Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle sälja av sin Saitek X52 och köra på en Thrustmaster TCA. Någon som förbeställt den?

Permalänk
Medlem

Verkar ju vettig men trist om man åker på barnsjukdomar. Finns risker med early bird

Gillar att hotasen är ambidextrous. Finns inte många alternativ för leftare tyvärr. För få knappar fast sen såg jag videon och verkar som den kommer gå att bygga ut! Men tilläggen verkar inte ha släppts ännu så kanske värt ha is i magen. 2 axlar känns lite fattigt. Har en billig saitek throttle quadrant helt i plast men med fler axlar. Hoppas FS 2020 har stöd för fyrmotoriga plan även om de inte ligger i tiden

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Verkar ju vettig men trist om man åker på barnsjukdomar. Finns risker med early bird

Gillar att hotasen är ambidextrous. Finns inte många alternativ för leftare tyvärr. För få knappar fast sen såg jag videon och verkar som den kommer gå att bygga ut! Men tilläggen verkar inte ha släppts ännu så kanske värt ha is i magen. 2 axlar känns lite fattigt. Har en billig saitek throttle quadrant helt i plast men med fler axlar. Hoppas FS 2020 har stöd för fyrmotoriga plan även om de inte ligger i tiden

747 har ju fyra motorer och finns med sedan ett par månader.
Jag tror att Thrustmaster Airbus-setet ska gå att bygga ut med 2 throttle-quadrants för att få 4 motorreglage totalt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ah kanoners.

Sjukt så bittert. Demonterade min osw och skulle få på min saitek yoke. Inser att jag vid något tillfälle måste ha städat bort strömadaptern. Hittade en gammal saitek till en gammal ffb joystick men fel spec. Behöver 5V och 1500 ma output och som passar in i adaptern. Hittade ett par på 2000 mA men inga som passade.

googlade lite och det ska fungera så länge man inte överbelastar med att försöka använda usb hubben. Måhända var power adaptern ett tillval brukar aldrig slänga sånt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Microsoft ska ha sagt att det kommer två "world updates" efter releasen/under hösten. Ska innehålla kartförbättringar, fler handskapade byggnader m.m (å givetvis gratis).

Permalänk

Jag har ett par paneler från Saitek, numera logitech. Multipanel, switch panel och radio panel. Någon som vet om man fortfarande måste använda spad's drivrutiner för att dessa ska fungera eller logitech har förbättrar driversen? Tänkte använda dessa till MFS2020

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordicSaint:

Jag har ett par paneler från Saitek, numera logitech. Multipanel, switch panel och radio panel. Någon som vet om man fortfarande måste använda spad's drivrutiner för att dessa ska fungera eller logitech har förbättrar driversen? Tänkte använda dessa till MFS2020

Saiteks/Logitechs yoke, pedaler och throttle har in-game support så som dom är, för panelerna verkar man behöva tredjeparts drivare såsom spad.

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Saiteks/Logitechs yoke, pedaler och throttle har in-game support så som dom är, för panelerna verkar man behöva tredjeparts drivare såsom spad.

Tack för infon!

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Har nån tips på en lite billigare joystick att använda till spelet?

Känns inte rimligt att ha köpt en joystick för 2000:- om man kanske inte lägger jättemånga timmar i spelet.

Permalänk
Hedersmedlem

@exroz Logitech Extreme 3D Pro brukar ofta rekommenderas i budgetsegmentet. Ser ut som att NetOnNet får in den imorgon, annars verkar det tunnt med lagret av någon anledning.
Thrustmaster T16000M FCS rekommenderas också ofta; jag kör med den själv.
Den har dock ett problem som gör att twist-axeln ofta går sönder efter några månader. Går att laga själv (sannolikt permanent) genom att skruva isär och skära bort en millimeter plast inuti; annars får man nog räkna med garantiärende framöver tyvärr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av CloX:

Man kanske skulle sälja av sin Saitek X52 och köra på en Thrustmaster TCA. Någon som förbeställt den?

Har ej flight-simmat på länge, körde för länge sedan FS2004 med en gammal 3d extreme pro. Bestämde mig för att fixa nytt inför FS2020!

Förbeställde TCA Officer Pack, tyckte throttle Quadrant såg väldigt intressant ut, speciellt(!) med flaps och airbrake-tilläggen! Ser paketet som ganska optimerat ut ett pris-immersion-kontroll-perspektiv.

Gillade att joysticken har hall-effect sensorer också. Viktigt med rotations-låsning också så den fungerar innan jag inhandlat pedaler och efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matrixLaboratory:

Har ej flight-simmat på länge, körde för länge sedan FS2004 med en gammal 3d extreme pro. Bestämde mig för att fixa nytt inför FS2020!

