Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd

Blä på skräpbilen Kia Optima PHEV.

Jag är glad att jag inte valde den som förmånsbil.
Tror inte jag skulle stå ut 3 år med den som jag har som hyrbil i en månad nu.

Piper/tjuter jämnt utan att säga varför, nån typ av varningssignal (stillastående, "parkerad")
Rattlåset går kanske i 1/20 gånger.
Då och då så funkar inte fjärren/knappen på utsidan för att bilen inte stängdes av när dörren öppnades, så in i bilen igen, starta bilen, stäga av bilen, och ut, så brukar bilen stängas av (helt)
Växelväljaren ligger och trycker mot låret, vilket inte ger en skönt körning.
Batteriet konstant "slut" (runt 10% helatiden), lönlöst att ladda om man inte kan göra det hemma.
0.57L/milen enligt datorn, vilket ger kanske närmare 0.65L/milen mer troligt.
Sparar inte inställningar för ljud, återgår alltid till ljudnivå 20 på ljud från telefonen (BT), vill ha 30 som förinställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Wow lyckas du få upp en Mini Cooper Electric till 2 Kwh/milen lär du stå på iallafall när man såg Björn Nylands test.
90 Km/h = 1.28 Kwh/ mil 120 Km/h 1.77 Kwh/ mil

https://youtu.be/npoMLa8tPy8

Kanske hört vad andra får för förbrukning, då de flesta förare av Mini:s verkar tro det är autobahn de kör på, oavsett väg.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Inressant, jag måste ha missat något i min kalkyl. Om möjligt, kan du skicka den till mej via PM eller posta här i tråden? Den utan andra-handsvärde.
Tack på förhand!

Det får nog ses som ett internt dokument eftersom det är företagets. Men det är ingen raketforskning. Elbilar har betydligt större miljöbilsbonus jämfört mot en hybrid och det behövs inget serviceavtal för just Tesla, försäkringen var rätt bra prisad också. Så i det stora hela för vad bilarna vi har kollat på så är ganska lika. Ser man för vad förmånsbilen kostar en privat att bruka så är dels förmånsvärdet väldigt lågt på Tesla model 3 standard range och använder man elbilen för tjänsteresor så får man 9,5kr/mil i ersättning skattefritt, precis som det skulle vara en bensinbil/hybrid, laddar man hemma så räcker 9,5kr i ersättning flera gånger om.

Så ja, vill personalen ha en Tesla så kommer det funka, både rent privat och för firman. Vill man ha en hybrid så får man det, vill man ha en billigare bil så går det ju också bra såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Kan du inte räkna om ditt exelark och ladda upp det igen fast med 1.6kwH/mil istället för att se hur kalkylen blir då?

Har nu i mitt excel 1.54, kan ladda upp bild imorgon.
Men som tidigare skrivet av mig i tråden så blir uträkningen:
”Leker med tanken att den då drar 1,55kWh/mil så blir totalkostnaden 4511,5kr/mån (med lån och allt). Alltså 200,5kr billigare i månaden än bensin, plus att andrahand värdet är högre samt att serviceavgifter är lägre.”

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

@mbryngelsson: Håller med dig i det mesta och när det gäller prisvärdhet och kostnader. Funderade själv på en sådan du har, men för mig var den för liten.

De flesta jag pratat med fastnar på själva inköpspriset och ser inte hela totalkostnaden på bilen. Vissa har till och med sagt att de inte bryr sig om totalkostnaden, bara vad bilen kostar att köpa hos "bilhandlaren".
Det är så mycket kostnader som försvinner när man går över till elbil och den enda kostnaden som har ökat för mig är försäkringen. Men i och med att de andra kostnaderna minskat så mycket, så blir det ändå väldigt mycket billigare bilägande, än om jag skulle haft kvar min Volvo och kört samma miltal.
Det är där folk bör titta istället. Kör man mycket, så tjänar man på att gå över till elbil, även om bilen är dyrare att köpa.. inget snack.

Sparar menar du väl...

Hur många mil behöver man komma upp i för att det ska vara lönt med en Tesla? Värdeminskningen är ju trots allt ganska brutal också, med tanke på det höga inköpspriset.

Tittade på Model X nu istället, den har ju en lite mer överkomlig prislapp som sagt, även om den fortfarande är riktigt dyr.

