Permalänk
Medlem

Dra nätverk i stort hus

Hej!
Min kompis bor i en villa på ca 300kvm, samtliga rum har nätverksportar. Men i mediacentralen har han bara modemet, så han måste byta plats på kablarna om han vill ha nätverk i ett annat rum.
Så frågan/problemet är då, hur fixar man det smidigast?
En switch efter modemet i mediacentralen?
Han har 24 portar totalt som behöver uppkoppling.

Permalänk
Medlem

En switch efter modemet som alla övriga kablar kopplas in på verkar väl som den klart enklaste lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

En switch efter modemet som alla övriga kablar kopplas in på verkar väl som den klart enklaste lösningen.

Misstänkte så, men ville ba få någon sorts bekräftelse 😅
Har du nå tips på en bra 24ports switch? Hans budget är inte jätte begränsande så länge de funkar. Men behöver inte va nå super lösning heller .

Permalänk
Medlem

ADSL? Fiber?
Har/är "modemet" en router så räcker det med switch.
Annars behöver du en router före ev switch.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Misstänkte så, men ville ba få någon sorts bekräftelse 😅
Har du nå tips på en bra 24ports switch? Hans budget är inte jätte begränsande så länge de funkar. Men behöver inte va nå super lösning heller .

Den här Netgear GS724T borde räcka till mer än väl.

Permalänk
Medlem

Finns det en begränsning på utrymme i mediacentralen som man måste ta hänsyn till?

Här finns olika varianter:
https://www.webhallen.com/se/category/15932-24-Port?sort=pric...

Permalänk
Medlem

Kollar med kompisen, återkommer! Ska försöka få en bild på centralen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

ADSL? Fiber?
Har/är "modemet" en router så räcker det med switch.
Annars behöver du en router före ev switch.

Skrivet av Erik_T:

Den här Netgear GS724T borde räcka till mer än väl.

Skrivet av MickeBoy:

Finns det en begränsning på utrymme i mediacentralen som man måste ta hänsyn till?

Här finns olika varianter:
https://www.webhallen.com/se/category/15932-24-Port?sort=pric...

Han har fiber! Samt han har ett modem efter mediaomvandlaren. Så då räcker de med switch, visst?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gynszd0:

Han har fiber! Samt han har ett modem efter mediaomvandlaren. Så då räcker de med switch, visst?

Fiber använder inget modem. Så vad är det för enhet han har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Fiber använder inget modem. Så vad är det för enhet han har?

Är nog bra en klassig router som följer med från leverantören.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Är nog bra en klassig router som följer med från leverantören.

Antagligen nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Fiber använder inget modem. Så vad är det för enhet han har?

Skrivet av Triton242:

Är nog bra en klassig router som följer med från leverantören.

Skrivet av anon42512:

Antagligen nåt sånt.

Yes, förlåt. Är en router efter mediaomvandlaren. Han har någon rymdskepps asusrouter. Han är väldig seg på att svara, så tar tid att få svar på frågorna 😅.

Permalänk
Medlem

Får se, han kanske köper mesh istället, han använder inte trådat så himla mycket i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Hej!
Min kompis bor i en villa på ca 300kvm, samtliga rum har nätverksportar. Men i mediacentralen har han bara modemet, så han måste byta plats på kablarna om han vill ha nätverk i ett annat rum.
Så frågan/problemet är då, hur fixar man det smidigast?
En switch efter modemet i mediacentralen?
Han har 24 portar totalt som behöver uppkoppling.

säg till han att titta på unfi, ap,switchar,routrar osv
ska han ha kameror? ska dom drivas med PoE? ska han har väldigt mycket trådlösa saker?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Får se, han kanske köper mesh istället, han använder inte trådat så himla mycket i alla fall.

En kåk på 300kvm (vilken jag gissar på är minst 2 plan?) med nätverk draget i väggar i samtliga rum så skulle jag definitivt rekommendera att sätta en switch i mediaskåpet och patcha till de uttagen som behöver. Kabel är alltid kung och har man möjlighet att använda det så bör man göra det. Det behöver inte vara någon switch för att patcha alla 24 portar, jag skulle säga att det räcker med 8-10 portar till att börja med.