Förbeställde TCA Officer Pack, tyckte throttle Quadrant såg väldigt intressant ut, speciellt(!) med flaps och airbrake-tilläggen! Ser paketet som ganska optimerat ut ett pris-immersion-kontroll-perspektiv.

Gillade att joysticken har hall-effect sensorer också. Viktigt med rotations-låsning också så den fungerar innan jag inhandlat pedaler och efter.

Hmm, men TCA officer pack innehåller inte tillägen till throttle quadrant? När kommer dessa? Hittar knappt någon info.

Permalänk
Skrivet av CloX:

Hmm, men TCA officer pack innehåller inte tillägen till throttle quadrant? När kommer dessa? Hittar knappt någon info.

Senare i höst har jag för mig att Thrustmaster skrivit.

Edit: "TCA Quadrant Add-On Airbus Edition: to be confirmed later this year", (Källa: http://www.thrustmaster.com/press/thrustmaster-launches-its-tca-thrustmaster-civil-aviation-product-range-officially-licensed-ai)

Permalänk
Medlem
Skrivet av matrixLaboratory:

Har ej flight-simmat på länge, körde för länge sedan FS2004 med en gammal 3d extreme pro. Bestämde mig för att fixa nytt inför FS2020!

Förbeställde TCA Officer Pack, tyckte throttle Quadrant såg väldigt intressant ut, speciellt(!) med flaps och airbrake-tilläggen! Ser paketet som ganska optimerat ut ett pris-immersion-kontroll-perspektiv.

Gillade att joysticken har hall-effect sensorer också. Viktigt med rotations-låsning också så den fungerar innan jag inhandlat pedaler och efter.

Såg ju jäkligt nice ut, men hittade inga pedaler i kitet?
https://b2c.cdon.se/hemelektronik/thrustmaster-tca-officer-pa...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Såg ju jäkligt nice ut, men hittade inga pedaler i kitet?
https://b2c.cdon.se/hemelektronik/thrustmaster-tca-officer-pa...

Pedaler får köpas separat! Har själv funderat på antingen Thrustmasters egna T.Flight Rudder Pedals eller Logitechs G Pro Flight Rudder Pedals. Någon på forumet som har erfarenhet av en eller båda av produkterna?

Tror dock det lutar åt Thrustmasters pedaler då "With T.A.R.G.E.T you can even merge all of your different compatible Thrustmaster accessories so that they’re recognized as a single USB device, for enhanced modularity and customization of gaming controls." vilket låter smidigt. (Källa: [http://www.thrustmaster.com/press/thrustmaster-launches-its-tca-thrustmaster-civil-aviation-product-range-officially-licensed-ai]) Har dock ingen aning om detta är standard-funktionalitet inom flight-sim sfären och något man borde förvänta sig eller ej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matrixLaboratory:

Tror dock det lutar åt Thrustmasters pedaler då "With T.A.R.G.E.T you can even merge all of your different compatible Thrustmaster accessories so that they’re recognized as a single USB device, for enhanced modularity and customization of gaming controls." vilket låter smidigt. (Källa: [http://www.thrustmaster.com/press/thrustmaster-launches-its-tca-thrustmaster-civil-aviation-product-range-officially-licensed-ai]) Har dock ingen aning om detta är standard-funktionalitet inom flight-sim sfären och något man borde förvänta sig eller ej.

Jag måste säga att jag inte förstår fördelen där alls, egentligen.
Alla sims jag testat (alla stora, minus Aerofly FS 2 om det räknas som stort) har inga problem med att ha olika USB-devices för olika axes och liknande. Att ha rudder på en device och roll/pitch + knappar på en annan lär vara näst intill exakt likadant att ställa in som om man har alla på samma device.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av matrixLaboratory:

Pedaler får köpas separat! Har själv funderat på antingen Thrustmasters egna T.Flight Rudder Pedals eller Logitechs G Pro Flight Rudder Pedals. Någon på forumet som har erfarenhet av en eller båda av produkterna?

Hade Logitechs (när det var Saitek), gillade inte alls de, gled de runt på trägolvet här hemma (var för lätta helt enkelt och jag var inte sugen på att skruva i golvet... ).

Inte testat Thrustmasters, kör själv sen några år CH Pro Pedals, men där är det nog begagnat marknaden som gäller. Bra pedaler dock!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag måste säga att jag inte förstår fördelen där alls, egentligen.
Alla sims jag testat (alla stora, minus Aerofly FS 2 om det räknas som stort) har inga problem med att ha olika USB-devices för olika axes och liknande. Att ha rudder på en device och roll/pitch + knappar på en annan lär vara näst intill exakt likadant att ställa in som om man har alla på samma device.