Räknade ut vad totalkostnaden på min bil har varit under de tre åren lite drygt som jag har haft den och blev som sagt lite förvånad. Inklusive värdeminskningen så landade kostnaden på 4139 kr per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Sparar menar du väl...

Hur många mil behöver man komma upp i för att det ska vara lönt med en Tesla? Värdeminskningen är ju trots allt ganska brutal också, med tanke på det höga inköpspriset.

Tittade på Model X nu istället, den har ju en lite mer överkomlig prislapp som sagt, även om den fortfarande är riktigt dyr.

Räknade ut vad totalkostnaden på min bil har varit under de tre åren lite drygt som jag har haft den och blev som sagt lite förvånad. Inklusive värdeminskningen så landade kostnaden på 4139 kr per månad.

Dock äger han en begagnad Tesla Modell S med fri supercharging så han laddar gratis när han ej laddar hemma.

Kollar man i Tyskland kan du hitta en för 400K.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=299064516&...

Opel Ampera E 60Kwh= Chevrolet Bolt i USA hittar du inte ens i Sverige verkar som ett vettigt begagnat köp.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?damageUnrepair...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Är det inte rätt galet att elversionen kostar 160k mer?
Motorn är enklare och billigare.

Kollar man på tex Zoe så kostar det väl runt 80k att köpa loss batteriet, så hur kan de motivera den massiva skillnaden?

Är de fula och höjer priset med 60k för bonusen, och på så sätt "snor" den istället för att ge den till konsumenten?

Permalänk
Medlem

Ampera E, amerikansk kvalitet i sitt esse = usel kvalitet.
Samt i ett test jag läste så hade de en räckvidd på va 36 mil vid 0-gradit, på en deklarerad räckvidd om 52 mil.

Nä tack.

ID3 testkördes av Vi Bilägare, publicerades häromdagen i deras premiumtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Är det inte rätt galet att elversionen kostar 160k mer?
Motorn är enklare och billigare.

Kollar man på tex Zoe så kostar det väl runt 80k att köpa loss batteriet, så hur kan de motivera den massiva skillnaden?

Är de fula och höjer priset med 60k för bonusen, och på så sätt "snor" den istället för att ge den till konsumenten?

Är ju inte bara batteriet, men ärligt inte en aning om hur det prissätts. Minin just är ju samma drivlina som i3:an från BMW, så dom har bara flyttat över den mer eller mindre. Dock är minin mer effektiv än i3:an på något skumt sätt

Jag vet ju enl. min kalkyl att det trots allt för oss blir billigare i slutändan med elbil. Denna är okej prissatt med, kollar även på Mazda MX30 men är inte helt såld på den riktigt. Denna bilen efter 5 år lär fortfarande vara värd en hel del, vilket är positivt om man skall köpa en ny bil senare då har man kontantinsatsen klar vid försäljning av denna.

Då är det ändå som du säger, 160k billigare bensinbil jag kollade på...

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Nej det är ju såklart inte bara batteriet, men en elmotor är ju billigare att tillverka än en bensinmotor. (Sen kanske de tar betalt för R&D på elmotorn, något som kanske redan är "avräknat" på bensinmotorn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Nej det är ju såklart inte bara batteriet, men en elmotor är ju billigare att tillverka än en bensinmotor. (Sen kanske de tar betalt för R&D på elmotorn, något som kanske redan är "avräknat" på bensinmotorn)

Saken är att Oem tjänar mer pengar på service och delar från Ice bilar och att dessa tillverkas i större skala så känns nästan som dom lägger på förlorade intäkter från service & delar i dagens läge då priset per kwh gått ner markant och närmar sig 100 Usd & Catl säger att dom ska klara 80 Usd i år med deras nya batteri med 2 miljoner km garanti.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Nu för alla dessa extrema bilister som säger att deras bil måste klara enorm räckvidd utan paus så har Lucid Air fått ut 517 miles på EPA Skalan= 831 Km.
https://electrek.co/2020/08/11/lucid-air-electric-car-epa-ran...

Själv känner jag att 30 mil är fullt godtagbart innan jag iallafall vill sträcka på benen & har ändå jobbat som yrkeschaufför på lastbil endel år.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: 30 mil hade varit rimligt om det gällde året om även vid sträng kyla och snö. Tyvärr gör det ju inte det så då vill man ha lite marginal. Ingen orkade bemöta den forskning jag länkade på förra sidan men man verkar få räkna med halverad räckvidd i värsta fall på vintern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@Jonas79: 30 mil hade varit rimligt om det gällde året om även vid sträng kyla och snö. Tyvärr gör det ju inte det så då vill man ha lite marginal. Ingen orkade bemöta den forskning jag länkade på förra sidan men man verkar få räkna med halverad räckvidd i värsta fall på vintern.

