Permalänk
Medlem

Hänglås: Mässing eller titan?

Behöver två enklare hänglås inför hösten för att under dagtid låsa ett klädskåp. Såg att Abus har ett par olika Twin-pack där samma nycklar fungerar till båda låsen. Men jag blev lite fundersam, dels verkar det finnas 65/40 och 65ib/40 i mässing där skillnaden så vitt jag sett är att ib har en bygel i härdat stål. Sedan finns det även en 64ti/40 i titan.
Enligt Abus har alla tre nivå 5 så är det då någon skillnad eller är det mest estetiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Behöver två enklare hänglås inför hösten för att under dagtid låsa ett klädskåp. Såg att Abus har ett par olika Twin-pack där samma nycklar fungerar till båda låsen. Men jag blev lite fundersam, dels verkar det finnas 65/40 och 65ib/40 i mässing där skillnaden så vitt jag sett är att ib har en bygel i härdat stål. Sedan finns det även en 64ti/40 i titan.
Enligt Abus har alla tre nivå 5 så är det då någon skillnad eller är det mest estetiskt?

Jag vet inte svaret på din fråga men här är video när alla 3 blir öppnade:
https://www.youtube.com/watch?v=qQ7aG8VbXvE
https://www.youtube.com/watch?v=ZmOF9L_m7TY
https://youtu.be/4tneeb0wIdo?t=255

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Behöver två enklare hänglås inför hösten för att under dagtid låsa ett klädskåp. Såg att Abus har ett par olika Twin-pack där samma nycklar fungerar till båda låsen. Men jag blev lite fundersam, dels verkar det finnas 65/40 och 65ib/40 i mässing där skillnaden så vitt jag sett är att ib har en bygel i härdat stål. Sedan finns det även en 64ti/40 i titan.
Enligt Abus har alla tre nivå 5 så är det då någon skillnad eller är det mest estetiskt?

Alla dessa lär sannolikt vara hållbarare än klädskåpet du ska låsa. Vad jag kan se så beskriver HB/IB längd på bygeln, alla ska vara härdade. Olika material på låskroppen har olika hårdheter, men också olika beständighet mot klimat.

Titaliumlåsen är för övrigt tillverkade i Aluminium och inte Titan.

Vill du ha detaljerad info om låsen så finns det bra videos om liknande hos LockPickingLawyer på youtube. https://www.youtube.com/channel/UCm9K6rby98W8JigLoZOh6FQ

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Hedersmedlem

Många "prisvärda" smålås är tyvärr ganska usla. Välj ett lås med s.k. ball bearings och satsa gärna på Security through obscurity ifall du inte vill spendera så mycket, dvs. välj ett lås med ex. skivcylinder eller s.k. dimple lock. Naturligtvis går det bra att dyrka sådana lås, men många saknar både kunskapen och verktygen.
Kodlås, "tubular lock" o.l. bör man sky som pesten.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Många "prisvärda" smålås är tyvärr ganska usla. Välj ett lås med s.k. ball bearings och satsa gärna på Security through obscurity ifall du inte vill spendera så mycket, dvs. välj ett lås med ex. skivcylinder eller s.k. dimple lock. Naturligtvis går det bra att dyrka sådana lås, men många saknar både kunskapen och verktygen.
Kodlås, "tubular lock" o.l. bör man sky som pesten.

Ja med tanke på att jag som glad amatör utan problem kunnat öppna de kodlås jag träffat på hittills så undviker jag dem själv numera. Var tvungen att testa om de var så dåliga som påståtts. Japp, det är de absolut.

I de flesta fallen brukar det dock oftast vara enklare att klippa upp det som hänglåset sitter i istället för själva låset. xD Är det någon som vill öppna skåpet så tar de sig in utan minsta problem. Men det hindrar "tillfällighetstjuven" oftast iallafall.

Permalänk
Medlem

Klädskåp?

Det räcker ju att nysa kraftigt så är du inne i ett sånt....

Låset är mer för att visa att det är upptaget 😄

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Den som vill in i ett skåp med hänglås dyrkar inte upp det, det blir oftast uppklippt eller sönderslaget.

Så, köp det billigaste av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Alla dessa lär sannolikt vara hållbarare än klädskåpet du ska låsa.

Skrivet av Karaff:

Klädskåp?

Det räcker ju att nysa kraftigt så är du inne i ett sånt....

Låset är mer för att visa att det är upptaget 😄

Lite därför jag inte skaffar något rejält från försäkringsklass 4 eller 5. Vill dock ha något mer än de allra enklaste låsen som en del nästan verkar kunna öppna bara genom att titta på dem.
Har fått lite att tänka på, tack.

Permalänk

@Naki

Vet man hur man gör så går nästan alla lås att öppna genom att nysa. Kan rekommendera att kolla på Lockpickinglawyer https://www.youtube.com/c/lockpickinglawyer/videos där han visar att lås är mer för att stoppa folk från att premeditation stjäla än att stoppa någon som vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

@Naki

Vet man hur man gör så går nästan alla lås att öppna genom att nysa. Kan rekommendera att kolla på Lockpickinglawyer https://www.youtube.com/c/lockpickinglawyer/videos där han visar att lås är mer för att stoppa folk från att premeditation stjäla än att stoppa någon som vill.

