Non-free firmware - bnx2 för Broadcom NIC

Permalänk
Medlem

Non-free firmware - bnx2 för Broadcom NIC

Hårdvara: HPE Proliant DL380 G7
Firmware: Package: firmware-bnx2 (20161130-5) [non-free]
Debian/Centos har det inte utan en sjö av strul jag inte lyckades lösa, trots tillgång till både paketen och HP's verktyg..
Fedora har det och det bara sa klick så var systemet igång med Cockpit.

Har inte testat Suse, men känns relevant. Hur är det med Archlinux, någon som vet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har gjort detta?
https://wiki.debian.org/Firmware

Verkar finnas diverse bnx2 i Arch Linux paketet linux-firmware
https://www.archlinux.org/packages/core/any/linux-firmware/
Syns om man kollar "Package Contents" på sidan.
Men jag har inte testat med ditt nätverkskort vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Ja det vill jag mena...
Har tankat frm/deb filer och knappat kommandon så fingrarna blöder... haft dem på stickan vid installation, haft separat sticka och matat in, ibland har Debian hittat dem, men det har dykt upp flera frågor om firmware under installationen varje gång (kan iofs hänga ihop med att servern har 4 nic fast egentligen bara 2 portar), men i slutändan så hittar den ingen anslutning på mitt lan och kan inte få dhcp adress.

Har försökt installera paket inifrån Debian (offline) med HP's iso, som skall köra egen installations programvara, men inte fått igång den.

Nu kör jag Fedora, men tycker det är lite synd för jag skall köra Docker och de flesta rekar ju Debian på det, även om det kanske inte är ett måste. Egentligen bara lite nyfiken på om detta är återkommande strul, för det är ärligt talat första gången en Linux distro bråka så med mig, nu kör jag iofs inte linux till vardags, men ibland har man ju pulat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Ja det vill jag mena...
Har tankat frm/deb filer och knappat kommandon så fingrarna blöder... haft dem på stickan vid installation, haft separat sticka och matat in, ibland har Debian hittat dem, men det har dykt upp flera frågor om firmware under installationen varje gång (kan iofs hänga ihop med att servern har 4 nic fast egentligen bara 2 portar), men i slutändan så hittar den ingen anslutning på mitt lan och kan inte få dhcp adress.

Har försökt installera paket inifrån Debian (offline) med HP's iso, som skall köra egen installations programvara, men inte fått igång den.

Nu kör jag Fedora, men tycker det är lite synd för jag skall köra Docker och de flesta rekar ju Debian på det, även om det kanske inte är ett måste. Egentligen bara lite nyfiken på om detta är återkommande strul, för det är ärligt talat första gången en Linux distro bråka så med mig, nu kör jag iofs inte linux till vardags, men ibland har man ju pulat.

Antar att du också har testat debian installationsmedia med inbakat non-free.
https://cdimage.debian.org/images/unofficial/non-free/images-...

Fedora har jag aldrig kört. Kan vara att de har nyare programvaruversioner än debian som gör att viss hårdvara fungerar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Antar att du också har testat debian installationsmedia med inbakat non-free.
https://cdimage.debian.org/images/unofficial/non-free/images-...

Fedora har jag aldrig kört. Kan vara att de har nyare programvaruversioner än debian som gör att viss hårdvara fungerar bättre.

yupp, bland det första...

men spelar inte så stor roll numera, jag verkar kunna göra det jag behöver... efter ytterligare ögon- och finger blödningar. Linux folket vet inte riktigt vad en standardiserad lösning är va... få för den lede,

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

yupp, bland det första...

men spelar inte så stor roll numera, jag verkar kunna göra det jag behöver... efter ytterligare ögon- och finger blödningar. Linux folket vet inte riktigt vad en standardiserad lösning är va... få för den lede,

Med Linux bygger man sina egna lösningar

Permalänk
Medlem

inget illa ment @Homdax vad har Broadcom bidragit med till OpenSource i sånt här fall ?, tips vill man ha vettiga förutsättningar i sånt här så börjar företagets namn på I....

Permalänk
Medlem

Om du läste första inlägget så ser du vilken hårdvara det handlar om. Varför skall jag lägga pengar på att byta ett fungerande nätverkskort? Sedan är det ju också så att Debian valt att medvetet ta ställning här genom sin policy för "non-free firmware" vilket iofs kan vara lovvärt, jag gillar FSF, men dessa ställningstaganden och dess konsekvenser, varierar ju uppenbarligen mellan olika distributioner.

(Efter en titt i policyn tror jag debian började med dessa restriktioner 2007, men jag är lite osäker på terminologin...)

Att man valt Intel, för typ 30-40 år sedan, är ju bara för att ha en någorlunda stabil och standardiserad kodbas i drivrutinerna och där erkänner även jag att Intel är i särklass, även om jag kör AMD för gaming.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Om du läste första inlägget så ser du vilken hårdvara det handlar om. Varför skall jag lägga pengar på att byta ett fungerande nätverkskort? Sedan är det ju också så att Debian valt att medvetet ta ställning här genom sin policy för "non-free firmware" vilket iofs kan vara lovvärt, jag gillar FSF, men dessa ställningstaganden och dess konsekvenser, varierar ju uppenbarligen mellan olika distributioner.

Att man valt Intel, för typ 30-40 år sedan, är ju bara för att ha en någorlunda stabil och standardiserad kodbas i drivrutinerna och där erkänner även jag att Intel är i särklass, även om jag kör AMD för gaming.

tja det finns det esay way sedan finns det andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Hårdvara: HPE Proliant DL380 G7
Firmware: Package: firmware-bnx2 (20161130-5) [non-free]
Debian/Centos har det inte utan en sjö av strul jag inte lyckades lösa, trots tillgång till både paketen och HP's verktyg..
Fedora har det och det bara sa klick så var systemet igång med Cockpit.

Har inte testat Suse, men känns relevant. Hur är det med Archlinux, någon som vet?

Sitter med samma problem ish. Fick meddelande att jag inte har bnx2 installed även att jag installerade debian via Non free verison. Nu skall jag försöka ladda ner 2019 bnx2 .deb fil men ytterst tveksam att det räcker. Löste du problemet?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Nej. Inte med Debian, @Baarry
Gick först på Fedora, sedan OpenSuse och sist CentOS, alla klarade det utan minstra strul.

Över tid har jag förstått att det finns inga standarder i Linux världen, det de tjafsar om att man kan göra så mycket stämmer säkert men det betyder bara att det finns 7 olika sätt att göra samma sak i 6 olika distributioner. Vansinne. Fast nu är detta hårvarudrivrutiner som jag hanterat utan minsta strul hundratals gånger i Windows, men går bet på i Debian, trots tillgång till all möjlig information, för mycket helt enkelt. Det var enklare att installera - eller snarare ladda in - ljuddrivrutiner för ett udda tilläggskort i Window95 med floppy disk. Mycket enklare.

Visa signatur