Nja, i värsta fall är ju -34 grader och ingen förvärmning och inget garage. Det är kanske inte så realistiskt, har man en elbil och bor i norraste Norrland så har man väl sannolikt laddning hemma och då får man väl se till att inte stänga av förvärmningsfunktionerna liksom. Men visst har elbilen fortfarande fler nackdelar om det regelbundet blir många minusgrader där man bor, och man kör rätt extrema sträckor. Det är förstås upp till varje person om kompromissen är värd det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Jonas79: 30 mil hade varit rimligt om det gällde året om även vid sträng kyla och snö. Tyvärr gör det ju inte det så då vill man ha lite marginal. Ingen orkade bemöta den forskning jag länkade på förra sidan men man verkar få räkna med halverad räckvidd i värsta fall på vintern.

Vad finns det egentligen att bemöta? Det bekfräftade ju snarare det jag hävdade i vår diskussion tidigare, att t.ex. en Model S LR utan problem klarar över 30 mil även i kyla. Det är ju nämligen inte så att du kan applicera samma procentsats på Teslan med 2-3 gånger så stort batteri som du gör på de mindre bilarna. Det som är det viktiga är hur mycket mer energi som krävs och det krävs t.ex. inte 3 ggr så mycket energi att värma och hålla kupén varm i en Tesla kontra en Ioniq.

Så räkna lite på de siffrorna du länkade till så ser du snabbt att det inte är några problem när man har ett lite större batteripack.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: det jag hävdat är att man måste räkna med nästan halverad räckvidd när det är riktigt kallt och bland annat du hat hävdat att det behöver man inte alls utan man tappar bara lite grann.
Dryga 30 mil går nog att få ut med en Model 3 long range men att säga att 30 mil räcker gott och väl för alls är bara felaktigt.
Särskilt då WLTP är klart längre än motorvägshastigheter

Men vi kan vara överens om drygt 55-60% av WLTP räckvidd vintertid vid landsväg eller hur?

"Konstant 90 km/h, bilen nedkyld till -20 °C, körning i -20 °C = 243 km" på en kona med 455 WLTP räckvidd.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/kronikor/20200724/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, i värsta fall är ju -34 grader och ingen förvärmning och inget garage. Det är kanske inte så realistiskt, har man en elbil och bor i norraste Norrland så har man väl sannolikt laddning hemma och då får man väl se till att inte stänga av förvärmningsfunktionerna liksom. Men visst har elbilen fortfarande fler nackdelar om det regelbundet blir många minusgrader där man bor, och man kör rätt extrema sträckor. Det är förstås upp till varje person om kompromissen är värd det.

Enligt mig måste det vara en fördel om man väljer att bo riktigt på landsbygden här uppe för kan vara 3 mil till närmaste bensinstation från hemmet och långt till nästa och kan man ladda hemma istället och slippa besöka macken så slipper man detta besväret.

Umeå måste vara Norrlands största stad med ett riktigt bra sjukhus alla hamnar på när lokala små sjukhusen ej klarar uppgiften.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Enligt mig måste det vara en fördel om man väljer att bo riktigt på landsbygden här uppe för kan vara 3 mil till närmaste bensinstation från hemmet och långt till nästa och kan man ladda hemma istället och slippa besöka macken så slipper man detta besväret.

Jo absolut. Jag ser det som en jättestor fördel, man behöver aldrig besöka en mack igen liksom. Men det kan absolut vara ett problem att det är glest mellan publika laddare i riktig glesbygd, där det är långa avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu: det jag hävdat är att man måste räkna med nästan halverad räckvidd när det är riktigt kallt och bland annat du hat hävdat att det behöver man inte alls utan man tappar bara lite grann.
Dryga 30 mil går nog att få ut med en Model 3 long range men att säga att 30 mil räcker gott och väl för alls är bara felaktigt.
Särskilt då WLTP är klart längre än motorvägshastigheter

Men vi kan vara överens om drygt 55-60% av WLTP räckvidd vintertid vid landsväg eller hur?

"Konstant 90 km/h, bilen nedkyld till -20 °C, körning i -20 °C = 243 km" på en kona med 455 WLTP räckvidd.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/kronikor/20200724/...