Hans kanal är verkligen helt fascinerande att kolla på, trodde aldrig jag skulle sträckkolla videor med lås i fokus.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Som någon skrev innan så får du upp ett sådant lås med en shim på 5-10 sekunder om man vet vad man gör.
https://www.ukbumpkeys.com/collections/all/products/southord-...

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Hänglås som är av typen att man kan låsa igen dem utan att ha nyckel i brukar var enkla att öppna utan att behöv dyrka.

Den här varianten funkar på många:
https://www.youtube.com/watch?v=BEOWb68YumY

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RVX:

Hans kanal är verkligen helt fascinerande att kolla på, trodde aldrig jag skulle sträckkolla videor med lås i fokus.

Kan även rekommendera Bosnianbill/Locklab

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kan även rekommendera Bosnianbill/Locklab

Ja dom gör ju lite Co Ops ibland. Tänker främst på Squire testen ute på gunrangen

Sjukt lås BTW 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Naki: Jag hade undvikt Titalium låsen då aluminium går att fimpa på ett par minuter med gallium.

Jag köpte nyligen lås och då blev det ett Abus 88/40. (Ca 400 kr).
Youtube-kanalerna brukar rekommendera detta då härdat bygel inte går att klippa och cylinderlåset inte verkar gå att dyrka upp. (Inga lyckade på nätet verkar det som iaf).

Mässingskropp men ska de gå genom denna så kan de lika gärna gå genom skåpet/förrådet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Naki: Jag hade undvikt Titalium låsen då aluminium går att fimpa på ett par minuter med gallium.

Jag köpte nyligen lås och då blev det ett Abus 88/40. (Ca 400 kr).
Youtube-kanalerna brukar rekommendera detta då härdat bygel inte går att klippa och cylinderlåset inte verkar gå att dyrka upp. (Inga lyckade på nätet verkar det som iaf).

Mässingskropp men ska de gå genom denna så kan de lika gärna gå genom skåpet/förrådet.

88/40 är helt klart ett bra lås men visst går det att dyrka.
Man behöver bara lite andra prylar men det finns ju alltid lättare vägar då.
Ska man in i ett sådant lås ska man veta att det finns något av speciellt värde bakom annars väljer man ett annat lås om det är flera lås vid sidan av detta.
En som dyrkar det.

https://youtu.be/mWArpGRDuvY

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Mycket tankar om lås osv.. Men känner att jag vill inflika en detalj..

När det gäller ett klassat säkerhetsskåp, t ex ss3492 som är godkänt för vapenförvaring i den egna bostaden i Sverige, med kraftig stålplåt, dörr som viker in på gångjärnssidan (så man inte kan säga av gångjärnen och lyfta av dörren), flera låskolvar, dyrksäkert och skyddat lås etc, så räknar man ändå tiden för ett inbrott i minuter.

Köp lås till förbannelse, ha teorier om dyrkning eller sofistikerade metoder med gallium, men en tjuv knäcker ett stabilt skåp eller dörr på mycket kort tid med ren bruteforce, det tar inte så lång tid med rejäla bräckjärn, batteridriven vinkelslip eller hydrauliska spridningsverktyg.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

"Lås håller den ärliga personen ärlig". Vill någon in kommer de in är min enkla princip, så förvara inget du inte kan vara utan oövervakat i skåp eller förråd utanför bostaden.

För cyklar eller and lås när man behöver dem är bästa tipset jag haft att välja något lås 2/3 upp på skalan och hoppas att tjuven väljer grannen som har en billigare/enklare lås (jag kollar på riktigt hur andra cyklar är låsta om den ska stå i ett par timmar för att mina två lås ska se jobbigare ut än grannens).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Mycket tankar om lås osv.. Men känner att jag vill inflika en detalj..

När det gäller ett klassat säkerhetsskåp, t ex ss3492 som är godkänt för vapenförvaring i den egna bostaden i Sverige, med kraftig stålplåt, dörr som viker in på gångjärnssidan (så man inte kan säga av gångjärnen och lyfta av dörren), flera låskolvar, dyrksäkert och skyddat lås etc, så räknar man ändå tiden för ett inbrott i minuter.

Köp lås till förbannelse, ha teorier om dyrkning eller sofistikerade metoder med gallium, men en tjuv knäcker ett stabilt skåp eller dörr på mycket kort tid med ren bruteforce, det tar inte så lång tid med rejäla bräckjärn, batteridriven vinkelslip eller hydrauliska spridningsverktyg.