Istället för Mesh så skulle jag satt ett par accesspunkter som enkelt kan patchas till uttagen som finns utspridda. Beroende på planlösning så kan man behöva olika många och även material i väggarna, men det kommer ge ett väldigt bra resultat i slutändan.

Jag bodde i nyproducerat parhus innan jag flyttade till lägenhet nu, jag täckte in 130kvm på 2 plan med endast 1 AP på övervåningen.
Den gav god täckning i hela huset.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Får se, han kanske köper mesh istället, han använder inte trådat så himla mycket i alla fall.

Att använda mesh är korkat när han har trådat till alla rum färdigt. Kabel till alla stationära enheter och sedan några strategiskt utplacerade accesspunkter är svaret på det ni vill göra.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

säg till han att titta på unfi, ap,switchar,routrar osv
ska han ha kameror? ska dom drivas med PoE? ska han har väldigt mycket trådlösa saker?

Nej, inget sånt än. Utan är endast för internet och wifi.

Skrivet av 50Spaenn:

En kåk på 300kvm (vilken jag gissar på är minst 2 plan?) med nätverk draget i väggar i samtliga rum så skulle jag definitivt rekommendera att sätta en switch i mediaskåpet och patcha till de uttagen som behöver. Kabel är alltid kung och har man möjlighet att använda det så bör man göra det. Det behöver inte vara någon switch för att patcha alla 24 portar, jag skulle säga att det räcker med 8-10 portar till att börja med.

Istället för Mesh så skulle jag satt ett par accesspunkter som enkelt kan patchas till uttagen som finns utspridda. Beroende på planlösning så kan man behöva olika många och även material i väggarna, men det kommer ge ett väldigt bra resultat i slutändan.

Jag bodde i nyproducerat parhus innan jag flyttade till lägenhet nu, jag täckte in 130kvm på 2 plan med endast 1 AP på övervåningen.
Den gav god täckning i hela huset.

Korrekt, är ett två plana hus där varje rum har 2portar färdig draget.
Vad är fördelen/skillnaden mellan accesspunkt och mesh nätverk?

Skrivet av Litenskit:

Att använda mesh är korkat när han har trådat till alla rum färdigt. Kabel till alla stationära enheter och sedan några strategiskt utplacerade accesspunkter är svaret på det ni vill göra.

Vad blir skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Nej, inget sånt än. Utan är endast för internet och wifi.

Korrekt, är ett två plana hus där varje rum har 2portar färdig draget.
Vad är fördelen/skillnaden mellan accesspunkt och mesh nätverk?

Vad blir skillnaden?

Stabilitet / respons och hastighet, har du tp kabel dragen är det alltid att föredra framför trådlöst, kör ni tex två ap sätt dom i zickzack möster en på varje plan, sänk ner db på 2.4 bandet och lås det på 20mhz. Rekomenderar ap från unfi, tex deras pro eller nano hd. Ska ni inte ha massor av saker eller kräver höga hastigheter trådlöst funkar även uap lte.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Undvik mesh om han har trådat till alla rum. Bättre att köra tråd till accesspunkterna (AP). Mesh blir aldrig bättre än kabel direkt till AP.

Skaffa en switch med PoE så kan kan driva AP direkt från nätverkskabel utan att koppla in extra ström.

Bor han så pass stort så skaffa bättre utrustning än billiga. Håller längre och blir förmodligen billigare i slutet. Om han/du är lite intresserade av nätverk så titta på Unifi grejer. Lite dyrare än Asus m.m. men stabilare.

Permalänk
Medlem

Med mesh så pratar en AP med med nästa AP via WiFi och har du otur så får signalen hoppa flera gånger innan den når AP:n som är kopplade med kabel. Varje hopp ökar fördröjningen på signalen. Så om personen spelar är det något att undvika.

Permalänk
Medlem

Alright kollar in unfii lite så.
Typ denna?
unifi
2st av den, sen någon skön switch med Poe?

Permalänk
Medlem

Såhär ser hans mediacentral ut