Huruvida 30 mil räcker är ju upp till varje person att dra slutsats om såklart det säger jag inget om. Men det är ju det som utgicks ifrån i de diskussioner som varit.

Att jämföra med WLTP för att försöka dra slutsats om "hur mycket mer" den drar är ju dock missvisande, eftersom WLTP är missvisande även på sommaren för de flesta förare. Så om du räknar 55-60% av WLTP på vintern är det inte alls 40-45% högre förbrukning på vintern om du kanske bara kom 75% av WLTP på sommaren på samma väg.

Däremot låter väl inte 60% av WLTP vid sträng kyla och vinterväglag helt orimligt om man räknar lite snabbt, mina lite värre scenarion (-25 och en hel del nysnö på vägen t.ex.) med Tesla har hamnat kring där. Det är kanske lite pessimistiskt men bättre att ha några procents marginal. Med ett större batteripack (mina har bara varit kring 72 kWh användbart) som i Model S LR så hade nog kylan påverkat lite mindre i procentenheter.

Vid 60% så klarar man iaf 30 mil med marginal både med Model S LR och Model 3 LR AWD, om det räcker får man själv ta ställning till.

Permalänk
Medlem

Vet inte om denna har varit uppe innan, men rätt bra överblick.

Källa: https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/i7kwi9/han...

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Du och tex @LasseTM har som sagt tidigare hävdat att på vintern tappar du enstaka % i räckvidd eller att det jämnar ut sig. Jag vill hävda att kyla har en markant påverkan på räckvidd. Sålänge vi är överens om det är det okej. En Model 3 LR tar sig nog 30 mil, men det är nog inte mycket mer heller skulle jag misstänka.

Det faktum att man nog bara får räkna med 55-60% av WLTP-räckvidd på vintern gör att det känns lite tråkigt att så många modeller lägger sig runt 45 mil. Funkar säkert briljant söderut och för kortare pendling men för längre pendling som jag sysslar med blir det en rejäl osäkerhet om man tar sig fram. Jag har dock inte gett upp hoppet om något vettigt eller att tesla ordnar en byggkvalite som matchar priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu: Du och tex @LasseTM har som sagt tidigare hävdat att på vintern tappar du enstaka % i räckvidd eller att det jämnar ut sig. Jag vill hävda att kyla har en markant påverkan på räckvidd. Sålänge vi är överens om det är det okej. En Model 3 LR tar sig nog 30 mil, men det är nog inte mycket mer heller skulle jag misstänka.

Det faktum att man nog bara får räkna med 55-60% av WLTP-räckvidd på vintern gör att det känns lite tråkigt att så många modeller lägger sig runt 45 mil. Funkar säkert briljant söderut och för kortare pendling men för längre pendling som jag sysslar med blir det en rejäl osäkerhet om man tar sig fram. Jag har dock inte gett upp hoppet om något vettigt eller att tesla ordnar en byggkvalite som matchar priset.

Nej jag har aldrig hävdat att man tappar enstaka procent på vintern, jag har sagt att den stora effekten av vintern för lite bättre elbilar kommer av andra effekter än kyla, t.ex. att man inte har torr och fri asfalt (givet att vi pratar långkörning där initial uppvärmning inte har så stor effekt på totalen). Att ha ett skrovligt lager is, snö eller vätska på vägbanan gör massvis för räckvidden. Har t.ex. sett verklig förbrukning gå upp med typ 25-30% på motorväg pga ett lite större regnoväder.

Att det kan jämna ut sig lite har ju att göra med att man oftast inte kör i 130 km/h om det ligger 20 cm nysnö på vägen, bilen drar dock fortfarande mycket mer än den gjort annars i den hastigheten man kör i.

Och ja, skall man köra mycket långa sträckor i kallt väder krävs det rätt stora batterier. Själv är jag sugen på att byta min Model 3 till en Model S igen, om den får uppdaterad interiör mm snart. De har ju gjort mycket effektivitetsförbättringar senaste åren så den drar ca 20-25% mindre än när jag köpte min Model S i 2018. Får se vad WLTP hamnar på när de testar om den, i USA gick ju EPA upp en del iaf.