Så är inte alltid fallet, har man kännedom om ett lås så går det nästan alltid att dyrka på kortare tid än någon bruteforce samt att det faktiskt är ljudlöst.
Jag dyrkar lite lås mest som sport och det är inte så jäkla svårt som många tror inte när det kommer till hänglås eller de lås vi normalt ser i våran vardag.
Har man dessutom kollat på LockPickingLawyer och Bosnianbill så inser man att det väldigt ofta finns enklare vägar in än en gasbrännare eller något med hydraulcylinder.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Så är inte alltid fallet, har man kännedom om ett lås så går det nästan alltid att dyrka på kortare tid än någon bruteforce samt att det faktiskt är ljudlöst.
Jag dyrkar lite lås mest som sport och det är inte så jäkla svårt som många tror inte när det kommer till hänglås eller de lås vi normalt ser i våran vardag.
Har man dessutom kollat på LockPickingLawyer och Bosnianbill så inser man att det väldigt ofta finns enklare vägar in än en gasbrännare eller något med hydraulcylinder.

Jag har aldrig hört talas om någon som fått sina vapen stulna eller inbrott på andra vis genom att man dyrkat upp låsen. Säkerhetsskåp o kassaskåp hittar man väl ofta uppskurna på helt annan plats. Även om de väger 250kg så är det rätt enkelt att transportera bort med rätt grejor.. Jag o frugan lyfte ut ett piano själva ner för en 1 meters höjdskillnad på altanen, så behövde vi ändå vara rädda om allt runt omkring samt att vi inte är proffs... Det skulle absolut gå att göra på relativt kort tid om man ville och inte brydde sig om skador.

Nä, jag vidhåller att tjuvar till minst 95% använder ren bruteforce, jag har aldrig sett ett plåtskåp jag som amatör inte skulle kunna öppna med enkla verktyg på några minuter, då är jag inte yrkestjuv!

Ta en koppar eller blyklubba på några kilo och slå till rejält så kan du mosa sönder ganska rejäla grejor lätt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag har aldrig hört talas om någon som fått sina vapen stulna eller inbrott på andra vis genom att man dyrkat upp låsen. Säkerhetsskåp o kassaskåp hittar man väl ofta uppskurna på helt annan plats. Även om de väger 250kg så är det rätt enkelt att transportera bort med rätt grejor.. Jag o frugan lyfte ut ett piano själva ner för en 1 meters höjdskillnad på altanen, så behövde vi ändå vara rädda om allt runt omkring samt att vi inte är proffs... Det skulle absolut gå att göra på relativt kort tid om man ville och inte brydde sig om skador.

Nä, jag vidhåller att tjuvar till minst 95% använder ren bruteforce, jag har aldrig sett ett plåtskåp jag som amatör inte skulle kunna öppna med enkla verktyg på några minuter, då är jag inte yrkestjuv!

Ta en koppar eller blyklubba på några kilo och slå till rejält så kan du mosa sönder ganska rejäla grejor lätt.

Och jag har aldrig hört att ett gym/arbetsplats eller liknande ställe som blivit av med en hel länga med klädskåp utan då är det mycket lättare att ta ett lås i taget utan 2kg kopparklubba eller vinkelslip och istället dyrka/raka med hjälpmedel.
Jag säger inte att det är det vanligaste sättet att dyrka och givetvis krävs det bra mycket mera träning att dyrka ett lås än att lära sig lyfta och använda vinkelslip, men faktum är att gym ofta säljer lås och då av samma märke och variant.
Tittar du sedan på gymmet så kommer rätt många lås vara av den typen som gymmet säljer.
Köper du på dig 10st lås av den sorten sitter i 3 timmar och tränar och har lite skill i kroppen så klarar du sedan att dyrka låset på under 1minut ofta kortare än så om ditt gym inte säljer lås för 500:-+ vilket inget gym gör.

Men en duktig tjuv kan hantera båda situationerna givetvis.
Men idag finns det låspistoler som låser upp i stort sett alla normala hänglås på några få sekunder utan att det låter mer än din rakapparat vilket jag hade föredragit när det kommer till klädskåp, med undantag för "rotating disc lock" från Assa.

Jag hade dock också köpt Abus 88/40 som någon nämnde innan, visst det är dyrt med 400:- per lås men ska man ha något som kostar mer i låset är det värt det.

För kuriosa så började jag dyrka för några månader sedan, mitt första lås jag provade att dyrka var ett med 6 pin och det tog mig runt 3-4 min första gången jag testade att dyrka.
Sedan testade jag mitt gymlås som jag köpt på en simhall.
Det var då mitt andra lås jag försökte dyrka i mitt liv och det fick jag lätt upp på under minuten, provade min frus lås av samma skitmärke köpt på samma simhall och det fick jag upp på under 30 sekunder, idag tar jag båda på under 10 sekunder.
Skitlås helt klart men så ser marknaden ut idag innan man får lite koll.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM:

Eller så tar du en vajer med ögla stor nog för skon i ena änden och en krok i andra, krokar fast den i låset och trampar till. Väger man 80-100kg så flyger de flesta låsen i storleken klädskåp garanterat i bitar när man häver hela sin kroppsvikt på det med lite studs före. Tar 5s.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.