känns det som.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Det är nog C64:an, lärde mig jäkligt mycket om datorer i största allmänhet tack vare den.
Nästa som jag vände på utan och innan är nog IBM 286:an... sen blev det en 486:a, en Pentium mm. men de flesta PC:ar sedan dess är ju same same känns det som.

Älskade strömknappen på de där gamla IBM burkarna. Sådan knapp skulle ju kosta massor idag att göra ;=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Älskade strömknappen på de där gamla IBM burkarna. Sådan knapp skulle ju kosta massor idag att göra ;=)

Allt var ju byggt som en stridsvagn i dom där, även nätagget, ser väl ut som dagens serveragg ungefär.
Men MCA-kort var tyvärr dyra och ovanliga, så den fick åka ut till förmån för en generisk "klon" när jag behövde lite mer krut än 10MHz 286...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Sinclair Zx81 : Det var min första dator. Försökte få ett riktig tangentbord på den ,men det gick så där. Sedan blev en Zx Spectrum, den lärde man sej att programmera och även spela spel . Spectrumen hade en enklare hårdvara än C64, så spel som out run / Commando / Rambo II First blood var lite enklare i Spectrum versionen.

Sedan blev det en C64, men den hade inte lika roliga basic tolk som ZX Spectrumen, det var mer svår programmera. Skulle man rita ett streck på skärmen på Spectrumen så fanns det ett kommando för det, på C64 var man tvungen att skriva data på bildskärms minnet för att rita ett streck.

Sedan blev det Atari ST, en dator som liknar mer dagens maskiner. Följde med en usel basic tolk, men det fanns GFA Basic, som man kunde kompilera programmen dessutom.

Permalänk
Medlem

Dubbla Voodoo 2 kort som man rockade en gång i tiden