Permalänk
Medlem

Japp model s har ju helt rätt räckvidd. Tyvärr ingen möjlighet till dragkrok så den faller bort helt för mig, sen är det svårt att motivera lite mer räckvidd för 300k. Jante lär också bli ett stort problem som offentligt anställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu: Du och tex @LasseTM har som sagt tidigare hävdat att på vintern tappar du enstaka % i räckvidd eller att det jämnar ut sig. Jag vill hävda att kyla har en markant påverkan på räckvidd. Sålänge vi är överens om det är det okej. En Model 3 LR tar sig nog 30 mil, men det är nog inte mycket mer heller skulle jag misstänka.

Det faktum att man nog bara får räkna med 55-60% av WLTP-räckvidd på vintern gör att det känns lite tråkigt att så många modeller lägger sig runt 45 mil. Funkar säkert briljant söderut och för kortare pendling men för längre pendling som jag sysslar med blir det en rejäl osäkerhet om man tar sig fram. Jag har dock inte gett upp hoppet om något vettigt eller att tesla ordnar en byggkvalite som matchar priset.

Skrivet av Aktsu:

Nej jag har aldrig hävdat att man tappar enstaka procent på vintern, jag har sagt att den stora effekten av vintern för lite bättre elbilar kommer av andra effekter än kyla, t.ex. att man inte har torr och fri asfalt (givet att vi pratar långkörning där initial uppvärmning inte har så stor effekt på totalen). Att ha ett skrovligt lager is, snö eller vätska på vägbanan gör massvis för räckvidden. Har t.ex. sett verklig förbrukning gå upp med typ 25-30% på motorväg pga ett lite större regnoväder.

Att det kan jämna ut sig lite har ju att göra med att man oftast inte kör i 130 km/h om det ligger 20 cm nysnö på vägen, bilen drar dock fortfarande mycket mer än den gjort annars i den hastigheten man kör i.

Och ja, skall man köra mycket långa sträckor i kallt väder krävs det rätt stora batterier. Själv är jag sugen på att byta min Model 3 till en Model S igen, om den får uppdaterad interiör mm snart. De har ju gjort mycket effektivitetsförbättringar senaste åren så den drar ca 20-25% mindre än när jag köpte min Model S i 2018. Får se vad WLTP hamnar på när de testar om den, i USA gick ju EPA upp en del iaf.

Precis som Aktsu skriver så är det inte kylan som drar kräm utan rullmotståndet.
Kan man dessutom värma upp bilen med kabel i så förlorar du någon % max på att hålla bilen varm, vid - 15 tror jag mil bil drar 1kw/h för att hålla bilen 23 grader vilket är under 2% av min batteri kapacitet.
Men runt 20% eller mer är det inte ovanligt att en elbil drar extra vid riktigt vått väglag eller snö.
Men detta kommer ju alla bilar drabbas av, du märker inte av det på samma sätt i en Ice bara eftersom verkningsgraden redan är så dålig.
Vinterdäck kan ju självklart också ha en negativ påverkan på räckvidden.
Det som är "positivt" är ju att man kanske inte håller lika hög hastighet vid dålig väglag så jag upplever ingen jätte förlust, 130km/h på sommaren och 110km/h på vintern på motorväg brukar jag ligga i och då sparar jag igen lite pga hastigheten.

Jag kommer runt 30 mil på sommaren när jag är gasglad med min M3 SR+ vid normala förhållanden och runt 25mil på vintern när det ligger packad snö på vägen och då har jag några % kvar i buffert.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vet inte om denna har varit uppe innan, men rätt bra överblick.

https://i.imgur.com/PKo5uaY.jpg

Källa: https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/i7kwi9/han...

Den grafen överdriver skillnaden något enormt, 0 saknas på x axeln vilket gör att skillnader ser ut att vara procentuellt mycket större än vad de är .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Sparar menar du väl...

Hur många mil behöver man komma upp i för att det ska vara lönt med en Tesla? Värdeminskningen är ju trots allt ganska brutal också, med tanke på det höga inköpspriset.

Tittade på Model X nu istället, den har ju en lite mer överkomlig prislapp som sagt, även om den fortfarande är riktigt dyr.

Räknade ut vad totalkostnaden på min bil har varit under de tre åren lite drygt som jag har haft den och blev som sagt lite förvånad. Inklusive värdeminskningen så landade kostnaden på 4139 kr per månad.

Jo... Men har man den privat och kör i jobbet kan det bli att man faktiskt "tjänar" pengar, ju mer man kör.