Använder man sig av macros etc och vill spara profiler mellan datorer etc så är det ju behändigt förutom lir som har begränsade antal usb enheter. Kan ju då även importera andras profiler.

Var inte länge sen att koppla ens 5 usb enheter var en våt dröm men det tar jag för givet inte är något problem med FS 2020. De får döpa namn till FS 2010 då.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

VKB har precis utannonserat ett intressant alternativ som jag gissar riktar sig främst till denna typ av spel:
http://forum.vkb-sim.pro/viewtopic.php?f=26&p=41415

Permalänk
Medlem

Ja flyg möjligen farming simulator. Alltid kul med ambidextrous. Hade gärna sett en hotas för lefties också. Throttle quadrants kommer man förvisso långt med

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hur är det för piloter, vilken hand har de josticks i?
Brukar väl vara att piloter sitter till vänster i cockpit och därmed styr med vänster och gasreglage etc. med höger?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Finns era lokala golfbanor med? Vore kul flyga till golfbanor världen runt sen stiga ur dra en runda i golf club vr sen dra igen.

Sen undrar man om det kommer finnas något upplägg ala euro truck simulator. Finns ju diverse tillägg till fs9 för fraktflyg. Lär komma mer från tredjepart men vore kul om liknande idéer finns från grunden.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hur är det för piloter, vilken hand har de josticks i?
Brukar väl vara att piloter sitter till vänster i cockpit och därmed styr med vänster och gasreglage etc. med höger?

Gasen sköts ju med höger hand så oavsett om det är joystick eller yoke så styr man i huvudsak med vänster hand.

Men jag tycker att det känns lite udda så jag flyger med höger hand.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Skrivet av griid:

Hur är det för piloter, vilken hand har de josticks i?
Brukar väl vara att piloter sitter till vänster i cockpit och därmed styr med vänster och gasreglage etc. med höger?

Kapten sitter till vänster och styrman sitter till höger.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hur är det för piloter, vilken hand har de josticks i?
Brukar väl vara att piloter sitter till vänster i cockpit och därmed styr med vänster och gasreglage etc. med höger?

Säg inte joystick till en pilot bara! Flight eller side stick kallar dom det själva. Men på en Airbus så har kaptenen den till vänster och styrmannen den till höger, så som jag förstått det så vänjer sig dom snabbt och det är inte ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Säg inte joystick till en pilot bara! Flight eller side stick kallar dom det själva. Men på en Airbus så har kaptenen den till vänster och styrmannen den till höger, så som jag förstått det så vänjer sig dom snabbt och det är inte ett problem.

Även i vissa stridsplan så sitter ju spaken udda nog emellanåt på vänster sida. Är väl vad som händer när ambidextrous ingenjörer designar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja flyg möjligen farming simulator. Alltid kul med ambidextrous. Hade gärna sett en hotas för lefties också. Throttle quadrants kommer man förvisso långt med

But why? Plan (och bilar också för den delen med ratt/växelspak) byggs inte för höger/vänsterhänta utan man flyger med den konfig planet har. Som andra svarat så Airbus måste man lära om när man går från styrman till kapten. (De turas ju även om att vara pilot flying, går lika bra med ”joysticken” i höger hand som i vänster hand)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

But why? Plan (och bilar också för den delen med ratt/växelspak) byggs inte för höger/vänsterhänta utan man flyger med den konfig planet har. Som andra svarat så Airbus måste man lära om när man går från styrman till kapten. (De turas ju även om att vara pilot flying, går lika bra med ”joysticken” i höger hand som i vänster hand)

Varför skulle jag flyga med höger om jag är mer komfortabel med vänster? Alla är inte ambidextrous så en del kommer alltid flyga sämre som pilot eller som styrman. Men en Airbus flygs ju mestadels med datorer och närmast aldrig på gränsen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Varför skulle jag flyga med höger om jag är mer komfortabel med vänster? Alla är inte ambidextrous så en del kommer alltid flyga sämre som pilot eller som styrman. Men en Airbus flygs ju mestadels med datorer och närmast aldrig på gränsen

Realism?

Thrustmasters Airbus flightstick är ju intressant då eftersom den kan anpassas till kapten eller styrman form, d.v.s. du kan använda den både med höger och vänsterhand beroende på vilket position man vill låtsas sitta i.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det är lite som att säga att man måste ha hjälm och eldsäker dräkt när man simrejsar. Tycker mig få samma realism om än spegelvänd

Har inga planer på pilotlicens men det är ändå intressant att pilotsätet ofta är till vänster och samma att vi har högertrafik när vänstertrafik passar bättre för majoriteten. Flippa knappar tycker jag går lika bra oavsett hand kräver inte samma finmotorik.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x