Har du tittat på Teslakalkylen? Verkar vara ett bra redskap, om man vill veta skillnader i kostnad. Då inte bara på Tesla utan andra El-bilar också...
Själv räknade jag "för hand" vad allt kostade och eventuellt skulle kosta.

Angående värdeminskning.. Jo, det kostar att ligga på topp.... Men...
https://motorbranschen.mrf.se/elbilarna-som-haller-vardet-bas...

Har själv inte sett så mycket av andrahandsmarknaden förutom för Model S, som jag var intresserad av och den var ganska svajig. Var brutala priser hos vissa bilhandlare, medans då och då kom det lite mer vettiga priser. Samma modell av bil, en årsmodell äldre men med samma utrustning/miltal och i sämre skick var drygt 140000kr dyrare hos en handlare, än den bilen jag slog till på. Var lönt att ha lite is i magen ett tag, tills man hittade något man tyckte var okej.
Tror dock Model 3 kan behålla värdet rätt bra, då det verkar vara en populär bil. Är det någon i bekantskapskretsen eller någon man träffar i jobbet som pratar Tesla, så är det den modellen de verkar vara sugna på.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jo... Men har man den privat och kör i jobbet kan det bli att man faktiskt "tjänar" pengar, ju mer man kör.

Har du tittat på Teslakalkylen? Verkar vara ett bra redskap, om man vill veta skillnader i kostnad. Då inte bara på Tesla utan andra El-bilar också...
Själv räknade jag "för hand" vad allt kostade och eventuellt skulle kosta.

Angående värdeminskning.. Jo, det kostar att ligga på topp.... Men...
https://motorbranschen.mrf.se/elbilarna-som-haller-vardet-bas...

Har själv inte sett så mycket av andrahandsmarknaden förutom för Model S, som jag var intresserad av och den var ganska svajig. Var brutala priser hos vissa bilhandlare, medans då och då kom det lite mer vettiga priser. Samma modell av bil, en årsmodell äldre men med samma utrustning/miltal och i sämre skick var drygt 140000kr dyrare hos en handlare, än den bilen jag slog till på. Var lönt att ha lite is i magen ett tag, tills man hittade något man tyckte var okej.
Tror dock Model 3 kan behålla värdet rätt bra, då det verkar vara en populär bil. Är det någon i bekantskapskretsen eller någon man träffar i jobbet som pratar Tesla, så är det den modellen de verkar vara sugna på.

Jag som följt svenska marknaden ett tag så verkar Hyundai Ionic ha grymt andra handsvärde medans Kia E Soul verkar sjunka snabbast.

Även Kia E Niro och Hyundai Kona har haft ett bra andra handsvärde som alltid är det tillgång/efterfrågan som styr priset och nu verkar tillgången ökat på Kia E Niro som gjort att priset iallafall är lägre en nypris då kötiden på dessa varit 12-18 månaders leverans 2019.

Men är en bil omöjlig att få tag på och efterfrågan hög så förstår man om folk ej orkar vänta och betalar ett högre pris men skönt att detta vänt för folk som söker en begnad E Niro.

Renault Zoe verkar man kunna hitta bra pris på ibland medans Nissan Leaf verkar ha högst andra handsvärde i Sverige jämfört med övriga EU & Usa så verkar Leaf sjunka i pris som stenar.

När E-Golf utgick så reade alla övriga länder ut dessa till bra priser medans Svenska handlare inte gjort detta i Tyskland kan du få en demobil 2019 för 24000 Euro

Så känns generellt som våra begagnat priser legat högre men ibland kan man hitta priser liknande övriga Eu men då säljs dom också ganska omgående.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Leaf, kan det vara så att andrahandsvärdet här är pga begränsad tillgång? Många av dom med korttidsleasing på ett eller två år har ju gått direkt till utlandet.

Permalänk
Medlem

MG ZS Ev 44.5 Kwh för 219 999 DKK=302 865 SEK har fått en Konkurrent med JAC ES-2 40 Kwh för 28 985 Swiss Franc= 276 522 SEK.

Så märks att Kineserna vill in i budget Suv segmentet.
Så länge bilen är ny och aldrig intagen i registret kan man nyttja miljöpremien på 60 000 Sek.

21.85% Skillnad med MG ZS Ev Sommar vs Vinter så inte värre en när det regnar när man sett tester på skillnaderna

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Skoda fortsätter med teasers om Enyaq. Ser väldigt rymlig ut i alla fall.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200812/s...